Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Raskaus ja Obsidan

Vierailija
27.02.2009 |

Mulle terveydenhoitaja suositteli lisärautaa kun Hemoglobiiniarvo oli 110. Nyt olen kyseistä valmistetta syönyt pari viikkoa 1 kappale päivässä eikä hemoglobiini ole noussut yhtään.

Onko muilla vastaavia kokemuksia ja miten nopeasti rautavalmisteet alkavat vaikuttaa.

Nyt on raskausviikkoja 32+

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
27.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen jälkeen nousi Hb niin hyvin, että nyt otan vaan silloin tällöin lisärautaa.

rkv 35+6 nyt

Vierailija
2/8 |
27.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on melko yleistä. Rautaa saat myös monesta ruoasta, kuten pinaatista.

Ja kun oikein rautaa alat syömään niin huolehdi myös samalla, että vatsasi toimii, ettei tule kovia ummetuksia, mitä obsidan myös saattaa aiheuttaa, eli juo paljon ja syö esim. luumuja ja kuitupitoista leipää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
27.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja viikolla 36 Obsidania säännöllisesti käyttävänä 143 joka on tismalleen sama hb kuin ennen raskautta. En tiedä kuinka nopeasti se vaikuttaa, mutta näyttää nostavan ihan OK. Toki koetan syödä muutenkin monipuolisesti. Muistathan pihvipäivän viikossa! (Siis naudanlihaa, ja tietysti raskaana täysin paistettuna.)

Otan Obsidanin aina yöllä, kun käyn kuitenkin pissalla niin menee varmasti tyhjään vatsaan ja väliä seuraavaan ruokailuunkin tulee automaattisesti. Lasillinen appelsiinimehua on hyvä kyytipoika kapselille.

Vierailija
4/8 |
27.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni oli lähtöarvo tuon 110 ja olen nyt onneksi saanut obsidaneilla pidettyä sen samassa (rv 30 menossa). Olen niin onnellinen ettei hb ole pudonnut, sillä viime kerralla tässä vaiheessa se oli 90. Ota 2 päivässä, jos haluat tuosta vielä nostaa, ehkä se sulla tepsii (itselläni ei).

Vierailija
5/8 |
27.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä alkoi vaikuttaa tosi nopeesti n. 1,5 vko:ssa hemoglobiini lähti nousuun, vaikka otan sitä vain joka toinen päivä ja hemoglobiini ennen lääkettä muistaakseni 109.

Miten otat lääkkeen? Se saattaa myös vaikuttaa imeytymiseen. Itse otan aamulla tyhjään vatsaan veden kanssa, jota juon ison mukillisen. Aamupalan syön vasta reilun puolen tunnin kuluttua tästä ja silloinkaan en vielä juo kahvia/teetä, kun se heikentää raudan imeytymistä. Raudan kanssa samaan aikaan ei myöskään saisi syödä maitotuotteita.

Mut kuidun saannista ja riittävästä juomisesta kannattaa pitää huoli, koska rauta voi kovettaa vatsaa. Itse ainakin aluksi kärsin ummetuksesta, mut nyt alkaa helpottaa, onneksi. :)

Vierailija
6/8 |
27.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otathan varmasti oikein sen obsidanin? Maito ja kaikki kalsium-pitoinen estää tehokkaasti raudan imeytymistä. Kannattaa ottaa vaikka se obsidan juuri ennen kuin menee nukkumaan.

Mulla oli kyllä kanssa hankaluuksia. Välillä pistettiin suoneenkin rautaa, mutta mun hemoglobiini alkoi tuossa vaiheessa seiskalla.

Vierailija
7/8 |
27.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 2. vai 3. vai... se joka tapauksessa joka mainitsi pinaatista.

Ensimmäisissä raskauksissa jouduin syömään 2 obsidania päivässä, mutta tässä kolmannessa keksin ottaa kapselin aina iltaisin ennen nukkumaan menoa ja rauta-arvot lähtivät heti nousuun ja ovat myös pysyneet hyvinä.

Ennen otin kapselin aina aamuisin, jolloin join myös kahvia ja söin aamiaista, mutta nyt kun otan kapselin iltaisin, olen ollut jo pari tuntia syömättä sen kummosempia, enkä yöllä syö.

Syön myös paljon hedelmiä, joista saa c-vitamiiniä ja auttavat raudan imeytymisessä. Ja itse kapselin kaverina juon aina mustaherukkamehua.

Vierailija
8/8 |
27.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

aikasemminkin on tossa jo mainittu että rauta imeytyy heikosti ilman c-vitskua joten samalla kun ottaa rautatabletin niin vaikka c-vitamiinipitoista mehua tai hedelmä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi kolme