Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

MISTÄ TUNNISTAA HYVÄT RATTAAT?

20.02.2009 |

Hei! Saan esikoiseni elokuussa ja jonkin verran olen tutustunut eri merkkien vaunu ja rattaat- tajontaan. Olen huomannut että hinta haarukka on Todella Laaja. Siksi kysyisinkin että mihin asioihin kannattaa kiinnittää huomiota ostaessa rattaat? Tarkoitus olisi kuitenkin tehdä pidempi aikainen ostos, ettei heti perään tarvitsisi ostaa uusia.

Kertokaa vinkkejä!:)

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
20.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kokemuksia ja mieltymyksiä on niin moneen junaan =)

Ihan ensimmäiseksi kannattaa miettiä, että mihin tarkoitukseen rattaita ensisijaisesti tarvitaan (maastossa, kaupungilla, lenkillä, kauppakeskuksissa...), kuinka pieneen tilaan niiden täytyy mahtua (niin kasattuina kuin muutenkin), mitä ominaisuuksia vaunuilta odottaa (heittoaisa, aisan korkeudensäätö, kova- vai pehmeä koppa, tavarakorin koko, selkänojan kallistus (montako asentoa vai portaaton remmisäätö), kolme- vai nelipyöräiset, pyörien koko ja materiaali (pumpattavat esim. kulkevat kevyemmin mutta ilmakennoja ei tarvi koskaan pumpata), makuutilan pituus (nukuttaako vauvaa vaunuissa ja kuinka pitkään), haluaako vaunuista saada travel systemin (siis kaukalon kiinni vaunuihin) jne...)

Sitten tietysti ulkonäköseikat, vaikka ne eivät vaunujen käytön kannalta olekaan olennaisia. Mutta onhan se kiva, että vaunut miellyttävät myös silmää, kun niitä kuitenkin niin pitkään käytetään =)

Itse kehottaisin katsastamaan ns. tunnetut merkit. Hinta on valitettavasti ainakin jonkunlainen laatutae, eli siis laadukkaista vaunuista saa maksaa aika kiitettäviä hintoja. laadukkaat vaunut kyllä yleensä tunnistaa, kun käyt vertailemassa eri merkkejä kaupoissa!

Mielipiteitä eri vaunuista on varmasti niin monta, kuin on niiden vaunujen lykkijääkin =) Tässä kuitenkin omia kokemuksia:

Meillä on kokemusta seuraavista vaunuista:

* Teutonia Spirit X3 (näistä tykkäsin todella paljon ja olivat mielestäni laadukkaat, kolme vuotta niitä lykittiin eikä kertaakaan ollut mitään huomautettavaa tai korjattavaa, ainoa miinuspuoli oli niiden suuri koko)

* Emmaljunga scooter (ihan kivat, mutta joku näissä ei kuitenkaan miellyttänyt minua, laadullisesti kyllä ihan hyvät. Tosin runkoa jouduttiin suoristamaan)

* I´coo (mallia en muista, mutta kolmepyöräiset matkarattaat. Olen tykännyt eikä huomautettavaa)

* Phil&Teds Sport sisaristuimella

Kaikista eniten näistä tykkäsin Teutonian vaunuista niin laadullisesti kuin ulkonäollisestikin. P&T taas on ihan ehdoton valinta tuplina, mutta eivät oikea valinta esikoista odottavalle. Mutta tämä ihan siis puhtaasti oma mielipide!

Onnea etsintään!

Vierailija
2/4 |
05.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin meille on aikanaan tulossa Emmaljunga Edge Duot ja matkarattaiksi Graco Quattro Deluxe..

Mutta mä haluan entistä enemmän kunnon yhdistelmät, kun meille otettiin koira ennen joulua, joten lenkkejä on tiedossa ja paljon..

Lisäksi meillä ollaan mieluummin vaihtamassa autoa, että vaunut mahtuu autoon..

KP

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
06.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on joitakin eri merkkisiä rattaita ollut ja Emmaljungien laadusta olen pitänyt. Kankaat ovat helppohoitoisia ja kestäviä. Pisin käyttöikä varmaankin ratas + kantokassi yhdistelmällä.

Vierailija
4/4 |
06.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yks mikä kannattaa testata on jousitus. Varsinkin jos vaunuja tulee työnneltyä epätasaisemmilla alustoilla on jäykempi jousitus plussaa.

Meillä on Emmaljungan duo edget sport compact rungolla ja olen jonkin verran työnnellyt kavereitten vaunuja jotka ovat emmaljungan duo classic ja ora jovi. Noissa duo classiceissa on se emmaljungan teleskooppirunko ja se on jousitukseltaan löysempi kuin tuo compact runko. Samoten Oran joveissa jousitus on tosi löysä. Ainakin kun omien vaunujen työntelyn jälkeen vaihtaa niihin niin tuntuu että ne heiluu hervottomana joka suuntaan, kun ovat niin löysät. Ja kaikki vaunut on "testattu" uusina, joten ajan saatossa eivät ole löystyneet.

Tuon jousituksen lisäksi kannattaa muuten tarkistaa se runko että on kestävä. Muovirunkoisiakin on tarjolla mut niitä ei voi kestävyydessä kehua. Yks tärkeä on myös noi renkaat. Parhaat on varmaan ilmakumit tai ilmakennot. Muovirenkailla ei tee yhtään mitään, ainakaan talvella.

Toi kova tai pehmeä koppa on kans makuasia mistä tykkää. Meillä on kova erillinen koppa, joka oli käytössä sen 5kk. Ennen vaunujen hankintaa olin ehdottomasti sitä mieltä että kova koppa, mut nyt voisin ottaa pehmeänkin, vaikka ei tuo kova mitenkään huono ollut. Meille itseasiassa kovakoppa oli hyväkin sillä poika oli isokokoinen ja se on tilavampi kuin mitä noi pehmeät ovat. Meillä on kyllä nyt edelleen käytössä erikseen ostettu lämpöpussi, minkä olisi saanut siinä samassa jos olisi pehmeän kopan ostanut, kun siitä saa sen lämpöpussin useimmissa malleissa tehtyä ottamalla kovikkeet pois

Noi kuosit muut ulkonäkö seikat on sitten makuasioita että mistä kukin tykkää, mut meillä on ihan perus mustat, kun ajattelin että jos noilla vaunuillaan kaikki lapset mitä meille siunaantuu niin johonkin kukkakuosiin tai vastaavaan oisin varmaan kyllästynyt vuodessa. Eli ajatonta halusin, että vielä viiden vuoden päästäkin voi noita vaunuja katella ilman että pahoinvointi iskee :)