Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Käyttäisitkö tällaista turvaistuinta lapsella?

Vierailija
21.02.2009 |

Saatiin siskoltani turvaistuin, joka on ollut käytössä heidän kahdella lapsellaan. Se on ostettu 9v sitten. Istuin on ihan siisti, ja tiedän, ettei se ole ollut kolarissa. Luin jostain, ettei yli 5v vanhoja istuimia pitäisi käyttää ja nyt alkoi mietityttämään tuo vanha istuin. Onkohan se vaan myyjien puhetta vai mitä? Mitä istuimille tapahtuu ajan kuluessa?

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
22.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta mitä tuo koroke se enempää auttaa kuin 9 vuotta vanha istuin joka näiden tietojen mukaan menee pirtsaleiksi jo pelkästä kosketuksesta.

Pääasia lienee kuitenkin, että matkustaja on vöillä kiinni ja vyöt menvät oikealta korkeudelta.

Itsekin kun tosiaan olen viimeiset 8v hysteerisesti noita turvallisuustestejä lukenut , tuntuu vaan hullaulta, että nyt lapsi voisi tosiaan matkustaa ilman mitään istuinta kuten aikuisetkin - kuinka turvatonta se onkaaa. Miehenikin on minulle tärkeä - kypärä kai hänellekin pitäisi autoon hankkia, ettei sitten kolarin jälkeen tarvitse katua - niin ja isompi ja kalliimpi auto...

Vierailija
22/28 |
22.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

turvaistuimia lapsilla, en edes sisaruksille ole periyttänyt.

ja syystä että tieto lisää tuskaa, valitettavasti.

itse olen kemian DI ja erikoistunut muovikemiaan (polymeereihin)

ja se nyt vaan on kylmä fakta että nuo istumissa käytetyt muovit haurastuu ja heikkenee iän ja lämpörasitusten myötä, puhumattakaan nyt mekaanisesta stressistä eli väännöstä, kolauksista jne.

vastaavasti jokainen voi kuvitella miten paljon uuteen verrattuna hauraampi on esim 9 vuotta ulkona auringossa, pakkasessa ja käytössä ollut muovituoli, muoviämpäri tai pulkka.

jonkun mielestä tällainen on varmaan hätävarjelun liioittelua, ja olkoon niin sitten sen mielestä joka asian niin näkee.

mulla nyt vaan ei kuitenkaan se tuota minkäänsortin henkistä, taloudellista eikä kulutusvastaisuuden vimmaista kriisiä ostella ja vaihtaa istuimia uusiin.

katson että olen itse osaltani silloin minimoinut riskit mahdollisessa kolaritilanteessa sen lisäksi että on tietysti turvallinen auto ja järkeä ja malttia liikenteessä muutoinkin.

mutta mikäänhän ei silti ole absoluuttisen varmaa koskaan tietenkään, mutta eipä tarvitse sitten jossitella jos jotain kamalaa tapahtuisi tien päällä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
22.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te ette ilmeisesti ole koskaan kolariin joutuneet. Onnitelut siitä. Pääasia on että lapsi on oikein kiinnitetty istuimeensa ja on asianmukaisessa, ikänsä vaatimassa istuimessa. MUTTA jos on vara valita parempaa niin miksi ei? Ja jos itse kolarissa olisit ollut niin ajatusmaailmasi olisi luultavasti aivan toinen. On todellakin pieni hinta se 100-200 euroa.

Vierailija
24/28 |
22.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kolmosella esikoisen vanha BeSafeKid joka on ostettu 4,5 vuotta sitten ja senkin käyttö hieman epäilytti. On kuitenkin käyttössä nyt eikä ole suunnitelmissa ostaa uutta.

9 vuotta vanhaa en käyttäisi.

Vierailija
25/28 |
22.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostaisin ennemmin uuden, vaikka sitten markkinoiden halvimman. Styroxit ja muovit haurastuvat ajan saatossa, vaikka pinnallisin puolin hyvältä näyttäisivätkin. Ja kun se käyttöikä ei jää tuohon yhdeksään vuoteen, vaan tulee olemaan vielä teilläkin käytössä jonkun aikaa...

En ottaisi riskiä. Todellakaan.

Vierailija
26/28 |
22.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, olen ollut kolarissa.

Istuin vänkärinä (apukuljettajana siis) ja mieheni ajoi. Vastaan tuli aura-auto ja hup heijaa aura-auto tulikin päälle. Törmäysnopeus 120km/h (siis molemmat ajoivat 60km/h) ja voin sanoa, että mulla on käsitys siitä, mitä liikenteessä voi tapahtua.

Silti aion kesällä laittaa kolmannen syntyvän lapseni (jos luoja suo hänen kasvaa kohdussa kesään saakka) samaan turvakaukaloon, jolla olen kuljettanut myös 9/06 ja 2/08 syntyneet isommat lapseni.

Ja kukas se halusikaan muistuttaa siitä, että liikenteessä ei aina voi itse vaikuttaa siihen, tuleeko kolaria vai ei... No ei voi ei (kts. yst. yllä), mutta eipä sitä tiedä sitäkään, milloin vaikkapa Myyrmanniin kävelee sisälle joku tollo, jolla on pommi repussa mukana ja Sinä rattaissa olevan vauvasi kanssa et ehdi alta pois kun sirpaleet lentävät...

Kaikkea voi tapahtua, moneenkaan asiaan ei voi varautua...

Nro6

Vierailija
27/28 |
22.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

En uskaltaisi. Olen muuten ollut kolarissa, jossa lapsen laadukas turvaistuin hyvin todennäköisesti esti sen, ettei kummempaa tapahtunut.

Vierailija
28/28 |
22.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotiinkin on moni kuollut....

"mutta eipä sitä tiedä sitäkään, milloin vaikkapa Myyrmanniin kävelee sisälle joku tollo, jolla on pommi repussa mukana ja Sinä rattaissa olevan vauvasi kanssa et ehdi alta pois kun sirpaleet lentävät..."