Miltä tämä kuulostaa? 5v pojan käytöksestä..
Olen alkanut miettimään onko 5v. poikani aivan normaali. Eilen sanoin hänelle, että voisi siivota olohuoneesta lelunsa pois. Poika vastasi, että voi hän siivota muttei muista mikä huone on olohuone. Vähän aikaa sitten kyselin häneltä hoitokaverien nimiä kerhokuvasta, eikä poikani tunnistanut kaikkia kavereita. Nämä tunnistamattomat olivat kyllä pieniä tyttöjä, mutta jotenkin tuntuu kummalliselta ettei heitä kuvasta tunnista, kun joka päivä näkee. Pojallani on myös tapana puhua jostain asiasta todella pitkään, ja innostuessaan tavut menevät ihan kummallisesti niin, että minun on vaikea saada puheesta selvää. Ja jos tulee pienikin keskeytys juttuun, ei osaa jatkaa sitä, vaan aloittaa aivan alusta. Voisiko tämä olla jonkinlaista hahmotushäiriötä tms? Muuten on kehittynyt ihan normaalisti kaikilla osa-alueilla, eli oppinut puhumaan ja kävelemään yms. normaali-iässä.
Kommentit (4)
Meillä myös 5 v. poika ja on aika samanlainen. Hänkään ei tunnista monia kerhokavereitaan, etenkään nimiä ei muista juuri kenestäkään mutta jos on isompi ryhmä niin monia, etenkin tyttöjä (eli niitä kenen kanssa ei leiki), hän ei tunnista lainkaan. Huoneitakaan ei oikein muista, keittiön ja lastenhuoneen kyllä mutta muista tahtoo nimet mennä sekaisin :) Sen sijaan jotain Legoukkoja voi luetella varmaan satoja eli luulen että se kiinnostus joihinkin asioihin vain on kovin vähäistä... Puhuu myös kuin Ruuneperi ja sekoaa sanoissaan kun ajatus menee edelle.
Mutta jos olet huolissasi niin ota toki puheeksi neuvolassa! Meidän pojasta en ole kyllä hetkeäkään ajatellut että olisi vialla mikään, muu kuin kärsivällisyyden ja keskittymiskyvyn puute mikä lienee aika yleistä tämän ikäisillä.
ja samoin muistissa, on erittäin huono..
ja puhe on hieman epäselvää ja unohtelee mitä sanoo, ja puhe muutenkin välillä työlästä, käy puheterapeutilla ja toimintaterapeutilla.
kerhokavereiden huono muistaminen voi johtua myös siitä että ei leiki kyseiden lasten kanssa ni ei muista niitä..ja muutenkin 5v pojat voi olla hajamielisiä.
Mäki olen pistänyt pojan muistamattomuuden ja hajamielisyyden ihan kiinnostuksen puutteen piikkiin. Siis ei jaksa tuollaisia käytännön asioita miettiä, kun on paljon kivempi ajatella leikkejä. Kuitenkin monissa asioissa pikkusisar on jotenkin edellä (esim. osaa laittaa dvd:n päälle itse, kun 5v:llä ei hajuakaan miten laitetaan). Ehkäpä hän ei vaan ole niin käytännöllinen. Huojentaa tietää, että muidenkin lapset käyttäytyvät noin. Ehkä kuitenkin mainitsen asiasta neuvolassa, kun mennään pikkusisarta siellä käyttämään. Pelkään juuri sitä, että koulussa tulee vaikeuksia, jos on hahmottamisessa tms. ongelmaa.
-ap
Jos on, niin ota asia siellä puheeksi. Jos ei ole, niin kannattaa ottaa yhteyttä neuvolaan suoraan. Ei kuulosta ihan 5-vuotiaan käytökseltä... Tietenkään näin muutamista esimerkeistä ei voi mitään sanoa, mutta suosittelen asian viemistä eteenpäin mahdollisimman varhaassa vaiheessa. Saa poika tukeakin ajoissa ja koulutiekin pystytään tekemään vähemmän kivuliaaksi. Nykyään kun on niin monenlaisia tukimahdollisuuksia!