Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millainen on hyvä äidinkielen opettaja - nyt omia koulumuistoja kehiin!

Vierailija
25.02.2009 |

Mitä teitte, mikä oli kivaa, tai mikä ei? jne jne jne...

Kysymys tuli mieleen ihan muuten vaan...

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
26.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

minullakaan ei ole kokemusta hyvästä äidinkielenopettajasta. Sori, en voi siis kertoa.

Vierailija
2/6 |
26.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeastaan niitä oli kyllä vaan kaksi: toinen yläasteella ja toinen lukiossa. Ihan tavallisia asioita tehtiin: analysoitiin tekstejä, kirjoitettiin aineita ja esseitä, opeteltiin kielioppia ja luettiin kirjoja. En muista mitään erityisen hauskaa juttua, mutta kokonaiskuva äidinkielestä oli positiivinen. Sen muistan, että lukiossa mein kieltenopet sitä aina jaksoi hehkuttaa, että meidän äidinkielenope on hyvä, koska me hanskataan kielioppi. Usein joku enkunope saa nykyään leikkiä äidinkielenopettajaa ja opettaa lukioikäisille aikamuotoja... Valitettavasti niitä ei vieraalla kielellä opi, jos ei hommaa tajua suomeksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
26.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä sitä silloin osannut arvostaa...

Vierailija
4/6 |
26.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä lukemaan ja kirjoittamaan kannustaminen oli tärkeää. Meillä oli hyvä opettaja lukiossa, joka tutustutti minut moneen sellaiseen kirjailijaan, jota en olisi itse valinnut. Samoin opin arvostamaan hitaammin aukeavaa kirjallisuutta.

Yksi muuten tosi kiva juttu oli kun tutustuimme englantislaisiin ja ranskalaisiin klassikoihin, niin me teimme niistä näytelmiä. Ainakin Chaucer ja Moliere olivat tuossa.

Vierailija
5/6 |
26.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos äidinkielenopettaja laittoi lukemaan oman aineen ääneen muille.

Eräs äidinkielenopettaja luki aineita itse, kommentoi mikä oli siinä hyvää, miten olisi voinut parantaa jne. mutta ei maininnut kirjoittajaa. Tämä tapa oli ok.

Vierailija
6/6 |
26.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omasta lukion äikänopesta on jäänyt mieleen se, että hän tuntui todella olevan kiinnostunut aiheesta, ei tehnyt työtä niin, että se tuntuisi vain pankin aiheuttamalta pakkoliikkeeltä. Hirveästi en kyllä muista juttuja, joita tunneilla tehtiin, mutta kyllä siellä taisi olla jotain kiinnostavaa aina meneillään. Ehkä vain yksi tehtävä jäi mieleen: runoanalyysi itse valitsemista runoista. Lähes kaikkihan valitsivat laulunsanoja, ja siinä oppi jotain uutta suosikkibändistään sekä luokkakavereistaan.

Oikeastaan on hassua, etten sen tarkemmin muista omia äikän tekemisiä lukiossa, vaikka olenkin onnellisesti samalle alalle päätynyt.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi kuusi