Korkea elintaso avain onneen?
Linnan juhlien pukuloistoa katsoessa tuli taas mieleen tämä elintasokysymys.
Itse olemme miehen kanssa vielä nuoria, esikoinen syntyi reilu vuosi sitten. Mies on keskipalkkaisessa työssä, kuten minäkin olin ennen hoitovapaalle jäämistäni.
Lapsen saaminen oli minulle mullistava kokemus, se pisti koko elämänkatsomuksen ja maalliset arvot uuteen järjestykseen. Nyt hoidan kotona lastamme, mies käy edelleen työssään, jossa viihtyy. Itse en sen sijaan halua enää palata työpaikkaani kaupan alalle.
Tällä hetkellä tärkeintä elämässämme on esikoisemme, sekä yhdessä perheen kesken vietetty aika. Kuukausitulomme on kuitenkin hoitovapaalle jäämiseni myötä pienentynyt reilulla kolmanneksella. Menoja on kuitenkin entistä enemmän, pienelle ihmiselle on ostettava vaatetta, ja ruokaakin on oltava säännöllisesti pöydässä. Matkailua emme voi enää edes harkita, emmekä hemmotella lasta hienoilla tavaroilla.
Asumme tällä hetkellä kohtalaisen mukavasti, 80 neliön kt-kolmiossa. Vanhempi autokin löytyy, vaikka rattailla liikutan paljon. Materiaa perheessämme ei ole ylpeällä asti, tarvittavat huonekalut, kauniisti sisustettu asunto, välttämättömät astiat, lelut ja vaatteet. Uutta ostetaan vasta kun on pakko, silloinkin tarkan harkinnan jälkeen tai kirpputorilta.
Olen ollut varsin tyytyväinen ratkaisuumme elää näin vaatimattomasti: minä saan nähdä lapseni kasvavan, ja hän saa kasvaa äitinsä kanssa. Isän työ ei ole liian vaativaa, ylitöitä ei juurikaan tehdä. Illat ja viikonloput meillä on hyvää aikaa viettää perheen kanssa, ilman että työt tulisi kotiin perässä. Itseasiassa olen ollut niin onnellinen viime kuukausina lapsen kanssa kotona, että olemme vakavasti miettineet, että jäisin vanhanaikaisesti "kotirouvaksi".
Kuitenkin, sitä miettii, että entäs sitten 10 vuoden päästä, kun lapset ovat isompia? Jos minä todella jään kotiin, ei meille ole realistista haaveilla 200 neliön omakotialosta koskaan, ulkomaanmatkoista, omasta ponista tms... Osaako lapsi arvostaa sitä, että minä olen hoitanut hänet kotona, vai kokeeko hän jäävänsä jostain paitsi, kun kavereilla on aina hienommat kodit, lelut ja vaatteet? Aivan varmasti näistä asioista tulisi keskustelua... Uskon kuitenkin, että vaikka se ponin puuttuminen harmittaa, perheen kiireetön yhdessäolo vetää pidemmän korren.
Minulla on ollut oma kantani tähän arvo-keskusteluun selvillä jo jonkin aikaa, mutta hieman se kuitenkin ravisteli, kun tässä taannoin viereilimme samanikäisen tuttavaperheen luona, jotka juuri ovat rakentaneet hulppean omakotitalon, ja talosta löytyy kaikki lelut, vaatteet, tavarat mitä olla voi. Ei perhe ole sen kovatuloisempi kuin mekään, mutta vanhemmat tekevät paljon töitä. Ylityöt ovat sääntö eikä poikkeus, ja äidin on palattava töihin heti vanhempainvapaan jälkeen. Siltikin lainasta lyhenee korkojen lisäksi vain muutama kymppi kuukaudessa, ja jomman kumman työttömyys olisi katastrofi. Hoitotädit ovat tulleet perheen lapsille tutuiksi, mutta niin myös aurinkorannat ja hienot lelut.
Tämän perheen äidin kanssa kävimme keskustelua, ihan ystävälliseen sävyyn, erilaisista näkemyksistämme onnellisesta perhe-elämästä. Heille tilava talo lasten leikkiä oli onnen kulmakivi, meille (pienessäkin) kodissa yhdessä vietetty aika.
Meille tämä "köyhyys" on kuitenkin valinta, ansaitsisimme enemmän, jos palaisin töihin, etenkin, jos kouluttautuisin uuteen ammattiin, kuten olen toisinaan miettinyt. Kaikille se ei sitä ole, ja pienet tulot ja vaatimaton asunto on häpeä. Sitä häpeää sitten lapset kantavat. Toivon, että saisin välitettyä lapsillemme viestin, että onnellisuus ei tulo materiasta vaan rakkaudesta, perheestä. Toki on tehtävä töitä, jotta elämän perusasiat ovat kunnossa, eikä siksi monellakaan yksinhuoltajalla varmasti ole minkäänlaista mahdollisuutta jäädä kotiin hoitamaan lastaan, vaikka kuinka haluaisi. Se ei ole reilua.
Kotiäiti -se on ammatti, johon tunnen tällä hetkellä suurta kutsumusta. Kuitenkaan sitä ei hyväksytä ammatiksi, virallisesti ainakaan. Tunnen suurta ylpeyttä ja kiitollisuutta siitä, että saan hoitaa lapseni kotona niin halutessani... mutta samalla tunnen hieman syyllisyyttä siitä, että jos kaikki naiset tekisivät samoin, suomen bruttokansantuote romahtaisi ja taantuisimme takaisin vuosisadan alkuun, aikaan, jolloin miehet hallitsivat maailmaa. Olenko siis tekopyhä? Ehkä. Itsekäs? Todennäköisesti.
Mitä muut ovat mieltä? Onko se raha joka tuo onnen, vai ne pehmeämmät arvot? En todellakaan sano, että rikkaat olisivat automaattisesti onnettomia, en suinkaan! Uskon, että olisin varmasti hyvin onnellinen, jos minulla olisi perintö tms rahoja tai varsin rikas mies. Mutta suurimmalla osalla meistä tavallisista äideistä ja isistä se ei ole todellisuutta, vaan raha on joko ansaittava työllä ja tuskalla, tai sitten tyydyttävä elemään "köyhänä" jos haluaa jäädä kotiin.
T. Tuleva kotirouva vm. -83
Kommentit (6)
Kyllähän kuitenkin se, että ei tarvitse huolehtia raha-asioista parantaa elämänlaatua. Ja mulle riittää täksi tasoksi se, että saa ostaa ruokakaupasta mitä tahtoo ja tilille jää joka kuun lopussa vähintään useita satasia säästöön. Jos koko ajan joutuu tinkimään kaikesta ja ajoittamaan menonsa erittäin tarkkaan, kyllä se useimpia ihmisiä stressaa jollain aikavälillä.
Ja vaikka on paljon rahaa käytössä, ei tarkoita sitä että eläisi täysin kulutusjuhlaa eikä mitkään muut arvot ole tärkeitä. Lasten arvot ovat kuitenkin paljon enemmän kasvatuksen tulosta kuin vanhempien rahapussin paksuudesta johtuvaa.
Sivuhuomiona: mä en tiennytkään, että 80 neliön asunto 3-henkiselle perheelle on joku köyhyysraja. Mekin asutaan 80 neliön asunnossa ja ollaan hyvinkin hyvätuloisia.
Se että on rahaa helpottaa elämää, mutta ei se ihmistä onnelliseksi tee. Jos lapsen kanssa kotona oleminen tekee sinut onnelliseksi ja miehesi kanssa olette tyytyväisiä päätökseenne niin hyvä juttu. Myös minä olen kotona lastemme kanssa ja olen siten ollut viimeiset 6 vuotta kotiäitinä ja olen iloinen ja onnellinen valinnastamme, jonka olemme mieheni kanssa tehneet. Ajattelen niin, että ehdin tehdä kodin ulkopuolella paljon töitä kunhan lapset kasvavat isommiksi. Onneksi mieheni palkka on sen verran iso, että minun on mahdollista olla kotona ilman että pitäisi ruokakauppaan mennessä laskea tarkasti joka sentti lomapakosta. Lasten kanssa yhdessä viettämä aika on kuin pistäisi rahaa pankkiin, se kannattaa!
Mukava kuulla ja lukea, että on vielä näin mahtavan fiksuja ja ajattelevia ihmisiä maailmassa. Arvostan ajatteluasi ja jatka elämääsi omien halujesi mukaan. Siis elä tee niin miten muut tekee tai miten pitäis tehdä. Vaan siten, mitä itse haluat tehdä ja minkä tunnet olevan juuri oikein. Silloin toimit oikein.
Kaikkea hyvää elämääsi!
Olen sinua pari vuotta vanhempi ja ehdin olla vain hetken työelämässä ennen kuin esikoisemme syntyi.
Ajatukset varallisuudesta, materiasta ja toisaalta yhdessäolosta lasten kanssa ovat mietityttäneet jo ennen vauvan syntymää paljon.
Tuntuu että nykyään työelämässä on sellainen trendi, että joko täysillä kaikki mulle heti nyt tai sitten olet ulkopuolella. Tämä riippuu tietysti vähän alastakin. Itse olen siinä onnellisessa asemassa, että voin tehdä oman alani töitä myös kotoa käsin, enkä siis "tipahda" ulkopuolelle kokonaan, vaikka olisinkin muutaman vuoden kotona.
Vaikka olenkin tavallaan jo päätökseni tehnyt (jäin juuri kotihoidontuelle), ei siinä pysyminen ole helppoa. Kaikki ympärillä tuntuvat olettavan, että omakotitalo, kaksi autoa jne. on oltava heti samantien kun vauva maailmaan putkahtaa. Olen päättänyt olla välittämättä muiden oletuksista.
Minusta äidin paikka on ensimmäiset pari vuotta lapsen kanssa kotona. Kovaa arvosteluahan tämä tietysti herättää, koska Suomessa oletetaan puolisoiden tasa-arvon syntyvän siitä, että molemmat käyvät koko ajan töissä ja tienaavat "omat" rahansa, ettei nainen vain "eläisi miehen siivellä" tai muuta potaskaa.
uskon että voit saada kaiken mitä haluat: rahaa, uran ja myös perheen ja aikaa sen kanssa, eivät ne välttämättä sulje pois toisiaan. Kaikella on aikansa, nyt sinun aikasi on olla kotona lapsen/lasten kanssa, mutta elämä on siitä kivaa, ettemme ole kolmikymppisinä enää samalaisia kuin kaksikymppisinä jne.
Muistan hyvin opiskeluaikamme n. 20-vuotiaina (ei kuitenkaan vielä vanhempina), elämä oli niukkaa kaikilla tavoin ja varmasti jos lapsi olisi silloin meille syntynyt, olisin arvottanut asiat paljon samalla tavalla kuin sinä nyt.
Nyt olemme 37-vuotiaita kolmen lapsen akateemisesti koulutettuja vanhempia, joilla molemmilla myös työyuraa takana sellainen yli 10 vuotta minun äitiiyslomista ja hoitovapaista huolimatta. Talo on. melkein 200 m2 ja ihan ok elintaso. Ei ole mielestäni avain onneen, mutta olen ihan tyytyväinen siihen, että teimme asiat siinä perinteisessä järjestyksessä, eli kihlat, koulutus, häät ja lapset. Elämä on helpompaa kun ei joka pennistä tarvitse tinkiä, olen kuitenkin voinut olla lasten kanssa myös kotona, koska siinä vaiheessa kun lapset saimme, oli jo miehellänikin hyvä palkka ja sitä myöten minulla mahdollisuus olla kotona ensimmäiset vuodet.