heikentääkö epiduraali-/spinaalipuudutus jälkeisten irtoamista?
Tarvitaanko oksitosiinitippaa todennäköisemmin silloin, kun synnytyksessä on tarvittu myös vahvaa kipulääkettä?
Kommentit (10)
Mulla eka synnytys edessä, ja aattelin odottaa ensin ainakin vartin jos tulis ihan luonnostaan. Riippuu siitä miten synnytys on muuten edennyt.
kun kohdun limakalvo on poistunut yhtenä kappaleena... voisiko se mitenkään ennakoida sitä, että myös synnytyksen jälkeen supistaisi kiitettävästi ilman lisäkemikaaleja?
Ymmärrän että hoitohenkilökunta katsoo parhaaksi antaa pistos joka tapauksessa, säästyvät todennäköisemmin lisätoimenpiteiltä, ja äitikin pääsee kenties helpommalla siinä samalla. Mutta kai äidillä on siihen päätösvalta?? Ei kai kehenkään voida pistää mitään varmuuden vuoksi vasten tahtoa.
jos pistos annetaan viiveellä, vasta sitten jos ei muuten tapahdu?
Mitä jos vuoto muuttuu turhan runsaaksi, auttaako se pistos sitten siinäkin vaiheessa? Eli jos antaa niiden jälkeisten tulla miten tulevat, niin onko siinä joku riski? Paitsi turha kärsimys?
ap
Yleensä naiset ottavat sen.
Sehän siinä on riskinä, että tulee verenvuotoa. Ja siinä vaiheessa varmaan haluat, että synnytys olisi ohi ja pääsisit vauvaasi tutustumaan.
Voi sen antaa vähän viiveelläkin. En vaan tiedä miksi et halua sitä pistosta kun kerran epiduraalinkin haluat? Eri asia jos haluaisit koko synnytyksen ilman lääkkeitä luomuna, mutta minusta olisi turvallisempaa ottaa se pistos kun et voi niin aktiivisesti työntää sitä istukkaa ulos epiduraalin kanssa.
mutta eihän sitä tiedä... Mainitsin kuitenkin epiduraalin, koska ajattelin asiaa käänteisesti - joo olisin voinut esittää kysymykseni paremminkin.
Eli jos musta vaan tuntuu siltä, ettei ole automaattisesti tarpeen ottaa sitä pistosta vaan muutenkin onnistuu, niin lohduttaa tietää ettei siitä tarvitse väitellä... Otan sitten jos/kun tuntuu tarpeelliselta. Tietysti haluaisin rentoutua vauvan parissa enkä joutua kaavittavaksi tms. :] On mullakin murheet.
ap
Sen verran siitä sanottiin, että olepa paikallasi nyt niin laitetaan tämä piikki, joka auttaa kohtua supistumaan. Kaksi synnytystä takana, luulin, että se pistos annetaan rutiinisti. Näin siis isossa yliopistosairaalassa tehtiin.
tuollaista piikkiä olla tarjottu. KOS
Mulle ainakin laitettiin joku lääkeaine vauvan syntymän jälkeen. Oliko sitten kohtua supistava vai mikä. Ei kysytty (tai en ainakaan muista) ja enpä olisi siinä vaiheessa oikeastaan jaksanut mitään alkaa enää miettiä.
Sairaalana KOS.
eikä olla kertaakaan edes kysytty haluanko (normaalien synnytysten jälkeen) epiduraalin otin tokassa synnytyksessä ja silloin sain pistoksen automaattisesti koska istukka ei ruvennut irtoamaan. Joutuivat muutenkin väkisin sitten repimään ja istukan paloja jäi kohtuun. Jouduin sitten leikkaukseen. On kuulemma harvinasta, ja en usko että johtui epiduraalista (ei ainakaan lääketieteellisesti todistettu) Sattui vain mun kohdalle, että ainoa synnytys puudutuksella ja näin kävi.
Tosin olen kyllä kuulut muutaman sanovan, että epiduraali jotenkin vaikuttaisi asiaan. En tosin itse usko, vaikken kyllä toista kertaa enää uskaltanut epiduraalia ottaa.
istukan irtoamisessa?