Eronneet / huoltajuusasioista tietävät! OV
Olen menossa huomenna mieheni kanssa sossuun tekemään papereita lapsista. Muutettiin erilleen tässä vasta ja pitää siis sopia lasten tapaamiset yms. Meillä oli avoliitto, eli lapsista on tehty isyyden vahvistamisen yhteydessä yhteishuoltajuuspaperit.
Eroamme sovussa ja asumme jatkossakin lähekkäin, muutin tuohon alle kilsan päähän. Kumpikaan ei todellakaan halua alkaa tappelemaan lapsista. Heitä on 4, joista yksi jo "iso" koululainen ja sitten 3 pikkuista (3v ja 2 x2v)
Mitä meidän kannattaa ottaa huomioon papereita tehdessä? Onko sossun työntekijät aina reiluja ja puolueettomia vai pitääkö siellä jotenkin pitää varansa?
Meillä on ajatuksena, että lapset jollain tapaa "jaettas puoleksi" eli siis joko koko lössi olis vuoroajoin mulla ja miehellä (ehkä 4 päivän jaksoissa, viikko tuntuu liian pitkältä ajalta) tai sitten niin, että esikoinen olis miehellä ja pienet mulla & vuoroviikonlopuin koko nelikko aina toisella.
Mies tekee osa-aikatyötä kotoa käsin ja minä olen yrittäjä, jolla on 8t työpäivät, tosin työajan voin päättää tosi vapaasti itse. Tulot meillä on aikalailla samaa luokkaa, mies tienaa tällä hetkellä vielä n. 400 enempi /kk, mutta huhtikuusta alkaen tienaamme saman /minä ehkä 200-300 enemmän.
Nyt kaikki tieto / vinkit kehiin!
asennoitukaa ekaan keskustelutilaisuuteen niin, että siellä ei tarvitse vielä päättää mitään! Hahmotelkaa parhaita ratkaisuja - siis lasten kannalta parhaita - ja kuunnelkaa niitä sossun ihmisiä (lastenvalvoja?). Onhan heillä näkemystä, mutta ainakin täällä päin tuntuvat pitävän sitä linjaa, että pienten lasten paikka on äidin luona. Nuorimpien osalta saanette varautua siihen. Mutta joka tapauksessa heti ei tarvitse allekirjoittaa mitään. Varatkaa seuraava aika vaikka kahden viikon päähän ja jos tuntuu sille että sopiva sopimus voidaan tehdä, niin sitten nimet alle.
Toisekseen; tehkää varsinkin ensimmäinen sopimus määräajaksi - esim. 3 kuukaudeksi tai puoleksi vuodeksi. Jos sopimus ei toimi ja jos toinen heittäytyy hankalaksi, niin sopimusta voi sitten muuttaa helpommin - ehkä. Koskaan ei tiedä millaiseksi ex muuttuu kun välimatkaa on ja uusia kumppaneita alkaa pyörimään kuvassa. Katkeruuskin voi nousta jälkikäteen.
Jos paperit rykäisee kertaistumalta vaikka vuodeksi eteenpäin niin hankalaa niitä on sitten alkaa muuttamaan.
terveisin tästä rumbasta viisastunut!