Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä ehkäisy olisi paras?

Vierailija
18.02.2009 |

Minulla on ongelma ehkäisyn kanssa.

Lapsia on kolme ja enempää emme halua.

Ehkäisypillereitä olen syönyt koko pienen ikäni ja ensimmäinen lapsi tuli niitä syödessä. Kaksi muuta lasta on tullut heti ensimmäisestä yrityskerrasta.

Ehkäisypillereihin en luota, koska pelkän uutta raskautta ja en voi syödä hormonipitoisia lääkkeitä. Tämä selvisi vasta lähiakoina, että minulla (kuten äidilläni ja siskollani) on sellainen geenivirhe, että veritulppariski on erittäin suuri hormonilääkkeiden kanssa.

Olen myös ehtinyt kokeilla hormonikierukkaa (reilu 4 vuotta sitten), mutta se ei sopinut vaan tiputteli jatkuvasti sen 10kk mitä jaksoin sitä pitää.

Minulla on ERITTÄIN runsaat kuukautiset (ensimmäiset 3 päivää 300ml) ja sen vuoksi en voi edes harkita kuparikierukkaa, joka vain vielä lisäisi vuodon määrää. Nytkin hemoglobbiini laskee liiankin alas kuukautisten vuoksi.

Kävin luovuttamassa munasoluja ja siellä selvisi, ettei minulla toiminut ollenkaan sellainen hormonipitoinen lääke, joka estäisi normaalin kuukautiskierron, joten siksikään en enää luota siihen, että hormoneilla voitaisiin estää normalit kierron tapahtumat minun kropassa.

Sitten kävin lukemassa tuota ketjua, jossa raskaus oli silti onnistunut/tapahtunut vaikka munajohtimet oli klipseillä suljettu. Joten siihenkään en uskalla luottaa.

Kondomia ollaan käytetty, mutta se ei ole kivaa vuodesta toiseen ja siinäkin tapauksessa en pysty keskittymään ja nauttimaan, koska pelottaa kondomin hajoaminen ja raskaus.

Miehelle ehdotin vasektomiaa jo siksikin, että mies voisi vuorostaan hoitaa tämän ehkäisypuolen, mutta ei halua sitä. Syy: jos vaikka eroaisimme ja hän löytäisi uuden, jonka kanssa haluaisi lapsen (kiitos siitäkin ajatuksesta...). Minä olen 35v ja mies minua 12 vuotta vanhempi.

Mitä muita vaihtoehtoja jää jäljelle? Onko jotakin muuta ratkaisua, josta en ole tietoinen?

Kohdun poisto olisi varmaan yksi, mutta mitä se käytännössä tarkoittaa? Pitäisikö syödä jotain hormonipitoisia lääkkeitä vai ei?

Olen kiitollinen kaikista ideoista. Kiitos!

Kommentit (0)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän yhdeksän