Kuukupin käyttäjät! Laittakaa tähän kupin plussat ja miinukset
ja mitä olette aiemmin käyttäneet.
t. asiasta kiinnostunut
Kommentit (31)
kuukupin ja paljonko maksoi? Onko totta, että joillain on vaikea sitä ottaa pois?
Plussia kaikki edellämainitut. Ihanaa kun kuukautiset voi oikeastaan unohtaa kokonaan (mitä nyt seksiä ei oikein voi kupin kanssa harrastaa).
Miinusta ehkä korkea hinta ostaessa, ellei ole varma että kuppi sopii. Joillakin kupeilla on kyllä pitkä palautusaika jos kuppi ei käykään. Ja tosiaan parit ekat kuukautiset meni että oppi asettamaan kupin oikein ja ottamaan sen pois.
Itselläni isompi koko Pink cupista, nyt toisen synnytyksen jälkeen 28-vuotiaana just passeli mulle. Aiemmin käytin pienemmänkokoista Divacuppia mut toisen synnytyksen jälkeen se ei enää istunut hyvin. Tää Pink cup on myös pehmeämpää silikonia ja aukeaa mielestäni helpommin kunnolla.
on joillakin juuttunut niin pahasti, että on pitänyt lääkärissä käydä poistattamassa. Mutta nämäkin on siis ihan yksittäistapauksia ja se poistaminen on mielestäni vaikeampaa kuin laitto. Siis se poisto vähän "nipistää" mutta olen kylläkin aloittelija ja viime poisto meni jo paremmin.
Kuukupit maksaa noin 30 € ja hankalinta on se valinta mikä mahtaisi olla sopivin itselle. Kuppeja on monia erilaisia ja niissä pieniä eroja, mutta ehkä joillekin sitten vaikuttaa pienetkin erot. Googlesta kannattaa hakea kuukuppikunta, siellä on esitelty eri kupit.
kuukupin ja paljonko maksoi? Onko totta, että joillain on vaikea sitä ottaa pois?
Miinukset
- joskus sen laittaminen ja poisottaminen sattuu vähän (3kk käyttäny, varmaan oppimiskysymys)
- saattaa unohtua
- piti hankkia oma pikku kattila sille keittämistä varten
- kertasijoitus on aika iso, aika kauan tuumailin ennen kuin hankin sen
- ilmareikiä on vaikea puhdistaa
Plussat
- puhdas olo koko ajan
- ei ole kertaakaan vuotanut ohi
- maksaa itsensä nopeasti takaisin
- ei haise
- pitkä tyhjennysväli (ihana asia esim. pitkillä automatkoilla, ei tarvi missään yleisissä vessoissa vaihdella)
- menkat voi melkein unohtaa, koska kuppi ei tunnu missään
- vähemmän jätettä
- hygieenisempi kuin siteet tai tamponit (ja turvallisempi)
En enää ikinä vaihda siteisiin tai tamponeihin!
Sinä jolla on selkäsärkyjä, minullakin oli aluksi, mutta ne johtuivat siitä että työnsin kupin liian syvälle ja se painoi kohdunnapukkaa; leikkaa antenni mahdollisimman lyhyeksi ja jätä kuppi tosi alas, se ei putoa vaikka aluksi siltä tuntuisikin.
Niin ja pienempää Lunettea käytän, apteekista ostin.
kiitos av! Täältä sain vinkin ja on todella ihanaa kun ne ovat hyviä käyttää.. ja voin edelleen nukkua alasti (tamponin kanssa se oli inhottavaa, kun naru oli aina reisien välissä..)
mutta silti en ole harkinnutkaan paluuta entiseen, plussaa on niin paljon enemmän. Kohta vuoden ollut käytössä.
Onko siis ihan näkyviä ohivuotoja? Meneekö housuista läpi jne.
siis olen saanut ristiriitaista infoa, ja just laitatin kierukan ja haluisin käyttää kuukuppia näihin tiputteluvuotoihin, tuo pikkuhousunsuoja tuntuu niin oksettavalta kun on kuukuppiin tottunut.
Joku sanoi että kierukka voi lähteä pois jos käyttää
Ne vuosivat usein ohi, ja kun mun menkat alkaa usein yöllä eikä ole ihan säännölliset sai usein nukkua viikonkin hirveillä vaipoilla (koska etenkin öisin valui ohi). Siirryin lapsen syntymän jälkeen kuukuppiin ja olen tykäännyt hirveästi.
+ Ei tunnu, mikä kiva etenkin silloin knu laittaa etukäteen (ennen kuin menkat alkaneet) varan vuoksi
+ Ei ohivuotoja
+ Kk aikaan ei tarvitse vaihtaa jatkuvasti sidettä/tamponia. Tyhjennän kupin 2-3 kertaa päivässä
+ Ei rajoita pukeutumista
+ Ei rajoita liikuntaa, saunomista tms
+ Siisti. Ei hajuja, käytetyt siteet ym. ei haise roskiksessa
+ Säästää rahaa ja tilaa kun ei tarvitse ostella/säilyttää siteitä/tamponeja vuosiin.
- Joskus kuppi on hankala laittaa (yleensä kyllä menee helposti), etenkin ekat kerrat oli hankalia. Helpotti kyllä huomattavasti parin ekan kerran jälkeen.
Olen muuten käyttänyt kuppia myös mm. mökillä ja sujui ihan hyvin.
Plussaa: halpaa, helppoa, ekologista, ei sitä ilman voi tulla toimeen.
Miinukset:
-ohivuodon takia side tai pikkuhousunsuoja käytössä runsaina päivinä
-reikien "pesu" hankalaa.
-ei viitsi tyhjentää muualla kuin kotona (ei töissä eikä kylässä tms.)
-tyhjentäminen hankalampaa kuin tamponin vaihto
-joskus jopa unohtaa menkat (liekö sitten plussa vai miinus?)
Plussat:
-ekologisuus!
-pidemmät välit tyhjentää vrt tamponin vaihto
-taloudellisuus
-mukavuus, ei "tunnu"
-voi uida (ei runs. päivinä tietenkään)
-saa tyhjentää 12h välein, kun tamponi 8hvälein maksimi
- runsaan vuodon aikana ohivuotoa, varsinkin yön jälkeen kun nousee sängystä
- voi tyhjentää vain jos ohessa alapesusuihku. Tai ainakin minä kaipaan alapesua kupin tyhjennyksen yhteydessä. En myöskään pidä kupin pesusta käsienpesualtaassa.
- kesämökki olosuhteissa hankala käyttää (kts edellinen syy)
- jos kuppi on täynnä ja sen tyhjentää pönttöön, niin sitä on vaikea kertahuuhtaisulla saada poistumaan pöntöstä. Siitäkin huolimatta, että tyhjentää kupin wc-paperin päälle. Se kannattaa ottaa huomioon, varsinkin jos tyhjentelee kuppiaan kyläillessä. Ei ole kiva jos pöntössä on veret pohjalla, kun seuraava vessassa kävijä tulee asioilleen.
Näistä muutamasta miinuksesta huolimatta olen vannoutunut kuukupin (Lunette) käyttäjä!
sen takia, että täyttyy nopeasti vai ihan muuten vaan vuotaa sieltä reunan yli eli kuppi ei olekaan luotettava "tulppa"?
Kuivaharjoittelen kupin käyttöä ja kun asetan sen kannutaittelulla niin olen saanut kupista tulemaan sellaisen äänen ikään kuin ilmapalloa puhaltaessa siis kun se pallo alkaa täyttyä. Olen myös kokeillut, että pohja on pyöreä ja reunatkin näyttäisivät avautuneen kun sormea liikuttelen siellä sivussa niin ainakin tuntui, että on tiukasti siinä seinässä kiinni, siis se kuppi. Onko kuppi siis avautunut kunnolla?
miinukset
kesti todella kauan oppia käyttämään
pissa tulee laiskasti kun kuppi on paikoillaa
ei voi pieraista äänettömästi kun kuppi on paikoillaan
plussat
kaikki edellisten mainitsemat
käytän itse runsaimpina öinä tamponia ettei tarvits aamulla juosta vessaan
Mullakin kuuluu tuo "ilmapalloääni" joskus, vaikka kuppi ollut jo 4 vuotta käytössä.
Ohivuodot voi muuten johtua myös lantiopohjalihasten heikkoudesta. Tämä ei oo mitään v*ttuilua, vaan ihan omakohtaisesti tehty havainto. Sen vuoksi en voi vielä käyttää kuppia, vaikka menkat alkaneet, koska synnytyksestä vasta muutama kuukausi ja lihakset surkeassa kunnossa.
Siis kun jostain olen lukenut, että sen nimenomaan pitäisi kuulua tai ei pitäisi, mutta jos kuuluu niin on ainakin varmasti sitten auennut kunnolla. Tosiaan kuivaharjoittelen, joten en osaa vielä sanoa mahdollisista ohivuodoista, kunhan nyt vaan tämä kupin asettelu vielä vähän mietityttää.
t. 29
Itse käyn aina kupin laittamisen jälkeen syvässä kyykyssä kun se tuntuu aukaisevan kupin kunnolla.
mikro, vettä ja kunnon kuumennus siellä täysillä, eli n. 10min mikrossa ja vedellä peitettynä.
Eli ei ihan matalin pakasterasia....
Onpas mielenkiintoista, että näin hyviä kokemuksia...
Täytyypä kokeilla sitten jos mullakin joskus menkat palaavat.
t. sivusta seuraaja