supistuksista...
heissan..
onko mahdollista että kun synnytyssalissa otettin käyrää supistuksista, niin supistukset tavallaan vaimeni aina kun lätkät mahalle laitettiin..? eikä ne supistukset sitten kunnolla piirtyneet paperille eikä hoitajat uskoneet että olin kipeä.. samaisesta syystä en saanut mitää kipulääkitystä vaikka olin 5cm auki ja supistuksia tuli säännöllisesti n 8min välein ja tosi kipeinä.. Olikohan laitteessa jotain vikaa vai oliko vika minussa?
synnytykseni kesti 20h ja sain lopussa (n.tuntia ennen lapsen syntymää) vasta spinaalin, joka oli ainoa kivunlievitys koko synnytyksen ajan. Edes ilokaasua en saanut.. ponnistusvaihe ei onneksi kestänyt kuin 20min..
Viestistä tuli hieman epäselvä, mutta koittakaa vastailla jotain.. :)
Kommentit (5)
ikävä, että jtkut kätilöt tuntuu luottavan niihin enemmän kuin äidin sanaan tuntemuksistaan.
Itselleni jäi eräästä kätilöstä kolmosta synnyttäessä ikävä maku... hän saattoi minut synnytyssaliin (oli osastkätilö ei salikätilö) ja vaikka olin 5cm auki, niin sanoi, ettei varmaan synny aikoihin, kun käyrä piirsi niin pientä supistusta. No, tyttö oli ulkona n-30 minuuttia saliin menon jälkeen.
Sama juttu nelosen kohdalla, käyrä piirsi pienta nyppyä, mutta tällä kertaa ei ollut koneuskovaisia kätiöitä vaan uskoivat sanaani...
Kaikkien supistukset eivät vain käyrällä näy,anturit väärässä paikassa tms... varmaan sinulla sama juttu kuin minulla, eli supistukset kyllä ovat olleet kunnollisia.
Kurja kuulla ettei sinua ole uskottu kun olet sanonut olevasi kipiä. Ensimmäistä odottaessani pelkäsin juuri tuota, että minua ei kuulla tai uskota ja vannotinki miestäni pitämään puoliani jos minusta ei siihen ole.
Noista käyristä sen verran, että minulle on ekan ja kolmannen lapsen synnytyksissä sanottu että niistä ei näe onko supistus kipeä vai ei. Ilmeisesti sitä voi ruuvailla piirtämään minkä kokoista käyrää tahansa laitteen herkkyyttä säätämällä. Kätilö näkee käyrästä supistuksen keston ja supistusten välin, mutta ei sitä käykö sinuun kipiää vai ei. Käyrän koolla ei ole mitään tekemistä kipujen kanssa.
Keskimmäisen lapsen kohdalla moista keskustelua käyrien koosta ja kivusta ei keretty kätilön kanssa käymään kun synnytys oli niin nopea ettei käyrille ehditty ;o)
Mieheni nämä keskustelut aina aloitti...seuraili monitorilta millon supistuksia tuli.
Eli kyllä olisin sitä mieltä että vika on ihan nyt vain kätilössä ei sinussa.
Meillä muistaakseni kätilö selitti jotakin supistuksen voimakkuuden vaikutuksesta siihen, millaista käyrää laite piirtää.
Eli jos alkuperäisellä ensisynnytys on kestänyt 20 tuntia, ei supistelut varmaankaan ole olleet yhtä voimakkaita kuin jos jollakin toisella ensisynnytys on kestänyt 3 tuntia.
Toki kohtu tekee enemmän työtä jos avautumisnopeus on vaikka 3 senttiä tunnissa kuin jos se on 1/2 senttiä tunnissa.
Tuosta olen samaa mieltä että käyrä ei kerro sitä, sattuuko ja miten paljon.
Uudelleensynnyttäjällä kohdunsuu muistaakseni aukeaakin helpommin, eli supistusten ei tarvitse olla ihan yhtä voimakkaita ja siksi kai monesti piirtää myös loivempaa käyrää.
Itselläni ollut vähän kaikissa neljässä synnytyksessä sitä "vikaa" ettei kaikki supistukset ole käyrille piirtyneet saatikka näyttäneet että olisin kipeä. Onneksi olen kohdannut kätilöitä jotka ovat aina sanoneet, että se miltä minusta synnyttäjänä TUNTUU on tärkeämpää kuin käyrät. Nyt viimeksikin kätikö katsoi käyrää ja kysyi miltä ne tuntuivat ja oliko useampia kuin nuo. Kipulääkkeet olen aina saanut omien tuntemusten mukaan. Kurja että olet saanut tuollaista kohtelua :(
AIHA ja neljä muksua
mutta meidän kakkosen synnytyksessä toiminut lääkäri(mies) vaan totesi sisätutkimuksen tehtyään, "että ei voi noin kovin sattua kun ei täällä mitään tapahdukaan!".Olin tuolloin jämähtänyt johonkin viiteen senttiin ja vauva ei olut laskeutunut! miten hitossa se voi mun tuntemukset muka tietää?? Kyllä ketutti!
Muistaakseni meilläkin oli noitten suppareitten piirtymisenki kanssa alussa ongelmia! ja olin alusta asti tosi kipeä!