Mä ahdistun tästä vuodosta
Olen rv. 8+3 ultran mukaan ja sydän sykkii. Mulla on kuitenkin päivittäin vuotoa. Joskus vähän enemmän ja toisina päivinä sitten vain tuhrua.
Olen käynyt kahdesti lääkärissä ja nyt ei voi muuta kuin odotella.
Jos joku kanssasisar on saanut terveen täysiaikaisen lapsen samankaltaisen tilanteen kanssa, niin saisinko kannustusta. Toisaalta olkoon tilanne ollut mikä tahansa tai päättynyt miten tahansa, niin saisinko kommentteja ja tarinoita kiitos. Se toden totta helpottaisi. Eilen illalla jo räyhäsin ukko-paralle, että tulis sitte ulos hitsi vie jos on tullakseen, mutta ei tarttis kummitella.
Kommentit (6)
Moi, mulla on 4 v terve poika, jonka odotuksen aikana kolmet "menkat" + tuhrua välissä. Tajusin raskauden vasta joskus 7+ viikolla, kun menkat ei vaan loppuneet. Tuhru loppui muistaakseni 13+ viikolla. Olin just lopettanut pillerit ja lääkäri arveli johtuvan siitä....
Varmaan löytyy paljon huonosti päättyneitä tarinoita, mutta tää ainakin meni hyvin :-)
tuuti
Ajattelin minäkin "tarinaani" kertoa rohkaisuksi sinulle, koska tiedän, miten hermoja raastavaa tuo voi olla. Odotan täällä neljättäni rv 12+2, ja nyt on muutaman päivän ollut "tuhrutonta" aikaa (koputtaa puuta...) Vuoto alkoi viikolla 9+4, ekaks tuhrulla ja sit jo muutaman päivän päästä lorahti ihan kirkasta verta pönttöön asti. Aina kun nousin pystyyn tai touhusin jotain, tuhruttaminen alkoi. Päivystyksessä näkyi täysin viikkoja vastaava sikiö rv 10+0 ja nyt rv 11+6 kävin päivystyslähetteellä keskussairaalassa, jossa oli kaikki ihan ok ja lohdutettiin, että tämä nyt vaan jostain syystä on tällaista. Sanoi, että voi johtua kuukautisista tai muuten vain kohdunkaulalta lirauttelee. Istukka ei kuulemma ole kohdunsuun päällä.
No eihän tämä ihan outoa ole, kun odottaessani kakkosta alkoi tismalleen tuona samaisena 9+4 luvulla vuoto, ja kerralla ihan kirkkaana. Kukaan ei osannut ekaks sanoa mitään, ultrassa oli virkeä kaveri, mutta jostain syystä vuotoa tuli. Kahdesti lähdin yöllä sairaalaan sen takia kun vuoti ihan ämpäristä kaatamalla, ja vasta toisella kerralla oli niin pätevä lääkäri, joka näki, että kohdussa on toinenkin sikiöpussi, ilman elämää, joka vuotaa. Olin täydellisessä liikkumiskiellossa melkein kaksi kuukautta, joista kuusi viikkoa vuosin koko ajan enemmän tai vähemmän. Mieliala oli aivan nollassa, ja monet itkut tuli itkettyä. Kuitenkin tuo heppu oli sitkeä, ja tasan viikolla 40 syntyi täysin terve poika, joka on nyt 7 vuotta...
Toivotan sulle kovasti tsemppiä odotukseen, kyllä ne vaan yllättävän sitkeästi siellä pysyy. Sullakin tuo viikkolukema vois viitata vaikka niihin menkkoihin. Älä lannistu, lepäät nyt reilusti, kunnes asettuu.
terkuin: maalaisomppu kera pienen-sienen rv 12+2
Vuodin useaan otteeseen lääkäreiden mukaan massiivisesti. Tk:n päivystävälääkäri ultrasi sikiönkin kuolleeksi, mutta äiti polilla kaikki oli vauvelilla kunnossa. Vuotelut loppui siinä rv16 paikkeilla kokonaan. Puhuttiin lääkärissä minulle, että mahdollisesti kaksosraskaus joista toinen on vuotanut pois.
Poika hätäsectioitiin maailmaan rv32+2 istukan irtoamisen vuoksi, taustalla oli raskausmyrkytys ja havaittiin myös kalvokiinnitteinen napanuora. Istukan alla oli ollut suuri hematooma ja tämän epäiltiin irroittaneen istukan.
Nyt jätkä odottelee eskarin alkua=)
Täällä mennään edelleen samoin tunnelmin eli tuhruttaa joka päivä, viimeistään kun nukkumaan pitä mennä. Toivon vilpittömästi kaiken olevan ultrassa vkolla 12 ok ja verikoe puoltakoot.
Olin järkyttynyt, kun kyselin istukkatutkimuksen sekä lapsivesipunktion hintaa. 600€ JÄÄ MAKSETTAVAA KELAN JÄLKEEN, HUH HUH!
Mulla aiheutti tassa raskaudessa istukan alainen hematooma vuotoa rv 17-23 (ja jo sita ennenkin, diagnosoitiin vasta tuossa rv 17). Ei vaikuta mitenkaan vauvan terveyteen sinansa, mutta lisaa jonkin verran keskenmenon riskia. Yleensa hoitona on vuodelepo kunnes on ainakin 3-5 vuodotonta paivaa perakkain.
juttelin juuri ystävän kanssa, jolta tuli paljon verta ajoittain ja monta viikkoa. Tätä ei edes ultrattu, vuoto loppui n vkolla 16. Kaikki oli koko ajan hyvin ja päättyi onnellisesti.