onko mielestänne akateemisesti koulutetut "parempia ihmisiä"?
minusta ei ja lisäksi olen sitä mieltä että perusduunarit tietävät oikeasta elämästä enemmän. ja ovat hauskempaa seuraa.
Kommentit (22)
Mitä on "oikea elämä"? Oikeasti? Ja hauskuushan on ihan katsojan korvassa.
Mutta ei suinkaan mielestäni myös huonompia tai vähemmän elämästä tietäviä. Akateemiset ovat panostaneet koulutukseen ja ovat kunnianhimoisia tässä. Se ei kuitenkaan tee kenestäkään ihmisenä parempaa/huonompaa.
sisko vaikuta mitenkään "paremmalta ihmiseltä" vaikka akateeminen onkin. Kasarityyliin pukeutuva juntti joka kuuntelee Popedaa.
Mitä on "oikea elämä"? Siis sitä, että osaa puhua ryyppäämisestä ja jakaa naapurin asiat ? Se, että haluaa puhua jostain muustakin tarkoittaa vissiin sitä, että ei "tajuu tavallisesta elämästä" mitään... Ärsyttävä yleistys ja yleensä virheellinen, koska äly ja tietoisuus ympäristöstä kulkevat aina käsi kädessä. Äly ei välttämättä tarkoita koulutusta, mutta koulutetulla on keskinmäärin korkeampi älykkyysosamäärä.
Jos akateemiset eivät ole yhtään parempia ihmisiä, eivät ne sen huonompiakaan ole. Eikö nämä asiat kulje ihan persoonallisuudessa ja muussa yleisessä fiksuudessa ja käytöstavoissa?
Tunnen lääkärin, jolla tosi huonot käytöstavat. Ihan nolla minun silmissäni. Ja tunnen maailman fiksuimmin käyttäytyvän lähihoitajapph:n joka huipputyyppi. Please, älkää yleistäkö.
Akateeminen ope
Opiskeluprosessiin ja viemään sen loppuun. Tuulissa pilvissä oleva taivaanrannanmaalari tai oikein yksinkertainen ei siihen pysty.
Opiskeluprosessiin ja viemään sen loppuun. Tuulissa pilvissä oleva taivaanrannanmaalari tai oikein yksinkertainen ei siihen pysty.
Mutta en pidä akateemisia muita parempina. Olen itse ensin opiskellut amiskatutkinnon ja ollut siis duunari noin 10 vuotta ennen yliopisto-opintoja. Nyt akateemisessa työssä ja kohta tohtori. Suurimmalle osalle ihmisiä sitä on itse asiassa häpeällistä kertoa, sillä kaikki tuntuvat oletusarvoisesti ajattelevan, että olen menettänyt käytännönjärkisyyden ja kosketuksen reaalielämään :S
Tuttavapiirini on aika monenkirjava, ja voin sanoa, että akateemisissakin riittää hauskoja ihmisiä, mutta huumori voi olla aika outoa ja sitten on yllättävän paljon myös niitä outoja "mad professor"-tyyppejä. Akateemisista tutuistani varsin harvalla on lapsia, ainakaan useampia. Ovat selkeästi enemmän työkeskeisiä kuin duunarikaverini (johtunee töiden luonteesta, akat. tuttuni joutuvat tuomaan töitä kotiin, monilla duunareilla esim. raksahommien tuominen kotiin ei käytännössä ole edes mahdollista...). Duunarit on keskimäärin rennompaa seuraa ja osaavat katsoa elämää laajemmasta perspektiivistä kuin useammat akateemiset (vaikka akat. ihmiset, joita tunnen, tuntuvat luulevan juuri päinvastaista).
Snobbailijoita on molemmissa ryhmissä, mutta akateemiset painottuvat sille henkisen snobbailun puolelle (kokemusten kerääminen) ja duunarit enemmän materian kerääjiä, jos mahdollista.
Äly ei välttämättä tarkoita koulutusta, mutta koulutetulla on keskinmäärin korkeampi älykkyysosamäärä.
mutta ajattelisin sen johtuvan enemmän siitä, että korkealla äo:lla varustetut kouluttautuvat pidempään ja korkeammin paljon todennäköisemmin kuin matalan äo:n tyypit. Itse korkeakoulutus ei varsinaisesti nosta äo:ta muuten kuin parantamalla harjaantumisen kautta sitä kykyä loogiseen päättelyyn, mitä useissa älykkyystesteissä vaaditaan.
Minä olen itse käynyt lukion ja sen jälkeen olen suorittanut tutkinnot sekä ammattikorkeassa että yliopistossa. Mieheni on käynyt ammattikoulun. En pidä itseäni yhtään parempana kuin mieheäni vaan meillä mies pitää itseään parempana kuin minä. Tai itse asiassa mies pitää itseään parempana kuin ketään muuta ja varsinkin opiskelijat ovat hänen mielestään maailman turhimpia tapauksia... Hänen mielestään kaikkien tulisi mennä ammattikouluun ja sen jälkeen töihin. Kenenkään ei pitäisi opiskella eli mennä ainakaan lukioon (jonka on nyt kieltänyt 7 kk ikäiseltä pojaltaan...) tai yliopistoon.
Minä itse en luokittelisi ihmisiä paremmiksi ja huonommiksi koulutuksen mukaan. Ihmisiä kiinnostaa eri asiat ja toiset haluavat lukea ja opiskella, toiset tehdä enemmän käytännön asioita ja päästä mahdollisimman pian työelämään käsiksi. Ja ei se älykkyys tee ihmisestä sen parempaa. Voihan sitä olla vaikka kuinka älykäs mutta ei silti halua käydä kouluja.
Toki akateemisesti kouluteltu voidaan OLETTAA että hän on sivistynyt, omaa hyvät käytöstavat, ymmärtää kokonaisuuksia..mutta yhtä hyvin kuka tahansa ihminen voi olla sellainen!
Yleisesti ottaen ihmisen kokemukset tekevät yleensä meistä niit'ä "parempia" eli ymmärretään enemmän toisten valintoja, toisen mielipiteille annetaan sijaa jne.
Itse en ajattele siis akateemisuuden itsessään tekevän kenestään erilaisempaa.
että tiettyyn ryhmään kuuluvat ovat keskimäärin enemmän jotakin tai vähemmän jotakin kuin toiset. Ryhmä koostuu kuitenkin yksilöistä.
Määrittele ap "parempi ihminen".
Jokin vitsikö. Enemmistö = enemmän kuin puolet.
Akateemisesti koulutettuja enemmistö naisia siis...Olisivatko muka korkeampiälyisiä kuin miehet????
minän pönkitys ottaa jotenkin vakavasti? Voitte huijata itseänne ihan rauhassa mutta kyllä ne koulutus jotakin siitä älykkyydestä yleensä kertoo. Kykeneväisyydestä muuhunkin kuin siivous- ja rahariitoihin kotona.
t. koulutettu, ylempi korkeakoulututkinto siis.
enemmän kuin duunarit, mutta muutoin me akateemiset emme ole sen parempia/huonompia kuin muutkaan ihmiset.