¤¤ ENSKAT JOULUN ALLA ¤¤
Tervehdys kaikille!!
Laitoinpa uutta pinoa, ja tätä voidaan varmaan pitää tuonne jouluun asti?
Viikonloppu taas mennä hurahti, kuinkas se enskoilla ja pikkuisilla meni? Me vietettiin itsenäisyyspäivää ystäväperheen luona ja siellä meni oikein kivasti syödessä ja pelaillessa. Nuppu viihtyi niin sylissä (nukkuen tai syöden) kuin lattiallakin parin isomman tytön ihmeteltävänä. Ja eilen sunnuntaina oli vuorostaan meillä vieraita, niin ne viikonloput aina menee vauhdikkaasti kun tuota ohjelmaa tuntuu riittävän. On se kyllä toisaalta vähän väsyttävääkin varsinkin tuo kyläily, kun minä ainakin sitä vähän aina etukäteen stressaan, että mitenköhän sujuu syöminen, nukkuminen ym. Ensi viikonloppuna yritetään ainakin yksi päivä olla vaan ihan kolmistaan.
SadeOrkidean Minttuhan on kannatellut reippaasti päätä jo ihan alusta lähtien! Meillä tuon pään kannattelu tuli paremmaksi varmmaan vasta n. 2kk tienoilla. Se oli kyllä sellainen asia jota kovasti silloin ensimmäiset viikot odottelin, helpottaa kantamista ja muutakin käsittelyä kyllä kovasti.
Mitenkä sujui korkalla vapaailta, entä Aadalla ilta isän kanssa? Toivottavasti meni hyvin! Kiitos vielä tuosta pullovinkistä, mummu tuo meille huomenna vinkkaamasi pullon, toivottavasti toimii meilläkin. Ei sitä oikein voi hyvillä mielin jättää pikkuista jos ei ole varma, että kelpaako pullo, kun äiti on poissa. Pyysin mummua tuomaan myös samanmerkkisen unitutin. Olen vähän kahden vailla, että kannattaako tutti yrittää opettaa....
Mitenkäs fiiulla sujuu siellä "savuvahinkojen" siivous? Toivottavasti siellä ollaan jo voiton puolella!
Entäpä muut enskat, ruskanodotus, weera, norppis... mitäs teille kuuluu?
Iloista viikonalkua kaikille!
Maisi ja Nuppu 3kk
Kommentit (31)
Syödään hyvin ja nautitaan ikimuistoisesta ensimmäisestä joulusta pienten palleroiden kanssa : )
Oikein Ihanaista, rauhallista ja lämmintä joulunaikaa kaikille Enskoille perheineen!
Jouluterveisin Maisi ja Nuppu
Pohjanmaalle on taas päästy ja joulu on valkoinen :) Itseasiassa jouluaatolle on luvattu -17... Weera kyselikin joulunviettopaikasta ja mekin jatketaan samaa linjaa kuin ennen Aadaa eli vuorojoulut on meillä käytössä, kun mun vanhemmat tosiaan asuvat 600km päässä. Viime vuonna oltiin miehen vanhempien luona, tänä vuonna täällä.
Ihanaa, että Maisilla ollaan viimein terveenä!
Norpanpoikaselle pakko kertoa, että oon itse toiminut painonvartijoissa ryhmänohjaajana ja kovin kuulosti tutulta nuo pistelaskut :D Ja vastoin ryhmänohjaajan etikettiä toivotan sulle ne päiväkirjat joulun ajaksi kaapin perälle! Juhla on juhlaa ja arkena taas voi aloittaa uudestaan. 10kg on muuten hieno saavutus, monta tähteä jo :)
Oltiin muuten ennen pohjoiseen lähtöä katsomassa kaverin 2vk vanhaa vauvaa ja oli se niin pieni ja lutuinen! Voi että, hyvä ettei vauvakuume taas iskenyt... ;)
Noh, nyt pitää taas sosialisoitua. Oikein rauhallista joulua kaikille Enskasiskoille ja -vauvoille!
Korka
Hyvää joulua jokaiseen enskakotiin ja ihania hetkiä perheen kanssa ensimmäisenä jouluna! :)
Weera ja Aino
Hei vaan kaikki ja hyvää joulun jälkeistä aikaa!! Miten teillä meni lapsosten eka joulu? Meillä oli kyllä ihanat pyhät ja tosi mukavaa eloa. Oltiin mummolassa ja Urhon serkkujen perheitten kanssa kyläiltiin puolin ja toisin. Urholla oli serkuista koostuva fanilauma aina viihdyttämässä että tosi mukavasti kului aika! Aivan selvästi huomasi kuinka Urho nautti kun oli koko ajan jotain äksöniä ympärillä. Voi olla että arkena on taas hiukan tylsää äidin kanssa kahdestaan.
Voi että Norppis kuinka mahtavan laihdutusspurtin oot vetänyt! Mulla on mielessä ihan sama.. Kymmenen kiloa pitäis ainakin saada pois. Oon päättänyt vuoden alusta aloittaa, pisteillä kans, pitäis kaivaa vihot taas naftaliinista. Tai aattelin että koittaisko ensin vaikka jotain Nutrilettia viikon että sais siitä hyvät alkuspurtit. On niin möhis olo nykyään eikä meinaa vaan farkut mahtua vieläkään jalkaan niin pakko tehdä jotain! Alkaa olla ainakin motivaatio kunnossa.
Muuten täällä on sit vieläkin poika valvottanut, tätä on nyt reilun kuukauden jatkunut. Nyt kyllä on vähän nuhainen ja näyttäis tekevän hampaita, mikä onkin kirvoittanut oikein kipuitkua joskus iltaisin. Eilen sit annettiin suppo ja oli paljon rauhallisempi yö. Heräsi vain kolme kertaa, joista kahtena halusi maitoa. Oon lisännyt ruokailujakin päiviin, eilen sai ekan kerran viisi kiinteää ateriaa. Tuntui kyllä että koko ajan olin jotakin lusikoimassa Urhon suuhun. Mutta hyvin ne teki kauppansa, että toivottavasti muutaman päivän sisään näkyisi rauhoittuneina öinä.. Toiveajattelua... Liikkuminenkin on lisääntynyt, Urho ei vielä käänny mutta ei kaukana ole. Yölläkin on milloin missäkin asennossa, kyljellään on ketterästi ja hiissaa itteään pää edellä eteenpäin, että sekin ehkä vaikuttaa näihin yöhulinoihin. Ja se, että on tosi kiinnostunut nyt ympäristöstään ja voi aivan aistia, kuinka imee uusia asioita itteensä ja alkaa oppia uusia taitoja. Siskoni mies, neljän lapsen isä, lupasi että kyllä ne hulinat puolen vuoden rajapyykin jälkeen alkaa helpottaa. Hoppas så!
No joo, nyt pitää lähteä kauppaan. Haluaa jotakin muuta ruokaa kuin kinkkua!
Fiiu ja U 5kk
Niin se joulukin meni ja kotiin ollaan selvitty... Tuli syötyä suklaata kaksin käsin ja Aadan vatsantoiminta oli kyllä melkoista :D Oikein kivasti siis meni vierailu mummulassa ja Aadakin pääsi kokeilemaan saunan alalauteita ekaa kertaa. Tissittely lämpimässä iho iholla oli oikein mukavaa (sai myös pissata äidin päälle) ja itku tuli, kun pois piti lähteä parin minuutin jälkeen.
Pukki toi myös paljon lahjoja, vaikka me oltiin kaikille puhuttu, että ei vielä kannata, kun toinen ei niistä mitään ymmärrä... Mutta minkäs sille voi, jos on ollut kilttinä ;) Junamatkatkin menivät kohtalaisesti, menomatkaa paluumatkaa paremmin.
Miten muiden joulut? Ja miten meinaatte vuoden vaihdetta viettää? Me varmaan ihan omalla perheellä kotona rentoillaan.
Auttoiko, Fiiu, ruokailujen lisääminen?
Missä muuten on Ruskanodotus? Miten teillä menee?
Kauppaan pitäisi tästä itsekin... Kunhan tuo neiti heräis. Reppuun ajattelimme sen ottaa katselemaan ja ihmettelemään. Se on nykyään mielipuuhaa. Kääntyminen ei ole vielä onnistunut ja nykyään jo eka yritys aiheuttaa valtavan kiljumisen ja hermostumisen... Ei siis näytä siltä, että se tapahtuis pian, kun kärsivällisyys ei kestä harjoittelua vaan pitää ottaa syliin rauhoittumaan.
Vähän mietityttää nyt myös nuo meidän yöt... Kun edelleen Aada herää syömään 2h välein. Miten sen välin sais pitemmäksi?! Kun paino nousee hyvin, niin maito tuntuisi riittävän eikä Aada toisaalta voikaan syödä isoja eriä kerralla ilman että pulauttelu alkaa... Ja sitten se uni ei ainakaan tule.
Mutta pois nyt koneelta... Olisi kiva kuulla teistä kaikista!
Korka ja Aada 2,5kk
Korkan Aada on jo hienosti kääntyillyt ! Mekin yritetään pitää Minttua masullaan mutta saa poikkeuksetta raivarit jostain kumman syystä ! Oisko syy se että ei nää mitä ympärillä tapahtuu- en tiedä :D
Miten teillä vierailut meni ? Menikö rytmi sekaisin ?
Weera oli kivan pitkän jutun kirjoittanut, miten teillä joulu meni ? Innostuiko Aino rapistelemaan papereita ? : )
Meillä meni joulu hirveessä hässäkässä. Aamupäivä anoppilassa ja ilta mun vanhempien luona. Ainoa ihana ja rauhallinen hetki oli aattosauna rantasaunassa miehen kanssa kahdestaan. Sitten saunan jälkeen miehelle pukkas yli 39 astetta kuumetta. Jouluruoka syötiin jännäkakka housussa et milloin Minttu herää kun oli jo 4 tuntia nukkunut. Ja miehus ei tietenkään jaksanut paljoa mitään syödä. Lahjoja availtiin silleen et avasin miehenkin paketit kun makas horkassa sohvalla. Meni jotenki kokonaan se joulun ihana rauhallinen fiilis. Mut tajusin että ei nää joulut enää tuu olemaan rauhallisia kun korkeintaan 15 vuoden päästä :D Oon itse niin hirveän jouluihminen..en tiedä kuulostaako itsekkäältä ,mut oon aina nauttinut aattona rauhassa pakettien avaamisesta. Meillä se on kestänyt yleensä monta tuntia ja sen jälkeen ollaan pelailtu seurapelejä ja otettu viiniä ja suklaata yms. herkkuja. Nyt tietysti miehen huono olo vaikutti kaikkeen,- mut tuskimpa sitä olis peleihin keskittynyt kun neiti vaati kuitenkin huomiota. En jotenkin tytön syntymän jälkeen ole osannut rauhoittua tai nauttia mistään hänen hereillä olo-aikana. Neidin ollessa n.1kk käytiin koko perhe konsertissa ,enkä osannut nauttia tai kuunnella lauluja yhtään, jännitin vaan milloin Minttu hermostuu. Mä todella toivon että tää tulee muuttumaan..oon muutenkin stressaajatyyppiä. Vika on varmasti mun korvien välissä !! Mut ihana tyttö on , enkä mistään hinnasta vaihtais pois <3 On tuonut valoa ja rakkautta meidän elämään kasapäin ! En malta odottaa kasvua ja kehitystä : )
Joulupäivänä sit miehen suvun luo syömään, siellä tyttöä riepoteltiin sylistä syliin ja väsyi niin että nukahti sitteriin ! (Jota ei koskaan tapahdu !) Sit tapanina mun suvun luo syömään. Mun puolen suku näki tytön ekaa kertaa ja näki et neitiä selkeesti pelotti ja jännitti. Kulmat kurtussa istui isin sylissä...Siksipä ei annettukaan häntä kenenkään muun syliin. Tehtiin niin kuin Weera, eli välillä rauhalliseen huoneeseen tissittelemään ja vain oman porukan kanssa. Sinne jo pari tätiäkin kerkesi livahtamaan ja johan tytsy hymyili aurinkoisesti kun ei ollut koko sukua pällistelemässä.
Ollaan ajateltu n. 1kk päästä aloittaa maissivellin maistelu. Joku varmasti lukikin yleiseltä puolelta mun kysymyksen velleistä ja puuroista. Korviketta menee aika määrät tissimaidon lisäksi. Vois helpottaa tuo pikkusen tuhdimpi tavara nälkää !
Tuttia Minttu ei syö sitten millään ! Meillä on varmaan 15 eri mallista ja muotoista tuttia ja mikään ei kelpaa. Ostin jopa Tommee Tippee -tutin ( mitä korka tais mainostaa ??) ja ei kelpaa vaikka kallis oli :D Ainoa mitä hetken syö joskus hyvällä tuurilla on ihan normi luonnonkuminen tutti. Eihän sitä tietenkään pakottaa voi ,se on vaan sitten hyväksyttävä ettei tykkää tuttia syödä. Mietin vaan miten ihmeellä tissistä vieroitus onnistuu sit aikanaan ? Nyt ei ilman tissiä nukahda millään !! Ja selkeesti nälkä ei enää vaivaa- lupsutuksen tarpeessa vaan on... Ehkä voipi oppia tutille kun on vanhempi ?
Kertokaapa miten joulut meni ja mitä meinaatte puuhata uutena vuotena ?
Mun mies oli sitä mieltä et ehdottomasti voi olla tytön kans ulkona kun ammutaan raketteja,- musta se on ihan ehdoton ei !! Olenko hullu vai mitä mieltä te olette ? :D
Sadeorkidea ja Minttu reilu 2kk
Korka olikin samaan aikaan linjoilla ,- kiva ! :)
Ja ihanaa , Pariisitar on saanut oman tytöntylleröisen kainaloon <3 !!!
Ekaks pariisittarelle, tonttutytölle ja miehukselle hurjan paljon onnea!!!
Huh, nyt on mähkitty kinkut, laatikot ja suklaat. Onneks ne nyt on loppu. Eka perhejoulu suju ihan kivasti. Aatto oltiin kotosalla kolmistaan, Matiaskin oli eka kertaa saunas, hetken löylyissä alalautteella isänsä sylis. Lahjoja tuli kans aimo kasa. POikaa itteänsä kiinnosti enempi paperit ja nauhat, kun sisältö. Potta saatiin ja sellaset taaperokärryt, muutama lelu ja iso kasa vaatteita. Joulupäivänä käytiin mun vanhemmilla ja mun kotipaikkakunnalla hautausmaalla. Tapanina kävi sitten mun ja miehuksen sukulaisia meillä kahveilla.
Eilen käytiin vähä aleostoksille, mut ei tarttunu mukaan, kun Matiakselle toppalakki.
Aattoaamuna oli tullut oikee alahammas , puol toistaviikkoo vasemman jälkeen. Nyt on yläkulmahampaat tulolla, on kun valkoset herneet molemmilla puolilla. Nyt ollaan sit äippälaatikossa olleella hammasharjalle "pesty" hampaita. Eli harja annettu pojalle ja on jyystäny harjaa suussaan. Tuntuu varmaan hyvälle kutiavissa ikenissä. Onneks ei kauheeta itkuhuutoo oo hamput aiheuttanu.
Liikkumaan hinku on kova pojalla. Pyörimällä pääsee paikasta toiseen. Sohvanaluset on jo tullu tutuks. On sen touhuja niin kiva seurailla.
Uutena vuonna mennään mun vanhempien tykö, mut tullaan yöks kotiin kuitenkin. Ammutaan miehen kans sit varmaan kahestaan pari rakettia, kun saadaan Matias yöpuulle. Mä en enää osaa ja halua oikeen olla muualla yötä. Kotona on jotenkin helpompi olla.
Sellasta, nyt täytys orientoitua taas siihen pistelaskuun, matkaa ois viä melkosesti, haaveena kivat valkoset keväthousut. Kiva kuulla, et täälläkin on pistekavereita. Voidaan toisiamme tukien ja kannustaen räpiköidä eteenpäin:)
Nyt lähen iltapuuron keittoon ja pyykitkin oottas ripustajaansa..
Hyvää tän vuoden viimesiä päiviä ja jos en ehi/viitti kirjotella ennen uutta vuotta niin onnellista 2009 vuotta kaikille enskamammoille ja penskoille!! Tapahtukoon kaikille kaikkea hyvää ja ollaan onnellisia!!
Norppis ja Matias, tänään 7 kk
Niin meillä toimi se Tommee Tippee -tuttipullo, ei muut, mutta tuttina ei toiminut sekään kuin joskus hyvänä hetkenä. Eikä meilläkään nukahdeta kuin tissille tai vaunuihin... Eli jossain vaiheessa varmaan sitä nukkumista pitää opetella.
Hei Pariisitar on saanut tonttutyttösen!! Onnea todella paljon, olitte mielessä joulun aikaan!!
Korkalle noista öistä, kyllä ne varmasti pian rauhoittuu! Oma ja monien kavereiden kokemus on että kun viä hetken maltat niin Aada kerran yllättää ja nukkuu monta tuntia. Ja kun se sen kerran tekee, niin tekee sitten joskus uudestaankin! Varmasti maitosi riittää, sitä älä huoli, kun paino kerran nousee ja tyttö on muuten tyytyväinen.
Meillä tuntuu aivankuin olisi jo auttanut tuo ruokailujen lisääminen päiviin. Kaksi yötä meni tosi hyvin yhdellä syötöllä ja yhdellä tutin laitolla (!!! Niin ihanaa!!!) ja viime yö sitten.. no, isille oli kitisty pari tuntia keskellä yötä. Minä lähdin sohvalle nukkumaan puoli kahdelta, ja isi tuli remmiin kun valvoi muutenkin.
Sadeorkidea, kuulostaa ihan tutulta tuo jännääminen, ei osaa rentoutua mihinkän jouluruokailuihin kun ajattelee että nyt se pian kuitenkin alkaa kitistä. Oma kokemus on, että kyllä se helpottaa ajan kanssa. Mä oon ollut ekat pari kuukautta tosi arka lähtemään edes kauppaan Urhon kanssa kun se niin paljon kitisi. Nyt on Niin erilaista. Jouluna Urho sopivasti nukkui jouluaterioiden aikaan ja muuten nautti lattialla ja eri syleissä olosta kun oli koko ajan katseltavaa. Oltiin ennen joulua myös kauneimmissa joululauluissa ja Urho oli sieläkin ihan into piukassa, kuunteli ihanaa laulua. Toki sitä vähän jännättiin et jos se hermostuu ja kyllä parin vikan laulun ajan saikin jo sylissä hiukan hyssytellä. Nautin kumminkin nyt kun on ollut alussa ihan toisenlaista. Yksi merkittävä seikka on, että lapsen kasvettua osaa paljon paremmin ennakoida sen tekemisiä kun rytmi on selkeämpi. Osaa myös itse suunnitella vaikka ruokailut tms siihen kun se varmasti nukkuu. Tietty riippuu lapsesta niin paljon, et onko hyvä päivänukkuja jne mut ajatus oli että kyllä tämä kaikki tällainen helpottaa kunhan Minttukin vähän kasvaa. Ja varmasti säkin rentoudut kun mäkin oon rentoutunut :)
Meillä muuten annettin Urholle maissivelliä 4kk ikäisenä ekaksi kiinteäksi kun peruna ei sopinut vielä. Maitoa meni silloin yli litra päivässä. Alkoi aika nopsasti tökkimään jostain syystä eikä enää mee yhtään. 5kk jälkeen aloitin kaurapuuron aamuun ja iltaan, muita viljoja ei oo vielä kokeiltu.
Onnea Norppiksen Matiakselle uusista hampaista! Meillä ei oo vielä niitä näkynyt vaikka kuinka tuntui että justiin tulee. Joo avaudutaan sitten täällä meidän pistelaskuista :) Mä aion aloittaa vasta kun vuosi vaihtuu, tässä on nyt niin paljon kaikkia kyläilyjä jne tiedossa.
No, just kun mainostin et rytmi tulee selkeämmiksi niin yks heräs pitkiltä päikkäreiltään puolentoista tunnin jälkeen.. Katsotaan jos saan vielä hyssyteltyä uneen. Hyvää ja toiminnantäyteistä Uutta Vuotta kaikille enskoille perheineen!!
Toivoo Fiiu ja Urho 5kk2vkoa
Menipä nopeasti joulunpyhät, vaikka joka hetkestä koitti nauttia. Ainokin on ihmetellyt kuusta ja muita joulukoristeita, tyypillinen nainen taitaa olla tytöstä tulossa, kaikki kiiltävä kiehtoo ;)
Maisi: Selvisikö teillä Nupun silmien hierominen eli pääsittekö lääkäriin? Toivottavasti saitte olla joulun terveenä.
Korka: Teillä on ollut ihana saunahetki Aadan kanssa ja kilttinäkin on oltu :)
Sadeorkidea: Harmi juttu, että miehesi sairastui kesken joulun. Toivottavasti te ootte pienen kanssa pysyneet terveenä. Mukava juttu, että hyvin meni sukutapaaminen. Kuten Fiiukin sanoi, niin olen samaa mieltä että ajan myötä se stressaaminen vähenee, usko pois. Kun pieni kasvaa ja alkaa osata jo ennakoida tilanteita nukkumista ja ruokailuja, niin ei enää niin paljon jännitä kaikki uudet tilanteet, itsellekin on käynyt niin. Kyllähän siltikin tulee kaikkea yllättävää, mutta niihin osaa jo eri tavalla suhtautua. Tutulta muuten kuulostaa teidän tuttiopettelu.. Meilläkään ei Aino ole tuttia huolinut, monenlaista on kokeiltu ja esim. noita Tommee tippee tuttejakin, mutta ei vaan maistu. Kakoi kaikki pois. Nyt on neiti sen verran iso jo, ettei enää olla edes tarjottu. Mutta tissi kyllä maistuu ja olenkin nauranut että josko ennen 18 vuotta siitä luopuisi... ;) Itsekin olisin sitä tuttia aiemmin nukutustilanteisiin kaivannut, kun nukahti vain rinnalle. Mutta noin parin kuukauden ajan ei ole enää rinnalle nukahtanut, on koitettu omaan sänkyy nukuttaa, välillä onnistuu helposti, välillä taas ei..
Fiiu: Urholle maistuukin hyvin ruoka, toivottavasti ne nyt auttaa noihin öihin enemmän.
Norpanpoikanen: Onnea Matiaksen uusille hampaille.
Ennen joulun viettoon asettumista mekin pyörähdettiin tk:ssa Ainon kanssa näytillä. Sillähän oli se korvatulehdus pari viikkoa sitten, mutta edelleen haroi korviaan. Mutta siistit oli onneksi korvat, ei enää tulehdusta joten on vain tainnut löytää korvansa ja sen vuoksi niitä nypläsi. Jouluaatto tosiaan vietettiin minun vanhempien luona ja illalla pistäydyttiin kahvilla siskon perheellä. Paketteja kovasti Aino tykkäsi availla, sisältö vaan lensi kauas kun paperit ja narut kiinnosti enemmän ;) Käytännöllisiä lahjoja tuli Ainolle: lampaantalja, korvakuumemittari, vaatteita ja lelujakin. Joulupäivänä käytiin miehen vanhemmilla syömässä. Syötyä kyllä tuli koko joulun aika. Meillä oli pieni omakin kinkku, joten syötävää riitti. Ja suklaatahan sitä meni rasiakaupalla, taitaisi yksi vielä kaapissa olla. Uudeksi vuodeksi ei isommin suunnitelmia ole, varmaan ihan rauhallisesti vietellään kotosalla. Sadeorkidean tavoin minäkin olen sitä mieltä ettei nyt tarvitsisi olla raketteja, tuskin niistä Aino tykkää. Katsellaan ikkunasta naapureiden ammuksia ;) Ehkäpä voisi valaa tinaa ja ennustella ensi vuodeksi. Mekin pyörähdettiin eilen alemyynneissä, mutta ei isommin mitään tarttunut mukaan. Olen tässä miettinyt että pitäisiköhän katsella talvihaalaria alesta ensi vuodelle, mutta kun koosta ei ole mitään hajua, niin taitaa olla parempi odottaa ensi syksyyn kuitenkin. Ruoka on maistunut melko vaihtelevasti Ainolle, meinasin olla jo tässä vähän huolissaankin. Mutta hiljalleen alkaa taas menemään paremmin, taisi olla vain jokin vaihe ja osaksi varmaan vaikutti se korvatulehdus. Mites Fiiulla ja Norpanpoikasella, tarviiko teillä olla jotain viihdykettä pienellä käsissään että ruoka paremmin uppoisi? Aino ei nimittäin kauaa jaksa istua "ilman tekemistä" ruokapöydässä joten on tullut annettua jotain tutkittavaa käsiin, jotta helpommin suu aukeaisi..tuleekohan tästä jotain vaikeuksia sitten myöhemmin..?
Oikein hyvää uutta vuotta kaikille ensikoille perheineen! Kirjotellaan taas ahkerasti ensi vuonna! :)
Weera ja Aino 7,5 kk
No onpas päässyt vierähtämään monta päivää, kokonainen viikko, sitten viime kerrasta, mutta nyt taas on arki koittanut joulunpyhien jälkeen ja palstailullekin löytyy oma sijansa : )
Hyvä ettei Weeran Ainolla ollut korvissa mitään, ettei lähtenyt tulehduskierre päälle. Me ei Nuppua sitten viety lääkäriin silmien hieromisen vuoksi, kun kyllä se näytti sitten kuitenkin ajoittuvan väsykitinään. Muuten kun tuo neiti vaikuttaa oikein hyvinvoivalta. Nuo väsyhetket vaan on vaikeita, kun se nukahtaminen on niin työn takana. Nykyään nukahtaa parhaiten olkapäällä kun vähän heiluu/käveleskelee.
Miellä meni joulu ihan mukavasti, vähän kyllä samaa vikaa täällä kuin SadeOrkidealla, eli stressattua tuli ja se vähän verotti joulutunnelmasta nautiskelua. Meillä kun nuo päiväunet tuottaa ongelmaa ja vieraassa paikassa vielä enemmän, olisi ehdottomasti pitänyt ottaa vaunut mummolaan mukaan. Nupun saa kyllä nukahtamaan, mutta kovin lyhyiksi päikkärit usein jää, jos sänkyyn laittaa nukkumaan ja sitten vaan valvoskellaan väsyneenä ja kitistään niin ettei äiti ja isä saanut kunnolla joulupöydässä istua. No, mutta kyllä sai tyttö paljon ihastusta aikaan valloittavalla hymyllään. Ja kilttinä oli ollut kun pukki toi paljon lahjoja, lähinnä leluja ja jotain vaatetta.
Norppiksen Matiakselle hammasonnittelut! On varmaan hauskan näköistä kun alkaa pieniä nököjä tulemaan. Toivottavasti ei kovin aiheuta levottomuutta. minäkin jo kurkin aina välillä, että josko jo jotain näkyisi.
Sadeorkidea ja Korka, meilläkään ei mikään tutti ole oikein kelvannut, eikä edes tommee tippee tuttipullo! Sitä kyllä pitää yrittää niin kauan että kelpaa, eihän tästä muuten mitään tule, kun ei äiti pääse mihinkään : ) Tuttiakin pitää aktiivisesti alkaa tarjoamaan kun tuo paukalo tuntuu maistuvan nykyään turhan hyvin.
Meillä lempipuuhaa on nykyään pomppuuttaminen, se saa aina naurut aikaan. On vaan käsivoimat koetuksella kun tuota 8-kiloista neitiä pomppuuttaa.
Fiiulle ja Urhollekin vilkutuksia ja Ruskanodotukselle, miten siellä pohjoisessa on ensimmäinen joulu vauvan kanssa mennyt?
Ja uusi enskavauvakin oli syntynyt, Pariisittaren perheeseen, ihanaa!
-maisi ja nuppu
[http://www.vauva.fi/keskustelut?p_p_id=forum_WA...|http://www.vauva.fi/…]
Toivottavasti meni niinkuin pitää : )
täälläpä taas ollaan... on aika mennyt kuin hujauksessa!
annoitko maisi nupulle sen tutin? toimiko se? meillä kun tuo imemisentarve on kova, mutta tutti ei kelpaa... aiheuttaa vaan raivarit. jos se toimis teille, uskaltaisin ehkä itsekin taas ostaa uudenlaisen tutin. aada imee siis (nälkäisenä ainakin) nyrkkiä ja siksi opettaisin sen mieluummin tutille... siitä ois helpompi vierottaa sitten myöhemmin. nyrkki on hankalampi hukata.
maisi oli myös kyläillyt viikonloppuna paljon... miten teidän kaikkien vauvat suhtautuu kyläilyyn? mä oon nyt huomannut, että aada jotenkin häiriintyy ainakin sellaisesta kyläilystä, jossa on paljon ihmisiä ja hälinää. viikko sitten oli ne miehen siskonpojan synttärit ja nyt lauantaina oli miehen veljen 30v. bileet ja molempina iltoina aada on sitten ollut itkuinen ja vaativa ja nukuttaa on saanut n. 4h... ajateltiinkin aloittaa kyläilemään kavereiden luona vähän, että aada tottuisi outoihinkin paikkoihin. ei siis olla kovin paljoa kyläilty mummuloita lukuunottamatta.
ja meillä meni tyttöjenilta loistavasti! lähdin viiden aikaan ja maltoin olla 11 asti :) pystyin jopa rentoutumaan. kaksi kertaa soitin kotiin, mutta aada ja isi voivat oikein hyvin. aada oli syönyt ja mies oli nukuttanut sen vaunuihin sisälle. eli uskallan lähteä uudestaankin, äitiä ei oltu kaivattu vielä ollenkaan :)
sadeorkidean minttu on tosiaan aika fyysinen pakkaus! ei meillä alko tuleen sitä niskan kannattelua siinä 6 viikon tietämillä. miten teillä muuten menee? onko babyblues helpottanut?
mutta nyt täytyy lähteä, meillä on tänään 2kk neuvola. ilmoittelen sitten kuulumiset :)
korka ja aada tänään 2kk
eli neuvolassa on nyt käyty ja strategiset mitat olivat 5450g ja 56,5cm. syntyessään siis 3368g ja 48cm. vajaa kolme viikkoa sitten edellisessä neuvolassa oli 4690g ja 52,5cm (ei saanut jalkoja suoriksi, joten mitta ei ollut oikein). mukavasti on siis aada kasvanut! meidän täti kuitenkin kertoi lopettavansa neuvolatyön ja toivottavasti uusi täti olisi sitten yhtä mukava... tämä edellinen on ollut siis koko raskaudenkin ajan ja tullut tutuksi. toisaalta nythän nuo käynnit harvenevat, joten eipä sillä kai niin väliä. mutta ensi kerta on sitten kuukauden päästä rokotusten kera.
tulkaahan enskat kertomaan kuulumisia :)
korka
Hei vaan. En oo jaksanut oikein palstailla kun ollut niin kaikenlaista.
Hienoja mittoja Korkan Aadalla! Toivottavasti tedän uusikin terkka on kiva. Parhaimmassa tapauksessa sieltä saa sitten tosi hyvää tukea, mutta toisaan kun käynnin harvenee niin kai sitä vähän huonommallakin pärjäisi :)
Kiitos Maisi kysymästä, meillä ei haise enää, ainakaan paljon. Vakuutusyhtiön toimesta hoidettu siivoukset ja maalaukset ja vaatteita vielä pesulasta odotellaan. Onhan sitä itsekkin saanut antaa pyykkikoneen ja silitysraudan laulaa.. Kiva että teillä mennyt kyläilyt hyvin.Mä oon ainakin vasta viime aikoina saanut itseluottamusta että kaupoissakin voi käydä pojan kaa, kun se alku oli sellaista että nälkä sillä oli koko ajan ja huutoa tuli koko ajan. Nyt vois jo mennä vaikka minne. Kyläilty ollaankin paljon koko ajan, meillä on ymmärtäväisiä kavereita joilla on itelläänki lapsia.
Mulla on nyt aika paljon huolia ja univaje suurentaa niitä vielä entisestään. Oon tuonne yökköihin kirjoittanut, meillä kun herätään puolen tunnin, tunnin välein tutin tippumiseen. Sitten poika ei keskussairaalan mittausten mukaan kuule yhtään mitään. Jäi oae:ssa vastasyntyneenä kiinni ja kaksi kertaa tehty abr ja ei mitään reaktioita. Minun ja lääkärin maalaisjärjen mukaan lapsi kyllä kuulee ihan hyvin, kääntää pääätään äänille ja puheelle mutta en tiedä sitten. Lisää kokeita joulun jälkeen. Itkettää vaan ja murehduttaa. Mutta poika on kun aurinko ja suloinen pieni kiljahtelija. Siitä saa voimaa ja kun pojan kanssa seurustelee ja jokellusta kuuntelee, tuntuu aina murheet pienemmiltä.
Parempia kuulumisia teille muille!
Fiiu ja raksu pian 5kk
Piiitkästä aikaa. Mä en tajua mihin tää aika menee.. Kaikkee jouluhässäkkää on ja kaikenlaisia menoja..
Korkan aada oli saanu komiat mitat neuvolasta!
Fiiulle voimia!!! Univaje on mulle ainakin se pahin asia. Kun ei saa nukuttua, koko maailma on nurinkurin. Itkettää, ottaa päähän ja kiukuttaa kaikki, ihan pienetkin asiat. Meillä oli Matias kans pari kk sitten semmonen, et herättiin 10 kertaakin yössä mahallaan ja tuttia vaille. Onneks nukahti aina heti, kun kääns selälleen ja laitto tutin. Mut kun siihen ite heräs 10 kertaa, oli aamulla kaikkee muuta kun pirtee olo. Onneks tota ei jatkunu kun vajaa pari viikkoo. Oppi nukkuun mahallaan ja alotin viidennen kiinteen ruoan pävässä, niin johan rupes uni maittaan. Nyt useimmat yöt menee ilman heräämistä, onhan välillä tietysti kerran pari heräilyjä. Viime yönäkin nukahti klo 22, heräs klo 7, joi maidon ja nukku takas ja heräs aamulla 9.50. Yritän vaan luoda sulle uskoo, et kyl se helpottaa!! Toivottavasti kuulo on pojalla kunnossa, kun kuitenkin päätänsä kääntää ääntä kohti.
Kaikille muille enskoille ja mammoille halirutistus ja oikeen hyvää joulun ootusta!!
Tänne ei ihmeitä. Alimmat hyllyt on hyllyköistä tyhjätty, koska Matias niitä tyhjäilee. Eli liikkumaan on opittu ja kaikkee mielenkiintosta on nyt ulottuvilla. Ilonen ja eloisa poika on. Viikko sitten oli puolivuotisneuvola: 8060 grammaa ja 69,6 senttiä. Tasanen on kasvu ja motorisissa taidoissa vähän edellä ikäänsä, sanoi neuvolatäti. Lihaa ollaan syöty jonkun aikaa, viljoista kaikkia on maistetltu ja huomenna alotellaan kalaa. Ihana poitsu on, äiti rakastuu enempi koko ajan:) Päivät menee kolmisen tuntia hereillä ja vaunuissa 1-2 tuntia unta. Tommosella rytmillä päivä läpi ja yöunille noin klo 21-22. Aamulla ylös klo 8-9.
Joulusiivouksia oon tehny aina kun on hetki aikaa, ikkunat on pesty ja keittiön kaapit puunattu.. Lahjatkin jopa hommattu.
Nyt kutsuu poitsu!
Voimia kaikille!
Norppis ja Matias 6½ kk
Katotaan kerkeenkö kirjottaa kuulumiset...Minttu sammahti meidän sänkyyn ja toivon et jatkais aamupäiväuniaan hetken aikaa.
Maisi, helpottaa tosissaan vauvan käsittelyä tuo niskan kannattelu. Mua jännitti muutenkin hirveästi hoitaa ja käsitellä Minttua,kun en ole koskaan aikaisemmin pieniä vauvoja käsitellyt. Mun mies vaan totes et tää on kuule helppo käsiteltävä,kuin sellainen normaalisti "veltto" vastasyntynyt. Sairaalassa kyllä sanottiin et hyvin kehittyneen näköinen tapaus ja nyt neuvolassa on sanottu samaa. Eli kehitys on aavistuksen edellä. Voihan siihen tulla taantumavaihe ja jopa pysytellä pitkäänkin paikallaan ! Eli ei hurraahuutoja vielä... ;D Vaikka onkin aivan ihanaa nähdä toisen kehittyvän ja innostuvan kaikesta mitä alkaa ymmärtämään.
Tuosta kyläilystä kanssa...mua on hirveesti pyydetty päiväsaikaan vauvan kanssa kavereille kylään n. 50-100km säteellä mut tuntuu hirmu ahdistavalta lähteä. Minä kans stressaan etukäteen et miten kaikki onnistuu vieraassa paikassa... ja imetys on ainakin mulle henk.koht sellanen asia et haluun pitää sen rauhallisena hetkenä enkä pysty siinä samalla rupattelemaan. Haluan keskittyä et vauva saa rauhassa syödä..meidän neiti selkeesti häiriintyy jos puhun samalla ! Eilen oltiin miehen siskon synttäreillä ja Minttu selkeesti stressaantui ihan hirveästi...pieni kämppä ,paljon porukkaa ja pieniä serkkuja ja kokoajan vaihtuva syli ! Ihan pahaa teki kun tajus että tyttö itkeskeli kun oli ihan poikki ! Olis pitäny itse viedä rauhalliseen huoneeseen hetkeks aikaa. No näistä oppii....
korka, Kiva et pystyit rentoutumaan ! Se on ihan eriasia lähtee muualle kotoota jos "mielikin lähtee",eli et pystyy rentoutumaan ja nauttimaan :)
Mulla ei babybluesia luojan kiitos ole enää ollenkaan ! Ihan itkettää joskus kun ajattelee kuinka mekaanisesti sitä vauvaa hoiti ilman mitään tunteita !! Nyt voi sanoa että tyttö on kyllä mun elämäni tärkein <3 Jännä et tuo babyblues on ihan fysiologinen juttu mille ei vain voi mitään ! Onneksi sain paljon vertaistukea, ilman sitä olisin ollut todella ihmeissäni....
Mä olin ekaa kertaa ( nyt vasta! ) kotoa pois sunnuntaina. Kävin jouluostoksilla sellasen 4-5h reissun. Soitin pari kertaa kans kotiin ja kaiuttimen kautta sain kuulla kun Minttu "nauroi" (eli veti ilmaa sisään ns."aasi-hirnahdus :D") Eli oikeen hauskaa oli keskenään isin kanssa ollut.
Mulla ei kyllä ollut hetkeäkään ikävä kotiin enkä ajatellu eikö ne pärjäis. Mä muutenkin luotan mun miehen hoitotaitoihin 150%, koska on monissa tilanteissa ( varsinkin babybluesin aikaan) ollut paljon -jos voi sanoa- parempi kuin minä. Nyt oon onneks alkanut saamaan itsekin varmuutta vauvan kanssa ja alan itsekin ajatella et pärjään...
Käyttääkö kukaan enskoista kestoja ?
Mä kävin kaverin luona joka käyttää ja sain pienen kipinän ! Ajattelin sen ihan niinkin et yks kesto päivässä vähentää vuodessa vaippavuorta 365kpl ! Ja keventää omaa kukkaroakin... tilasin sit samalta istumalta netistä muutaman taskuvaipan ja ajattelin kokeilla noilla äp-vaipoilla kun ne vielä ihan hetken mahtuu.. Olis kiva kuulla minkälaisia vaippoja teillä on ?
Minkäikäisenä olette aloittaneet kiinteät tai ajatelleet aloittaa ?
Sadeorkidea+ Minttu 7vkoa :))
Meillä on nyt sairasteltu ensimmäistä kertaa :( Flunssa/nuhakuume on tytöllä ollut ja on ollut kyllä todella raskasta kun pieni on ollut kipeä, suuri huoli, vaikka kyse ei tuon vakavammasta olekkaan. Ennemmin tai myöhemminhän se on kaikilla edessä. Tiistaina aamulla tyttö tuntui lämpimältä ja nuhaakin ja nenän tukkoisuutta oli jo ollut, lämpöä oli tuolloin 37,7 ja pian se nousi yli 38, Enimmillään on ollut 38.2, onneksi ei tuon enempää, eikä olla kuumetta alentavaa lääkettä annettu. Eilisen puolenpäivän jälkeen lämpö on pysynyt alle 37.5, jopa alle 37. Toivottavasti ollaan jo hyvää vauhtia paranemassa. 3kk neuvolaa jouduttiin siirtämään ensi viikolle. Nyt ollaan vaan lepäilty ja olen yrittänyt imettää mahdollisimman paljon, että Nuppunen tulisi kuntoon.
Kivaa, kun korka oli päässyt kunnolla rentoutumaan, kyllä me äidit sen ansaitsemme, niin hienoa ja tärkeätä työtä kun teemme 24/7. Meillä nyt vähän tuon flunssan vuoksi siirrettiin uusien pullojen ja tuttien testausta, mutta raportoin kyllä noista unituteista kunhan pääsemme kokeilemaan : )
Fiiulle jaksamista yöheräilyiden kanssa! Hyvä että yöheräilijöiden äideille on oma pino, josta saa vinkkejä ja vertaistukea. Meillä on yöt menneet onneksi hyvin, edelleen syödään n. kolmen tunnin välein ja sitten nukahdetaan hyvin uudestaan. Mies nukkuu vieressä sikeästi ja yöllisistä puuhistamme onnellisen tietämättömänä : )
Ja toivottavasti tuo kuuloasia selviää joulun jälkeisillä tutkimuksilla. On varmasti raskasta olla epätietoisuudessa. Lupaavaa kuitenkin jos sekä sinun, että lääkärin mielestä Urho kuulee ja reagoi ääniin.
Norppiksella on ihana rytmi vauava-arjessa, toivottavasti säilyy hyvänä, vaikka teidän pikkumiehellä hurja kehitysvaihe on meneillään. Varmasti ihana seurata kun pikkuinen lähtee "maailmaa valloittamaan".
SadeOrkidea, meillä osakestoillaan. Ä-pakkauksen vaipat jäi nopeasti pieneksi ja olen niiden jälkeen hommannut muutamia taskuvaippoja (fuzzi bunz) ja nyt odottaa postissa Bumgenius vaippoja, kunhan tyttö tervehtyy kunnolla ja päästään ne sieltä halemaan. Nuo Bumgenius vaipat on yhden koon ja toivonkin, että löytäisin hyvät yhdenkoon vaipat, ettei ole heti jäämässä pieniksi.
Nyt täytyykin jo mennä. Parin päivän ajan on päikkärit ollut kovin lyhyitä, kun en ole ulos voinut laittaa pientä nuhanenää nukkumaan, sisällä ei vaan nukuta niin hyvin päiväsaikaan.
Hyviä vointeja kaikille!
maisi ja Nuppunen 3kk
Oltiin tiputtu jo alas..
Huonolla on edelleen nämä mun kirjoittelut, mut nyt on pari viikkoo ollu sellasta jouluhärdelliä.. Nyt on hommat hoidettu ja torppa siivottu. Nyt on joulumieli korkealla, saatiin viä luntakin reilusti. Meidän perheen eka joulu Matiaksen kans..
Kommentointia en ny jaksa. Sen verranvain, kun joku kyseli influenssa rokotteesta, niin ei otettu Matiakselle.
Kaikki täällä hyvin!
Toivotan kaikille Rauhallista Joulua, Nauttikaa!
Ite heitin painonvartijoiden pistevihot nurkkaan viikoks.. Ehkä kadun sitä tammikuussa, mut parin kuukauden teholaihiksen ja kymmenen kilon jälkeen aion nauttia!!
Palaillaan..
Nyt palaan glögin tykö ( 2 pistettä/2 desiä:))
Norppis ja Matias, ihan pian 7 kk