******MAALISMASUT VK 9******
Uutta viikkoa jälleen!
sari84---1.3.---1.---Rovaniemi---24/28---LKS
AnniHelena---1.3.---2.---Tampere---34/33---TAYS
kolmekamua---1.3.---3.---Pääkaupunkiseutu---26/28---Joku Helsingin sairaala =)
maikku80---2.3.---3.---Joensuu---28/28---P-KKS
mammutter---3.3.---3.---Keski-Suomi---32/33---K-SKS
Mimmiu---4.3.---3---Pohjanmaa---36/38---VKS
minni74---5.3.---7.---Vantaa---34/38---NKL
Tintti23---5.3.---2.---Pori---25/29---SatKS
Anzi---5.3.---1.---Pohjanmaa---26/28---E-PKS
sohvero---5.3.---1. ja 2. =) ---Joensuu---24/24---P-KKS
ansku85---6.3.---1.---Pohjois-Pohjanmaa---23/23---OYS
Tuleva_09---6.3.---1.---Pirkanmaa---22/26---TAYS
Kumkwatti---6.3.---2.---Lounais-Suomi---35/??---???
Sunny08---7.3.---2.---Outokumpu---25/24---P-KKS
hanttu82---7.3.---1.---Kotka---26/30---KOKS
Lilja09---8.3.---1.---Pori---24/39---Stks
Onsku76---9.3.---2.---Helsinki---32/31---NKL
Alfiina---9.3.---6.---Pääkaupunkiseutu---31/32---NKL
keyes---9.3.---2.---Rovaniemi---27/28---LKS
Äiti1983---10.3.---3.---Etelä-Häme---25/30---K-HKS
Woodbecker---12.3.---Pääkaupunkiseutu---29/32---Jorvi
kaptus---12.3.---1.---Pikanmaa---23/25---TAYS
kellohelma---13.3.---2.---27/39---KOS
eveys---14.3.---2.---Muurame---26/25---K-SKS
Emilii24---15.3.---3.---Etelä-Lappi---28/32---L-PKS
Mirabella---15.3.---3.---Vantaa---31/33---KOS
kotilo---18.3.---3.---Pohjois-Uusimaa---29/33---Hysa
kaaka---18.3.---3.---Espoo---32/31---Jorvi
Vacsuli75---18.3.---1.---Pääkaupunkiseutu---33/29---Jorvi
veksuli---18.3.---2.---Lounais-Suomi---34/35---TYKS
inkeli---18.3.---3.---Outokumpu---22/26---P-KKS
Katzy75---20.3.---2.---Keski-Suomi---33/35---K-SKS
Pikkanen09---20.3.---1.---Kainuu---28/29---KaKS
Piiperö-78---21.3.---3.---Pohjois-Karjala---29/32---P-KKS
Särki1---21.3.---2.---Mikkeli---29/32---MKS
LillaMy---22.3.---2.---Ulvila---25/26---SatKS
Nasse75---22.3.---2.---Pirkanmaa---33/34---TAYS
Kinde71---23.3.---5.---Joensuun lähistö---34/46---P-KKS
sallap84---24.3.---2.---Nurmijärvi---24/27---Hysa
Kaarna@laiva---24.3.---3.---Keski-Suomi---32/33---K-SKS
Kaisa_kissa---24.3.---1.---Joensuu---22/44---P-KKS
Nasuliini---24.3.---2.---Keski-Suomi---25/34---K-SKS
annika73---24.3.---3.---Pohjanmaa---35/38---MTHA
Daim---25.3.---2.---Tampere---26/30---TAYS
iiiik---25.3.---3.---Keski-Suomi---30/32---K-SKS
kupla3---25.3.---3.---Pori---30/38---SatKS
jatta78---26.3.---1.---Espoo---30/30---Jorvi
Maria08---28.3.---1.---Kemijärvi---26/30---LKS
Milli75---28.3.---2.---Rovaniemi---33/35---LKS
Tylleröx3---29.3.---3.---Tampere---28/36---TAYS
POIKIA 3
TYTTÖJÄ
SYNTYNEET:
10.2.09 (37+0) Mammuter, POIKA 3360g, 49 cm
13.2.09 (37+0) ansku85, POIKA 3495g, 49cm.
14.2.09 (37+0) sunny08, POIKA 2710g, 47cm
Kommentit (57)
Onpa mukava kun aurinko taas paistaa, tänään pitääkin lähteä ulos.
Eilen käytiin tutustumassa synnytyssairaalaan, ihan kiva oli nähdä paikka etukäteen vaikka ei siitä käynnistä muuten kovin paljon irti saanut. Vieläkään en osaa synnytystä jännittää muuten kuin positiivisessa mielessä. Muuten mulla on oikeastaan ihan ristiriitaiset tunteet. Tavallaan jo haluaisin päästä synnyttämään, ihan sen kokemuksen takia, mutta toisaalta olo on vielä sen verran hyvä, että mielelläni tässä vielä äitiyslomailen. Ei ole ainakaan vielä käynyt aika mitenkään pitkäksi.
Huomenna olisi taas äitipolikäynti ja pitäisi aloittaa verenohennuslääkitys. Mutta nyt uudelle aamupalalle ja sitten shoppailemaan.
Jatta rv 35+6
Ihanaa herätä aamulla kun aurinko paistaa ja tuntuu jo ihan keväältä, talven synkkä pimeys on jo häviämässä!
Mekin käytiin eilen tutstumassa sairaalassa (jatta78:varmaan oltiin samalla Jorvin keikalla..) Eipä siitä tosiaan paljon irti saanut, näki nyt vähän että minne on menossa. Mieheni kommentoikin tätä käyntiä, etä tää on taas näitä naisten juttuja. Et vähän niinkuin miehen kävin ensin tutustumassa kasarmille, ennenkuin menevät inttiin.. Ja seuraava kysymys oli, et missä se synnytysosasto on? Niin, ei ole tietoa, kun en ole siellä käynyt.. Kerroin kyllä sitten et olis olemassa vielä sellainen ensipäiväkäynti, mutta minä ilmoitin ettei me sinne olla menossa! Ei jaksa.
Mä tein eilen sellaisen kipsimallin tästä masusta. Olihan se melkoinen homma. Mies virnuili että mainitsee töissä, mitä se rouva taas täällä puuhailee. Totesin että voidaan me sinunkin mahasta malli ottaa :) Onhan siitä mallista sitten helppoa katsoa, että pieneneekö se maha vai ei. Huolestuttavaa jos vielä vuoden päästä on samanlainen kumpu olemassa..
Tuntuu jotenkin oudolta että noin parin viikon päästä viimeistään meidänkin perheessä on uudet tuulet. Toisaalta on ihanaa, mutta toisaalta jotenkin jännittää miten sitä osaa vauvan kanssa olla. Ensimmäinen tulossa ja mähän en ole koskaan hoitanut pieniä lapsia, mähän oisin rikkonut ne! Jotenkin on epävarma siitä että miten tietää, mitä lapsi milloinkin vaatii, kun se vaan itkee.. No ehkä sitä oppii, osaahan noita eläimiäkin lukea, että mikä naukaisu ja irvistys milloinkin merkkaa jotain.
Kauheita leipomuksia en ole ajatellut laittaa (uunissa on kyllä tällä hetkellä puhdstusaineet sisässä..). Meillähän kun ei kamalasti sukulaisia täällä päin asu, omani ovat lapissa. Joten sen puolesta ei paniikkia, mutta isovanhemmat ja kaverit varmaan tulevat moikkaamaan, mutta vasta kun kutsutaan. näin olen informoinut. Tuntuivat ymmärtävän. Ajattelin leipoa jonkun tiikerikakun tai vaastaavan. Nythän on kaupoissa niitä uusia mikropullia, niitä vain pakkaseen, niin eiköhän homma sillä hoidu.
Pitäis vielä lähteä järjestämään uuden tulokkaan vaatekaappi, koska sain kaverilta vähän käytettyjä vaatteita lainaan. Vaatteita tuntuu ainakin olevan riittämiin ja muutenkin kaikki suht valmiina. Varmaan tulee vielä jotain pientä hankittavaa, mutta ehtiihän ne sitten toivottavasti.
Aurinkoista päivän jatkoa kaikille!
Woodis 37+6
Täällä ei mitään uutta. Ei minkäänlaisia tuntemuksia siitä, että synytys voisi ollaedessä. Nyt viikkoja 37+3 ja yhtenä kappaleena ollaan. Ei supistuksen supistusta, paitsi niitä kivuttomia mahan kovettumisisa, mitä en laske supistuksiksi= ) Saa siivota ja sekstailla ihan rauhassa= ) Ja kolata hullun lailla, kun täällä ei oikein noi aura-autot muista käydä.
Vauva on nyt aika alhaalla ja nivusissa tuntuu hieman vihlontaa, varsinkin jos lasten kanssa innostuu tanssimaan jonkun hyvän biisin tahtiin.
Asuntokin alkaa näyttämään enemmän asunolta, kuin varastolta. Petsasin ja lakkasin meidän sängyn uudestaan, niin nyt on vähän sekaista kun pinnikset ja patja on olkkarissa.Mutta tänään saa jo järjestyksen takaisin.
En meinaa kyllä leipoa mitään pakkaseen vieraiden varalta. Joutavat tuoda itse pullansa, jos meinaavat sitä syödä ; ) Ja mies hallitsee ruokahuollon, joten senkään saralla no panic.
Odottelen tässä, että kuljetusfirma tuo tilaamani turvavyöistuimen keskimäiselle. Se tulee klo 14 jälkeen, niin pääsen sullomaan kokeeksi istuimia autoon.
Vauvalle pitäisi tulla myös tilaamani patja aivan lähi päivinä. Minä mielummin tilaan kaikki netistä, niin ei tarvitse lähteä kauppaan juoksentelemaan. Paitsi ne vaunut. Hain ne viime viikolla Oulusta. Mustia lähdin hakemaan ja vihreät tarttui mukaan = )
Emilii
Voi tokkiinsa! Huonosti nukuttu yö jälleen takana ja silmät meinaa painua välillä väkisinkin kiinni. Ilma on kuitenkin ihanan aurinkoinen, se piristää mieltä. Oltiin aamupäivällä esikoisen kanssa ottamassa vähän tuntumaa luistimiin ja jäähän, eihän tälläisellä säällä kannata sisälläkään istua jos vaan ulos pääsee.
Väsymystä lukuunottamatta olo on ihan hyvä. "Alakerrassa" vihloo välillä, kai se vauva siellä alkaa pikkuhiljaa laskeutua alemmas asemiin.
Taisi olla Kaisa_kissa, joka kirjoitti ettei ensimmäistä lasta odottaessa oikein tiedä mihin varautua vauva-arkea ajatellen. Mulla oli kolme vuotta sitten ihan samat fiilikset, ja näin jälkikäteen voin tunnustaa että odotukset olivat vähän turhan ruusuiset. Vaikka olin esim. yrittänyt asennoitua siihen, että vauvan kanssa eteen tulee huonosti nukuttuja öitä, en todellakaan tajunnut miltä se väsymys oikeasti tuntuu jos vauva herääkin 15 min - 2 tunnin välein kuukausia.
Ja vaikka tiesinkin että koliikkia tai vastaavaa voi tulla eteen ja jotkut lapset itkevät enemmän kuin toiset, niin miten raskaalta se avuttomuus ja tietämättömyys voi tuntua, kun vauva huutaa joka ilta monia tunteja viikkotolkulla ilman näkyvää syytä (meillä iltahuudot alkoivat 3,5kk:n iässä, siis kun tyypillisin koliikki-ikä oli jo ohitettu, eikä 1,5 kk:n itkumaratoneille löytynyt mitään sen parempaa syytä).
Ja mä kuvittelin etukäteen tekeväni pitkähköjä lenkkejä vauvan kölliessä tyytyväisenä vaunuissaan, mutta kas, meidän neitipä ei ollutkaan vaunuissa viihtyvää sorttia hereillä ollessaan, ja nukahtaminen taas ei käynyt napista painamalla: koskaan ei tiennyt simahtaako lapsi 2 minuutin vai 1 tunnin vaunuajelun/kanniskelun jälkeen. En halua pelotella tai maalata piruja seinille, mutta on tietysti hyvä tiedostaa että asiat voivat mennä aika eri tavalla kuin on pienessä mielessään kaavaillut. Tällä kertaa luulen että mulla on vähän realistisemmat käsitykset siitä mitä on odotettavissa. Tulevaa vauva-arkea odotankin paitsi iloisella jännityksellä, myös pelonsekaisin tuntemuksin.
Aurinkoista viikonjatkoa!
Nasuliini ja Skepi 36+1
Jostain syystä lähettämäni viesti ei tullut näkyviin, vaikka numeroiden (25/26) mukaan yksi viesti lisää listaan tulikin. Kokeilen uudestaan...
Voi tokkiinsa! Huonosti nukuttu yö jälleen takana ja silmät meinaa painua välillä väkisinkin kiinni. Ilma on kuitenkin ihanan aurinkoinen, se piristää mieltä. Oltiin aamupäivällä esikoisen kanssa ottamassa vähän tuntumaa luistimiin ja jäähän, eihän tälläisellä säällä kannata sisälläkään istua jos vaan ulos pääsee.
Väsymystä lukuunottamatta olo on ihan hyvä. "Alakerrassa" vihloo välillä, kai se vauva siellä alkaa pikkuhiljaa laskeutua alemmas asemiin.
Taisi olla Kaisa_kissa, joka kirjoitti ettei ensimmäistä lasta odottaessa oikein tiedä mihin varautua vauva-arkea ajatellen. Mulla oli kolme vuotta sitten ihan samat fiilikset, ja näin jälkikäteen voin tunnustaa että odotukset olivat vähän turhan ruusuiset. Vaikka olin esim. yrittänyt asennoitua siihen, että vauvan kanssa eteen tulee huonosti nukuttuja öitä, en todellakaan tajunnut miltä se väsymys oikeasti tuntuu jos vauva herääkin 15 min - 2 tunnin välein kuukausia.
Ja vaikka tiesinkin että koliikkia tai vastaavaa voi tulla eteen ja jotkut lapset itkevät enemmän kuin toiset, niin miten raskaalta se avuttomuus ja tietämättömyys voi tuntua, kun vauva huutaa joka ilta monia tunteja viikkotolkulla ilman näkyvää syytä (meillä iltahuudot alkoivat 3,5kk:n iässä, siis kun tyypillisin koliikki-ikä oli jo ohitettu, eikä 1,5 kk:n itkumaratoneille löytynyt mitään sen parempaa syytä).
Ja mä kuvittelin etukäteen tekeväni pitkähköjä lenkkejä vauvan kölliessä tyytyväisenä vaunuissaan, mutta kas, meidän neitipä ei ollutkaan vaunuissa viihtyvää sorttia hereillä ollessaan, ja nukahtaminen taas ei käynyt napista painamalla: koskaan ei tiennyt simahtaako lapsi 2 minuutin vai 1 tunnin vaunuajelun/kanniskelun jälkeen. En halua pelotella tai maalata piruja seinille, mutta on tietysti hyvä tiedostaa että asiat voivat mennä aika eri tavalla kuin on pienessä mielessään kaavaillut. Tällä kertaa luulen että mulla on vähän realistisemmat käsitykset siitä mitä on odotettavissa. Tulevaa vauva-arkea odotankin paitsi iloisella jännityksellä, myös pelonsekaisin tuntemuksin.
Aurinkoista viikonjatkoa!
Nasuliini ja Skepi 36+1
Kotona edelleen... On ollu tosi raskasta kun viikonlopulta asti on tullu limatulppaa, välillä verensekaista, joka päivä supistelee kipeästi ja yölläkin niin etten oo nukkunu kunnolla. Vauva liikkuu tosi vähän ja mulla on alapää ja nivuset tosi kipeet.. Mut ne supistukset aina loppuu ja vauvaa ei näy.. Äitini nauroikin että mitä enemmän yritän niitä supistuksia kotikonstein lisätä, sitä tiukemmin vauva roikkuu kohdussa kiinni :) Tänäänkin oon siivonnu koko asunnon kun alkoi ahdistaa vaikkei meillä mitenkään älyttömän likaista olekaan. Toissapäivänä kävi vyöhyketerapeutti kotona ja sanoi että synnytys on jo "käynnissä" ja että kannattaa varautua siihen että kiireellä lähteä sairaalaan koska sit kun tulee niin sit se kans tulee!
Huomenna on neuvola eikä kiinnosta mennä sinne yhtään. Turvottaa aivan älyttömästi ja saan taas kuulla kommenttia siitä "mitä sitä on tullu taas syötyä" kun paino on noussu... Huoah.. Minä taidan olla raskaana vielä huhtikuussakin..
Toivottavasti joku muu jakaantuu pian, se antaa toivoa itsellekin :)
-kolmekamua, joka kärvistelee rv 39+2
Neuvolassa käyty. Iloisena yllätyksenä painon vähäinen nousu per viiko. Vain n.90g ja olen syönyt kuin hevonen viime aikoina ja herkkupäivä on ollut lähes jokapäivä. VIrtsanäytteistä ei mitään hajua kun en muistanut kysyä ja taisivatkin jäädä vessassa luukun väärälle puolelle. Hupsis. Pää alkanut laskeutumaa, vähän kuitenkin vielä liikkui.
Huomenna menen Woodiksen mainitsemalle ensipäivä käynnille Jorivn vuodeosastolle. Mies menee töihin enkä sitäsinne edes maanitellut mukaan. Munkin mies piti synnärille tutustumista ihan turhana, no näkipä missä se on fyysisesti.
Veri ilmoitusten kanssa olen tapellut. Ajattelin tehdä etukäteen, koska huhtikuun alussa voi olla muita kiireitä... Tavallsiesti teen noi viime tipassa.
T:Vacsuli ja papu 37+0
*Kolmekamua* tuo kuulostaa niin tutulta!!! Mulla kans on ihan samanlaista. Paikat on niin kipeenä että mitenkään ei oo hyvä olla. Sattuu ja supistelee olipa sitten pitkällään, istualtaan tai kävelee. Ei mulla ikinä ennen oo ollu tällasta!
Sit ne supistukset ei kuitenkaan oo saanu oikeen mitään aikaan, ja loppuvat aina parin tunnin jälkeen...vain tullakseen uudestaan :)
Huomenna on äitipolille aika. Katsovat vauvan koon ja kohdunsuun tilanteen. Voi jos ne sanoiskin, että rouva on hyvä ja jää tänne käynnistykseen... Se olis tosi iso helpotus tähän tuskailuun. Viime yönäkin nukuin kolme tuntia... Ei riitä.
Piiperö ja tytsi rv 36+4
Samoja oireita löytyy täältäkin. En ole tähän asti juuri supisteluja tuntenut. Eilenkin lääkäriä hymyilytti, kun en oikein tiennyt onko supistellut :)
Olin eilen kontrollikäynnillä äitipolilla (RD: takia) ja hyvällä mallilla kaikki oli. Kolmelle sormelle oli auki ja pehmeää kaulaa vähän jäljellä. Lääkäri "pyöräytti kalvoja" vauhdittaakseen tilannetta ja sen jälkeen onkin aina välillä supistellut. Yölläkin heräsin puoli neljältä ihmettelemään outoja tuntemuksia. Tänään tuli verensekaista limatulppaa.
Jos synnytys ei maanantaihin mennessä käynnisty, niin silloin sitten käynnistetään. Luultavasti ei lääkkeillä, vaan suoraan saliin ja kalvot puhkaistaan. Onko muuten jollain tuosta kokemusta?
Alkaa siis päivät masun kanssa käydä vähiin. Olen voinut rd:ta lukuunottamatta hyvin. Välillä on ihan unohtunut koko maha. Jotenkin haikeaa, vaikka olenkin jo ihan valmis näkemään kuka tuolla masussa on myllännyt. Ja toki on mahtavaa jättää piikit ja pistämiset pois.
Vauvan kokoarvio oli eilen 3,6 kg. Viikossa arvio nousi 500g. Onkohan niin paljon oikeasti kasvanut? Maha on kasvanut kyllä viimeisten kolmen viikon aikana kovasti ja itse uskon, että tuo viimeisin arvio olis oikea. Tähän asti on ollut siellä 25% käyrällä, nyt nousi 50%:iin.
Leipomisvimma on iskenyt, ei kuitenkaan pahasti. Muutamia kuivakakkuja on tehty ja ihania Vilhelmiina keksejä.
Saa sitten kaupan leipomukset kelvata, jos oma tehdyt loppuu.
Esikoinen alkaa olla malttamaton ja juttelee aivan ihania masulle. Onkin ollut nyt ihan erilaista, kun on yksi innokas odottaja enemmän.
Tehokkaita supistuksia niitä toivoville ja muille hyviä viimeisiä viikkoja!
AnniHelena rv 39+3
Täällä on jotenkin aikas tukala olo. Maha on paisunu viimeisen viikon sisällä tosi paljon.. Mä toivoin et olis loppuun asti sellanen olo, ettei oo kiirettä synty, mut kyl mä luulen et pikkuhiljaa tähän palloon alkaa kypsyä..
Eilen oltiin koko päivä kyläilemässä. Ennen sitä käytiin kirppiksellä, josta tein hyviä löytöjä. Oli tarkoitus mennä ostamaan kaupasta kuviollisia harsoja ja rintapumppua, mut löysin ne molemmat sieltä kirppikseltä. Ja joka kerta tarttuu mukaan joku kiva vaate vauvalle.. Mä oon ihan hurahtanu noihin kirppiksiin..
Kävin ostaan myös kangasta kuorivaippoihin. Oli oikein herkullisen oranssia. En malta odottaa et pääsen toteuttamaan niitä. Mä oon jotenkin innostunut entistä enemmän noista kestoista. Toivottavasti myös käytännön tasolla.. ;) Aion siis käyttää rinnalla myös kertakäyttöisiä, mut jospa sais vähän säästettyä rahaa ja luontoa myös kestovaipoilla.. Onko joku ommellut all-in-one-vaippoja??? Jos ootte, mitä ootte niihin laittaneet?
Tänään tulee iltapäivällä yks kaveri lastensa kans käymään. Lupasin ruokkia koko porukan. Pitäs lähteä kauppaan hakemaan keittotarpeita.. Ei kyl yhtään huvittais. Me nimittäin herättiin taas kerran miehen kellonsoittoon klo 5.45. Mä en kestä, et se kestoväsymys on alkanu jo nyt!!!!! Ärsyttää, kun se ei osaa lähteä hiljaa et muut sais nukkua..
Toivottavasti kolmekamua ja muut yhtä lähellä synnytystä olevat pääsevät pian tositoimiin!!!! Muille rauhallista mieltä viimeisiin odotushetkiin. Kaikilla on kuitenkin aikas lähellä jo..
Mukavaa torstaipäivää! (Mu lempparipäivä, kun tulee Kotikatu, ym. kivoja ohjelmia telkusta.. )
t. iiiik ja pikkuinen 36+1 (Työhaastattelu lähestyy ja JÄNNITTÄÄ)
On tukala olo joo, ja yöllä saa nukuttua tosi huonosti (lonkat armottoman kipeät). Kunto on pyöreä nolla! :(
Jotenkin tuntuu että tuleva isä on alkanut ottaa etäisyyttä tähän raskauteen ja tulevaan synnytykseen. Varmaan kohta ehdottaa että pärjäisinköhän minä yksin siellä synnytyksessä! Ei se toki koskaan ole mitenkään erityisesti 'hemmotellut', mutta paljon enemmän osallistuu kotitöihin kuin aiemmin. Nykyään taitaa ajatella vain omia tarpeitaan, mutta peittojen heiluttelu on niin hankalaa.
Sain tällä viikolla kivojakin uutisia kun lääkärineuvolassa selvisi että vauva on pää alaspäin -tosin hyvin väljästi on siellä, ei kiinnittynyt vielä. :) Ja paikat oli visusti kiinni. 2,5 kiloa oli painoa ja viikkoja siis 36+4.
Sellasta.. tsemppiä kaikille odottajille! Äiti1983:sta ei ole kuulunut pariin päivään.. Onko siellä jo synnytetty? :D
Nyt ruokaa laittamaan..
Pikkanen09 36+6
Nasuliini kirjoitti liian ruusuisista odotuksista esikoisen kanssa. Mulla on varmasti just sellanen tilanne. Koko ajan oon ajatellut, että ei yhden vauvan hoitaminen nyt niin vaikeaa voi olla. Varsinkin kun olen muiden lapsia hoitanut aikoinaan aika paljonkin, mutta onhan se vähän eria asia sitten kun se on 24/7. No, aika pian sen sitten tietää miten helppo tai vaikea tapaus omalle kohdalle sattuu :)
Vasculi, kerrotko sitten kannattiko sinne Jorvin ensipäiväkäynnille mennä. Mä luulen, että mäkään en edes taida pyytää miestä sinne mukaan, mutta olen vähän ajatellut että jättäisin itsekin väliin.
Woodbecker, kuulosti aivan ihanalta kipsimalli masusta. Pitäisi varmaan itsekin vähintään pyytää miestä ottamaan valokuva, jota voi sitten myöhemmin ihmetellä.
Tänään olin äitipolilla, pojan painoarvioksi sain 3100g ja kuulemma oli jo kiinnittynyt. Kohdunsuu kuitenkin kiinni, niin että voin taas huomenna mennä hyvillä mielin uimaan. Muuten onkin liikunta siivousta lukuunottamatta jäänyt aika vähiin.
Jatta rv 36+0
Blaah... ois kiva päästä tästä mahasta jo eroon. On niin järkyttäviä vihlasuja tuolla alapäässä ettei niitä enää kauaa kestä. Mut supistuksista ei tietoakaan. Tosin edelliskerroilla kun on ruvennut supistelemaan, niin on kyllä vauva sit syntynytkin samana päivänä. Ja yöt on kauheita, ei sillä ettenkö sais nukuttua, vaan jos en herää kääntämään kylkeä, niin aamulla on kyllä paikat pitkään kipeenä ja jumissa, kun oon nukkunu koko yön samassa asennossa. Huomenna ois neuvola, saa nähä mitä ne siellä keksii. Saattaa olla että mulle varataan äitipolille ultraaika ens viikolle, koska kokoarvioultrassa se kätilö sano, että ei saa antaa mennä paljoo yli lasketunajan, vaan pitää tulla uudestaan ultraan, koska vauveli oli rv36 jo 3,3kg, ja ne kahtos nyt sit uudestaan minkä kokonen pallero siellä mahassa on, ja minkä kokonen mahtuu tulemaan. Tytöt mulla oli 3,5kg syntyessään ja hyvin mahtuvat, mut tää on jo ilmeisesti yli nelikilonen... No toivottavasti tää syntys ihan ilman käynnistyksiä, ja ettei ois hirveesti yli 4kg...
Huomenna tulis muuten ihan ekat äitiyspäivärahat. Pitääkin lähtee lauantaina vähän shoppailee, aattelin ostella itelle vaatteita. En kylläkään mitään mammavaatteita, vaan ihan normi kevät vaatteita. Ja ostan kyllä kokoa mitä olin ennen raskautta, en kyllä tiedä millon sit niihin mahdun! No innostaapahan lenkkeillä kun on vaatteet motivoimassa. Jeps, mutta nyt pitää lopetella ja ruveta syömään makaronilaatikkoa.
maikku 39+3 (maanataina jo laskettuaika, hui!)
No nyt on taas tutkittu ja hutkittu... Kohdunsuu oli sormelle auki, mutta pehmeää kanavaa vielä jonkinverran jäljellä. Vauvan pää oli laskeutunut niin, että lääkäri sen tunsi. Ei kuitenkaan vielä luvannut tänään käynnistää. Sovittiin, että 8.3. yritellään... Sillon siis sitten sairaalalle. Enää 10 yötä, hui!
Vauvan kasvu on tullut alaspäin. Ensin veikkailivat lähes nelikilosta, mutta nyt näyttää siltä, että on ottanutkin oman käyränsä alempaa. Tämänpäiväinen painoarvio oli 2700g, ei paha. Toive pienestä vauvasta saattaa siis toteutua (Ei muuten mutta kun niin pelkään sitä ison vauvan ponnistamista!)
Ultrakuva oli niin tarkka, että hiuksetkin nähtiin :) Pieni pitkätukkainen tyttö siis tulossa :) Millään en malttaisi odottaa...
Piiperö -78 ja tyttö rv 26+5
Neuvolassa käyty taas. Pissa, RR ja paino ihan ok, paino noussu viikossa 400g eli varmaan just sen verran ku turvottaa. Vauva on hieman laskeutunu muttei kiinnittyny mutta toisaalta, uudelleen synnyttäjillä voi se laskeutuminen tapahtua synnytyshetkellä.. MUTTA, nyt ei sitte enää saa maata selällään ollenkaan :( Selälläni maatessa vauvan sykkeet laskee selkeästi joten koska vasen lonkka ei kestä sitä että vasemmalla kyljelläni makaisin, jää ainoaksi vaihtoehdoksi maata VAIN oikealla kyljellä.. Tähän asti oon yrittäny välillä nukkua puoliks selällään tyynyjen avulla. Huomaa että vauva on laskeutunut. Koska oikea jalka puutuu kävellessä ja vasemmassa nivusessa tuntuu ajoittain tosi kovaa repäisykipua, liekkö sitten vauva painaa siellä jotain hermoa?? En tiedä. Mutta hartain toive olis että sais jo tulla ulos. Loppuis vaivat ja valitus.
Asiasta kolmanteen, me ollaan tehty melko selväks ihmisille ettei oteta vieraita vastaan sairaalaan. Jos joudun sinne jäämään jostain syystä, on äitini ainoa vieras kenet sinne huolitaan koska hän hoitaa meidän lapset silloin ja tulee sitten niiden kanssa pikkuveljeä ihastelemaan. Muuten kaikille ilmoitellaan että ovat tervetulleita meille kotiin vauvaa katsomaan kunhan ollaan kotiuduttu ja voimissamme. Jos joku siitä suuttuu niin suuttukoon, mikään ei ole niin hirveää kuin maata sairaalassa puolikuolleena ja sitten pitäis vielä jaksaa vieraita ottaa vastaan.
Enää pari päivää helmikuuta, sitten alkaa meidän kuukausi :) Touhut ja tohinat.
kolmekamua rv 39+3
Jatta78: Ensipäivät vuodeosastolla-info koettu. Oli vähän turha reissu kun imetys video ei toiminutkaan. Muuten oli sellaista diipadaapaa. Sain kyllä muutaman kysymykaen kysyttyä (en muista enää että mitä). Kovasti perhehuoneita mainostivat, tavallisista eivät puhuneet ollenkaan. Me ei siis oteta perhehuonetta, koska miehellä iso hinku pitää varpajaiset ja sen hänelle haluan suoda kun on niin tärkeä juttu.
Kolmekamua: meillä sama systeemi eli vieraat sitten kotiin kiitos. Paitsi mieli voi muuttua, mutta tällä hetkellä tuntuu siltä.
Mulla supistelut vähentyneet. Kävellessäkään ei tullut tänään kuin yksi. Olen vaan niin kärsimätön. Tänä aamuna valvoskelin klo6 tunnin verran: söin ja odottelin miestä kotiin yö-vuorosta. Sitten klo 10 kyl olsi nukuttanut kun kello soitti.
T:Vacsuli ja papu 37+1
Päin vastoin kuin muutama muu, koin itse ekan lapsen vauva-ajan just niin helpoksi kuin olin ajatellutkin tai helpommaksi. Olen ehkä aina vähän katastrofivarautunut, joten kun koliikkia ei tullutkaan (iltakitinää kyllä, mutta ei tuntien suoraa huutoa), imetys toimi ja nukkuakin sai parin tunnin pätkiä niin vauva tuntui menevän siinä muun elämän ohella eikä mikään muuttunut tosi radikaalisti. Ja minulla niillä hormoneilla lyhyet unet riitti. Vasta palatessani töihin vanhempain vapaan jälkeen yösyötöt kävivät äkkiä ylivoimaisiksi vaikken päiväunia ollut nukkunut aiemminkaan.
Nyt olen kyllä lukuisia kertoja sanonut miehellekin että toista kertaa ei varmaan näin helpolla päästä. Esikoinen on nyt kaksi, joten hänkin osaltaan varmaan jotenkin vaikeuttaa tilanteita, niin ihana ja helppo lapsi kuin edelleen onkin.
Nla:ssa sokerit on olleet viime viikkoina yhdellä plussalla, mutta sille ei tässä vaiheessa enää mitään tehdä. Tietty makean mässäily saisi pysyä minimissä, mutta maanantaisen perusteella tuntia ennen neuvolaa nautittu appelsiini saa sokerit kolmelle plussalle, joten ei kerro edes pelkästä herkuttelusta. Ens maanantaina synnytystapa-arvio, jossa vielä ultrataan, joten sitten saanen kokoarvionkin. Maha on ihan samoissa mitoissa kuin esikosta, joka oli syntyessään 39+5 3400g eli ei paha.
Esikoinen ei myöskään ollut vielä samalla viikolla laskeutunut eikä kiinnittynyt, joten en odota sitä tältä kakkoseltakaan. Aika alhaalla on, mutta pää kyllä liikkuu vielä.
Supistelun jatkuttua napakkana muttei kunnolla kipeänä jo 20 viikkoa en enää noteeraa sitä mitenkään. Pidemmällä automatkalla juuri huomasin että selkää särkee ja pistin huonon penkin piikkiin kunnes aloin tarkkailla suppareita ja siitähän tuo jomotus oikeasti alkunsa sai. Kellottamaan en kyllä rupea ennenkuin ovat oikeasti kipeitä.
Vieraiden vastaanottamisesta olen niinikään just päinvastaista mieltä kuin moni muu: tulkoot sairaalaan, jossa vierailuaikaa on vain 2h/pvä. Silloinpahan tiedän koska niitä täytyy jaksaa ja ei ole tarjoilusta murhetta :-) Oman edustavuuden suhteen mulla ei ole mitään paineita sairaalassa, kotona olis sentään kiva olla päivävaatteissa eikä pyjamassa ja aamutakissa. Mitään en myöskään leivo etukäteen, pakastealtaan tuotteilla pärjätään kunnes itse olen taas leivontakunnossa.
Ei siis vielä hurjaa kiirettä mahasta eroon. Yksi tentti pitäisi vielä käydä tekemässä runsaan viikon päästä, sen jälkeen saa vapaasti syntyä. Vauvan tavaroiden esiin laiton suhteen valmista tullee vasta sitten kun sairaalasta kotiudutaan...
äippä+papu 37+0
Nukuin viimein edes yhden yön melko hyvin ja nyt olotila tosiaan aika kiva! Jospa tänään jaksais jopa tehdäkin jotain.. Laskuja ajattelin ihan ekana maksella ja sit hoitaa noi äippäraha- ja työttömyyskorvaushakemusasiat loppuun. Eilen sain palkkatodistukset..
Mä oon jotenkin tuudittautunu sellaseen ajatukseen et tää vauva olis yhtä helppo ku kaks ensimmäistä.. Kuvittelen itteni työntämässä vaunuja keväisellä tiellä ym.. Mut mitäpä sitten, jos tuleekin vauva, joka ei suostu vaunuissa olemaan.. Mä en osaa sellasta edes kuvitella, kun nää omat on ollu vaunuissa nukkuvaa sorttia.. No, sitäpä ei oikein voi etukäteen suunnitella, tulee mitä tulee..
Tuntuu et kaikki muut on käyny nyt lopussa lääkärillä ja tietää kohdunsuun tilanteesta jotain. Mulla oli se lääkäri joskus rv29 eikä sen jälkeen ole, jos ei mitään erityistä. Eli ihan autuaan tietämätön olen, mitä tuolla alapäässä tapahtuu, Vielä meinasin viikonloppuna uimassa käydä..
Nytpä taidan keskittyä siihen laskujenmaksuun..
Hyvää viikonloppua!
iiiik 36+2
Vuorokausi sitten kävin sisätutkimuksessa. Viime yönä oli supistuksia, jotka tuntuivat järkyttävänä menkkajomotuksena alaselässä ja vatsalla. Mitään selkeitä synnytyssupistuksia ne ei kuitenkaan olleet. Nyt sitten kun menin suihkuun, limatulppa ilmeisesti irtosi. Tajuton määrä verensekaista paksua limaa, yäk!
Koskaan aikasemmin en ole tollasta nähnyt, tulpat on irtoillu vasta synnytyksessä. Pitäiskö tässä nyt alkaa supistuksia odottelemaan vai voiko vielä mennä kauankin? Millasia kokemuksia teillä muilla on?
Huomenna olis se maalismasujen maaginen 37 vkoa täynnä ;)
Piiperö ja tyttö rv 36+6
En tiedä miksi olen näin kärsimätön, mutta haluan jo vauvan ulos! Istuin eilen sängyllä vähä niinku jooga-asennossa. Maha pömpötti tuossa edessä ja vauva oli tosi aktiivinen. Tuntuu että nahka+istukka on vain muutaman mm paksu, kantapäät ja polvet tuntuu tosi hyvin läpi. Jotenkin outo tunne; niin lähellä ja silti niin kaukana...
Äitiyspakkaus tuli sit vihdoinkin tänään! Todella kivoja tuotteita verrattuna siihen kun viimeksi odotin, siksi otinkin sillä kertaa rahana.
Mä en oo leiponu mitään pakkaseen, koska nyt viime viikkojen aikana on ollu niin kova nälkä että söisin kuitekin vaan kaiken... Paino kuitekin kohtuuden rajoissa pysynyt, viimeksi neuvolassa jopa tippunut. Painoarviossa kävin rv 36+4 ja silloin oli paino 2,950kg, eli sen arvion mukaan aika lailla keskikokoinen jos laskettuna aikana syntyy.
Mulla tuli supistuksia paljon vähemmän pari viikkoa mut nyt viime päivinä alkanut taas tulemaan melko napakoita. Yksittäinen kipeäkin saattaa tulla, mut ei sit kuitekaan säännöllisiä. Kohdunkaula on melko pehmeä, hieman lyhentynyt ja somelle auki. Pikkuhiljaa... Viimeks tosiaan alkoi kunnon supistelu kertalaakista.
Kaptus: pussilakanoita tais mulla olla 3 viime kerralla ja hyvin pärjäs, kahdellakin varmaan olis meidän vauvan kanssa pärjännyt koska ei ollut pulauttelevaa sorttia ja vaipat piti yleensä hyvin.
Jänskättää koska taas tulee ilmoitus, että joku on saanut vauvan. Muistaakseni Äiti1983 lähti käynnistykeen, joten ehkä hän on seuraava?
Seuraava neuvola on pari päivää ennen laskettua aikaa ja olen todella toiveikas että en sinne enää mene...
Voikaahan hyvin ja kirjoitelkaa aktiivisesti kuulumisia!
Onsku76 rv 38+2