Miten kertoa raskaudesta ystävälle joka ei raskaudu?
Ystäväni ei yrityksistä huolimatta tule raskaaksi, tai jos tulee, niin saa keskenmenon. Näin käynyt monta kertaa. Meillä vauva 8kk ja uusi vauva masussa. Hirvittää kertoa tästä ystävälleni. En tiedä miten sen kertoisin, koska en halua pahoittaa hänen mieltään.. hän on muutenkin "katkera" minulle tästä edellisestä lapsesta.. Hän kyllä on sanonut ymmärtävänsä elämän julmuuden, jotkut saa lapsia toiset ei.. En tiedä miten sanat asettelisin.. ahdistaa olla onnellinen..
Kommentit (9)
Älä ainakaan tunnusta että toinen vauva oli vahinko (vaikka olisikin kun noin pieni ikäero). Sano, että toivot myös ystävälläsi lopulta tärppäävän.
ettei tule raskaaksi tai raskaus ei jatku, mutta ei ihminen voi kieltää toisia tulemasta raskaaksi tai olemasta teitä onnellisia. Älä sinä peitä onneasi sen takia että joku muu siitä pahoittaisi mielesi.
tosi ystävä pysyy rinnallasi!
Rehellinen kertominen on varmasti kaiken perusta, älä välttele ystävääsi vaan ole tukena, keskustele paljon ja kuuntele. Nauttikaa yhdessä odotuksestasi
ja itse ei! Eihän kukaan lakkaa syömästä siksi,että kaikilla ei ole ruokaa. Minullakin on lapsettomuudesta kärsiviä tuttuja,joilla on varaa isoon taloon ja hienoon autoon,minulla taas on lapsia,mutta ei varaa 200000 euron taloon! Kerrot raskaudestasi kuten kenelle tahansa,ei lapsettomuus ole sinun vikasi,eikä saa sinua estää nauttimasta raskaudestasi! Kaikki ei vaan saa kaikkea,näin se menee! Onnea sinulle uuden vauvelin johdosta!!
Jotain muuta asiaa, vaikka tapaamisesta ja siinä samassa voisin mainita että meille tulee muuten vauva. Näin ystäväsi saisi omassa rauhassa totutella ajatukseen ja voisi sitten tavatessanne onnitella, eikä sinun tarvitsisi nähdä ensireaktiota, eikä hänen näyttää sitä. Koska kyllä se varmasti kirpasee jos ei itsellä onnista.
ystävälle ei siis ole ainakaan vielä vauvoja suotu (toivottavasti niin vielä käy) ja itse sitten taas vauvaa odotan.
Kerroin ystävälle ihan suoraan ja rehellisesti ja toivotin hänelle onnea yritykseen myös. Ensireaktio oli ehkä vähän kitkerän oloinen, mutta ymmärrän sen hyvin. Enkä ole asiaa jäänyt vatvomaan.
Tuo on oikeasti vaikea tilanne teille kummallekin.
Sinä toivot hänelle hyvää ja varmasti ystäväsikin toivoo sinulle hyvää...
Ehkä puhelimitse kertominen on kaikista helpoin tapa, sillä ystäväsi voi lopettaa puhelun jos tunteet ottavat vallan ja sitten hän voi rauhassa sulatella uutista.
Jos taas kerrot kasvokkain niin siitä saattaa tulla tosin piinallinen tilanne kummallekin...ystäväsi ei välttämättä pysty olemaan juuri sillä hetkellä onnellinen puolestasi vaikka sitten myöhemmin sitä olisikin.
Meillä on pari lapsettomuudesta kärsivää ystävää joista toinen on tällä erää entinen ystävä...kun sai kuulla että meille tulee lapsi niin katkaisi välit aika tyystin...kohtelu on kovin kylmän viileää kun tavataan jne.
Itse olin lapseton,kunnes 6 vuoden jälkeen onnistuin sittne ici-hoidolla tulemaan raskaaksi.Nyt olen 5,5 vuotiaan onnellinen yh-äiti.
Itse tidän miten lapsettomuus sattuu ja satuttaa....En ensimmäisenä kertoisi kuitenkaan tuolle ystävälle olisin hienovarainen.Lapsettomuus satuttaa ja sitä ei voi ymmärtää kun sen kokenut.... ;-(
Me ollaan vaan jossain vaiheessa (aika myöhään) todettu, että tulee vauva. Ihan ilman mitään enempiä miettimisä tai asiaan juuttumisia. Ikäänkuin sanottu siinä sivussa jossain välissä. Antaa toiselle mahdollisuuden rauhassa itsekseen sulatella uutisen ilman, että sitä tietoa oikein vatvottaisi tms.