Reimasta ja reklamaatiosta- onko joku joskus saanut hyvitystä?
Tuolla blogi-puolella oli joku aika sitten keskustelua Reimalle tehdyistä reklamaatioista. Jäi tunne että Reima ei juurikaan korvaa hajonneita/ pilalle menneitä tuotteita kovin helposti.
Itse laitoin Reimalle viikko sitten Reimatecin haalarin palautuksena. Haalarin kangas oli kulunut puhki alle kahden kuukauden käytön aikana kahdesta eri kohtaa. Tänään sitten tuli Reimalta haalari takaisin, saatekirjeessä teksti että kankaassa ei vikaa. Olivat kuitenkin paikanneet reiän, joka ihan täysin läpi kankaasta. Tämä reikä on kantapään yläpuolella, ei siis todellakaan voi olla kyse normaalista kulumasta.
Nyt mietityttää vaan että miksi paikkasivat reiän jos kerran kankaassa ei ole vikaa, eikä vastuu ole heillä?
Mietin että otanko asisan tiimoilta yhteyttä jonnekin vielä vai annanko olla. Päätin kuitenkin että tästä edespäin sijoitan rahani jonkun muun firman vermeisiin.
Kommentit (15)
Kahdet lämminvuorikumpparit lähetin viime talvena takaisin. Toiset hajosivat 3vk:n käytön jälkeen päreiksi ja toisia ehdittiin käyttää 1½kk ja myös useasta kohdasta hajalla. Lähettivät uudet kumpparit (tosin eri väriä) tilalle.
Reimatec haalarista parisen vuotta sitten. Meiltä lähti ekassa pesussa heijastimet osittain pois. Laitoin heille sähköpostia asiasta ja nopeasti he siihen vastasivat ja ehdottivat muutamaa tuotetta josta sain valita mieleisen. Hyvityksen arvo oli 50 (sydvesti ja rukkaset), mielestäni hyvin hoidettu. Tosin Reiman laatu nykyään huonoa.
Vuonna 2005 esikoisen talvihaalari oli Reima ja siitä aukesi haarasauma parin viikon käytön jälkeen. Otin yhteyttä Reimaan ja pyysivät minua lähettämään haalarin sinne. Korjasivat haalarin, työn jälki oli siistiä ja siihen oli tyytyväinen, mutta jouduttiin olemaan ilman haalaria reilut 2 viikkoa. Se harmitti kovasti ja ihmettelin, kun eivät sitä mitenkään hyvittäneet heti suoraan. Laitoin perään meiliä, että odottaisin vielä jotain hyvitystä asiasta. Sain sitten perästä postissa yhdenTutta-gollegepaidan hyvitykseksi. Asia oli mielestäni ihan ok näin.
Mutta jos johonkin vaatteeseen tulee vika, niin aina ensisijaisesti haluan hoitaa reklamaation suoraan sen kaupan kanssa, mistä olen tuotteen ostanut. Siten yleensä saan heti uuden ehjän tuotteet tilalle (jos vaikka sauma aukeaa tai muuten vaate hajoaa), tai sitten ihan rahat takaisin. Selkeämpää mielestäni niin, kuin jäädä odottelemaan valmistajan kommentteja ja mitä ne sitten ikinä voivatkaan olla.
Viime syksynä 2008 ostin vauvalle Reima toppahaalarin vaunuhaalariksi. Siitä hajosi vetoketjun vedin ja onneksi oli vielä kuitti tallessa. Vein haalarin Sokokselle ja sain suoraan uuden haalarin tilalle. Myyjä sanoi, että hän palauttaa viallisen haalarin Reimalle reklamaationa. Mutta eipä ole enää minun ongelma, kun sain jo uuden tuotteen heti tilalle! :)
puku ollut hiukan liian iso? Tarkoitan onko lahje takaa laahannut maata, et voisiko reikä johtua siitä. Muutenhan tuo on paikkana aivan käsittämätön reiän synnylle, ei todellakaan ole mikään tavanomainen paikka kulua noin muuten. Meillä kyllä tullut samaan kohtaa kulumaa ylisuurissa vaatteissa, muissa jotka sopivia niin kulumatkin normaaleissa kohdissa eli polvissa ja pyllyn tienoilla.
Mutta muutaman kerran ole ReimaTecista ja Tuttan tuotteista reklamoinut ja aina olen saanut nopeaan vastauksen ja uudet tuotteet tilalle, mutta kai viatkin sitten olleet selkeesti valmistusvikoja. Niin ja uudet tuotteet olen saanut ihan heti kun ovat ensin tutkineet viat Tec tuotteista ja Tuttan tuotteista ei edes tarvinnut palauttaa vanhoja. Jopa äp toppapuvun lähettivät ensin uuden ja vasta sitten lähetin heille vanhan viallisen, ymmärsivät ettei vauva voinut olla ilman toppapukua talvella.
Nimenomaan näyttäisi siltä että puku olisi ollut liian iso ja olisi jotenkin laahannut maata, tai jäänyt kengän alle ja kulunut näin puhki. Mutta kun haalari ei ole iso, päinvastoin. Tytöllä pituutta noin 100cm ja haalari on kokoa 98cm. Turhan nafti jo, tämän takia ostinkin sitten uuden haalarin ja tämä reimatec oli ainoastaan kuukauden päivittäisellä käytöllä. Niinpä tosiaan ihmettelen reiman vastaustakin, jossa selitetään että kun hiekoitushiekka on nykyisin terävä särmäistä ja näin, mutta kun puhki kulunut kohta ei todellakaan ole voinut hangata mihinkään hiekoitushiekkaan. Eikä näytä siltäkään että olisi jäänyt kiinni mihinkään, koska kangas on selkeästi pehmentynyt/ hapsuilla reiän ympäriltä juurikin sen näköisesti että on kulunut. Jopas taisi tulla toistoa, mutta näin siis.
Ei yleensä mikään valmistaja korvaa kulumaa eikä tarvitsekaan. Valmistaja / myyjä on vastuussa valmistus virheistä. Esim. joku ommel, nappi ym. puuttuu tms. mutta ei käytössä rikki menneestä vaatteesta.
Itse otin kerran yhteyttä Reimaan kun sain lahjaksi Tutan bodyn, jossa ommel oli liian reunassa ja auki noin 2-3cm:n matkalta. Sai sähköpostin ja kuvan perusteella uuden. Eli palvelu oli ihan hyvä. Reiman tuotteisiin en yleensä ole tyytyväinen, koska ne kuluvat helposti, kaikki sauma ei ole teipattu (sellaisiakin kun on olemassa), vaatteet on liian leveitä hoikalle ja normaalipainoiselle ym.
Luin tässä taannoin Liikekirjeenvaihto-tenttiin. Siellä yritysten reklamaatioista esimerkkinä oli Reima. Kirjassa sanottiin kutakuinkin niin, ettei Reima halua "opettaa" asiakkaita saamaan reklamaatioista hyvikettä. Reima pyrkii aina ensisijaisesti tutkimaan ja korjaamaan tuotteen ja lähettävät selostuksen & pahoitteluiden kera asiakkaalle takaisin. B-)
Haalarin toinen lahje näyttää myös siltä että kohta kuluu puhki, joku semmonen kova kohta tuntuu siinä kohdin, saattaa olla sauman teippi. Täytyy siis laittaa haalaria uudestaan reimalle.
voisi olla liian terävä reuna siinä saumateipissä, itselläni kerran rikkoi omat housut ja sain valmistajalta uudet tilalle, vaikka olivat toista vuotta vanhat. Katsoivat kuitenkin paikan johon reikä oli tullut terävän teipin aiheuttamaksi, eikä normaaliksi vaatteen kulumaksi ja sain siis ne uudet housut tilalle. Ei tosin ollut Reimasta kyse. Mutta ota vielä yhteyttä Reimaan.
niin sitten on valmistusvirhe. Silloin voit ottaa yhteyttä myös kuluttaja-asiamiehen, jos ei Reiman kanssa asia suju. Voisithan käydä näyttämässä sitä myyjäliikkeessä jos asia sitä kautta hoituisi nopeammin. Ensin ajattelin että se on voinut hyvin kulua esim. rattaisiin hankautumalla. Onko kyse tämän vuoden haalarista? Ihan siksi vaan kysyn että en sitten itse etsi alesta tämän vuoden Reimatec haalareita.
ensimmäisellä kerralla lähetin tutkittavaksi vk-haalarin, jonka peppu oli todella kulahtanut parin viikon pitämisen jälkeen (käyttäjä alle 2 vee rauhallinen tyttö, joka ei edes liukumäkeä puvussa laskenut). Vastaus oli: normaalia kulumista (ylläri ylläri!). Lähettivät kuitenkin haalarin mukana reiman puseron. Olivat myös pesseet haalarin puhtaaksi, kun valitin sen "lian imemisestä" (haalari oli kamalassa kunnossa eikä kotikonstein puhdistunut...). Harmitti kyllä olla pari viikkoa ilman haalaria...
Toisen kerran reklamoin tutan 110cm puserosta, jonka kaula-aukko oli niin ahdas, ettei mennyt edes 6kk vauvan pään läpi. Paluupostissa tuli yksi reiman pusero (joka ei ollut yhtä kiva kuin alkuperäinen).
Aika nihkeästi suhtautuvat reklamaatioihin, mutta omalata osaltani olen kyllä suht tyytyväinen palveluun.
En ole ainakaan vielä saanut napattua kuvaa, mutta tämä kunnon reikä on siis takana lahkeessa, noin 7cm lahkeensuun yläpuolella, eli ei todellakaan paikassa johon normaali kuluma kohdistuu. Rattaita meillä ei enää käytetä kun tyttö on jo 3,5-vuotias, joten ei ole rattaissakaan voinut kulua. Ja kun haalari ei tosiaan liian isokaan ole niin en ymmärrä mistä olisi voinut tulla.
Toinen kuluma kohta on lahkeensuussa vetoketjun vieressä, tämä saattaisi hyvin olla terävän teipin aiheuttama. Toisessa lahkeessa sama kohta on jo aavistuksen hapsuttunut, vielä ei kuitenkaan ole puhki. Haalari on tämän vuoden malli, mutta hobby hallista ostettu (en tiedä eroaako hobbarin haalarit jotenkin muista).
Luin tässä taannoin Liikekirjeenvaihto-tenttiin. Siellä yritysten reklamaatioista esimerkkinä oli Reima. Kirjassa sanottiin kutakuinkin niin, ettei Reima halua "opettaa" asiakkaita saamaan reklamaatioista hyvikettä. Reima pyrkii aina ensisijaisesti tutkimaan ja korjaamaan tuotteen ja lähettävät selostuksen & pahoitteluiden kera asiakkaalle takaisin. B-)
Tänä vuonna lapsemme vielä kulkivat Reimatecin haalareissa, mutta nyt välikausiasut hankitaan kokeeksi jotain muuta. Liikaa reklamoitavaa, jos joka vuosi jotain.
Viimeisimpänä kiikutin viime viikolla esikoisen 104 cm haalarin (ovh 149 €) takaisin liikkeeseen, kun yksi nasta irtosi kokonaan ja muista päälliset ovat hajonneet, vetoketjut lahkeensuissa eivät pysy ollenkaan kiinni ja polvet ovat melkein puhki. Haalari on ostettu joulukuussa eli 2 kk käytöstä nämäkin viat ovat tulleet. Ei mielestäni ollenkaan niin laadukas, kuin tuon hintaluokan haalarin pitäisi jo olla! Lisäksi se, että asumme pohjoisessa ja haalaria on käytetty vain lumihangessa ei siis ole ollenkaan alistunut hiekalle/asfaltille, jolloin voisin enemmän kulumisenkin ymmärtää.
Liike, josta haalarin ostin ilmoitti, että Reimateceissä heillä on vain valmistajan takuu ja haalari jouduttiin lähettämään tehtaalle. Itse jouduin hankkimaan uudet talvivaatteet siksi aikaa tilalle, että vastaus reklamaation tulee ja saamme joko uuden tai korjatun haalarin takaisin. Myyjä kyllä myönsi, että Reiman tuotteita on tullut mahdottoman paljon takaisin eli laatu oli hänenkin mielestään selvästi laskenut.
Laitoin kuitenkin viime syksynä palautetta heille kumppareiden surkeasta laadusta (murtui varresta monesta kohtaa, heijastinnauhat irtosivat heti, pohjallinen ei pysy paikoillaan jne jne). Palasivat pian asiaan ja pyysivät lähettämään kengät heille. Paluupostina sain samantien uudet kengät, talviversiona kokoa suuremmat. Pahoittelivat tapahtunutta ja lähettivät kuulemma kengät tehtaalle tutkittavaksi tuotetta kehittääkseen. Olin yllättynyt positiivisesti ja mielestäni ainakin tässä tapauksessa korvasivat kulahtaneet kengät hienosti.