Äitiyspakkauksen vaipat
Hei!
Eilen tuli se kauan odotettu äitiyspakkaus. Katselin siinä niitä kestovaippoja, taisivat olla jotakin imsevimse -merkkiä. Siis katseltiin niitä mieheni kanssa yhdessä ja erikseen, mutta emme sitten tajua millään miten ne käytetään... Siis ihan aluksi, että onhan ne vaippoja? :) Toiseksi, siis miten ne menee kiinni, kun ei siinä ole mitään tarraa, eikä narujakaan millä sen saisi solmittua. Nuo nyt tuskin pysyy pyhällä hengellä kiinni. Vai täytyykö siihen kehittää itse jokin hakaneulasysteemi? Toiseksi, mikä ihme se pitkä, leveä nauha niissä on? Siis se joka on takaa(?) kiinni ja on aikas pitkä? Kolmanneksi, onko ne harsot jotka tulee pakkauksessa tarkoitus laittaa sen vaipan sisään, vai onko ne tarkoitettu pukluräteiksi ja ne vaipat ovat siinä itsessään?
No niin, tuli sitten kokonainen ryöppy tyhmiä kysymyksiä, mutta ei me mieheni kanssa todellakaan ymmärretä vaipoista niin kauheesti... :)
Kommentit (6)
Kestovaipoissahan jokaiselle vauvalle sopii omanlaisensa malli. Kaikki ei siis istu kaikille. Meidän pojalle, joka on kohta vuoden, äitiyspakkauksen imse vimset ovat olleet loistavia. Flanellivaipassa oleva läppä on hyvä taittaa pojalle kaksinkertaiseksi etuosaan niin imee pissaa paremmin. Toki äp:n koko newborn ei mahdu kovin kauaa kunnolla päälle, kuorta taidettiin käyttää reilu kuukausi. Flanellivaipat sen sijaan ovat olleet kovassa käytössä tähän asti, ostin niitä lisääkin kun ovat niin hyviä.
Enää ne eivät ole aikoihin riittäneet yksin, mutta lisäimun kanssa kyllä. Ja nyt taittelen tämän nb-koon vaipan itsessään lisäimuksi isompaan imsevimsen flanellivaippaan, ja toimii loistavasti! Alkuun vaatii harjoittelua että saa taiteltua pakan tiiviisti mutta viimestään muutaman vuodon jälkeen alkaa itekin tajuta että mistä laittaa kireämmälle. Imse vimse kuoria on isompiakin kokoja joten ne käy lapsen kasvaessa ja myös harsojen kanssa.
Vielä pieni kuivatusvinkki. Sukkateline. Eli esim imse vimse flanellivaipat läpän päästä (eli niin että suoristuvat kokonaan) roikkumaan sukkatelineeseen. Ja patterin yläpuolelle, tai muuten paikkaan missä ilma kiertää tehokkaasti, kattoon koukku ja teline siihen kuivumaan niin aamulla saakin jo kerätä kuivat pois kun on illalla ripustanut :)
Vielä unohtui sellainen että vaipat "kovettuu" käytössä eli eivät tunnu kovin pehmeiltä kun ei tosiaan niitä huuhteluaineita voi käyttää. Tähän avuksi kuivaliina, mikä on pehmeä ja kuiva vauvan pyllyä vasten. Esim. myllymuksuilta saa tilattua kuivaliinakangasta mistä nopsaan ompelee saumurilla liinoja vinon pinon. Saa sieltä toki valmiitakin liinoja, ne vaan maksaa enemmän :)Kuivaliinoista on kakkakin helpompi pestä pois kuin vaiposta.
Musta ainakaan pakkauksen vaipat eivät ole täysin turhia vaikkei niistä mun huippusuosikkeja tullutkaan. Meillä ainakin tuttavista jotkut on vaipattaneet niillä ihan menestyksellä ja osa on inhonnut niitä. Me käytettiin niitä pienellä vauvalla muiden vaippojen ohella. Musta ne sisukset toimi kohtuullisen hyvin vaikka ei niiden imuteho nyt aivan huima yksinään ole. Mutta sekin paranee kun niitä pesee useamman kerran. Vieläkin käytän noin viiden kuukauden ikäisellä sisätäyttövaipassa joskus imuna niitä imsevimsejä mutta missään pääkäytössä ne ei meillä ole. Ne kuoretkin oli musta ihan hyviä ja niissä on tosi kiva juttu se, että niitä ei tarvi pestä joka vaipanvaihdon yhteydessä kun taas esim. taskuvaipan kuoret täytyy pestä. Päivällä pienellä vaihtovälillä niitä pystyi käyttään yli niiden kilosuositusten, jotka niissä oli mutta vahinkoja alkoi kyllä loppuvaiheessa tulla kohtuullisen usein.
Fleeceä ei kuitenkaan kannata ostaa lisäimuksi, fleece ei toimi imuna. Kuivaliina imsen pinnassa vois tietenkin olla ihan kiva jos vauvan iho ärtyy siitä, ettei vimsen pinta ole pintakuiva. Meillä on ollut kuivaliinakäytössä jopa miehen vanhasta paidasta (coolmax) leikeltyjä palasia. Mutta en tiedä imeekö vaippa sitten sinänsä juurikaan enempää mutta on tietenkin vauvan pepulle kuivempi ja helpottaa ehkä vähän vaippojen huuhtelua. Mä itse jättäisin sen kuivaliinan ompelematta kiinni vaippaan ja käyttäisin irrallisena. Helpottaa musta ainakin pyykkäys ja kuivatusrumpaa. Mutta tämä on varmaan ihan makuasia.
Joku myös kirjoitti, että miehen takia kannattaa valita vain yksi vaipatussysteemi. En nyt tiedä onko se aivan niinkään, meillä ainakin on monenlaista käytössä kun olen tykännyt kokeilla monenlaisia ja käytän vähän eri tilanteissa eri systeemejä (meillä lähes täyskestoillaan ja ei vauvaa kannata pitää esim päivällä pienellä vaihtovälillä yhtä valtavissa vaippapaketeissa kuin yöllä tms.) jos vaippoja on tarpeeksi reilusti niin voihan mies sitten valita sieltä omaksuneensa vaipat vaikka mä uskon, että useimmilla miehillä on kyky oppia useammankinlaisen vaipan käyttöohjeet.
Ovat vaippoja joo :). Vastasyntyneellä ei sisävaipassa tarvi kiinnitystä vaan kuorivappa (kuorivaippa on se, missä on tarrrat ja lukee myös imse vimse) pitää kyllä sisävaipan paikoillaan. Se nauha on imuläppä. Nopeuttaa kuivumista, kun kaikkea imua ei ole ommeltu vaippaan kiinteästi. Se imuläppä taitetaan siis sinne vaipan sisään ennen kuin vaippa laitetaan päälle. Äitiyspakkauksen harsojakin voi käyttää sisävaippana varsinkin ihan pienellä vauvalla, joka ei vielä pissaa hirveitä määriä. Myös harso tarvitsee kuorivaipan päälleen (PUL-kuori (ÄP-pakkauksessa siis tulee yksi tällainen), Fleece-kuori tai villahousut). Tokihan niitä harsoja voi käyttää myös puklurätteinä tai vaikka pyllyn kuivaamiseen. Käy katsomassa kestovaippainfon [http://www.kestovaippainfo.fi] sivut niin saat paljon lisätietoa kestovaippailusta.
Olen käyttänyt esikoisella kestoja, mutta kestoinnostus ei suinkaan lähtenyt äp:n ainokaisesta kestovaipasta, sillä en ole surkeammin istuvaa vaippaa koskaan sovittanut lapselle kuin äp:n kestoa! Jos olisin sen yhden vaipan perusteella perustanut mielipiteeni kestovaipoista en nyt kestoilisi tapperon kanssa. Jälkeenpäin vaikka uusimmissa pakkauksissa on jo pari kuorta ja imujakin olen muilta äideiltä kuullut ettei ne mitään sateentekijöitä ole. Siksi neuvoisin juuri odottavia ja synnyttäneitä äitejä ottamaan rohkeasti selvää muistakin kestoilu vaihtoehdoista. Eräs moderni ystäväni valitsi puhtaasti harsot ja villapöksyt - eikä muuta. Varmasti halvin vaihtoehto ja aina simppeli kun kaikki vaipat puetaan samalla tavalla, sen oppii siis vähitellen unissaankin yöllä. Niinkuin edellä oleva neuvoi niin kestovaippainfon sivuille kannattaa mennä ja lähikaupunkisi "Hulinoille". Aina joku tuttu löytyy jostakin joka auttaa alkuun. Oma neuvoni on että jos haluat miehen vaihtavan vaippoja niin valitse sellainen systeemi että kaikkiin vaippoihin pätee sama logiikka. Perinteisissä kestoissa on aina sisävaippa ja kuorivaippa. Näistä kumpikin voi olla erilaisia materiaaleja ja ominaisuuksia tai sitten kiireinen voi valita pelkät aio:t ja taskut. Jälkimmäinen tulee paljon kalliimmaksi, mutta on ehdottomasti toimivampi kävelevällä taaperolla kun taas kaksiosaiset kestot ovat suositeltavia alle vuoden ikäisille vauvoille. Eli tällä logiikka-ajattelulla haen siis takaa ettei kannata samaan aikaan pitää hyvin erilaisia vaippoja käytössä eli helpoista aio:sta jopa kolmiosaisiin vaippoihin, miehet menevät ihan sekaisin ja sitten väsynyt äiti joutuu aina vaihtamaan itse vaipat. Kestoilu vaatii siis hiukan ajatusta ja suunnittelua, mutta alkukankeuden jälkeen harva vaihtaa entiseen. Stemppiä!
Mulla on 4 pakkauksen vaippaa ja 8 käyttämätöntä sain ystävältäni. Ovatko nämä nyt yhtä tyhjän kanssa??? Itse olen ommellut lisäksi 6 xs-kokoista sisävaippaa lisäksi, joissa imuina 2 kerrosta froteeta, ulkokangas flanellia ja sisäkangas on coolmax. Kai näistä johonkin on? En siis ole kestoillut esikoiseni kanssa mutta tulevalle pikku kakkoselle haluaisin kyllä kokeilla!
Joku tuolla suositteli Imse Vimsen vaippoihin lisäimua, ajattelin ostaa sitä fleeceä, mutta jos se ei käy iholle niin voisko sen pintaan ommella kuivaliinaa? Sopisikohan sitten? Ettei sitten menis rahat ihan hukkaan...