Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Komennukselle Berliiniin - miten sairaanhoito, päivähoito/kerhot???

22.02.2009 |

Meille saattaa tulla mahdollisuus lähteä työkomennukselle Berliiniin 2- ja 4-vuotiaiden lasten kanssa. Kertokaahan kokemuksia Berliinistä lapsiperheen asuinpaikkana!

- Millä alueella kannattaisi asua? Tällä hetkellä mahdollinen asunto olisi lähellä Treptower Parkia.

- Miten tuollainen "peruspuistoilu" onnistuu, eli lapsillehan täytyisi järkätä päiville myös ohjelmaa... olen itse kotona vielä lasten kanssa ja varsinkin 4-vuotias on tottunut käymään kerhoissa ja puistoissa leikkimässä muiden lasten kanssa. Osapäiväkotipaikkaa tuskin voisin sieltä hakea vai? Käykö väki siellä leikkipuistoissa miten ja ovatko puistot turvallisia (tulee mieleen huumepiikit tms.)

- olisimme siellä ilmeisesti lähetettynä työntekijänä, eli kuuluisimme Suomen sosiaaliturvaan. Olemmeko oikeutettuja siellä sairaanhoitoon tai neuvolaan tms? Millainen terveydenhuoltosysteemi siellä on?

- Jos tulen raskaaksi siellä olomme aikana, voinko käydä siellä neuvolassa? Entä synnytys: saanko synnyttää Suomessa vai Saksassa?

Paljon kysymyksiä, olen kiitollinen, jos joku osaa kertoa edes jotain :)

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
22.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä jo vuoden asuneena ja aiemmin aupairina olleena osaan vastata ainakin muutamiin kysymyksiin. Aloitan vaikka tuosta raskaana olosta ja synnyttämisestä, kun se mulla on parhaana muistissa (vauva pian 5kk). Mä olin viime Marraskuuhun asti Suomen sosiaaliturvan piirissä ja raskauden seuranta ja synnytys sujui molemmat ongelmitta eurooppalaisella sairasvakuutuskortilla, jonka saa Kelasta. Muita maksuja ei ollut kuin neljännes vuosittainen 10e ja olin todella tyytyväinen saamaani hoitoon. Synnytyksen jälkeen paikallinen sairasvakuutusyhtiö tosin halusi Kelalta vielä erillisen selvityksen synnytyskulujen korvattavuudesta, mutta sen saaminen onnistui nopeasti.

Täällä on omalääkärisysteemi, eli teidän tulee etsiä itsellenne sopiva lääkäri, jonka vastaanotolla sitten käytte ja mitään terveyskeskuksen kaltaista ei ole, tosin joillain lääkäreillä on yhteisvastaanottoja. Korvalääkärit, gynekologit, lastenlääkärit yms on siksi kaikki eri paikoissa... Kuluja on tuo 10e/neljännesvuosi/lääkäri, mutta he kirjoittavat yleensä pyydettäessä lähetteen toiselle lääkärille, jolloin tuolta maksulta säästyy. Ja jos sun täytyy käydä lääkärissä vain kerran vuodessa, niin silloin maksat vain yhdeltä neljännekseltä. Hankalasti selitetty ;) Lastenlääkäreillä ei tuota maksua ole ja ainakin vauvan lääkkeet (supot yms) saa myös ilmaiseksi apteekista, kun on pyytänyt lääkäriltä reseptin.

Pieniä leikkipuistoja on täällä todella paljon ja tiheässä ja tasoltaan ne on musta ihan hyviä ja siistejä. Leikkiseuraa riittää, sillä kaupunki on täynnä yksityisiä päiväkoteja, joilla ei ole omaa pihaa ja he käyttävät yleisiä leikkikenttiä päivittäin. Kotiäitejä myös löytyy ja ainakin meidän lähipuistot on etenkin hyvällä ilmalla todella täynnä. Isompia leikkikenttiä on sitten vähän harvemmassa (suosituin on varmaankin Tiergartenissa). Kerhotoimintaa ei ole mitenkään älyttömästi, mutta muuten kyllä löytyy lapsiperheille maksullisia aktiviteettejä (muskareita yms). Mä olen ainakin lastenlääkärin odotushuoneesta ottanut mukaani vihkosen, jossa on vaikka mitä tekemistä kaupunginosittain listattuna.

Asuinalueita on täällä moneen lähtöön. Lapsiperheitä on paljon etenkin täällä Friedrichsheinissa ja Prenzlauerbergissä, mutta muualtakin löytyy.

Vierailija
2/4 |
24.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kokemuksia Berliinistä ;)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
13.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Berliinissä en ole asunut, mutta lasten kanssa muualla Saksassa kylläkin. Sellainen kommentti tuohon päivähoitokysymykseen, että kokemukseni mukaan käytännössä kaikki 3-vuotiaat lapset menevät aamupäiväpäivähoitoon, noin kello 9-12/13. (Kokopäivähoito kävivät ne lapseton, joiden molemmat vanhemmat olivat töissä.) Tästä käytännöstä johtuen yli 3-vuotiaita lapsia oli aamupäivisin vaikea tavata.

Erilaisia aamupäivän lapsiryhmiä (vrt. MLL-perhekahvilat) oli meidän alueellamme ainakin paljon, kirkkojen piirissä maksuttomina ja muuten pientä korvausta vastaan. Mutta kaikki lapset olivat näissä alle 3-vuotiaita. Iltaisin oli erilaisia muskareita ja liikuntakerhoja eri ikäisille.

Leikkikentillä oli kyllä porukkaa, mutta mielestäni hyvin ilmasidonnaisesti: hyvällä ilmalla porukkaa oli niin aamu- kuin iltapäivällä paljon, vähänkin heikommalla hyvin vähän.

Jos itse lähtisin uudelleen, niin hakisin nyt 4-vuotiaalle lapselleni muiden lailla paikkaa aamupäivähoitoon. Pienemmän kanssa kävisin vanhempi-lapsi-kerhossa tms.

Vierailija
4/4 |
06.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei Sasa83 tai joku muu asiasta tietävä!

Miten toimitte tuon terveydenhuollon suhteen, niin että eu-kortti toimi? Ilmoittauduitteko joka tapauksessa johonkin sairaskassaan?

Me olemme täällä Saksassa ekspaatteina ja menneellä viikolla tuli akuutti lääkärin tarve. Emme ole ilmoittauneet mihinkään sairaskassaan,koska kuulumme suomen sosiaaliturvan piiriin ja näytimmekin vain eu-kortteja lääkärille. Häneltä tuli selkeä "ei käy"-kommentti ja lasku on tulossa perässä. Lääkkeitäkään hän ei voinu paikallisen sairaskassakortin puuttuessa kirjoittaa reseptillä, vaan kirjasi vain ylös ja kehotti hakemaan apteekista.

Miten siis pitäisi toimia, että homma toimii sujuvasti?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä seitsemän