Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Joustaako Kela, 5000 € kyseessä!

03.02.2009 |

Haluaisin saada toisesta lapsesta saman vanhempainrahan kuin esikoisestakin, mutta esikoisen 3v. synttärit ovat viikkoa ennen laskettua aikaa.

Jos en saa samaa vanhempainrahaa, putoan minimirahalle ja se tietää n. 5000 €:n tappiota. Voiko kaikki olla kiinni muutamasta hassusta päivästä??? Mistä Kela saa tietää lasketun ajan, lääkäriltäkö? Meneekö Kelan tietoon ultran mukainen la? Voiko Kela yhtään joustaa? Esikoinen vielä syntyi viikko ennen laskettua aikaa, mutta eihän sekään auta, syntymäpäivä ratkaisee.

Tällaisia mietin.... Kiitos, jos osaatte vastata!

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
03.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kelaan menee raskaustodistus, jonka lähetät sinne. Eli periaatteessa jos lääkäri/terveydenhoitaja kirjoittaa raskaustodistukseen lasketun ajan, joka on ennen 3 v synttäreitä, niin sillä mennään. Kelan joustosta en tiedä, mutta jos tunnet jonkun mukavan gynen, niin... Mulla oli eri LA sairaalan tekemässä ultrassa ja kuukautisten mukaan lasketussa, joka siis oli neuvolakortissa. Neuvolan täti kysyi multa, kumpi laitetaan todistukseen. Ero ei siis ollut kuin päivä eli mun tapauksessa täysin merkityksetön. Juttele asiasta neuvolan terkan kanssa, siis jos hän on sellainen ihminen, jonka kanssa voi asiasta jutella. Ja kannattaa varmaan mainita, jos käy ultrassa, että olisi suotavaa, jos asukki näyttäisi viikon vanhemmalta!

tuuti

Vierailija
2/6 |
03.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotain tekisi mieli yrittää. Neuvolassa terkka vaihtuu aika usein ja tuttua gyneä mulla ei ole. -Kehtaisko vieraalta lääkäriltä kysyä, jos se vois aikaistaa laskettua aikaa? Sitten, jos lääkäri ei suostu, niin on nolo juttu. Toisaalta, se ei olis lääkäriltä pois ja kun kerran laskettu aika yleensä kertoo syntymäpäivän +/- 2 vkon tarkkuudella, niin eihän sillä ole mitään merkitystä.....

Onko tuo Kelaan menevä raskaustodistus ainoa paperi, jossa tieto la:sta menee Kelaan?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
03.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jossa th/lääkäri omantuntonsa kautta vakuutta antamansa tiedot oikeiksi tms eli on kyseiseltä henkilöltä virkavirhe laittaa väärä päivämäärä eikä näin ollen ihan yhdentekevää hänellekään. Riskeeraa sillä käytännössä oman työpaikkansa. Kela ei varmasti myöskään asiassa yhtään jousta, muutenhan joutuisivat harkitsemaan aina tapauskohtaisesti kohdellakseen ihmisiä tasapuolisesti.

Tieto lasketusta ajasta menee raskaustodistuksen lisäksi kelaan kaikissa niissä papereissa, joihin sen itse täytät eli käytännössä juuri niissä päivärahahakemuksissa. Niissä myös omalla allekirjoituksellasi vakuutat antamasi tiedot oikeiksi, joten syyllistyt myös itse petokseen (tai mikä lienee oikea lakitermi) ilmoittamalla väärän päivämäärän.

Eli kurja juttu tietysti kannaltasi, mutta paljoa lienee tuskin tehtävissä.

Vierailija
4/6 |
03.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli lähes sama tilanne pari vuotta sitten. Vauvan laskettuaika oli pari viikkoa silloisen kuopuksen 3v-synttäreiden jälkeen. Ja koska meillä kaikki lapset ovat syntyneet ennen la:ta, oli harmitus minullakin jonkinasteinen, kun totesin, että mitään en asialle voi, vaikka vauva sattuisikin lopulta syntymään ennen niitä 3v synttäreitä. Eli tylysti jäin minimipäivärahalle ja that's it :(

Vaikea on minunkaan uskoa, että joku terveydenhuollon henkilöstöön kuuluva tieten tahtoen laittaisi papereihin väärän päivämäärän. Enkä omalla kohdallani oikein usko, että olisin sellaisen tiedon kanssa halunnut edes elää, jos minulle joku olisi päivämäärää suostunut rukkaamaan.

Sympatiat ovat kuitenkin puolellasi 100%!

M ja kuudes kullanmuru rv 19+2 ja jälleen se minimi tiedossa

Vierailija
5/6 |
03.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos raskaustodistuksessa on päivääkään ennen kuin esikoisen 3v. synttärit, niin se sitten on... Johonkin se raja on vedettävä, ja se on vedetty tuohon, niin se se sitten on.

Vierailija
6/6 |
04.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllähän se niin on, ettei kela moisessa asiassa jousta. Mutta kuten joku jo ehdotti niin jos et ole vielä käynyt neuvolassa ja ilmoittanut viimeisimpiä kuukautia niin siinä on mahdollisuus. Eikä terveydenhoitajan tai lääkärin tarvi valehdella. Eikä laskettua-aikaa siirretä jos ultrassa ei ole heittoa yli 9 päivää. Näin minulle on kerrottu neuvolassa kun viimeisessä raskaudessani vauva oli 6 päivää pienempi kuin lasketunajan perusteella olisi ollut. Eräs kaverini on tehnyt kaksi kertaa niin että on valehdellut viimeisimpien kuukautisten alkamisajan koska jokainen lapsi on mennyt kaksi viikkoa yli ja hyvin on voinut sen tehdä.

Toivottavasti et ole vielä käynyt neuvolassa niin tämä kikkailu saattaa sinut vielä pelastaa!