Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Koska vauvanne nousseet istumaan?

02.03.2009 |

Eli tuossahan se kysymys tulikin..

Mietin vaan että kun meidän kohta 5kk poika, ei viihdy oikeen selällään vaan nostaa päätää ja jalkojaan semmoseen "V-asentoon" ja ottaa sormesta kiinni ja vetää itsensä istumaan..

niin et onko muilla tämmöisestä kokemusta?

Vai mitä kautta vauvat yleensä menee istumaan? :)

Poitsu on jo pienestä asti halunnut istuvampaan asentoon sylissä, ja hirveän mekkalan aloitti jos joutui sylissä makoilemaan..

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
02.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

... mutta meillä tänään 9 kk täyttävä poika joka ei vielä itse istumaan nouse. Osaa siis istua ja leikkiikin paljon istuen, mutta itse ei siis vielä osaa makuulta istumaan nousta. Ainakin kirjojen mukaan vauvat alkaa 9 kk:n tietämillä nousta istumaan joko konttausasennon tai kylkimakuun kautta. Meillä on niin liukkaat lattiat että poika nousee konttausasentoon vain mattojen päällä, muutoin ryömii omalla vauhdikkaalla tavallaan : kädet on konttausasennossa mutta jalat laahaa perässä. Luulen että meillä aletaan istumaan nousta toispolvi-seisonnan kautta samalla esim. hyllynreunasta kiinni pitäen.

Mutta vauvat on varmaan tässäkin asiassa erilaisia. Meilläkin poika on aina viihtynyt istuma-asennossa sylissäkin mutta ei siis kuitenkaan vielä tajua että voisi siihen asentoon itsekin omilla avuilla mennä.

Meille neuvolassa sanottiin ettei saisi poikaa kauhean paljon nostaa istuma-asentoon kun liiallinen palveleminen sitten saattaa viivästyttää sitä oman taidon kehittymistä. Mutta meillä istutaan silti paljon ihan vaan siksikin että muutoin poika pulauttaa kaiken ruokansa ulos, edelleen =)

t: Vilmis

Vierailija
2/7 |
02.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin tyttö yritti jo ihan pienestä kammeta itseään ylös aina, ja makuulla ei tosiaan viihtynyt sylissä koskaan.

Nyt tyttö on kohta 8 kk ja on osannut nyt noin kuukauden nousta itse istumaan konttausasennon kautta.

Viivi

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
02.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

herättiin tossa päiväunilta, ja huomasin että poika saa pinnasängyn reunasta/pinnoista kiinni ja kiskoo siitä itseään istumaan.. :)

Täytyypä siis varmuudeksi laskea sängyn pohjaa..

Vierailija
4/7 |
02.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 3 lasta nousi itse istumaan ja istui kuin tatit ennen kuin täytti 6 kk. Jokainen heistä kiipesi pinnasängystä pois viikkoja ennen kuin täytti vuoden... Tämä viimeisinkin on vetänyt itseään istumaan käsistä ym. 4-5 kk iästä, mutta ei vieläkään, (9kk) istu tuetta, sivusuuntaan kaatuilee kovasti.

Vierailija
5/7 |
04.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä poika nousi itse istumaan 8,5kk:n iässä. Sitä ennen olimme istuttaneet häntä syöttötuolissa reilun kuukauden ja lattialla hän istui siihen asti aina toisen pyllykannikan varassa toiseen käteen nojaten. Sylissä hänkin oli "istunut" sitä ennen jo jonkun aikaa siten, että nojasi minun vatsaani vasten, eli ei siis istunut oman selkänsä varassa.

Meillä tämä kehitys meni vaan ihan kummallisessa järjestyksessä. Poika nimittäin nousi tukea vasten seisomaan 7,5kk:n iässä ja oppi konttaamaan 8 kuisena. Ja siis istumaan vasta pari-kolme viikkoa tämän jälkeen.

Vierailija
6/7 |
08.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

poikamme osasi istua tuetta ja mennä lattialla istumaan

kun täytti 11kk. ryömi jo 4,5kk ikäisenä ja konttaili 9kk ja käveli tukea vasten 8kk ikäisenä. Niin ne vaan oppivat asioita eri tahdissa :)

Vierailija
7/7 |
09.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tyttö istui tukevasti jo 7kk, mutta itse nousi peruuttamalla istumaan vasta 8,5kk. Kiskoi ittensä kyllä heti ylös selältään jo joskus alle puolivuosikkaana, jos sormen/käden annoit, mutta eihän suoraan selältään itse kyllä ylös päästä ihan helposti. Olen kuullut, että moni nousee sitten siitä jotenkin kylkiasennon kautta istumaan, mutta meillä käännytään ekaks mahalleen ja siitä peruutetaan käsien avulla istumaan. =)

Yleensä kai tuo itsenäisesti istumaannousu tulee siinä konttaamisen opettelun aikaan. Monet ryömii monta kuukautta ennen kuin nousevat istumaan. Kaverin 8kk vauva on ryöminy jo kaksi kk, mut nyt vasta kun konttausasentoa ym. harjoittelee, niin hetken istuu. Mut jos laittaa istumaan, niin heti alkaa huojumaan ja kaatumaan. Siitähän sen tietää, ettei tuetta vielä voi istua.