kyselen neuvoja kosteusongelmaan / myyjän vastuuseen myöhemmin
Olen myymässä uudesta asti (taloyhtiö rakenettu 1999) omistamaani rivitalokaksiota lähiaikoina. Ei ole tehty kylppäriin remonttia eikä ole ollut mitään vesivahinkojakaan! Tuleva ostaja ei halunnut kosteusmittausta, mutta teetin sen itse omasta pussistani. Mittauksessa ilmenikin vähäistä pintakosteutta pienellä alalla ja raporttiin kirjattiin korjaustoimenpiteet. Kun nyt teetän korjaustoimeenpiteet (eli poistetaan pieneltä alueelta kaakelien sauma-aine vesieristystä rikkomatta varoen, poistetaan silikonit ja laitetaan uusi sauma-aine ja uudet silikonit) ohjeiden mukaisesti maksaen ne omasta pussistani ( kun taloyhtiö ei korvaa) , voiko ostaja vedota vielä vuosienkin jälkeen tähän kosteuteen? Mielipiteitä??
Kommentit (11)
Ja rakentaja vastuu on 10 vuotta, joten jos jotain kosteutta on niin se kuuluu rakennuttajan vastuulle.
Jos alle 24 h, niin sillä mittaustuloksella ei tee mitään. Itse suosittelisin n. 48 h ja sitten vasta mittaus. Ei tule turhaa säätöä.
jos ostajalle kerrotaan juurta jaksain koko kosteushommeli, hän saa kopiot raporteista yms dokumenteista ja kauppakirjaan kirjataan että kylpyhuoneessa on havaittu kosteusvaurio, mikä on korjattu tällä ja tällä tavalla. Jos siinä ilmenisi jotain häikkää, ostaja voi vaatia korvausta mielestäni vain remontin tehneeltä firmalta. Asunnon voi myydä myös sitä korjaamatta, mutta sillä maininnalla, että kylpyhuoneessa on kosteutta. Kun ostaja ostaa tietoisesti "kostean" kylppärin, niin se on hänen ongelmansa sen jälkeen.
Munkin mielestä kannattais kyllä ensin kuivattaa kylpyhuonetta ensin lattialämmityksellä kauemmin ja katsoa, mitä mittari näyttää sen jälkeen.
tai niiden korjaamisien kanssa!
Laattasaumat ja silikonit ei ole vesieristeitä
en kans ymmärrä ollenkaan tuota ap:n ehdottamaa korjaamista! Laatankin läpi menee kosteutta seinään, saatika saumojen!
taloyhtiön osakkeen (rivitalo, paritalo...) myyjällä on vastuu 2 vuotta myynnin jälkeen, omakotitalon myyjällä 5 vuotta. Jos rakennuttajan takuu on vielä voimassa niin sehän tietty kattaa.
Mut kyllähän jos ostajalla on tiedossa jo ostohetkellä et siellä kylppärissä on jotain ollu, ni luulis että vastuu siirtyy sille. Mut noi pintamittaukset on aika yhtä tyhjän kanssa, kosteus voi olla tosiaan vaikka vaan käytön jälkeistä. Ja jos rakenteissa kosteutta on niin se ei välttämättä pinnasta näytä mitään. Niin kävi midän tapauksessa, itse en osta enää yhtään asuntoa ilman että kosteus mitataan poraamalla.
Kannattaa olla yhteydessä kuluttaja-asiamieheen ja kysellä siltä niin tiedätpähän ainakin omat oikeutesi/velvollisuutesi!
Terv. Kostean talon ostanut ja oikeusteitse rahojansa takaisin saanut.
haluaisin todeta, että voi olla erittäin vaikea löytää remonttimiestä, joka suostuu tekemään tuollaisen korjauksen, sillä riski vesieristyksen rikkoutumiseen on suuri ja sitten vasta oletkin pulassa, parhaassa tapauksessa saat pistää koko kylppärin uusiksi. Pintakosteus pienellä alalla ei haittaa yhtään mitään kunhan vedeneristys kaakeleiden alla on kunnossa.
ja toisekseen jos vesieriste on rikki ja on kosteusvaurio, sen korjaaminen kuuluu taloyhtiölle jollei vastuuta ole siirretty osakkaalle. yleensä ihmiset ei tätä tiedä ja omasta pussista sitten maksetaan korjaukset. itse olen ollut hallituksessa ja myös oikeudessa tämän asian takia mutta taloyhtiölle tuli kylppärin korjaus. eli ikipäivänä osakaalle ei kuulu rakenteiden korjaukset ellei jostain kumman syystä näin ole erikseen muutettu. osakas ei omista rakenteita, vain tilat ja pinnat. jos jotain kysyttävää taloyhtiön osakkaan vastuusta niin voin kertoa lisää. nämä asiat NIIIIIIIIN tuttuja.
ensinnäkin; oltiin käyttämättä kylppäriä keskiviikkoillasta alkaen, mittaus tapahtui saman viikon perjantaina
toiseksikin: korjaustoimenpiteet ei ole mun ( naishenkilön) päästä keksittyjä, vaan kosteusmittauksen tehnyt alan mies antoi ne kirjallisena raportissaan
kolmanneksi VESIERISTYS EI OLE RIKKI
neljänneksi: täällä *kunnassa isännöitsijä sanoo ettei korvausvastuu kuulu taloyhtiölle, yhtiön hallituksen puheenjohtaja ensin sanoo että kuuluu, seuraavana päivänä sanoo ottaneensa selvää kunnan rakennusmestarilta ja 30 v. kiinteistökauppaa tehneeltä henkilöitä eli ei kuulu
... siiä pieni ihminen on ihan ymmällään ja toivoi saavansa jotain apuja muilta -josko joku on kokenut joskus samaa?- , mutta näköjään vaan vittuilua saa osakseen... syvä huokaus...
KIITOS YSTÄVÄLLISILLE VASTAAJILLE!
tosi pitkä lista kaikista mahdollisista epäilyttävistä vioista. Näin kaikki siinä listassa olevista vioista on sellaisia, että ostaja tiesi ostaessaan niiden olevan olemassa, joten se on huomioitu jo kauppahinnassa. Näin ostaja ei voi vaatia näitä listan vikoja enää korjattavaksi. Eli kauppakirjaan vaan merkintä, että ostaja on tietoinen kylpyhuoneessa olevasta kosteudesta ja ei tule vaatimaan siltä osin mitään hinnanalennuksia tai korvausvaatimuksia myyjältä. Joka tapauksessa osakkeissa myyjän vastuu umpeutuu pääsääntöisesti 2 vuoden kuluttua kauppakirjan allekirjoittamisesta.
Toiseksi älkää turhaan siis tehkö remonttia. Taloyhtiön vastuu on vesieristys ja sen alla olevat rakenteet. Vesieristeen päällä olevat laatat, laastisaumat ja silikonisaumat kulmissa on osakkaan vastuulla. Mielestäni on parempi, ettette koske niihin ollenkaan. Jospa vaikka ostaja haluaa kokonaan toisen väriset laatat, niin teette ihan turhan remontin.
Merkintä vaan kauppakirjaan ja annatte myyntihinnassa alennusta sen remontin vaatiman 1000-2000 euron arvon. Ja tietenkin kauppakirjan liitteeksi myös tuo kosteusmittaus.
Käsittääkseni kaakelin sauma ei ole vedenpitävä vaan sen takana oleva vesieriste nimenomaan estää kosteuden imeytymästä rakenteisiin.
Korjatkaa jos olen väärässä.