Minkä ikäisen lapsen voi olettaa ymmärtävän kieltosanan?
Kommentit (4)
jos et itse tarjoa muuta mielekästä tekemistä tilalle. Eli sinun aktiivisuudestasi asia on pitkälti kiinni noin pienen kanssa. Huomio muualle ja mieluummin positiivisella kuin negatiivisella. Kiellon jankuttamisella tuon ikäisen kanssa löydät varsin pian itsesi tilanteesta, jossa se ei-sana ei merkitse lapselle enää yhtään mitään.
kerta mahdollista. Lisäksi se muu puuha ei aina auta muutenkaan, saattaa kääntyä jo ilmassa takaisin johtoihin päin..
Meidän tyttö 1v 2kk ymmärtää mielestäni kiellon mutta ei yleensä tottele.
Esikoinen aikanaan totteli kun viitisen kertaa kielsi. Keskimmäiselle riitti 20 kertaa mutta tämä nuorin tuntuu olevan kovapäisempi. Satakertaa kieltäminen ei tunnu vielä juuri muualla kuin saattaa itsekkin hokea eitä ja pyöritellä päätä kun menee kiellettyyn touhuun.
Tämän kanssa olen koettanut minimoida kielletyt paikat. Eli tarvittaessa tuoleja tai penkki kaapin eteen, portti narulla kiinni, kukat vinttiin jne. Vähemmän stressiä meillä kaikilla. Ja sitten se kieltäminen ja pois vienti kielletyltä kannattaa tehdä ilman ylimääräistä huomiota. Ja antaa se ylimääräinen huomio jo ennen kiellettyä tekemistä.
Eikö noita sähköjohtoja voisi jotenkin peitellä (huonekaluilla), nostaa ylös tai jotain vastaavaa nyt väliaikaisesti ?
t. Kolmen äiti
Kun tämä meidän lapsonen on nyt työkseen sähköjohtojen kimpussa. En liioittele yhtään, jos sanon että tuhannen kertaa on haettu se sieltä pois tiukan ei:n kanssa, ja jeesus mikä kiukuttelu alkaa kun sen sieltä kantaa pois..
Varsinkin jos on vähän kipeä/uninen/muuten vaan hermittaa, se ei muuta tekemistä keksikään kuin sähköjohdot, ja ihan h*lvetillinen mökä kun sen hakee sieltä pois.
Pari kertaa olen jo koittanut komentaa vähän tiukemmin, eli ilmeillä vähän äkäisemmin ja sanoa ei:n kiukkuisemmin. Lopputulos: vauva suuttuu vaan kovempaa ja ällää vaan kovempaa johtoihin.
Niin ja se ikä on nyt 9kk.. Kertokaa nyt hyvät äidit että se kohta jo uskoo, joohan? ;)