Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Liikeseurannasta

08.02.2009 |

Tervehdys

Tekeekö kukaan liikeseurantaa päivittäin? (linkissä kuvaus) http://kaksplus.fi/odotus-ja-synnytys/raskauden... Onko joku saanut jotain eritysitä ohjetta neuvolasta/sairalasta?

Mä olen nyt tehnyt 2 päivää kun en yleenä muutoin kuin makuulla tunne liikkeitä ja silloinkin yleensä pitää oll akäsi masun päällä (joskus harvoin istuessa tunnen, kävellessä en varsinkaan, istukka etuseinässä). En ollut aiemmin huolissaan liikkumisesta, mutta viime neuvolassa mainitsin että oli yksi päivä, kun liikkeitä oli vähemmän ja terkka kysyi että huolestuinko ja mä vaan että en (en ollut tajunnut huoletua). No nyt siis huolestuttaa.

Tänään ja eilen liikkeitä tullut asiaa tutkiessa kyllä se 10kpl tunnissa.

Että tällaista.

T:Vacsuli ja papu 34+4.

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
08.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johon piti joka päivä suunnilleen samaan aikaan laskea liikkeitä, ja sitten neuvolassa katsottiin sitä paperia.

Meidän esikoisen liikkeet hiljeni rv.38+, ja rv.39+0 en saanu laskettua kuin yhtä ja kahta liikettä tuntiin, ja sitten illalla en tuntenu yhtään liikettä! Paniikissa soitin synnärille, käskivät laittaa isolle musiikkia ja juoda tai syödä sokerista ja laskea uudelleen (viisi liikettä puoleen tuntiin). Sain vaimean töytäisyn aikaiseksi, mutta ei muuta... Lähdettiin sitten ajeleen synnärille (kello oli melkein puolen yön ja ihan kamala lumipyry), ja huoli oli ihan valtava. No, sydänäänet oli ihan ok, mutta lapsivettä ei ollut jäljellä juuri ollenkaan (istukka oli siis vajaatoimintainen). Siitä jäin osastolle tarkkailuun, ja seuraavana päivänä aloitettiin käynnistelyt...

Nyt seuraavissa raskauksissa olen kyllä muistanut tarkkailla liikkeitä! Kakkosella ei ollut mitään ongelmia, mutta nyt tämä vauva on hiljentynyt taas huomattavasti. Maanantaina (oli rv.38+1) menin synnytysvastaanotolle, kun en juurikaan tuntenut liikkeitä, ja nekin jotka tunsin olivat vaimeita... Olin vuorokauden sairaalalla tarkkailussa. Lääkäri katsoi tosi tarkkaan ultralla napasuonten virtaukset, vauvan aivot, sydämen, maksan ja munuaiset sekä tietty lapsiveden määrän. Sydänkäyrääkin otettiin pariin otteeseen. Lapsiveden määrä oli taas vähentynyt, mutta tällä kertaa kuitenkin vielä normaalin alarajoilla. Sain sieltä nyt mukaan liikelaskentakaavakkeen, johon pari kertaa päivässä lasken liikkeet. Ensi viikolla on sitten kontrollikäynti äitipolille, ja jos on vesi vähentynyt, niin varmaan pitää jäädä sinne.

[http://kaksplus.fi/odotus-ja-synnytys/raskauden...|http://kaksplus.fi/odotus-ja-synnytys/raskauden-abc/sikion-liikeseuranta]

Vierailija
2/5 |
08.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Montako kertaa päivässä laskit liikkeet sen kaavakkeen mukaan?

T:Vacsuli

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
08.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran päivässä riittää liikelaskenta. Jos ekan tunnin aikana ei tule 10 liikettä tuntiin niin sitten lasket toisen tunnin. Kannattaa ajoittaa vauvaan normaaliin aktiiviaikaan. Monilla se on usein iltaisin. Jotain sokerista juotavaa/syötävää, esim lasi tuoremehua ennen laskemista. Jos ei saa tuota 10 /tunti kahdessa tunnissa niin sitten synnärille yhteyttä. Katsotaan KTG käyrää ja yleensä lääkäri ultraa. Niin ja siis liikelaskentaa suositellaan loppuraskaudesta, viim. 36 viikon jälkeen, mutta voi jo aiemminkin aloittaa, mutta kovin paljon alle 30 viikon siinä ei oikein ole järkeä. Silloin osaa jo erottaa senkin mikä on omalle vauvalle luontaista ja mikä ei. Jostain syystä liikelaskentaa ei neuvoloissa kovin paljon nykyään ohjeisteta.

t.kotilo 34+4

Vierailija
4/5 |
08.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään olen laskenut 4x, eli ehkä vähän liikaa. Noiden liikkeiden erottaminen ollut vaikeaa, niin en oikein vieläkääntiedä mikä on tälle vauvalle luontaista liikkumista. Vähinten liikkeitä yleensä aamuisin, kai.

Vierailija
5/5 |
08.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Montako kertaa päivässä laskit liikkeet sen kaavakkeen mukaan?

T:Vacsuli

Tuossa meidän ohjeessa on, että jos puoleen tuntiin tulee viisi liikettä, niin riittää. Mutta jos ei tule, niin jatketaan sitten yhteensä tunti, niin siihen pitää saada yhteensä kymmenen liikettä. Ja tietty jos tulee heti peräkkäin se viis potkua, niin ei tarvi jatkaa pidempään.