Zeldatar: Lapsiveden vähyydestä
Kysyit viime viikon helmien pinossa, että mistä tietää että lapsivettä on vähän... Ensinnäkin mulla ei ollu se mihinkään sieltä tihkunu, vaan istukka oli alkanu jo "vanhentua", eli kun se vesi kiertää siellä kohdussa silleen että imeytyy istukasta verenkiertoon ja istukka erittää nestettä tilalle, niin nestettä ei enää tullut tilalle normaalisti.
Minä kävin synnärillä tarkastuksessa rv.38+1, kun vauva liikkui tosi vähän. Tein liikelaskentaa, mutta en saanu millään tarpeeksi liikkeitä aikaiseksi. Siellä synnärillä ultralla katsoivat lapsiveden määrän, joka oli siis vähentynyt (oli kuitenkin vielä normaalin alarajoilla). Sen takia sain äitipolille kontrolliajan rv.39+5, ja silloin oli ihan tosi vähän enää sitä vettä. Eikä mulla ollu missään vaiheessa tihkunut mitään.
Vähäistä lapsivettä ei oikeastaan voi itse tietääkään. Lapsi EHKÄ liikkuu vähemmän, kun seinät tulee vastaan, kun ei ole vettä niin paljoa. Neuvolan täti sanoi, että vauvan "pienet osat" tuntuvat käteen hänellä tarkemmin, kun ei ole vettä. Neuvolassa pitäis joka kerta, kun tekevät ulkotutkimusta, arvioida myös sitä veden määrää. (Neuvolakortissa on sille oma kohtansakin)