Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sallitut / kielletyt juustot?!?

10.02.2009 |

Mulla on haluttanut viime päivinä ihan älyttömästi syödä erilaisia juustoisia ruokia. Muistui mieleen, että pastöroimattomia ei kannattaisi syödä, tuorejuustoja tms.

Miten on mozzarellan laita? Entäpä vuohenjuusto tai leipäjuusto?

Onko joku perehtynyt näihin?

t.Nurmeliini 10+4

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
10.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon katsonut et jos siitä paketista löytyy tieto et valmistuksessa käytetty maito on pastöroitua, niin olen syönyt turvallisin mielin. Lähes kaikki kotimaiset (myös tuorejuustot) on valmistettu pastöroidusta maidosta ja jotain sellaista italialaista mozzarellaakin olen löytänyt.

t. Tsili 33+1

Vierailija
2/5 |
10.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli esim. homejuusto on ok, jos käytät sitä ruuanlaitossa ja kuumennat kunnolla. Tuo vuohenjuustohan on myös eräänlaista valkohomejuustoa.

Pastöroimattomasta maidosta tehtyjä juustoja ja homejuustoja pitää välttää vain ja ainoastaan listeriariskin takia, ja listeriabakteeri tuhoutuu kuumentamalla.

Suurin osa Suomessa myytävästä juustosta on tehty pastöroidusta maidosta, ei kuitenkaan ihan kaikki. Itse ainakin tsekkasin leipäjuustopaketista erikseen, lukiko valmistusaineissa pastöroitu maito.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
11.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuo leipäjuustohan on tehty pastöroidusta maidosta mutta on kuitenkin tuorejuustoa, voiko sitä sitten syödä?

Vierailija
4/5 |
11.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime raskauden aikana neuvolalääkäri sanoi, että kotimaisten valmistajien juustoja on kyllä turvallista syödä. Vaaranahan on se listeria, eikä se onko tietty juusto tuorejuusto vai ei. Kuulemma kotimaisten valmistajien tuottamissa juustoissa listeriavaara olisi hyvin hyvin harvinainen. Suomesssa sekä valmistusprosessissa että kaupoissa noudatetaan hyvin hygieniaa ja ja säilytys on tarkkaa. Itse söin (ja syön myös nyt) ihan turvallisin mielin kotimaisia juustoja sen kummemmin lukematta etikettejä.

Mutta jos menettää yöunensa syötyään tuorejuustoa, niin kannattaa jättää kokonaan syömättä :) Ei-stressaten raskauskin sujuu helpommin.

Vierailija
5/5 |
13.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta itse asiassa sekin on tosi hyvää kuumennettuna, jos haluaa pelata oikein varman päälle :)