Yöllä syödään enemmän kuin päivällä?! (pian 6 kk)
Mitähän tässä nyt kannattaisi tehdä. Pikku hiljaa alkaa tuntua älyttömältä tämä meidän yöllinen puuhastelu. Meidän pian puolivuotias pienokainen menee yöunille 19.30. Tähän asti on nukahtanut pääsääntöisesti tissille, mutta pian olisi tarkoitus yrittää jotain muuta esim. tassuttelua. Luulen, että tulee olemaan vaikeaa, sillä on sellainen tissitakiainen :) Nukkuu suurimman osan yöstä vieressäni ja on tottunut saamaan aina halutessaan rinnan suuhunsa, pienimmästäkin kiemurtelusta. Minähän sitä rintaa olen antanut, välillä enemmän ja välillä vähemmän hereillä. Yhtä lailla vauva tuntuu olevan unessa rinnalla, aina silmät kiinni. Syövätkö ylipäätään kenenkään vauvat silmät auki yöllä?!? Olen lukenut, että rinta pitäisi ottaa vauvan suusta ennen kuin hän nukahtaa. Miten ihmeessä tämä tapahtuu, kun tuntuu että toinen nukkuu koko ajan. Silmät painuvat heti kiinni kun saa tissin suuhun. Jatkaa tosin kyllä imemistä.
Ongelmana meillä on tiheä heräily ja se, että vaatii aina rintaa päästäkseen takaisin uneen. Tänäkin iltana on herännyt noin tunnin välein. Ilmeisesti aina kun uni on ollut kevyempää. Rauhoittuu kuitenkin tissillä ja silmät painuvat heti kiinni.
Tuntuu siltä, että vauva syö yöaikaan enemmän kuin päivällä. Kiinteät ollaan aloitettu noin kuukausi sitten ja niitä menee hieman (lounas pari jääpalaa kasvissosetta ja puoli purkkia hedelmää sekä illalla noin puoli desiä puuroa ja muutama lusikallinen hedelmäsosetta). Rintaakin saa, mutta päivällä ei välttämättä aina edes huoli kun tarjoan. Keskittyy sitten syömään yöaikaan... Miten tämän saisi käännettyä? Pikku hiljaa alkaa äitiä väsyttää. Ja nytkin parina yönä vaipan imuteho ollut aivan riittämätön ja vaatteet märät, kun syö niin paljon. Toissa yönä heräsin vaihtamaan vaipan, kun oli melkein tullut kyljestä läpi. Mies vaihtoi kuudelta vauvan herätessä sen uudestaan ja oli kuulemma taas ihan märkä!
Mietin siis tässä, mitä ihmettä alkaisimme tehdä tilanteelle? Kannattaisikohan yrittää rajoittaa noita pian unille menon jälkeisiä syöttöjä ja millä menetelmällä? Entä jo muitakin yösyöttöjä? Herää usein, en ole katsonut kellosta kuinka usein.
Miten sen tassuttelun voisi aloittaa? Tuntuu, että kynnys on jotenkin korkealla, kun pelkään sen olevan vaikeaa. Aina on tosiaan tottunut sen tissin suuhun saamaan. Olen yrittänyt, ettei rinnalle nukahtaisi, mutta usein niin vaan käy...
Kommentit (4)
Yötissinä tosiaan tunnen olevani, vaikka kyllä poika syökin siinä samalla. En kuitenkaan muista, että olisi tarvinnut lähestulkoon koskaan syöttää molempia rintoja peräkkäin. Usein jatkaa samasta rinnasta useamman kerran peräkkäin. Sanotaan, että yösyötöt voisi lopettaa noin puolen vuoden iässä. Mietin kuitenkin, voinko sitä tehdä, jos poika on kuitenkin nälkäinen.. Jollakin hullulla tavalla myös pidän yösyötöistä ja siitä, että vauva nukkuu vieressä. Osa minusta ei haluaisi niistä luopua. Yösyötöt pitäisi ilmeisesti lopettaa kerralla kokonaan? Mietin, voinko olla antamatta rintaa esim. klo 23 asti (kun nukahtaa n. 19.30). Jostain olen kuullut, ettei vauva ymmärrä ajasta. Voisikohan kuitenkin tottua tähän harvempaan huikanottamistahtiin vai tekisinköhän vain hallaa?
Päivärytmiä me emme ole onnistuneet päikkäreiden osalta vielä löytämään. Unet ovat niin vaihtelevan pituisia. Yritän hyssyttää takaisin uneen, jos herää pian nukahtamisen jälkeen, mutta aina sekään ei onnistu. Kirjoittelinkin tuossa joku aika sitten 5 kk päivärutiinien löytämisestä. Yritän nyt kuitenkin pitää jatkossa ruokailuissa jonkinlaista rytmiä, kun ollaan kiinteitä jo aloitettu. Poika syö selkeästi kerralla enemmän näin. Olen ehkä liiankin (?) usein tarjonnut rintaa ja usein on vain maistanut hieman.
Odottelen sitä pistettä, etten enää jaksa muuta kuin ryhtyä unikouluun ja lopettaa kokonaan nämä yösyötöt. Toisaalta se juuri vaatisi voimia, joten on hieman nurin kurista. Vielä jaksan jotenkin, vaikka harmittaa hirveästi, kun olen niin äkäinen, väsynyt äiti päivisin. Pian 4 v. esikoinen saa kyllä raukka kokea aika epäoikeudenmukaista kiukuttelua äidin taholta ;(
meilläkin on 4 v. esikoinen ja tiedän tasan tarkkaan mitä tarkoitat. Tuo esikoiselle (ja miehellekin) pienistäkin vihastuminen oli loppujen lopuksi se syy, miksi päätin ryhtyä unikouluun. Podin todella suurta syyllisyyttä kohtuuttomasta ankaruudesta esikoista kohtaan. Neuvolapsykologi sanoikin, että syyllisyys tuntuu vielä rankemmalta, kun on väsynyt.
BabyBlues-puhelusta taas jäi hyvin mieleen se, että väsynyt äiti ei ajattele loogisesti. Siellä mm. sanoivat, että jos vauva syö harvemmin, se syö sitten enemmän kerralla. Eli tiheät syötöt aiheuttavat "napostelua". Mä taisin imettää 5 kk iässä poikaa noin 7 kertaa päivässä + tiheät yötissittelyt päälle. BabyBlues-neuvojat sanoivat, että syötän useammin keskoslapsia syötetään ;-) Sittemmin olen imettänyt aamulla, lounaalla, välipalalla, päivällisellä ja iltapalalla + unikoulun jälkeen yksi aamuyön syöttö noin klo 6.
Ymmärrän täysin myös tuon tunteen, ettei haluaisi luopua vauvan vieressä nukkumisesta. Nykyään imetänkin usein päivällä sängyssä. Syynä on myös se, ettei poika oikein enää jaksa muualla keskittyä tissittelyyn kun kaikki muu kiinnostaa niin kovasti.
Noissa Yökköjen ketjuissa on myös esimerkkejä erilaisista päivärytmeistä. Tärkeää on laittaa vauva nukkumaan päiväunille vasta kun on väsynyt. Meillä ollaan yöunien jälkeen aamulla hereillä noin 2 tuntia, päivällä noin 3 tuntia ja iltapäivällä 4 tuntia. Meillä rytmi on siis suurin piirtein tällainen: herätys ja aamutissi klo 7.15, 9.30-11 päivikset, 11 lounas, 13.30 välipala, 14-16.30 päiväunet, 16.45 päivällinen, 19 iltapuuro + iltapesut + iltasatu esikoisen kanssa yhdessä ja klo 20 imetys lastenhuoneessa ja nukkumaan. Usein lähellä nukkumaanmenoa poikaa saakin pitää sylissä enemmän, että jaksaa vielä hetken valvoa ennen nukkumaan menoa.
Mietin myös itse tuota "osittaista yöimetystä". Käytännössä se lienee vaikeampi toteuttaa kuin totaalinen yösyöttöjen lopettaminen. Luulen, että vauva ei ymmärrä miksi välillä öisin saa tissiä ja välillä ei. Helpommin ymmärtää sen, että yöllä ei syödä laisinkaan. Toisin sanoen mahdollisimman looginen ja yhdenmukainen toiminta yöaikaan tuottaa nopeammin tuloksia yörutiineihin. Minä en varsinkaan vierekkäin nukkuessa olisi pystynyt olemaan antamatta tissiä vain tiettyinä kellon aikoina sillä poika olisi saanut raivarit ja herännyt kokonaan.
Valitettavasti en usko, että teidänkään tilanteeseen tulee muutosta itsekseen. Mitä kauemmin unikoulua lykkää, sitä väsyneemmäksi vanhemmat tulevat. Meille neuvolapsykologi suositteli unikoulua noin puoli vuotiaana, sillä 8 kk iässä monilla on eroahdistus ja sen jälkeen motoriset taidot (mm. seisomaan opettelu) kehittyvät ja haittaavat unikoulun toteuttamista. Tietenkin lapsen tulee olla perusterve ennen unikouluun ryhtymistä (ei allergioita, hampaiden tuloa, tms.). Tarvittaessa lääkärinkäynti on siis paikallaan.
Voimia teille!
Marge ja poika 7,5 kk + tyttö 4 v.
Margelta oletkin saanut tosi hyvin neuvoja.
Meillä vauva söi n. 3-6 kk ikäisenä kaksi kertaa yössä ja suunnittelin jo toisen syöttökerran poisjättämistä, kun hulinat alkoi.... Oliko syynä parantuneet päiväunet, liikuntataitojen kehittyminen, hampaat, kiinteiden aloituksesta johtunut ummetus, unisyklin muutokset vai mikä, mutta tunnin välein alettiin heräillä ja helpoin tapa tainnuttaa poju uneen oli tissi. Aika äkkiä tuohon tissi suuhun tunnin välein -rumbaan väsyin ja päätettiin aloittaa unikoulu. Omaan sänkyyn vauva olikin jo nukahtanut, mutta yöllä alettiin tassutella uneen. Unipussi on meillä ollut ihan ehdoton omaan sänkyyn nukahtaessa. Meillä vauva sai viimeisen maidon unipussi päällä ja sen jälkeen vielä hetken sai istua sylissä, kunnes nostettiin raukeana mutta silmät auki sänkyyn. Jos nukahti rinnalle tai syliin, heräteltiin sen verran, että näki minne laitetaan. Yöllä vauva kyllä söi silmät kiinni. Siirryttiin myös väliaikaisesti (kaksiossa kun asutaan) eri huoneeseen nukkumaan, kun tuntui, että väsymyksestä huolimatta heräiltiin vauvan pienimpiinkin inahduksiin. Aika nopeasti meillä alkoi tassuttelu (tai lähinnä vaan pidettiin kättä lapsen päällä) tuottaa tulosta, mutta yksi herääminen yössä oli selvästi sellainen, jolloin tassuttelu ja tutti ei riittänyt ja silloin annettiin maitoa. Ajattelin etukäteen, että annettaisiin yön ainut maito vasta aamuyöstä, mutta meillä kävikin niin, että parhaiten yöt sujuivat, kun vauva sai maidon n. klo 2. Sitä ennen ja sen jälkeen rauhoittui tutilla ja tassuttelulla ja vähitellen heräämiset vähenivät merkittävästi. Siirryin myös antamaan tuon yömaidon pullosta, että saisi kerralla riittävästi, mulla kun alkoi kiinteiden aloituksen jälkeen maitomäärä vähetä. Meillä myös kävi niin, että kun yösyötöt väheni, alkoi maito maistua paremmin päivällä.
Jos ajatus unikoulusta tuntuu pahalta, tehkää se lempeästi; meilläkään ei ole koskaan huudatettu vaan yritetty muilla keinoin kuin maidolla saada vauva rauhoittumaan.
Jaksamista sinne!!
Meillä poitsu heräili noin 3,5 kk iästä alkaen 1-2 tunnin välein ja nukuttiin vierekkäin. Tissille nukahti iltaisin sohvalla sylissäni. Yöllä kun tuli kevyemmän unen vaihe, halusi tissin suuhun ja olin "tuttina". Tuttia ei poika huolinut ollenkaan. Lopulta olin tosi väsynyt, kun en osannut itse nukkua tissi pojan suussa. Päädyimme unikouluun - tosin vastustin sitä viimeiseen asti.
Syödäänkö teillä "ahnaasti" yöllä, vai onko kyseessä lähinnä tämä "tuttina olo"? Kun huomaat, että vauva ei ime kovin aktiivisesti voit yrittää irroittaa imuotteen varovasti.
Sain neuvoja tilanteeseen mm. Ensikodin BabyBlues-neuvontapuhelimesta ja neuvolapsykologilta. Ensi tuli rytmittää pojan päivä (parit pitkät päiväunet, ruokaa noin 3 tunnin välein). Sitten ohjeistettiin lopettaa tissille nukuttaminen. Ja lopulta lopetetaan yösyötöt ja siirretään poika omaan sänkyyn nukkumaan. Helpointa oli tuo päivän rytmittäminen. Mutta yllättävän helposti poika oppi myös nukahtamaan itsekseen yöunille: yöunille mennään samaan tapaan kuin päiväunille parvekevaunuihin ts. imetän lastenhuoneessa ja sen jälkeen puen pojalle unipussin samassa paikassa missä puen pojan päälle kun mennään parvekkeelle nukkumaan. Ja unilelu kainaloon. Aluksi poika itkeskeli uutta systeemiä ja kävimme pikaisesti rauhoittamassa poikaa. Nykyään poika nukahtaa itse, ensi pulisee hetken sängyssään.
Varsinainen unikoulu aloitettiin 6,5 kk iässä siten, että lähdin äitini luo yökylään kahdeksi yöksi (poissa iltaimetyksestä aamukuuteen, jolloin eka imetys). Mies hoiti unikoulun ja hoitaa yhä yöheräämiset vaikka on päivät työssä. Tarkempia saamiani ohjeita unikoulusta löytyy Yökköjen vanhemmasta ketjusta: http://www.vauva.fi/keskustelut?p_p_id=forum_WAR_perhe&p_p_action=1&p_p… . Tervetuloa Yökköjen ketjuun kirjoittelemaan!
Maitoa voi saada päivisin menemään enemmän, jos antaa rintaa ennen kiinteää ateriaa. Imetystuki-ihmiset suosittavat myös, että vauvalle annetaan extrapaljon syliä ja läheisyyttä päivisin, jotta öisin siihen ei ole niin paljon tarvetta (esim. kantoliina käyttöön). Meillä nämä eivät kuitenkaan auttaneet yöheräämisiin.
Tassutteluun/unikouluun ryhtyminen tuntui minustakin tosi vaikealta. Mutta kun oma väsymys alkoi olla ylitsepääsemätöntä niin motivaatiota unikouluun löytyi. Meillä unikoulu tepsi alle viikossa. Tosin sitten lähdimme etelänlomalle, jolloin unirytmi meni sekaisin (sorruin imettämään taas yöllä). Loman jälkeen eli viimeisen kahden viikon aikana yöheräämisiä on ollut yleensä yksi, joka on vaatinut tassuttelua jopa 1-2 tuntia. Tosin pojalla on nyt flunssa ja epäilen, että hampaitakin on tulossa. Lisäksi uskon, että ensimmäiset liha-ateriat (possua) aiheuttivat masukipua, joka piti hereillä öisin. Mutta silti tilanne on paljon parempi kuin ennen unikoulua.
Tsemppiä!
Marge ja poika 7,5 kk