Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi jotkut puhuvat migreenistä tarkoittaessaan mitä tahansa päänsärkyä?

Vierailija
25.02.2009 |

Töissä kuulee vähän väliä näitä huokailuja: "Mulla on hirvee migreeni", "niskat on ihan jumissa ja siitä tuli migreeni" tai "pitääpä käydä lenkillä, jos tää migreeni menis ohi"

Tosiasiassa näin puhuvat ihmiset eivät tiedä oikeasta migreenistä yhtään mitään. Kun migreeni tulee, niin silloin ei jatketa työntekoa saati lähdetä lenkille. Silloin maataan paikallaan, oksennetaan ja itketään.

t. oikea migreenipotilas

Kommentit (21)

1/21 |
25.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikutelmaahan tehostetaan usein nostamalla kämmenselkä otsalle ja sulkemalla silmät ilmoituksen aikana.

Vierailija
2/21 |
25.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle on usein "tulossa" migreeni ja nään hipeisia valoja ja muutenkin outo olo ja sanon aina välillä että kohta tulee migreeni.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
25.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka en makaa paikoillaan, saati oksenna tai itke.

Itselläni näköoireinen migreeni, jonka jälkeen vain pieni päänsärky. Näköoireet tosin haittaa työntekoa, kestää n. tunnin.

Vierailija
4/21 |
25.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla syy myös siinä, että elämä on rauhoittunut ja tasoittunut. Nykyisin sellaisia invalidisoivia kohtauksia on enää kerran kuussa tai harvemmin kun niitä joskus aemmin oli kerran tai kaksi viikossa.

Näköoireita mulle ei ole tullut koskaan mutta puhe alkaa sammaltaa ja sanoja unohtuu kun kohtaus lähestyy. Toivon vaan että en ole tätä taipumusta siirtänyt omille tytöilleni.

Vierailija
5/21 |
25.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka en makaa paikoillaan, saati oksenna tai itke.

Itselläni näköoireinen migreeni, jonka jälkeen vain pieni päänsärky. Näköoireet tosin haittaa työntekoa, kestää n. tunnin.

Juu, mutta ymmärräthän, että sinulla taitaa olla hyvin lievä muoto? Minulla migreeni ei HAITTAA työntekoa, vaan ESTÄÄ sen täysin. Kohtaus kestää min. 12 tuntia ja kipu on todellakin lamauttavaa. Täsmälääke auttaa tai sitten ei.

Allekijroitan ap:n ihmettelyn, älkää puhuko migreenistä jos teillä ei sitä ole!!!!

Vierailija
6/21 |
25.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla migreeni ei HAITTAA työntekoa, vaan ESTÄÄ sen täysin.

Kipu invalidisoi täysin. Jos vain mahdollista, niin makaan koko kohtauksen ajan hievahtamatta ja koetan nukkua.

Minulla on onneksi migreeni vain muutaman kerran vuodessa ja kohtaus kestää max. 10 tuntia kerralla.

ap

Vierailija
7/21 |
25.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselle tulee vähän huono omatunto, kun joudun lähtemään saman tien kotiin ilman mitään varoitusaikaa.

Tuntuu ettei kukaan usko että minua todella jokin vaivaisi, vaikka yritän selittää että kotona on oltava ja pian kun alkaa laatta lentämään. Ehkä on vain omaa vainoharhaa, tiedä häntä.

Vierailija
8/21 |
25.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jossa naispuolisella kuolinsyyntutkijalla oli hirveän kiireinen päivä. Siinä se mielessään kirosi kun tunsi migreenikohtauksen alkavan, mutta silti paahtoi vielä 8 tuntia töissä.

Juu-u, eipä tartte itse edes harkita töiden tekemistä kohtauksen iskiessä, pakko päästä äkkiä kotiin.

Vierailija
9/21 |
25.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vapaapäivänä. ;) Mutta jos töistä pitäisi lähteä, niin sitten vain lähtisin. Turha siitä on huonoa omaatuntoa potea.

ap

Vierailija
10/21 |
25.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

hänellä on tällainen harvinaisempi halvausoireinen migreeni,kohtaus kesää lähes vuorokauden ja siitä toipuminen pari päivää. Mies on sekava ja ei siis ole millään lailla toimintakykyinen mihinkään. Valitettavasti murkkupoikamme ovat perineet tämän ja on varsin pelottava kohtaus tuollaiselle koululaiselle. Itselläni on myös päänsärkyjä ja epäilen,että myös minulla on taipumusta migreenityyppisiin päänsärkyihin,mutta ei noin lamaannuttaviin.

Vierailija
11/21 |
25.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on saikulla kuumeen takia, se on ok. Mutta kun sanoo olevansa kotona migreenissä, niin se kuulostaa jotenkin ihan siltä, että siellä vaan makaillaan kun pikkuisen päätä kolottaa.

Niin jotenkin aina tuntuu että pitää korostetusti selittää, että ihan tosiaankin on tulossa hirveä olo. Ettei ole kyse mistään normipäänsärystä.

vapaapäivänä. ;) Mutta jos töistä pitäisi lähteä, niin sitten vain lähtisin. Turha siitä on huonoa omaatuntoa potea.

ap

Vierailija
12/21 |
25.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki tiedän puhuttavan päänsärystä migreeninä vaikkei se sitä olisikaan.

Itselläni on sellainen migreeni että voi tulla näkökenttään häiriöitä ja en pysty näkemään kaikkea, lisäksi on valoja eli auroja, sellaista kirkkautta jota ei voi sanoin kuvata. Päänsärkyäkin on ja se on toispuoleista, aina ei ehdi kohtaus tälle särkyasteelle.

Tyttärelläni on myös migreeniä saman tyyppisin oirein.

Vierailija
13/21 |
25.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mut eikö niitäkin voi olla erilaisia? Mulla ainakin yks kaveri kenellä tuntuu olevan aina erillainen "kohtaus" välillä menee ohi kun ottaa lääkkeen välillä ei. Välillä makaa ja oksentaa välillä pystyy silti toimimaan. Eikö hänellä siis olekkaan migreeniä kun välillä kumminkin pystyy toimimaan ja lääke auttaa?

Vierailija
14/21 |
25.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekalla kerralla makasin vaan sohvalla yritin pitää tyynyä silmillä koska valo häikäisi ja pahensi oloa samantien tuntui, että tyyny haisee ja sekin pahensi oloa. Eli minusta tuntuu, että migreeni herkistää kaikki aistit äärimmilleen ja kaikki maailmassa vaan pahentaa kipua eikä tuohon mitkään käsikauppa särkylääkkeet auta.

Muutaman kerran on ollut semmoisia outoja ikäänkuin toisesta silmästä sumenisi näkökenttä aivan täysin tuntuu, että on huono olo ja puhekin on jotenkin sekavaa nämä ovat kestäneet ehkä puolisen tuntia. Liekö nämäkin olleet jotain migreenin tapaisia kohtauksia.

Joten jos joku lähtee lenkille koska sillä on migreeni niin hän ei taida todellakaan tietää mistä on kysymys.

Vierailija
15/21 |
25.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen hyvin läheltä seurannut äidin ja siskon migreenikohtauksia ja voin sanoa varmasti, ettei minulla ole koskaan ollut migreeniä.

Äitini ja siskoni tapauksessa ainoa keino on maata pimeässä ja hiljaa vähintään tunti ja usein pidempään. Silloin ei voi kyllä tehdä yhtään mitään, hyvä, että pystyvät edes sanomaan sanan migreeni.

Vierailija
16/21 |
25.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja muutenkin mulla on ollut päänsärkyä jo monta vuotta kahtena kolmena päivänä viikossa,etten edes huomaa sitä... mut sit kun migreeni iskee niin sen kyllä huomaa... =( pää on kuvattu, mut ei sieltä mitään löytynyt.... paitsi aivot=)

onneks mulla ei tutut puhu migreenistä pikku päänsäryn saadessaan, kyllä ärähtäisin...

Vierailija
17/21 |
25.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

hajut, valot ja äänet.

Kerran heräsin alkavaan päänsärkyyn. Luulin ensin sen johtuvan lihasjännityksestä, joten lähdin ulos kävelemään. Ulkona tajusin, että särky olikin migreeniä: kipu vain paheni joka askeleella ja pakkasilma nenässä aiheutti huonon olon. Kamalinta kävelylenkissä oli kuitenkin se, että eräältä tontilta kuului paalutuskoneen jyske....

ap

Vierailija
18/21 |
25.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai migreeniäkin on eriasteista. Onko diabeteksessä vain jatkuva kooman vaara "oikeaa" diabetestä?

Mulla on ollut noin viisi tuollaista oksennusmigreenikohtausta. Kun eka tuli, menin tk:hon, koska luulin että mulla on vähintään aivoverenvuoto tai jotain vastaavaa. Kun tietyn rajan yli mennään, ei ole muuta keinoa kuin kestää, oksun jälkeen rupeaa helpottamaan.

Nykyään noita pahimpia ei ole tullut pitkään aikaan (koputtaa puuta), mutta lievempiä tulee aina välillä. Migreenityyppisen päänsäryn erottaa muusta päänsärystä ja silloin on paras olla hissukseen. Niin kuin joku lekuri sanoi, tavalliseen päänsärkyyn auttaa liikunta ja migreeniä se pahentaa. Allekirjoitan tän täysin. Mun on usein pakko olla liikkumatta paikallaan pari tuntia, sillä lailla migreenin uhka menee ohi, ja maksimiannos käsikauppasärkylääkettä. Noin kipu pysyy tavallisen päänsäryn rajoissa.

Sitten on ne migreenikohtaukset joissa tulee vain näköhäiriöitä, ei päänsärkyä ollenkaan, tai hyvin lievää.

Vierailija
19/21 |
25.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutkikaapa hiukan asiaa te migreenipotilaatkin.

On totta, että migreeni ei koskaan helpotu liikunnalla eikä se johdu siitä että niska on jumissa, joten ap:n esimerkissä henkilöillä tosiaa joko ei ollut migreeni tai heillä oli sekä migreeni että tensiopäänsärky. Migreenialttius ei nimittäin estä mitenkään sitä että voi olla myös lihasjännityksestä johtuvaa särkyä.

Migreeniä on todella monta eri lajia. Migreenipotilas voi pystyä tekemään 8 tuntia töitä, vaikkakin useimmilla se on kohtauksittaista niin, että työnteko on mahdotonta.

Itselläni on kolmea eri lajia migreeniä. Yksi laji on ns. aivorunkoperäistä, jolloin halvaannun osittain ja oksentelen, kohtaus on pitkä ja raju. Toinen on klassista aurallista migreeniä. Ja sitten on kuukausittaista hormonimigreeniä, kesto noin 2 tuntia kerralla.

Vierailija
20/21 |
25.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja se on silti usein töissä kohtauksen aikana, hirvee määrä lääkkeitä naamassa ja työteho nollassa mutta silti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi viisi