G: Onko kauppaostoksissasi tapahtunut muutosta taantuman myötä?
Mulla ainakin hinnannoususta johtuen jätän usein juuston ostamatta, samoin majoneesipohjaiset salaatit joiden hinta noussut. Kasviksia en myöskään tuoreina ostele, pakasteesta kylläkin. Katson tosi tarkkaan nyt hintoja.
Kommentit (14)
Mutta leikkokukkia en osta enää kotiin 2krt/vko vaan enemmän silloin tällöin. Tuntuu vähän turhalta kulutukselta käyttää per kerta 30e kukkiin (eli 60e viikossa).
mahdollisimman paljon kotimaisia tuotteita. Meillä molemmilla sellaiset työt, että taantumä ei vaikuta. Itselläni taantuma ennemminkin lisää työmäärää. Nyt pitää kuluttaa, eikä ruokkia taantumaa.
olen aina kaupassa katsonut etten osta sitä kalleinta tuotetta jos saan saman halvemmallakin. Ainoastaan kahvin ostossa en katso yhtään hintaa. Kahvia tulee juotua sen verran että haluan myös nauttia niistä hetkistä.
Salaattia tms. ostan saman verran kuin ennenkin hinnasta huolimatta.
Kukkien ostossa en mäe mitään pahaa (nehän piristävät ihanasti) mutta en ole ikinä ymmärtänyt ihmisiä jotka maksavat esim. keksipaketista yli 3 euroa kun saman keksipaketin eri firmalta saa 1,5 eurolla. Noh, johtuu varmaan siitä että minulla ei sitä rahaa ole tuhlattavaksi asti.
Ostan muutenkin kasviksia sesongin mukaan, eli nyt talviaikaan juureksia (porkkana, lanttu) paljon, salaattitarvikkeita (paprika, tomaatti, kurkku) tarjousten mukaan ja tuontitavaraa. Samoin hedelmistä ostan sitä mitä on tarjouksessa, nyt oli banaanit 0,99€, pari viikkoa meillä on syöty omenia 0,69€ kilohintaan.
Majoneesipohjaisia salaatteja en kyllä ikinä kaupasta kanna.
Juustossa en ole kilohinnan nousua huomannut, perusedamia saa edelleen 6,90€ kilohintaan, tarjouksesta vieläkin halvemmalla.
Käytän muutenkin peruselintarvikkeita, laitan itse alusta lähtien perheen ruoan. Lihat koitan hamstrata aamutuimaan -50% laputetuista.
kun ostan joka viikko tulpaanikimpun kotiin 4-6 euron hinnalla =O
Mutta leikkokukkia en osta enää kotiin 2krt/vko vaan enemmän silloin tällöin. Tuntuu vähän turhalta kulutukselta käyttää per kerta 30e kukkiin (eli 60e viikossa).
Meillä ainakaan tapahtunut mitään muutosta missään, vielä. Kulutetaan, että talouden rattaat pyörisi jossain muualla. Jos kaikki nuukailevat kaikessa, kerrannaisvaikutukset johtavat vaan syvempään lamaan. Ne joilla varaa, kuluttakaa.
Meillä taantuma vaikuttaa kyllä, mies provisiopalkkainen myyjä ja itse opiskelija (tähän toki ei vaikuta, mutta miehen parempi palkka aiemmin kompensoinut)
Lähinnä olen suunnitellut ruuat tarkemmin, kaivellut kaapit ja käyttänyt vanhat pois. Aikaisemminkaan ei mun mielestä ole paljon mennyt ruokaa roskiin, mutta nyt ei juuri lainkaan. Syödään tarkasti loppuun, ostetaan sopivia määriä eikä päästetä ruokaa vanhenemaan. Yllättävän pienellä on päässyt säästöihin ruokalaskussa, eikä ruuan laadusta ole tarvinnut tinkiä.
ei lama mutta hintojen nousu on aiheuttanut sen että juustoa ei osteta joka kerta, tomaatit ja kurkut ostetaan vain salaatteihin silloin tällöin, muulloin otetaan vitamiinit muusta. Lihajalosteet alkavat olla sairaan hintaisia, leikkeleitä emme osta enää ollenkaan, emme myöskään kovin usein muutakaan kanaa/lihaa, vaan olemme siirtyneet soijaan ja perunaan ym.juureksiiin.
Jugurtit ostamme tarjouksesta ja viilin teemme jo itse.
pieni nokare kupin pohjalle viiliä ja maitoa päälle. Annetaan olla huoneen lämmössä yön yli ja valmista on =)
Kerran viikossa käydään kaupassa edelleen listan kanssa. Syömme edelleen normi kotiruokaa ja salaatin teemme yleensä itse. Samoin vauvan soseet. Meitä on kaksi aikuista, kolme lasta ja kaksi kania ja viikossa ruokaan, vaippoihin ja pesuaineisiin menee 80-100€, ei kovin paljon mielestäni.
mutta hoitovapaalle jääminen kyllä. Rahaa ei ole mihinkään. =(
Johtuu siitä että on enemmän aikaa.
Eli olen alkanut katsoa tuotteen alkuperää vielä entistäkin tarkemmin.
Ja ostan AINA suomalaista jos mahdollista.
Pidetään Suomi pystyssä!
Meidän perheen tulot eivät ole pienentyneet (päinvastoin, sain juuri palkankorotuksen), joten en näe mitään syytä ruveta pihistelemään yhtään enempää kuin ennenkään. Sitä ostetaan mitä tarvitaan. Turhaa ostelua en ole ennenkään harrastanut.