Mahdotonta?? Miten syödä monipuolisesti raskausaikana, kun kaikkea pitää varoa?
Ei tuorejuustoja tai homejuustoa, salaattia vain itse pestynä ei salaattipöydästä, ei majoneeseja, ei haukea, ei villiä lohta, ei maksaa jne. En pysy mukana, en! Hulluksihan tässä tulee!
Kommentit (32)
Eikä mulla ole ongelmia salaatien kanssa.... Juustoista puhumattakaan.. KAikki menee yhtä joutuisasti kurkusta alas ;)
pätee tässäkin pulmassa ja kolme tervettä lasta on... =)
Kaksi tervettä lasta saanut maailmaan. Voi ruuasta muutenkin saada vaikka mitä pöpöjä.
Kohtuus kaikessa. jos yltiöpäisesti vetää homejuustoa himoonsa 9kk niin voi jotain tulla mutta jos nyt pienen siivun otata sillontällöin tuskin kukaan kuolee.
Aika helppoa noita ruokarajoituksia on noudattaa ainakin jos tietää mihin ne oikeasti perustuvat (eikä esim. luule että pastöroimaton juusto tai homejuusto pizzan päällä on vaarallista...). Majoneesia muuten voi syödä kunhan ei ole itsetehtyä (kaupan ei ole raa'asta kananmunasta) eikä ihan tuhottoman vanhaa, ja villiä lohta voi syödä kunhan ei ole raakaa vakuumista eikä ihan joka päivä. Ja maksaakin voi monissa muodoissa syödä silloin tällöin. Lisäksi suurinta osaa ruuista voi syödä kuten ennenkin. Sitäpaitsi nämähän on vaan suosituksia eli jos itsellesi ne eivät tunnu tärkeiltä ja olet valmis ottamaan riskin niin eihän niitä ole pakko noudattaa.
Kaksi tervettä lasta saanut maailmaan. Voi ruuasta muutenkin saada vaikka mitä pöpöjä.
Kohtuus kaikessa. jos yltiöpäisesti vetää homejuustoa himoonsa 9kk niin voi jotain tulla mutta jos nyt pienen siivun otata sillontällöin tuskin kukaan kuolee.
Listerian tarttumisen kannalta nimittäin on se ja sama syötkö 1tl sitä listerian tartuttamaa juustoa tai 1kg.
Sehän se juuri onkin! En minä HALUA ottaa mitään riskejä. Ei se ole mikään valintakysymys, että haluaisin saada listerian ja siksi en noudata suosituksia. En vain mitenkään pysty muistamaan kaikkea ja JOS nyt jokin menisi pieleen, olisiko se sitten minun valinnastani kiinni?
Sitäpaitsi nämähän on vaan suosituksia eli jos itsellesi ne eivät tunnu tärkeiltä ja olet valmis ottamaan riskin niin eihän niitä ole pakko noudattaa.
Lupaan että 2 viikossa ne ovat jo selkäytimessäsi. :)
Aika helppoa noita ruokarajoituksia on noudattaa ainakin jos tietää mihin ne oikeasti perustuvat (eikä esim. luule että pastöroimaton juusto tai homejuusto pizzan päällä on vaarallista...). Majoneesia muuten voi syödä kunhan ei ole itsetehtyä (kaupan ei ole raa'asta kananmunasta) eikä ihan tuhottoman vanhaa, ja villiä lohta voi syödä kunhan ei ole raakaa vakuumista eikä ihan joka päivä. Ja maksaakin voi monissa muodoissa syödä silloin tällöin. Lisäksi suurinta osaa ruuista voi syödä kuten ennenkin. Sitäpaitsi nämähän on vaan suosituksia eli jos itsellesi ne eivät tunnu tärkeiltä ja olet valmis ottamaan riskin niin eihän niitä ole pakko noudattaa.
Harmi kun pilaat asiallisen viestisi viimeisellä lauseella. Eiköhän kaikki äidit halua lapsensa parasta, ei se ole tietoista halua tappaa lapsensa jos jostain (ihan muualta kuin välteltävien listoilta) jonkin ruokamyrkytyksen saat. Ei näitä tarvitse lukea kuin piru raamattua, se listeria mikään päivittäinen ongelma Suomessa sentään ole!
kaikessa muussa (esim. maksa, tietyt kalalajit kypsennettyinakin) on kyse maarista, ei absoluuttisesta kiellosta (nain vain hiukan karjistaen). Tokso (joka tarttuu muuten yleisemmin ruuasta kuin kissoista) on itse asiassa myos Suomessa huomattavasti yleisempi kuin listeria raskaanaolevilla, vaikka listeriasta enemman puhutaankin. Kumpikin voi tappaa/vammauttaa sikion ja tartuntaan tarvittavat maarat ovat pienia. Jos otat selvaa miten listeria ja tokso tarttuvat ja valtat niita, olet oikeastaan melko turvallisilla vesilla (en nyt jaksa tahan googlata linkkeja, ehka joku muu ehtii).
Eikös taas ollu jotain löytyny porkkanaraasteesta, joku pöpö..et siinäpä sitte mätät jossain työpaikkaruokalassa ja voit saada tartunnan..
Oiskohan sit paras suunnitella joka päivän syömiset jo etukäteen ni ei tarvi olla huolissaan..
Iik, pystynköhän syömään mieheni tekemää ruokaa, ku se syö niitä kiellettyjä ruoka-aineita..tai saati sitte pussailemaan..
kissan ulosteitten käsittelystä ja raa'asta lihasta.
Ystäväni ystäväni sai keskenmenon kun söi ihan pienen siivun valkohomejuustoa. Listerian takia.
Raa'asta lihasta (pakastaminen yon yli tappaa tokson), multaisista raaoista vihanneksista/hedelmista, seka toksoa kantavan kissan kakasta. Kissa on ainoa elain joka levittaa kakallaan toksoplasmaa, muut elaimet voivat sairastua toksoon ja kantaa sita elimistossaan (siksi raaka liha on tartunnanlahde), mutta niiden ulosteiden kautta se ei tartu. Toksoplasmoosi kuolee lapikypsentamalla tai tosiaan pakastamalla.
Ei siis pisarakaan alkoholia, ei tupakkaa (en tosin polta muutenkaan) ja myös ruokasuositustn mukaista ruokaa. Vaan helpommin sanottu kuin tehty.
Viinan ja röökin kanssa ei toki ongelmia, mutta esim. työpaikkamme ruokalassa en useimpina päivinä voisi syödä mitään, jos noudattaisin suosituksia. Suurin ongelma on juusto, sitä kun tungetaan lähes joka paikkaan. Ja yhtään et voi tietää, onko se kotimaista ja pastöroidusta maidosta valmistettua jne. Välillä vanne kiristää päätä, mutta jotenkin vaan sumplin päivästä toiseen. joudun myös noudattamaan raskausdiabeetikon ruokavaliota, ja se sitten tuo vielä lisäongelmia omalla tavallaan ruuan valintaan.
Tiedän, että monet antaa piutpaut noilla ruokasuosituksille ja saa ihan terveitä lapsia. Mua vaan hirvittää listeria- yms. riskit. esikoisemme syntyi rv32, ja olen ehkä siksikin vähän normiodottajaa hysteerisempi.
Tsemppiä sulle ap, ja muutkin asian kanssa tuskailevat. eihän tämä raskaus ikuisesti kestä.
raamatun pituinen, niin mielestäni olisi tosi hyvä, jos julkaistaisiin jonkin sortin tieteellinen (lääketieteellinen) tutlkimus siitä, kuinka paljon esim. listeriatartuntoja raskaana olevat vuosittain saavat. Lista vaan pitenee ja täällä av:lla siihen vaan kokoajan lisääntyy ruoka-aineita.
Odottaessani esikoista v. 2001 neuvolassa Espoossa kehotettiin välttämään vakuumipakattua kalaa ja ulkomailta matkalaukussa tuotuja homejuustoja ja jotakin muuta. AV:n myötä listalle ovat nousseet jo Feta ja raejuusto, joitsa ei edes kuopusta odottaessani v. 2005 ollut minkäänlaita mainintaa. Onpa täällä välähtänyt parmesaanikin.
Kun kuitenkin listeriaa on löydetty mm. voista (Milka, Kuopio 2000) ja vesijohtovedestä (Pyhä-Tunturi, 2001), tuntuu, että osa ruoka-aineista jämähtää listalle ilman järkevää syytä.
Sanon vielä, että olin itse aika tarkka ohjeiden suhteen ja kärvistelin joulut ilman rakastamiani kaloja - silti söin mm. pateita, joista kukaan ei silloin puhunut mitään. Kuitenkin esim. maskan suhteen tilanne on hurjasti muuttunut, silti edelleen suhtautuminen on tosi jyrkkä noilla "listoilla", esim. maksamakkara on lähinnä naurettava kielletty herkku. Eli siis v. 2001 "ohjeiden" mukaan syönyt on tämän päivän täysin holtiton odottaja :)
KTL:n sivulta, tosin vähän vanha jo...
http://www.ktl.fi/portal/suomi/julkaisut/kansanterveyslehti/lehdet_1996…
En tiedä onko listeriasta tehty vastaavaa (KTL:n sivuilta löytyy kyllä tietoa myös listeriasta, mutta en ole itse nähnyt spesifisesti raskaanaolevia koskevaa tietoa).
En syönyt maksaa, paitsi maistoin pari lusikallista kerran, kun oli tarjolla eikä ollut muutakaan vaihtoehtoa. Majoneeseja söin kyllä, hampparin välissä. Noutopöydissä olin vakiasiakas. Lohtakin taisin maistaa tai haukea, sillai kohtuudella. Kerran. Homista taas söin minkä ehdin. Toki katsoin että on hyvin säilytetty, ja tuoretta.
Ainut jota vältin, niin alkoholi, enkä sitäkään kokonaan, otin toisesta kolmanneksesta eteenpäin esim. lasin punkkua ruoan kanssa tai joskus saunan kanssa siiderin, 0.3 litraisen tai puolikkaan siitä. Tai konjakkihörpyt - korkillisen. Siis todella vähän.
Lähinnä nuo suositukset on vedetty niin tiukaksi, että ei kukaan ala pelkästään mässyttämään tiettyjä haitallisia, vaan tajuaisi syödä terveellisemmin.
tänäänkin söin valmiskeittoa jossa oli sulatejuustoa ja lämmitin sitä mikrossa 3min täydellä teholla.
uuten vuotena söin aurajuustoleipiä jotka olivat olleet uunissa 175 asteessa 10min. luulis että listeria olis siihen kuollut.
mutta tiesittekö että listerian voi saada omasta jääkaapista jos siellä on huono hygenia? ja ihan vaikka keittiön tasonpinnoilta.
mutta onneksi listeriaan sairastuu vuodessa noin 40-50 ihmistä joka on verrattuna 5 miljoonaan ihmiseen aika pieni prosentti..
Söin kaikkea monipuolisesti ilman rajoitteita. Lapset terveitä.
ilmoittaa itsensä suljetulle osastolle pehmustettuun huineeseen ettei vaan satu mitään. Taivas voi vaikka pudota..
Ei mitään ongelmaa vaikka raskausdiabeteskin vielä rajoitti syömistä.