Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kilpirauhasarvoista

Vierailija
08.12.2008 |

Onko täällä ketään, jolla on kilpirauhasen vajaatoiminta?

Kävin kokeissa, koska minulla on ko. sairauden oireet. Labrassa arvoni pysyvät "normaalin" rajoissa, mutta onko nuo rajat miten ehdottomat?

Toinen arvo S-TSH on ihan ylärajalla, toinen S-T4 taas ihan alarajalla.

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
08.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja arvot on aina olleet juuri siinä rajoilla, eikä noita arvoja silti pitäisi tuijottaa pelkästään vaan hoitaa oireita ja kokeilla josko lääkitys tuo avun.

tiedän että tämän sairauden hoito on suomessa enemmän kuin vaikeaa ja täysin lapsenkengissä ja alidiagnosoitua. valitettavasti.

itse sain apua ja tietoa paljon kilpirauhasfoorumilta ja sen keskusteluja selaamalla, ja sitä kautta löysin vihdoin lääkärinkin joka osasi puuttua oireisiini ja sain lääkkeet. ja sain vihdoin elämäni takaisin ;)

joten kannattaa uskoa itseään ja taistella vaikka tie on välillä kivikkoinen.

http://www.kilpirauhas.info/foorumi/

Vierailija
2/19 |
08.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kilpirauhasfoorumilla

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
08.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsh yli kahden on yleensä vajaatoiminnan merkki, varsinkin jos t4v on 10 pintaan ja oireitakin riittää.

Vierailija
4/19 |
08.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

TSH on 4,1 ja se toinen on 12.

Ap

Vierailija
5/19 |
08.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

arvoilla on ihan selvä että kannattaa kääntyä asiansa osaavan lääkärin puoleen. katso tosiaan kilpirauhasfoorumilta lisätitetoa lääkäreistä yms asioista.

pienillä annoksilla varovasti aloitettu tyroksiinijoito tuskin olisi sinulle haitaksi, päinvastoin. ja jos lääke tuntuu auttavan eikä tule liikatoiminnan oireita, sinulla on todellakin tarve lisätyroksiinille, oli arvot mitä tahansa.

Vierailija
6/19 |
08.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän käski mennä nyt terveyskeskukseen otattamaan lisää kokeita ja varasin sitten myös yksityiselle endokrinologille ajan, jos se terveyskeskuslääkäri ei tajua mitään...

Vien sitten vain ne terveyskeskuksen labratulokset sinne ja säästän vähän kuluissa.

Ja voin minä varmaan vaatia julkisella puolellakin lähetettä jonnekin jatkotutkimuksiin, jos seinä tulee vastaan. Ei hirveän kovia odotuksia ole ko. arvausasemasta.

Voiko stressi laukaista tämän sairauden? Meillä on ollut hirvittävä stressi päällä, koska eräs henkisesti epävakaa sukulainen on häiriköinyt elämäämme jo vuoden. Hän lähettelee tekstareita yötä päivää, tekee perusteettomia viranomaisilmoituksia, kyttää lapsiamme puistossa, soittelee lasten kouluun solvaten meitä jne.

Ap

Vierailija
7/19 |
08.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap kysyy vielä

Vierailija
8/19 |
08.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko stressi laukaista tämän sairauden? Meillä on ollut hirvittävä stressi päällä, koska eräs henkisesti epävakaa sukulainen on häiriköinyt elämäämme jo vuoden. Hän lähettelee tekstareita yötä päivää, tekee perusteettomia viranomaisilmoituksia, kyttää lapsiamme puistossa, soittelee lasten kouluun solvaten meitä jne.

Ap

[/quote]

Vierailija
9/19 |
08.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häirintä alkoi vuosi sitten, kesällä saimme hänelle lähestymiskiellon ja nyt hän on taas iskenyt...

Oireet sain kesällä ja nyt syksyllä olo on huonontunut koko ajan.

Ap

Vierailija
10/19 |
08.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oireet sain kesällä ja nyt syksyllä olo on huonontunut koko ajan.

Ap

Vierailija
11/19 |
08.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap

Vierailija
12/19 |
08.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

keskusteluista selviää monta sellaista lääkäriä jotka ovat asiaan perehtyneet ja antavat asianmukaista hoitoa.

jos haluat, laita sinne vaikka pieni kertomus itsestäsi ja kysele josko joku tietäisi hyvän lääkärin mahdollisimman läheltä.

tosin itse tajusin aikani jahkattua asiaa ja tilaani terveyskeskuksissa ja julkisilla, että minun todellakin täytyi mennä toiselle paikkakunnalle yksityisen vastaanotolle, jotta sain asiani loultakin hoitoon. elämäni järkevin päätös :)

Vierailija
13/19 |
08.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta noilla arvoilla tyroksiinilla on todella vain se lumevaikutus.

Vierailija
14/19 |
08.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

odottelinkin jo että koskas saadaan tähänkin ketjuun se todellinen "asiantuntija" ja tulihan se sieltä ;D

harmi tosiaan että sulla on ollut sellainen tapaus että sun arvot on ollut tollaiset ja sait vaan lumelääkettä, mutta kivaahan siinä oli se että sua ne auttoi kuitenkin ;)

mistäs sait ne muuten, psykiatriselta?

joskus olisi vaan paljon parempi olla hiljaa jos ei ole omakohtaista kokemusta tai tietoa...

Niin, tehoaa se lumelääkekin

Mutta noilla arvoilla tyroksiinilla on todella vain se lumevaikutus.

Vierailija
15/19 |
08.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

S-TSH on 2,6 ja S-T4 on 10,9?

Vierailija
16/19 |
08.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ratkaisevinta on oma olosi ja onko oireita.

Kun ihmiset kun ovat yksilöitä ja voivat erilailla huonosti tai paremmin erilaisilla arvoilla.

tämä sairaus on siinä kohtaa kaikkein vaikein, eikä lääkärit usein ymmärrä hoitaa potilasta ja vaivoja, vaan tuijottavat arvoja.

mutistaan jotain että vika on päässä tai tarjotaan masennuslääkkeitä kun heidän tietonsa ei ole ajantasalla...

mutta joo, moni on samoilla arvoilla saanut lääkityksen ja se on yllätys kyllä auttanut oireisiin. ja tuonhan ei pitäisi olla mahdollista jos ei siis ole vikaa ollutkaan alunperin kilpparissa...

kansainvälisesti tuota tsh:n alarajaa on monessa maassa laskettu 2,5 jopa 2,0 tienoille, ja paria muutakin arvoa olisi syytä mitata ja seurata; t4v ja t3v sekä vasta-aineet.

S-TSH on 2,6 ja S-T4 on 10,9?

Vierailija
17/19 |
08.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

että hän määräisi minulle näillä arvoilla kilpirauhaslääkityksen. Hän antoi endokrinologin nimen kuitenkin ja käski mennä lisätutkimuksiin.

Minulla on runsaasti oireita ja todella kehno olo.

Ap

Vierailija
18/19 |
08.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kansainvälisesti (WHO:n suositus) TSH:n yläraja on 2,5 eikä 4,0 niin kuin Suomessa. Itse kärsin kilpirauhasen vajaatoiminnasta (ilman hoitoa) vuosikausia, TSH oli tuolloin päälle 3, lihoin 35 kg ja kokonaiskolesteroli nousi 4,0 ----> 7,2. Olin nukahtaa kesken päivän, paleli, masensi jne. Onneksi seuraavissa mittauksissa TSH oli jo yli 10 ja sitten alettiin lääkitsemään. Pönttölääkäri ei vaan suostunut lääkitsemään aijemmin, vaikka olisi pitänyt. Olen nyt syönyt tyroksiinia 1,5 vuotta ja laihtunut jo 20 kiloa, kolesteroli palautui kahdessa kuukaudessa ihannelukemiin, väsymys ja palelu loppuivat jne. Hoitoa kannattaa vaatia! Ja etsiä itselle osaava lääkäri!

Vierailija
19/19 |
08.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on paino noussut valtavasti.

Väsyttää, paleltaa, muisti ei toimi yhtään, olen jotenkin ihan hidastunut. Ääni on ihan poissa ja sormia ja jalkoja turvottaa ja pistelee.

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä kuusi