Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onkohan ihan hullu ajatus?? Hoitolapsen ottaminen omaan kotiin...

Vierailija
03.02.2009 |

Eli, mulla kolme lasta, joista vanhin ensi syksynä tokaluokkalainen ja keskimmäinen esikoululainen. Nuorimmainen syksyllä vähän yli vuoden ja haluaisin olla vielä kotona hänen kanssaan.

Mietin tässä, että olisikohan se edes mahdollista, että ottaisin tänne kotiin yhden hoitolapsen, jos vaikka löytyisi suunnilleen samanikäinen (1-2v.) jonka vanhemmat haluaisivat hänetä kotihoitoa vastaavaan paikkaan.

Lähinnä siis mietityttää, että mitä vaatimuksia mun antamalle hoidolle asetettaisiin, mitä varusteita tarvitsen jos hoidan "ulkopuolista" lasta omani ohessa, ja saisinko tästä minkälaista rahallista korvausta.

Onko kukaan tehnyt näin tai selvitellyt asiaa? Olisi kiva kuulla vähän ajatuksia aiheesta!

Lisäselvennykseksi, asumme sellaisella alueella (kaupunginosassa siis) jossa on aikamoinen pula kunnallisista pk-paikoista ja pp-hoitajien määrä on vähentynyt vuosi vuodelta, joten luulen että halukkaiden perheiden löytäminen ei ole ongelma kunhan ensin selvitän, että onko tässä itselle mitään itua vai onko kuolleena syntynyt ajatus...

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
04.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon käsittänyt ettei yhden lapsen hoidossa ole "järkeä" siis kaupungin puolelta? Mua ei ainakaan mitenkään kannustettu ajatusta jatkamaan jos en olisi valmis ottamaan useampaa lasta..asun vantaalla.

Lopulta otin kaverini lapsen hoitoon "nimellistä" korvausta vastaan. Mäkin ottaisin mielellään yhden lapsen omilleni kaveriksi ja niin että sais muutaman satkun kuussa lisä rahaa siitä mutta täällä se ei ainakaan onnistunut! :(

Vierailija
2/20 |
04.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

yksityisesti hoitooni?

Lapsen vanhemmat kaiketi saisi jotain yksityisen hoidon tukea tms Kelalta? Vai miten ne raha-asiat menis? Mun pitäisi maksaa veroa, onko muita maksuja? Olisinko yksityisyrittäjään verrattavissa?

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
04.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

välttämättä hakemaan ja viemään lapsiasi mihinkään - edes lääkäriin - (ellet ota hoitolasta mukaan - mihin siihenkin tarvitset vanhempien luvan ja lisäksi tarvitset siis kahden lapsen vaunut). Onko se muutaman satasen väärti? Ehkä, ehkä ei. PAljonkohan yhdestä hoitolapsesta maksetaan - kolmesataa? Ellet toimi yksityisenä hoitajana. Maksimimäärällä lapsia (4+2) saa palkkaa kait jotain 1300-1500e kk.

Vierailija
4/20 |
04.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lapset ovat yksityisellä pph:lla ja olen tyytyväinen siihen ratkaisuu. Hoitajan kannalta yksityisenä olemisessa on se etu, että voi itse päättä, millaisia lapsia hoitoon ottaa sekä itse sopia omat loma-aikansa. Jotta systeemi toimii, se vaatii joustoja molemmin puolin. Yksityisen pph:n ammatista saat enemmän tietoa esim. seuraavalta sivustolta: http://www.variom.net/pypph/yhdistys.html . Se on tosin Pirkanmaalaisten sivusto, mutta ehkäpä esim. oman kuntasi päivähoidosta vastaava henkilö osaisi neuvoa sinulle sinua lähimmän yhdistyksen. Tosin joissain kunnissa kunnan virkamiehet suhtautuvat aika nuivasti yksityisiin.

Suosittelen joka tapauksessa, että jos otat lapsen hoitoon, niin teet kirjalliset sopimukset ja toimit aivan "valoisasti". Ihan jo senkin takia, että on vastuut ja korvaajat selvillä, jos jotain sattuu. Ethän halua päästä lööpiksi "Pimeä hoitaja vammautti hoitolapsen, mikään vakuutus ei korvaa vahinkoa".

Vierailija
5/20 |
04.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos on vain 1 hoitolapsi ja seoma 1v. lapsi (sekä eskari ja tokaluokkalainen iltapäivisin)??

ap

Vierailija
6/20 |
04.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin saat itse valita hoitolapsen iän, määrä, hoitoajat jne. Jos kunnallasi on pulaa hoitopaikosta ja rupeat kunnalliseksi pph:ksi niin todennäköistä on että "tupa tulee täyteen". Toki kunnallisena on omat hyvät puolensa (varahoito järjestetty ja saat palkkaa vaikka olet itse sairaana/lapsesi sairastavat). Yhdestä lapsesta ei tarvitse myöskään ottaa eläkevakuutusta jos ei halua koska tulot jäävät kuitenkin sen verran pieniksi.

t. yksityinen pph jolla yksi hoitolapsi ja josta saan n. 540 e/kk käteen

Vierailija
7/20 |
04.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omasi lisäksi voisit sääntöjen puitteissa ottaa kolme hoitolasta.

Ongelmana on usein se, että perhepäivähoitoon olisi tulossa lähinnä tosi pieniä ja monen pienen kanssa esim liikkuminen on tosi hankalaa.

Minulla on itselläni ekaluokkalainen ja 4- ja 2-vuotiaat. Heidän lisäkseen minulla on hoidossa yhdet sisarukset 1v4kk ja 3,5-vuotta. Veloitukseni on 500e/lapsi.

Tosi onnellinen olen kun sain nuo sisarukset, sillä muuten kaikki tulijat olisivat olleet tosi pieniä. Nyt pärjään kaksosrattailla ja pääsemme liikkumaan esim puistoon jne.

Vierailija
8/20 |
04.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja sori että mun omat kysymykset tulee aina vähän myöhässä, kun olette jo ehtineet vastailla enemmänkin. Vauveli pyörii tässä sylissä :)

Vierailija
9/20 |
04.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos otat vain yhden, niin sillä selvä. Omat tulosi tietysti heikkenevät, mutta jos niin haluat, niin ei siihen ole kenelläkään huomautettavaa.

Vierailija
10/20 |
04.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä ne oman kodin vaatimustaso tms on?

Ja tuosta rahasta, mistä se 500€/lapsi (joku kirjoitti veloittavansa, toinen enemmänkin) tulee, eli mistä nämä hinnat määriytyvät?

Kiitos!

ap

Vierailija
11/20 |
04.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit ottaa hoitomaksua alle 3v. kokopäiväisestä lapsesta 200-250 e. Kelan tuet: yksityisen hoidon tuki 160 e/kk ja kunnasta riippuu maksetaanko kuntalisää. Olet yksityisyrittäjä eli anot ennakkoverot ja saat y-tunnuksen. Perhepäivänohjaaja käy kotona tekemässä "tupatarkastuksen" ja sinun täytyy toimittaa rikosrekisteri. Olet yksityisyritäjä eli anot ennakkoverot ja saat y-tunnuksen. Joku kehottikin ottamaan yhteyttä paikalliseen yritykseen ja sitä todella suosittelen. Itse olen saanut sieltä todella tärkeää tietoa, kaikki lomakkeet jne. Teet tietysti itse vanhempien kanssa hoitosopimukset ja kaikki kirjalliset jutut. Näitä ei tarvitse kunnallisena tehdä mutta itse en ole pitänyt niiden tekemistä mitenkään ylivoimaisena vaikka muutamia asioita olenkin joutunut korjailemaan jälkikäteen.Itse olen kyllä tykännyt joten sen puolsesta voin suositella!

Vierailija
12/20 |
04.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän sitä itse saa määrittää palvelulleen ihan sen hinnan minkä haluaa. Eli sopimuskysymys palveluntarjoajan ja ostajan välillä.

Minä voisin päätyä johonkin sinunlaiseen, kun lapseni aikanaan menee hoitoon. Jos olisi tarjolla. Pulmana sinulla se, ettet saa palkaa, kun sairastat (vai saisitko jostakin ammattiliitosta, jos sellaiseen liittyisit?). Ja minun lapsellani ei olisi hoitopaikkaa, kun sinä olisit sairaana.

Mut jos vaikuttaisit 'hyvältä' tyypiltä, olisin valmis harkitsemaan. Asia ei ole vielä ajankohtainen, kun lapseni ei ole vielä hoitopaikan tarpeessa.

M

Vierailija
13/20 |
04.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on jo omia lapsia en usko että mitään ongelmia tulee. Olethan jo itsekin huolehtinut lapsesi turvallisuudesta eli esim. pesuaineet, sakset jne. kaapeissa joihin lapset eivät pääse, jos portaat niin portit... Pihaympäristönkin turvallisuus on tärkeä. Kannattaa aloittaa soittamalla oman kunnan yksityiseen pph yhdistykseen ja kelasta saa tietoa oman kunnan maksuista koska nekin vaihtelevat tosi paljon kunnittain!

t. yksityinen pph joka vapaapäivällä

Vierailija
14/20 |
04.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli toki saat itse määrä hoitomaksun suuruuden mutta suositus liikkuu keskimäärin 200-250 e. Tuo 250 e kuulostaa minusta aika suurelta koska tarhamaksu on 233 e. Toki siihen vaikuttaa missä kunnassa asuu ja saako kuntalisää.

Vierailija
15/20 |
04.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

oman poikani hoitopaikan arvo on 600 euroa, hoitaja saa siis tämän kuussa. tukia tulee, itselleni jää 79 euroa kuussa maksettavaa. soita yksityisten perhepäivähoitajien yhdistykseen ja kysy sieltä neuvoa. http://ypph.lohja.fi/

Vierailija
16/20 |
04.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku vastaa että 250e ja toinen että 600e... Vai enkö nyt oikein ymmärrä...

Kiitos näistä linkeistä ja vinkeistä!!

ap

Vierailija
17/20 |
04.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksityisen hoidon tuki 170€. Kuntalisä 170e. Äiti maksaa 200e.

Summa yht. 540€.

Sopimuskysymys.

Vierailija
18/20 |
04.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

14 vastasikin jo tuolla aiemmin kysymykseesi. Hinta muodostuu vanhempien osuudesta + kelan maksusta + mahdollisesta kuntalisästä. Voit ottaa vain yhden lapseen hoitoon, jos niin haluat. Itsekin tässä mietin josko aloittaisin ypphoitajana yhdellä hoitolapsella. Mistä päin kirjoittelet ap?

T. Äiti 03-alueelta

Vierailija
19/20 |
04.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap

Vierailija
20/20 |
11.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon käsittänyt ettei yhden lapsen hoidossa ole "järkeä" siis kaupungin puolelta? Mua ei ainakaan mitenkään kannustettu ajatusta jatkamaan jos en olisi valmis ottamaan useampaa lasta..asun vantaalla.

Lopulta otin kaverini lapsen hoitoon "nimellistä" korvausta vastaan. Mäkin ottaisin mielellään yhden lapsen omilleni kaveriksi ja niin että sais muutaman satkun kuussa lisä rahaa siitä mutta täällä se ei ainakaan onnistunut! :(

voitte aloittaa perhepäivähoitajana, tai jos yhtä lasta haluatte hoitaa, voi menna hoitajaksi toisen kotiin, se on ihan tuottavaa, menkää hoitopaikka.nettiin. saatte lisätietoa ja kontakteja. terv. yks yksityinen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä kolme