lastenhoitajan palkkaaminen kotiin
Onko jollain kokemusta yksityisen hoitajan palkkaamisesta kotiin?
Minkä kokoista palkkaa olette maksaneet?
Ollaan harkittu työttömän sukulaisen jeesaamista palkkaamalla hänet meidän pikkuisen hoitajaksi, mutta mietityttää kuinka paljon olisi kohteliasta minimissään maksaa?
Kommentit (23)
Ja saako esim. Kelalta tähän sitten jotain tukea?
Meillä on 2 alle 3 vuotiasta, ja juu, töihin olen menossa, tai itseasiassa jo olenkin.
Täällä kaupungissa ei kunnalliseen pääse ennen kuin vasta elokuussa, jos silloinkaan. Tai pääsee mutta paikka saattaa olla 10km päästä tästä lähipäiväkodista, joten siihen emme lähde. Ja parhaassa tapauksessa lapset sijoitettaisiin eri päiväkoteihin, tällaistakin olen kuullut..
Itse olen saanut vastaavasta työstä (kolme lasta, yksi alle kouluikäinen + ruuanlaitot ja kotityöt tilanteen mukaan, työhön sisältyi lähinnä lasten hoitoa, hakua tarhasta/koulusta, viemistä harrastukseen tms.) 25 h / vkossa 600 € / kk. Työnantaja maksoi sivukulut saivat tukea alle kouluikäisen osalta, en tiedä paljonko.
Eli kokopäivätyöstä olisin ansainnut noin 900 - 1000 € / kk.
T yksi hoitaja
Tai jos hän ryhtyy yrittäjäksi, niin 500e/kk/ lapsi. (eli ottaa muitakin lapsia)
Jos kylällänne on muitakin lapsia ilman hoitajaa, niin kunta voi ryhtyä ns. kolmiperhehoitojärjestelmään.
Jos sukulaisenne on pitkäaikaistyötön, hän sattaa olla oikeutettu työllistämistukeen.
Yksityisen kotihoidon tuki Kelalta ja myös mahdollista hakea kuntalisää tiettyyn kattohintaan asti(ainakin monissa kunnissa). Sitten on vielä hoitolisä, joka määräytyy palkan mukaan. Jos tienaa liikaa niin sitten ei hoitolisää enää saa.
Kuntalisän saa vain jos Kela on myöntänyt yksityisen kotihoidon tuen ja kunnan taas pitää hyväksyä se palkattu hoitaja.
Useammasta lapsesta saa sitten lisäkorvausta eri talulukoiden mukaan.
koska se on suurempi. Kannattaa tutkailla noita ehtoja työkkärin sivulta, itse en niin tarkaan muista, kun meillä tämä oli ajankohtaista 5 vuotta sitten. Me mitoitimme palkan siten, että mummo pääsi takaisin ansiosidonnaiselle, kun hoitosuhde loppui.
Jos työllistämistuki ei onnistu Kelalta saa kotihoidontukea/yksityisen hoidon tukea.
Työmarkkinatuki ja peruspäiväraha ovat n. 450e/kk, ansiopäiväraha tietysti enemmän. Sen lisäksi työtön saa varmaankin asumistukea eli tulot ovat _ainakin_ 600-700e/kk nyt.
Jokainen ansaittu euro pienentää työttömyyspäivärahaa 50 sentillä noin karkeasti laskien. Myös asumistuki laskee kun saa palkkaa. Työssäkäynnistä tulee kuluja (työmatkat, vaatteet yms.), jotka pitää kattaa tulojen lisäyksellä.
Sanoisin, että palkkaa pitää saada vähn. 800-900e/kk käteen ennen kuin homma kannattaa ollenkaan. Ehkä 800e netto + ruoka voisi olla jo ok.
Mutta ei se minusta ole ollenkaan huono ajatus. Hyötyyhän siinä molemmat. Lapsi saa luotettavan ja tutun hoitajan ja hän saa työpaikan joksikin aikaa. Voihan sitä tietysti nuori ihminen roikkua työttömyyskortistossa ja toivoa että lama ei huonontaisi vielä pätkätöiden saamista.
Niin ja minimi sanaa käytän koska, olisihan se typerää anella toista ei-alaa vastaviin hommiin huonommalla palkalla, mitä edes lyhyestä työpätkästä hän normaalisti saisi tai räikeästi vähemmän, mitä saa kun makaa kotona ja nostaa sossulta rahaa. Eikö?
se lienee jossain 1200-1300 euron tuntumassa. Lisäksi työnantajakulut, jotka ovat yllättävän paljon.
Tietenkin tätä voi sumplia, ehkä ottaa kaksi muutakin lasta lisäksi tms. Tai sukulainen voinee ryhtyä kunnalliseksi perhepäivähoitajaksi, jolloin palkkaa saa kahden lapsen mukaan ja vanhemmat maksavat vain kunnallisen hoitomaksun. (Kummaa muuten, että tässä tapauksessa kunta saa luvallisesti maksaa surkeaa kuukausipalkkaa!)
Mutta yksityinen palkkaaminen tulee joka tapauksessa kalliiksi, kun täytyy maksaa eläkemaksuja ja vakuutuksia.
ystäväsi klyllä pärjää saamillaa tuillaan ilman sinuakin, mutta sinä näköjään tarvitset ja hyödyt hänestä enemmän. Siksi on omituista, että esität jonkinnäköistä hyväntekijää?
onko törkeyttä nykyään se että tarjoaa toiselle vaihtoehtoja? Ei tässä varmaankaan ketään olla pakottamassa töihin ja ollaan huomioitu se, että ei se ole mikään palvelus, jos palkka jää alle tukien ym. mitä työttömän työnhakijan/pätkätyöläisen on mahdollista saada.
Eikö ystävää saa auttaa hädässä, jos siitä itse hyötyy jotenkin?
Niin juu, juuri sitähän minä tässä ajoin takaa. Haluan jeesustella ja olla pyhimys toisten kustannuksella.
Ja tehän sen tiedätte, kun olette kuulleet hänenkin kantansa ja koko jutun, vai mitä!!! Se ei varmasti vaikuta asiaan, että hän itse teki asian suhteen aloitteen. Ja kyllä, pärjää varmasti nytkin ok. Mutta haluaisi edes pariksi kuukaudeksi säännöllistä työtä. Ei niin että joka helvetin päivä kävelee työkkäriin kyselemään edes yhden päivän sijaisuuksia. Ja jos ei työtä muutamaan viikkoon tipu niin alkaa masentaa ja jää sängyn pohjalle suremaan. Näin hän asian itse esitti.
Niin, että minun asenteeni on sitten omituinen, jos voin hänelle mahdollisesti töitä tarjota.
Sopimukset yleensä tässä maailmassa pyörií niin, että molemmat osapuolet hyötyvät.
NO jo on ihme että työnantajaksi ryhtyvää täällä haukutaan. Tottakai siitä hyötyy molemmat, ja onhan se "hyväntekeväisyyttä" että tarjoaa työtä työttömälle sukulaiselle eikä jollekulle muulel (jolla ehkä on koulutuskin hommaan).
Katsos täältä mitä MLL:n hoitajat saavat... siellä on myös ohjeet työnantajamaksuista.
http://www.mll.fi/perheille/lastenhoito/tyonantaja/
Lisäksi katso KELA:N sivulta mihin tukiin olet oikeutettu. (kotihoidon tuki, yksityisen hoidon tuki)
Joskus itse laskeskelin että pitäisi olla useampi lapsi jotta keskipalkkaisen "kannattaa" hoitaja kotiin palkata. Meille edullisempi vaihtoehto on ollut osittainen hoitovapaa ja hoitajan palkkaaminen silloin tällöin kotiin.
Jotta sanoma olisi mennyt oikealla ja kaikille mieluisalla tavalla perille, niin asia olisi alunperin pitänyt esittää näin:
Minkä hintaista on palkata ykstiyinen hoitaja kotiin? Kuinka paljon tämä vähintään tulee meille maksamaan, jotta työttömän työnhakijan kannattaisi paikka ottaa vastaan suhteessa siihen mitä jo tukien avulla normaalisti tienaa?
Tuleeko se siis jo niin kalliiksi, ettei itsellä olekaan siihen varaa, vaikka alunperin luuli antavansa rahallisesti kannattavamman vaihtoehdon työttömälle sukulaiselle.
hoitajan kotiin palkkaukseen liittyvät erinomaiset ohjeet sekä esim hoitajien tes jne
löytyy alla olevasta linkistä:
http://www.hoitopaikka.net/v2/Default.aspx
lisäksi verotukselliset asiat löytyvät
www.palkka.fi tai www.vero.fi linkin kautta hyvin
Ap:n kannattaisi etsiä sinne kotiin 1 - 2 lasta lisää eli lisää vanhempia jakamaan kustannuksia. Siten siinä työssäkin olisi jotain mieltä - kuka nyt yhden kanssa jatkaa edes notkua tyhjän panttina - ja korvaus olisi helposti asianmukainen.
niin saisitte hoitajalle kunnon palkan ja toisen perheen jakamaan kustannuksia.
kun olen olllut joskus sairaslomalla on meillä käynyt siskon tyttö. Hän on ollut meillä siis tilapäisesti. Hän on saanut sen tyttömyyskorvauksensa, asumistukensa ja LISÄKSI minä olen maksanut hänelle 5 euroa/tunti, sekä ruoat sun muut, hän on sen ajan asunut meillä, sekin ilmaista. En halua kuulla saarnoja, että tämä on laitonta ym. Haluan vaan ap:lle kertoa, että minä maksoin näin ja minusta tämä on iso palkka, kun on puhtaasta tulosta kyse EN TARVITSE NYTKÄÄN SAARNAAJIA, tämä teksti on ap:lle.
Sukulaistyttö on siis saanut 10h työstä 50 euroa/päivä ja kun oli 2 viikoa putkeen, oli hänen palkkansa 700 euroa kahdessa viikossa. Hän itse sanoi, ettei missään tapauksessa ota palkkaa, hän hoitaisi kyllä ilmaiseksi. Itse vaan halusin antaa hänelle tuon rahan. Olisin voinut jättää hänen mielestään antamattakin. Ja taas joku kommentoi, saakeli miten vähän....
kuka olisi ollut vastuussa? Ei ainakaan hän, koska ei ollut virallisesti hoitaja.
Ei tarvitse kuljettaa lasta 25km päähän kunnalliseen hoitopaikkaan, koska yksityisiä perhepäivähoitajaa ei ole nyt tällä hetkellä mahdollista saada.
Niin ja voisihan tietysti hoitaa kotona itse, sitä virttä on nyt turha kenenkään aloittaa. En rupea nyt luettelemaan syitä töihin menoni puolustamiseksi.
Yksinkertaisesti kiinnostaa, minkä hintaista touhua hoitajan palkkaaminen kotiin on, jotta osaisi sijoittaa palkkaehdotus oikealle tasolle. Hävettäisi maksaa paljon vähemmän, mitä työttömyyspäiväraha on, mutta toisaalta ei tässä mitään kroisoksia itsekään olla.