Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ai huumetestit saa ottaa odottavalta äidiltä sairaalassa kysymättä?

Vierailija
18.02.2009 |

Olen luullut, että pitää lupa olla. Miten on?

Kommentit (37)

Vierailija
1/37 |
18.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ottaa mitä vain näytteitä kysymättä. Lääkärit sanelee kierrolla osan näytteistä ja osan näpyttelee sanomatta mitään.

Itse olin viikko sitten ja HIV, hepatiitti, Klamydiä yms testattiin. Niin ja mistä tiedän, että ottivat. Kertoivat, että kaikki olivat negatiivisia.

ja osastolla oli raskauspahoinvoinnin vuoksi. En jaksanut pahemmin kysellä mitä testailevat ihan yksi lysti, luvan olisivat silti saaneet.

Vierailija
2/37 |
18.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos kerran noin paljon harmittaa että testit ottivat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/37 |
18.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun puolestani saisivat testata neuvolassakin ja olisi pakko siellä tietyin väliajoin käydä. Siis myös vauvan synnyttyä ja koko lapsuusajan!

Vierailija
4/37 |
18.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän tässä just ottaa päähän kun kaikkea testaillaan koko ajan lupaa kysymättä ja tuloksista ilmotellaan jos jaksetaan ja muutenkin saa olla tutkimuspöydällä revä levällään alvariinsa.

Kakkosenkin kannattais varmaan vetää vähän jotain jotta tulis paremmalle tuulelle.

Niin että siis saa ottaa ilman lupaa mitä tahansa testejä vai?

-ap

Vierailija
5/37 |
18.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitään testejä ottaa ilman lupaa. Mut sitä en tiedä otetaanko silti.

Vierailija
6/37 |
18.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

-testeihin(turussa), vaan kun vastustin testejä ku oli alle puoli v. sitten just otettu samat testit ni ajattelin et tarviiko taas testata ku saman miehen kans koko ajan ollut.Ei auttanut mikään, ottivat silti testit perustellen et kaikilta otetaan nämä testit ekalla nlakäynnillä. Lupaa niihin ei siis minulta kysytty!

Vierailija
7/37 |
18.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

joten sitä mukaa vetelet sitten.

Vierailija
8/37 |
18.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla oli sama tilanne, olin juuri käynyt testeissä, ja silti neuvolassa otettiin uudestaan, koska laki määrää, että niin pitää tehdä. Samapa tuo minulle.

Vierailija
9/37 |
18.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

-testeihin(turussa), vaan kun vastustin testejä ku oli alle puoli v. sitten just otettu samat testit ni ajattelin et tarviiko taas testata ku saman miehen kans koko ajan ollut.Ei auttanut mikään, ottivat silti testit perustellen et kaikilta otetaan nämä testit ekalla nlakäynnillä. Lupaa niihin ei siis minulta kysytty!

Vierailija
10/37 |
18.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla on oikeus kieltäytyä hoidosta ja oikeus saada tietoa hoidosta ja tutkimuksista. Eli kysyt, mitä verikokeita on määrätty ja miksi. EN tiedä sitten, että voiko tartuntatautilaki kumota tämän, eli jos lääkärillä olisi perusteltu syy epäillä sinulla olevan vakavaa tarttuvaa tautia, kuten tuberkuloosia tai kuppaa.

Vierailija
11/37 |
18.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotta tiedetään miten hoitohenkilökunnan tulisi suojautua.

Vierailija
12/37 |
18.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä niistä voi kieltäytyä. Sitten vaan pitää itse orientoitua siihen, että jatkossa "kohdellaan" kuin että ottamatta jäänyt näyte olisi ollut positiivinen kun asiaa ei ole voitu varmistaa. Tämähän on meidän kaikkien terveydenhuollossa asioivien parhaaksi.

Vierailija
13/37 |
18.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotta tiedetään miten hoitohenkilökunnan tulisi suojautua.

Voi pöhkö, millaisia harhaluuloja ihmisillä on!! HIV tarttuu veri/eritekontaktissa, ja jokainen hoitohenkilöstöön kuuluva kyllä joka tapauksessa, ilman mitään verikokeita toimii siten, että veriteitse tarttuvan taudin riski on minimaalinen. eli HIV:ä ei testata sen takia!

Vierailija
14/37 |
18.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kysytään HIV ja hepatiitikokeiden kohdalla, muut on aika rutiineja (sen tietää meidän potilaatkin) ja huumeseuloja otetaan jos taustalla päihteiden käyttöä ja potilas ollu "lomalla". olen siis pitkäaikaisosastolla töissä, siellä myös paljon päihteidenkäyttäjiä.

Vierailija
15/37 |
18.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitajat päättelivät äidin käyttävän huumeita,kun hänellä on rastat ja hippityyliset vaatteet..kyllä se aika loukkaavalta tuntuu jos ulkonäön perusteella testit otetaan,tässäkin kuitenkin kyseessä oli korkeakoulutettu ja hyväpalkkainen nainen,joka ei vain sovi perusjannu tyyliin!

Vierailija
16/37 |
18.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä kun seulat otetaan virtsasta ja aikas salassa sitä tehdä? sit jos on epäselvyyttä/potilas kieltää käyttäneensä ja seulat plussalla niin näyte lähetetään labraan. verikokeita ei huumejutuista meillä ainakaan oteta.

Hoitajat päättelivät äidin käyttävän huumeita,kun hänellä on rastat ja hippityyliset vaatteet..kyllä se aika loukkaavalta tuntuu jos ulkonäön perusteella testit otetaan,tässäkin kuitenkin kyseessä oli korkeakoulutettu ja hyväpalkkainen nainen,joka ei vain sovi perusjannu tyyliin!

Vierailija
17/37 |
18.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ottaa kertomatta kokeita. Mites ois kantelu oikeuskanslerille tai -asiamiehelle (kumpi se nyt näihin asioihin taas olikaan oikea...)?

Vierailija
18/37 |
18.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

taho, sitten TEO jne. Mutta kuten edellinen kirjoittaja viittaa niin minäkin ihmettelen miten näyte voidaan ottaa salaa tai kertomatta paitsi sellaiselta joka on tajuton, koomassa, pakkohoidossa tms. Eikö jokainen puhekykyinen oikeustoimikelpoinen henkilö voi kysyä esim. terkkarilta mitä näytettä hän ottaa, mitä siitä tutkitaan ja mihin tarkoitukseen jos näytteenottaja on niin ammattitaidoton, että ei automaattisesti siitä kerro potilaalle.

Vierailija
19/37 |
18.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle olis voinu tehdä ihan mitkä testit vaan! En edes muista synnytyksen jälkeistä päivää olin niin väsynyt ja järkyttynyt synnytyksestä,oli elämäni pelottavin ja traumaattisin kokemus.. Meni reilu kuukausi toipua siitä selväjärkiseksi..

Vierailija
20/37 |
18.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka pitäisi. Jos mulle joku sanoo, että otetaan tässä näitä rutiini XYZ-testejä, en välttämättä ala esittä hankalaa ja kyselemään että mitäs mikäkin niistä kirjainyhdistelmähirviöistä tarkoittaa, kun jotenkin haluan kuvitella että hoitavat velvollisuutensa infota ja että tä on sitten tosiaan ihan vaan joku rutiinijuttu. Jos taustalla olisi että ottavat jotain ekstrakokeita koska naamani vaikuttaa epäilyttävältä tms se että kuittavat asian rutiinijuttuja olisi jo aika loukkavaa ja veisi pohjan miltään luottamukseen pohjautuvalta hoitosuhteelta. Menisitkö sitten esim. tuollaiselle terkkarille hkemaan apua jos myöhemmin jotein arkaluontoisia huolkia esim. jaksamisen kanssa ilmenisi vai epäilisitkö, että toimivat yhtä luihusti jonkun oman agendansa mukaan ja sinua informoimatta silloinkin?

Eikö jokainen puhekykyinen oikeustoimikelpoinen henkilö voi kysyä esim. terkkarilta mitä näytettä hän ottaa, mitä siitä tutkitaan ja mihin tarkoitukseen jos näytteenottaja on niin ammattitaidoton, että ei automaattisesti siitä kerro potilaalle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi yksi