Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Raskaus ja nenäverenvuoto!

21.02.2009 |

Joo onkohan kellään muulla ollut tällaisia kokemuksia eli minulla on tullut nyt noin viikon ajan päivittäin kamala määrä verta nenästä n.2 kertaa päivässä.

Itselläni on muutenkin ollut aina huonot hemoglobiini arvot ja tämä vuotaminen tuskin hirveästi edesauttaa asiaa :( Vuodon jälkeen olen aina hurjan väsynyt ja huippaa kun seisoo. Onko mitään kotikeinoja tälle oireelle koska olen sellaisessa työssä (kaupan kassa), että nenäverenvuoto olisi melko kiusallista kesken työn??

Olen ollut n.viikon ajan sairaslomalla flunssan vuoksi joten tätä kiusallista tilannetta en ole vielä työssä joutunut kokemaan.

Kiitos jo etukäteen kaikista neuvoista! :)

Rockprincess ja Pikku-Möykky RV 11+1

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
21.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni muutenkin verenvuototaipumus on raskaana ollessa lisääntynyt, eli tullut mustelmia tosi helposti ja ikenet vuotaneet.

Raskausaikana verimäärä kasvaa, ja samalla siis veri ohenee, joten myös veren hyytymiseen vaikuttavia verihiutaleita on suhteessa vähemmän veressä kuin normaalisti. Samoin raskaus vaikuttaa hormooneihin, jotka aiheuttavat kuivuutta ja turvotusta limakalvoille, joten ne myös helpommin vuotavat. Nyt kun vielä on talviaika ja huoneilmakin on kuivempaa (+ tietysti kuivat pakkaskelit), niin nenän limakalvo kuivuu entisestään.

Itse olen käyttänyt raskausajan monivitamiinivalmistetta ja syönyt rautaa. Apteekista ostin nenäsumutetta, jota pystyi käyttämään myös raskaana ollessa (en muista nimeä). Nenäsumutteella nenän limakalvot pysyivät kosteina, ja verenvuoto väheni.

Vierailija
2/3 |
02.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei koko elinaikana ollut vuotanut verta nenästä, mutta alkuraskaudesta se alkoi. Sama homma, joka päivä vuoti nenä. Neuvolassa sanoivat, että se on ihan normaalia, koska limakalvot kuivuvat.

Mulla oli kiusallisia tilanteita myös töissä. Pahin oli se kun olin palaverissa ulkomaalaisten vieraitten kanssa ja nenä alkoi vuotamaan valkoiselle paidalle...

Mutta toivottavasti sulle käy samoin kun mulle, jossain raskausviikon 15 tietämillä se loppui kuin seinään, eikä sen jälkeen ole nenästä verta tullut. Synnytyksestä on nyt kuukausi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
02.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ihan selvästi ollu nenän limakalvot herkemmät ja vertakin tulee nenästä noin 1-3 kertaa viikossa. Osaksi ehkä se voi johtua siitä, että raskausaikaisessa monivitamiinivalmisteessani ei ole A-vitamiinilisää ollenkaan. (Tästä en ole ihan varma, on vaan sellaista omaa päätelmää, kun A on sellainen limakalvoja hoitava vitamiini.)

Neuvolalääkäri sanoi, että nenään voi käyttää A-vitamiinitippoja (apteekista ilman reseptiä) kuuriluonteisesti. Olen niitä käyttänyt kovimpina pakkaspäivinä aina muutaman päivän jakson kerrallaan ja niistä on ollut tosi iso apu. Lisäksi olen käyttänyt aika paljon Nozoil-öljysuihketta, se auttaa myös vähän.

Seuraavina apuina mietin siellaista kannua, jolla voi huuhdella nenää tai porkkanoiden syömiskuuria. (Porkkanoissa on paljon A-vitamiinin esiastetta, josta elimistö muuttaa A-vitamiiniksi vain tarvitsemansa osan.)