Risteily vähällä rahalla!
En tiedä muistaako täällä kukaan, mutta minä kirjoitin torstaina siitä, että oltiin lähdössä risteilylle (lahjaksi saatu) hyvin pienellä budjetilla.
Suurinosa täällä sanoi ettei kannata lähteä kun on siellä menee rahaa niin paljon!
Nyt on risteily takana ja oli oikein hauskaa! Omat eväät oli mukana, samoin vedenkeitin. Rahaakaan ei tosiaan paljoa kulunut!
Tässä teille siis malli miten risteilyllä voi olla kivaa ilman kamalaa rahjan tuhlausta!
Syötiin kunnolla enne laivalle lähtöä.
Laivalla lapsi osallistui lasten ohjelmiin jotka oli täysin ilmaisia ja niissä vierähti käytännössä koko ilta! Me aikuiset istuimme ravitolassa katsomassa ohjelmaa ja juttelemassa sillä aikaa. Rahaa meni yhteensä 1,60 kahteen limutölkkiin.
Hytissä keitimme teetä ja söimme iltapalaksi karjalanpiirakoita ja hedelmiä.
Aamulla syötiin aamupala hytissä.
Satamasta kävelimme vanhaan kaupunkiin ja sieltä keskustaan. Lapselle ostimme hänen haluaman t-paidan, maksoi n. 9 euroa. Keskustassa ostimme välipalaksi kaikille hodarit ja pullon limpparia. yhteensä n. 7 euroa.
Kävimme Åhlensin tavaratalossa ja ostimme sieltä tulomatkalle eväitä, n. 10 euroa.
Kävelimme takaisin laivalle.
Lapsi osallistui laivalla järjestettyihin lasten touhuihin ja tapasi edellisenä iltana tapaamiaan kavereita.
Kävimme hytissä syömässä eväät, jogurttia, hedelmiä, suolakeksejä, lihapiirakat.
Loppuilta menikin lapsella kavereiden kanssa ja me miehen kanssa olimme katsomassa laivan aiukuisten ohjelmaa, taas meni se 1,60 juomiin.
Iltapalana syötiin hytissä teetä ja keksejä (lapselle karjalanpiirakkaa)
Aamulla juotiin teet hytissä ja lapsi söi aamupalan sekä käytiin kaupassa ostamassa äidille suklaalevy (1,60) lapselle Pez- karkkipussi (3,70) ja isälle laatikko lakuja (5 e).
Lopputulos oli siis se, että rahaa meni koko reissussa alle 40 euroa ja kaikilla oli kivaa! Vanhemmat saivat viettää aikaa rauhassa kahdestaan, lapsi sai kavereita ja viettää heidän kanssaan aikaa ihan reilusti. Lisäksi lapsi sai kokea sellaisen reissun jota ei ollut koskaan kokenut!
Terveisin köyhä äiti joka kerrankin pystyi tarjoamaan lapselle jotain muuta lomareissua kuin matkan mummolaan!
Itse en kuitenkaan voi olla vähän miettimättä sitä, että eikö lasta ihmetyttänyt ja nolostuttanut, kun muut perheet söivät laivan ravintolassa perheineen, muut lapset saivat välkkyviä diskotikkuja ravintolassa ostetuista pirtelöistään, ostelivat matkamuistoksi leluja ja karkkia myymälästä, kävivät Tuhkolmassa junibackenissa jne. ja te joitte teetä hytissä ja syötte banaaneja omasta kylmälaukusta?
Itse en todellakaan halua kasvattaa lastani materianpalvojaksi, mutta maailma on materialistinen ja lapset vertaavat itseään toisiin. Joskus on reilumpaa vain jäädä kotiin ja laittaa se 60 euroa vaikka johonkin elämykseen kotimaassa (3D leffaan koko perheen kera ja kunnon karkkipussi kouraan, toisena päivänä hoploppiin, linnanmäen talviriehaan tms.)
Itse olen saanut kasvaa suhteellisen varakkaassa perheessä, mutta paras ystäväni on pienituloisen, ja kieltämättä muutenkin luonteeltaan nuukan "tarkanmarkanvartija"-yh:n lapsi. Ystäväni sanoo aina, kuinka häntä hävetti ja nolotti äidin nuukailu joka tilanteessa; ja nimenomaan muuten risteilyillä ja muilla matkoilla. He söivät aina omia eväitään joka paikassa. Teininä kaverini jäikin mieluummin lähtemättä kokonaan äitinsä matkaan.
Minusta on ikävä pistää lapsi tilanteeseen, jossa ympärillä muut perheet käyttävät paljon rahaa ja oleilevat yltäkylläisesti, jos omalla perheellä ei ole siihen varaa.
Ja eikö muuten laivoilla ole nykyisellään kielletty omien eväiden syönti ihan turvallisuus ja hygieniasyistä? Salakuljetitteko te sen kylmälaukun laivaan?