Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten saa vauvan vuorokausirytmin kääntymään???

25.02.2009 |

Meillä on reilu kaksiviikkoinen tyttö, jolla vuorokausirytmi on täysin päälaellaan! Päivisin hän nukkuu 3-4 tuntia kerrallaan ja herää syömään ja nukahtaa taas ja yöllä taas heräilee tunnin välein ja on hereillä pitkiäkin aikoja. Neuvolantäti sanoi että pitää muuttaa rytmiä mutta milläs muutat kun vauva ei ole päivisin hereillä ei sitten millään... Öisin en juttele vauvalle enkä vaihda vaippaa eikä muutenkaan ole mitään virikkeitä ja päivisin vauva nukkuu vaikka keskellä lattiaa ja kuinka kovassa metelissä.

Itse alan olla aika väsynyt kun päivisin en voi nukkua yhtään kun esikoinen on kotona myös. Jos tietäisi että rytmi muuttuu itsestään niin en niin olisi huolissaan mutta jos se vain vahvistuu tästä ja vauva alkaa tosissaan valvoa öisin kun kasvaa niin mitä ihmettä sitten tehdään...

Otetaan kaikki vinkit kiitollisena vastaan =)

-helena

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
25.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

HEI!

Tiedän tilanteen, meillä samanlainen yökukkuja (3 vkoa). Yöllä nukkuu tosin hiukan pitempiä pätkiä kuin teidän vauva. Usein myös tekee kakan yöllä, joten joudun vaipat vaihtamaan ja siitäkös oikein herää.Päivällä taas nukkuu pitempiä pätkiä, kun kuuluisi seurustella.

Meillä neuvolassa sanottiin, että noin kuukauden ikäisen vauvan kanssa rytmiä voi alkaa pikkuhiljaa muuttamaan niin, että nukkuisi yöllä pidempään. Hän sanoi neuvoksi sen, että herättelisi vauvan 3 tunnin unien jälkeen päivällä. Itse en jotenkin tykkää tuosta ajatuksesta, että pitäisi vauvaa herätellä kesken unien, mutta ei kai auta muu jos tuo rytmi ei tuosta itse ala muuttua.

Sitten tietysti ne päivittäiset rutiinit...ulkoilut tiettyyn aikaan,iltapesut, valojen himmentäminen, rauhoittuminen jne josko vauva hoksaisi jossain vaiheessa, että milloin on ilta ja kuuluu mennä pidemmille unille.

Onko jollain jotain muita vinkkejä?

terveisin ahava

Vierailija
2/4 |
25.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä molemmat vauvat on aika pian tajunneet yön ja päivän eron, joten en tiedä oliko heillä rytmi kohdallaan heti vai toimiko joku näistä (nämä ovat nyt kuopuksen ajalta, kun en muista esikoisesta tarkkaan)

:

*herätin vauvan aamuun suunnilleen samaan aikaan kuin esikoinen heräsi, mentiin aamupesulle ja vaatteiden vaihtoon, syötin ja pistin sitten nukkumaan, kun vaikutti uneliaalta. Mutta siis selkeä herätys ja tietyt aamurutiinit.

*yöllä ei olla vaihdettu vaippaa muulloin, kun kakasta, sekin tehtiin lähes pilkkopimeässä makkarissa (valot vaatehuoneessa ja ovi melkein täysin kiinni, valoa vain sen verran, että näkee tehdä pesut, pyllyä ei pesty vaan pyyhittiin hoitoliinoilla), vaipanvaihto mielellään ennen imetystä, jos siis herää kakat vaipassa. Toki joskus joutui vaihtamaan imetyksen jälkeen, jos kakka tuli silloin, mutta vain jos oli pakko.

*myös imetys yöllä siis pilkkopimeässä

*illalla olohuoneesta valot pois iltapesujen jälkeen, jo heti alusta asti tiettyyn kellonaikaan iltapesu (eli pesen vauvan "kokonaan" (naama, kaula, kainalot, pylly) hanan alla), vaatteeksi yöpuku ja vauva unipussiin. Iltasyöttö hämärässä olohuoneessa unipussissa.

*soittorasian käyttö vain iltanukahtamisen yhteydessä, ei päiväunilla.

*päivällä muutenkin herättyä iloinen ja äänekäs juttelu, muutenkin "äänekäs elämä" myös vauvan nukkuessa päiväunia. Vaipanvaihto vasta ensimmäisen syötön jälkeen, jotta herää ja uusi syöttö ennen unia (tosin meillä vauva söi aina kolmesti yhden valveillaolon aikana). Nukkumaanlaitto vasta, kun on valvonut tunnin.

Kyllä siihen oma aikansa menee, ennen kuin yövalvomiset meillä kokonaan loppuivat, mutta missään vaiheessa en suostunut laittamaan valoja päälle ja nousemaan sängystä keskellä yötä ellei ollut ihan pakko. Vauvaa kanniskelin pääasiassa makkarissa. Nyt poika on 3,5kk ja on jo pari kk selvästi tiennyt, milloin yö alkaa ja mitä silloin tehdään, vaikka heräilee ja syö edelleen öisin usein (2-5 kertaa).

Ja aina en tietenkään pystynyt pitämään kiinni kaikista näistä luetelluista asioista, mutta näitä konsteja käytin rytmin kääntöön. Äitini jaksaa aina muistella, kuinka olen itse ollut yövalvoja 6vk ikään asti, mennyt unille klo 6 aamulla ja nukkunut koko päivän. Rytmi oli kääntynyt kertaheitolla, kun äiti joutui olemaan yön pois rintaleikkauksessa (hyvälaatuinen kasvain). Onneksi en itse ole joutunut noin radikaalia "keinoa" käyttämään... :D

Jaksamista ja toivottavasti rytmi kääntyy! Jos esikoinen nukkuu päikkärit, niin sinä aikana heti unile, jos vaan vauvakin suostuu juuri silloin nukkumaan...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
25.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä olin jääräpäinen enkä uskonut, että vastasyntyneelle ei voisi opettaa rytmiä, joten varmaan vähän turhankin tiukasti koetin hakea vauvan omasta luontaisesta rytmistä vinkkejä siihen, mitkä voisivat olla päivän unien ajankohdat. Eli alusta asti koetin hakea 3-4 päiväunipätkää ja väliaikoina sitten ns. huoltotoimenpiteet.

Ja tässä on ero esikoiseen, esikoinen oli kova nukkumaan niin päivällä kuin yöllä, ja hänen annoin rauhassa koisia päivällä niin paljon kuin halusi ja kukkua illalla pitkään. Kuopus on ollut selkeästi yövalvomisistaan huolimatta aamuvirkku/iltatorkku ja pärjännyt kokonaismäärällisesti vähemmillä unilla, minkä vuoksi on ollut helppoa olla jääräpäinen rytmihakuinen äiti.

Vierailija
4/4 |
25.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

lastenlääkäri sanoi että vasta 3kk vauvaa voi alkaa rytmittää ja että siihen saakka pitää antaa nukkua kun nukuttaa ja valvoa kun valvottaa, mutta toki voi päivän ja yön erot tehdä äänellisesti ja valollisesti. Sanoi että vauva itse alkaa tajuamaan/on kypsä ymmärtämään päivän ja yön eron vasta tuossa iässä...

Itselläni poika nukkui kyllä enemmän yöllä kun päivällä, mutta siis nukkunut pienenä tosi paljon. Sisarellani taas kuopus siihen 6 viikkoon asti valvoi kaikki yöt ja sisareni kiitteli kaapelikanavien olemassaoloa;) Poikani tosin aloitti yö heräämiset 4kk iässä ja on jatkanut niitä ihan näihin päiviin asti, niin että heräili yöllä tunnin välein, joten tiedän väsymyksen tunteen!!

Koita jaksaa ja pyydä apua, ennenkun väsyt totaalisesti. Kyllä se käärö muuttaa rtmiä kun keskushermosto vään kehittyy;)

Möyri08