Pikku poika löi päänsä
ja tuli pieni kuhmu. Itki vähän aikaan mutta oli muuten ihan normaali. Söi hetken päästä ihan normaalisti. Mutta syönnin jälkeen tuli ihan kuin pieni oksennus. Tai ei oikein oksennus vaan semmosta ihan kuin mehua mitä joi. Ei kai ole voinut sattua pahemmin, kun kumminkin leikki ja oli muuten ihan iloinen.
Kommentit (16)
Lapsella on aivotärähdys. Tuo oksentaminen on merkki, että noin pieni on vietävä lääkäriin:
http://www.sairaslapsi.com/frame.cfm/cms/id=506/sprog=4/grp=2/menu=1/
Aivotäräys voi aiheuttaa pahoinvointia. Sehän ei sinällään yleensä ole vaarallista, mutta vaatii seurantaa. Käykää lääkärissä!
ettei ole aivotärähdystä vakavampaa.
Kuulostaa lievältä aivotärähdykseltä jos siltäkään. Lääkäriin ei tarvitse lähteä, jos lapsi ei tuon huonovointisemmaksi tule. Seuraa yleisvointia: lapsi ei saa yhtäkkiä muuttua uneliaaksi ja kontaktikylmäksi. Herätä yöllä pari kertaa ja tarkista, että vastaa (=herää).
Täällä sinulle uskonvahvistusta:
http://www.sygeboern.dk/frame.cfm/cms/id=506/sprog=4/grp=2/menu=1/
meillä on poikien päät osuneet kaapin kulmiin, saranatappeihin, kakluunin luukun kulmaan... Pahimmillaan päässä ollut pingispallon kokoinen kuhmu =(
Kerran olen mennyt tarkastuttamaan, mutta mitään ei ollut. Neuvo on ollut, että lasta pitää tarkkailla seuraavan yön yli. Jos syö ja leikkii illalla normaalisti, ei ole hätää. Yöllä kannattaa itse herätä pari kertaa ja tarkastaa lapsi, jos oikein pahasti pelottaa niin voi halutessaan vaikka kerran herättää lapsenkin ja tarkistaa tajunnan tason.
Mutta siis pienet välillä huonolla tuurilla lyö päänsä, mutta onneksi ne ressut kestää aika hurjasti! Tarkkaile ilta, ja jos pysyy tuon yhden oksennuksen jälkeen ihan normaalina, leikkii syö jne niin ei ole ongelmaa. Ja jos kauheesti huolestuttaa, soita ihmeessä lekurille (antavat luultavimmin samat neuvot) ;)
Meille on neuvottu, että kerran tai pari voi oksentaa ilman, että tarvii mennä päivystykseen. Jos lapsi alkaa uneliaaksi tai sekavaksi tai oksentelee pidempään, on käytävä lääkärissä. Meillä on valitettavasti kumpikin lapsi saanut aivotärähdyksen ja käytetty sen takia lääkärissä. Diagnoosi on ollut kummassakin tapauksessa lievä aivotärähdys. Esikoinen tuli sekavaksi ja kuopus oksenteli useamman kerran. Kumpikin piristyi parin tunnin kuluessa oireista. Mitään jälkiseurauksia ei ole ollut (kummastakin tapauksesta on jo vuosia).
kenties huomasit, että laittamassasi linkissä annettiin MUITAKIN yhtäaikaisia oireita aivotärähdykselle. Sanottiin, että:
"LIEVÄ AIVOTÄRÄHDYS
Lapsi MENETTÄÄ TAJUNTANSA hetkeksi päänsä lyötyään, hän itkee paljon ja on levoton. Sitten lapsi muuttuu hiljaiseksi, kalpeaksi JAS voimattomaksi. Hän saattaa myös oksentaa JA muuttua uniseksi."
myöhemmin sanottiin:
"Lääkäriin on otettava heti yhteyttä: Aina, kun lapsi on saanut aivotärähdyksen eli kun lapsi ei ala itkemään heti päänsä lyötyään, kun lapsi on sekavassa tilassa kauemmin kuin 5 minuuttia tai kun lapsella on päänsärkyä, pahoinvointia JA hän oksentaa."
Ap:n lapsella oli yksi puklu, ei mitään muita oireita noista. Joten älähän hysterisoi.
Me selvästi luetaan tuota kohtaa eri tavalla:
"Lääkäriin on otettava heti yhteyttä: Aina, kun lapsi on saanut aivotärähdyksen eli kun lapsi ei ala itkemään heti päänsä lyötyään, kun lapsi on sekavassa tilassa kauemmin kuin 5 minuuttia tai kun lapsella on päänsärkyä, pahoinvointia JA hän oksentaa."
Mä luen tuon niin, että kun lapsella on päänsärkyä, pahoinvointia ja hän oksentaa. Jokaisella, jolla on kuhmu päässä on varmasti myös päänsärkyä.
Näin mulle on neuvottu terveysneuvontapuhelimessa.
Mä luen tuon niin, että kun lapsella on päänsärkyä, pahoinvointia ja hän oksentaa. Jokaisella, jolla on kuhmu päässä on varmasti myös päänsärkyä.
No en minäkään luullut, että joka tapauksessa pitäisi mennä vaan pään lyömisen jälkeen jos
a) lapsi ei itke heti päänsä lyötyään
b) lapsi on kauemmin kuin 5 min sekavassa tilassa
c) lapsi oksentaa
Jokainen toki voi tehdä ihan niin kuin itse asian parhaaksi näkee, itse en uskaltaisi jättää käyttämättä lääkärissä, jos noista ehdoista yksikin toteutuu.
Eivät kaikki lapset reagoi parkumalla koviinkaan kolhuihin. Oksentaminen ei myöskään ole mikään syy lähteä lääkäriin, jos se tapahtuu kerran ja lapsi voi muuten hyvin.
Jos lapsi voi hyvin, leikkii ja touhuaa, ei tarvitse todellakaan lähteä yhtään minnekään. Aina välillä meilläkin odotusaulassa näkee näitä lapsia, jotka riehuvat ja juoksevat ja hihkuvat siellä, ja tulosyyksi selviää joku aivovammaepäily jne.
Jos lapsen VOINNISSA on jotain huolestuttavaa (uneliaisuus, kivuliaisuus, oksentelu, sekavuus, vaisuus), niin sitten lääkäriin. Tai jos päässä on ihan valtaisa turvotus. Itkeä voi tai olla itkemättä, ja yrpätäkin saa jos se ei menoa haittaa. Yöllä kannattaa pariin kertaan tökkiä hereille ja katsoa että lapsi on heräteltävissä. Ei siellä lääkärissäkään sen kummempaa tehdä.
T. lääkäri
No ei tämä ole mikään minun kohta vaan ihan sairaslapsi sivustolta oleva kohta. Kyse ei ole siitä, etteikö kohdassa a) alkaisi itkeä vaan että lapsi ei itke välittömästi.
vaikka todettaisiin aivotärähdys?
Olen muistaakseni yhden kaatumisen/pään lyömisen jälkeen vienyt päivystykseen. Tunnusteli kalloa ja käski herättämään yöllä pari kertaa. Hereille en lasta yöllä saanut, mutta tajuissaan oli, kun suuttui siitä herättely-yrityksestä.
Joskus sitten kysyinkin joltain hoitajalta että tarviiko herättää, jos vaikuttaa että nukkuu "normaalisti", eli siis että tönäistäessä reagoi jne. Enkä oikein osaa ajatella että saisin lapsen kesken unien hereille siten, että tajunnan taso vastaisi normaalia. Ja miten sen sitten saisi takaisin nukkumaan?
Itse löin lapsen kanssa päät yhteen hiljan ja sain kamalan kuhmun otsaan. Olihan se kuhmu kipeä, muttei muuten päätä särkenyt.
Pahoinvointia ap:n lapsella ei ole, koska leikkii iloisena eikä ole oksentanut pientä pulautusta enempää.
Opettele lukemaan, Melba
Se vaatii aika kovan tällin, mutta aina toki silti asiaa ei huomaa.
Sanoo hän, joka on edelleen pikkusen huolestunut kuopuksen kahdesta isosta tällistä, viimeisestä useampi vuosi, mutta nyt kun asiasta on lehdissäkin puhuttu, niin epäilee joitain asioita tällin seurauksiksi.