Mikä minulla oikein on? Niveliä särkee ja tuikkii, kipua on monissa nivelissä yhtä aikaa.
Välillä voi mennä 1-2 viikkoa, ettei kipuja ole. Sitten ne taas iskevät ja kestävät muutaman päivän. Kylmä pahentaa oireita, samoin kova rasitus (esim. hiihto).
Kommentit (11)
Mulla se alkoi juuri noilla oireilla.
Joillain ihmisillä tavallinen flunssa oireilee noin. Minulla harvoin flunssa etenee siihen "räkä valuu"-vaiheeseen, vaan yleensä vaan sormia särkee samalla kun muut potevat flunssaa. Tietysti asia kannattaa kysyä mieltä vaivaamasta, mutta mun kohdalla oli näin (siis asia ihan lääkärillä selvitettiin).
Ne olivat normaalit, enkä nytkään kyllä löydä näistä oireista suoraa yhteyttä nivelreumaan (ei ole turvotusta, aamujäykkyyttä, lämpöilyä tms). Mutta kai se on tutkittava uudestaan, jos tämä ei tokene.
ap
Sulla kipu on siis lähes jatkuvaa, silloin tuskin on "flunssaa". Mulla oli siis vain joitakin kertoja vuodessa.
7
Kysyn siksi, että itsellä psoriasis iski myös niveliin. Reumafaktori oli normaali, kivut useissa nivelissä yhtä aikaa "epäsymmetrisesti", eli esim.vasen polvi ja olkapää ja oikean käden sormet. Tulehdus "siirtyy " nivelestä toiseen. Univajaus ,stressi ,lämpötilan vaihtelut pahentavat oireita..
raskauden jälkeen on moninkertainen riski sairastua reumaan.
Verikokeissa en käynyt, mutta syön nyt kuitenkin cortisonia ja sulfasalatsiiniä. Voiko tämä lääkitys aiheuttaa vasymystä? Tuntuu että nukun pystyyn.
Synnytin viimeksi muutama vuosi sitten, ja juuri silloin minulle tuli sitä polvioireilua. Silloin kaikki reuma-arvot olivat kunnossa.
ap
Ja on myös muita autoimmuunisairauksia, jotka voivat aiheuttaa epämääräisiä kipuja.
Ehkä kannattaisi kuitenkin käydä reumatologin vastaanotolla.
Mene lääkäriin, kannattaa pyytää lähete reumatutkimuksiin tai luultavasti noiden oireiden perusteella se tulee pyytämättäkin. Ottavat samalla verikokeet jne. ja sun olo helpottuu jo sillä, kun asia selviää. Epätietoisuus on ikävää.