Kunnallisen (HKI) päivähoidon hakuaika
Tyhmä minä :) Luin tuossa ohjeita että kunnallisen päivähoidon hakuaika on 4 kk. Eli auttakee, pitääkö paikkaa hakea jo nyt maaliskuussa vai riittääkö huhtikuussa jos haluaisi aloittaa elokuussa hoidon? Eli onko se 4 kk vai 4 täyttä kuukautta aikaisemmin? Aloin tätä miettimään viime yönä kun ei uni tullut ja tajusin, että tässähän tulee pian kiire jos tällä viikolla pitäisi haku tehdä...
-piirakka
Kommentit (5)
mihin olet lastasi laittamassa hoitoon? Nimittäin tuntuu aika kummalliselta, että olet voinaut laittaa lapsesi jonoon. Minulle sanottiin varsin selvästi päiväkodeista, joihin soittelin (siis asun myös Hgin kantakaupungissa ja olen laittamassa lastani hoitoon tammikuussa 2008), että jos tarvitsen paikan tammikuussa, jätän hakemuksen elokuussa. Ennemmin jätettyjä hakemuksia ei käsitellä ennen elokuuta kuitenkaan - toki hakemuksen siis voi jättää, mutta mitenkään se ei takaa paikkaa jonon etupäässä. Hakupaikat eivät täyty siis hakemusjärjestyksessä, ja siksi ihmetyttää, jos sinua on näin kehotettu toimimaan.
vaan 3 vuotta sitten kun jätin hakemuksen helmikuussa (syyskuun aloitusta varten), emme heti saanneet paikkaa haluamaamme päiväkotiin. Mutta jäimme odotuslistalle ja paikka vapautui elokuussa. En tiedä missä järjestyksessä hakemuksia käsitellään ja miten niitä paikkoja saa, mutta jos hakemusta ei ole jätetty jää aivan varmasti ilman... Hakemus on voimassa vuoden.
riittää kun hoitopaikkaa hakee 4kk ennen hoidonalkua. Elokuun paikat " jaeteaan" yleensä huhtikuun aikana ko alueen päiväkodinjohtajien ja päivähoidon johtajan kokouksessa, ei aikaisemmin vaikka hakemuksia olisi aijemmin jätetty. Uskoisin, että myös Helsingissä toimitaan näin.
Jos haluat hoitopaikan alkaen 1.8.2007, hakemus pitää jättää viimeistään 1.4.2007, mutta koska se on sunnuntai niin vie viimeistään tämän viikon perjantaina. Hakemuksen voi jättää mihin tahansa alueesi kunnalliseen päiväkotiin, ei siis välttämättä sinne, jonne haet ensisijaisesti tai voit viedä se päivähoitotoimistoon.
Ikävä kyllä, kaikki eivät saa paikkaa haluamastaan päiväkodista, mutta olet aivan aikataulussa hoitopaikan hakemisessa. se, että paikka hakee vuotta aikaisemmin ei vältttämättä takaa paikkaa sen paremmin. Vaikka ko päiväkodista paikka vapautuisi aikaisemmin, niin eihän sitä varata tietylle lapselle hakemuksen perusteella, jos hoidon tarve alkaa vasta myöhemmin.
Aloin onneksi jo toimimaan ja sain hakemuksen " palautusajan" . Kuulemma Helsingissä hakuaika on jättöpäivästä alkaen 4 kk. Eli tässä kuussa pitää hakea, jos haluaa elokuun alussa hoidon aloittaa.
Esikoiselle hain 3 vuotta sitten paikkaa helmikuun lopulla ja jouduimme jonotuslistalle... 7 kuiselle olen kuukausi sitten hakenut paikkaa tammikuulle 2008!! Minulle sanottiin syyskuussa 2006, että kannattaa alkaa hakea jos haluaa paikan elokuulle 2007... En tiedä miten muualla, mutta näin Töölössä. Tällä hetkellä on tois palson 1-2 vuotiaita hoitopaikkaa hakemassa. Toivottavasti paikka kuitenkin löytyy myös teille.