Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Söitkö raskaana pastöroitua, mutta raakaa fetaa?

Vierailija
13.02.2009 |

Tähän ei tarvitse vastata sellaisten, joiden mielestä listeriaa ei ole olemassakaan. =)

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
13.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen listeriariskin vuoksi jättänyt lähinnä home- ja kittipintaiset juustot pois, mutta en näe ongelmaa muiden pehmeiden uustojen syömisessä. Kuitenkaan en syö pienten juustoloiden pehmeitä juustoja.

Vierailija
2/14 |
13.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten niin, onko pastöroitukin feta kiellettyjen listalla?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
13.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta homejuustoja kyllä, raskaana ollessakin kunhan on tehty pastöroidusta maidosta eikä ole kylmäketju katkennut. Siis ihan "raakana" leivän päällä, nam!

Olen tosi tarkka listeriasta ollut joka kerta, pakastekasvikset olen kuumentanut ja hygieniasta huolehtinut. Ne on myös tärkeitä asioita.

Vierailija
4/14 |
13.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsoin vaan, että pastoroitua, esim. Arlan...Jos kuumentaa, niin sittenhän mahd listeriariski häviää, eli voisi olla myös ei pastoroitua juustoa, kuten jotain homejuustoa...

Vierailija
5/14 |
13.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

paljon

Vierailija
6/14 |
13.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

paljon söinkin. mulla oli kauhea fetahimo ja kun maito kerran oli pastöroitua niin miksen olisi syönyt. kaikki meni hyvin, lapsi puoltoistavuotias ja terve. maistuupa tuo feta lapsellekin todella hyvin, taitaa olla jo masussa opittu mieltymys :D

Vierailija
7/14 |
13.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdessäkään raskaudessani fetajuusto ei ole ollut minkäänlaisella varoituslistalla eikä esim. näillä palstoilla pyörinyt "kiellettynä". Nythän kai jo raejuustokin on kiikun kaakun :) Vimmeisin raskaus vuonna 2004.

Vierailija
8/14 |
13.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen minäkin syönyt ja syön tänäänkin, mutta aina on jonkinlainen "pelko perseessä" näitä ruokia syödessä. Olen kuullut, että tuorejuustojen ja pehmeiden juustojen syömistä ei suositella, vaikka ne olisi valmistettu pastöroidusta maidosta. Siitä tämä kysely. Olisi hirveää, jos lapsi kuolisi kohdussa listeriaan. Ja minulla on aikaisempiakin lapsia, joiden raskauksissa olen syönyt. En siis luule, että yhdestä kerrasta tulee listeria jne, mutta joskushan sekin jollekin napsahtaa.

Vierailija
9/14 |
13.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsittääkseni fetaa ei pidetä mitenkään riskituotteena listerian suhteen. Homejuustoja välttelin ja tuorejuustoja.

Vierailija
10/14 |
13.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä kielletyistä ruoka-aineista ollut tietoakaan. Nyt saisi syödä vain vitamiinipillereitä, ettei vain tarvitse syyttää itseään jos lapsi ei ole täydellinen...

Vierailija
11/14 |
13.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

edellisten raskauksien aikana ja syön nytkin (meneillään rv16). Homejuustoa olen välttänyt ja pehmeissä juustoissa tarkistanut, että on pastoroidusta maidosta.

Vierailija
12/14 |
13.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

myös homejuustoa, kunhan on pastöroidusta maidosta tehtyä.

Vierailija
13/14 |
13.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Söin myös itsetehtyä graavilohta, maksamakkaraa, kahvia, salmiakkia ja varmaan muutakin epäilyttävää. Ulkomailla söin juustoa, jonka pastöroinnista ei ollut tietoa. Aluksi olin ihan hysteerisen tarkka noista kaikista, mutta raskauden edetessä hermoilu helpotti.

Toisaalta söin myös useita vitamiineja ym rautatabletteja ja kalaöljyjä.

Vierailija
14/14 |
13.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosin periaatteessa olisin saattanut syödä juuri avatusta purkista otettua pastoröitua fetaa, mutta koin helpommaksi jättää senkin väliin.

Tuorejuustot kontaminoituvat herkästi listerialla, joten avattuna olleesta purkista en söisi. Vaikka siis juusto olisi täysin listeriatonta avaamiseen saakka, se voi tulla siihen esim. jääkaapista (ei mitenkään harvinaista että kotijääkaapeissa on listeriaa) tai sitä kiposta noukkiessa välineiden mukana tms. Ja fetassa listeria lisääntyy kohtuullisen helposti, joten siinä riski on suurempi kuin monessa muussa ruoka-aineessa. Joten avatut purkit ainakin jättäisin väliin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi seitsemän