Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Päikkärirutiinin rakentaminen 5 kk vauvalle

29.01.2009 |

Olen tässä yrittänyt epätoivoisesti luoda jotain päivärutiinia 5 kk vauvalleni, mutta menestys on ollut heikkoa päiväunien suhteen. Olen pari kolme viikkoa pitänyt päiväkirjaa päiväunien pituudesta ja sijoittumisesta päivään ja tuo kaikki tuntuu olevan aivan sillisalaattia: Ei mitään rytmiä, josta pitää kiinni. Unien pituudet vaihtelevat ihan summittaisesti ja siten myös unille laittamisajat ja unien määrä. Helpottaisi niin kovasti tätä arkea jos tietäisi vähän miten päivä menee... Ja eikös jo tämän ikäisellä saisi alkaa nuo rytmit muodostua vai muistanko oikein ollenkaan?

Aamulla meillä herätään n. klo 6.30 ja nukkumaan mennään 19.30. Nämä ajat pitävät yllättävän hyvin paikkansa, eivätkä oikeastaan puolta tuntia enempää heitä suuntaan tai toiseen. Vauva jaksaa olla hereillä 1,5 - 2 t ja sitten laitan ulos nukkumaan. Ongelmana rytmin luomisessa on se, että nukkuu toisinaan puoli tuntia ja toisinaan kaksi ja puoli ja kaikkea siltä väliltä.

Miten olette onnistuneet päiväunirutiinien luomisessa? Kun toisaalta olen kuullut, että lapsi tulisi laittaa nukkumaan aina suunnilleen samaan aikaan päivästä ja toisaalta taas pitäisi havainnoida, milloin lapsi on väsynyt ja toimia sen mukaan. Onko mahdollista, että lapsi oppii rytmin, jos pidän siitä jonkin aikaa itse kiinni? Toisin sanoen laitan unille aina samaan aikaan oli sitten nukkunut aamupäivän päikkäreillä puolituntia tai kaksi? Olisi pieni tietysti aika väsynyt lyhyiden unien jälkeen jos pitäisi kovin kaukana olevaa toista uniaikaa odotella, mutta sylissä varmaan pärjäisi suht itkutta...

Miten te muut olette toimineet kun rytmiä ei ole ihan itsestään rakentunut. Miten teidän samanikäiset nukkuvat päivällä? Olisikohan tästä aiheesta jotain kirjallisuutta? Meillä oli tämä sama juttu esikoisen kanssa. Jossain vaiheessa unirytmi sitten löytyi, mutta kun en enää oikein muista miten.

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
30.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mä olen vain yhden lapsen äiti, joten sillä varauksella tähän viisauteen ;-)

Siis mun mielestä teillähän on jo ihan hyvä rytmi jos yö ja päivä alkavat samaan aikaan. Mä en oikein näe mitään järkeä yrittää pitää lasta hereillä päivällä, jotta hän menisi aina samaan aikaan nukkumaan päiväunille. Oma kokemus on ainakin se, että yliväsynyt nukkuu, jos mahdollista, vieläkin huonommin. Totta kai siis laitat nukkumaan kun hän on väsynyt.

Nyt varmaan on vähän sitäkin, että monetko päiväunet. Meillä taidettiin mennä tuossa vaiheessa 4-5 päiväunilla. Joku saattaa pärjätä jo kaksilla. Meillä oli kanssa tuohon aikaan sitä, että harvoin oli pidempään kuin kaksi tuntia hereillä.

Jos jotain tekisi, niin mä yrittäisin ehkä aktiivisesti nuk uttaa sen ensimmäisen itkun yli. Varsinkin ekoilla ja tokilla päikkäreillä. Monihan sitten saattaa kaivata vielä lyhyet iltatirsat, että jaksaa tankata yötä vasten.

Aloitat varmaan kohta kiinteät ruoat ja kun sitten saat aterioiden määrän sinne 5-6 ateriaan, niin eiköhän se rytmi siitä vakiinnu.

Mä olen just lukenut näitä lapsen kehityskirjoja ja mun ymmärrys on se, että toiset lapset vaan on luonnostaan riippuvaisempia rytmistä kuin toiset. Ja toiset siis oppivat nopeammin tiettyyn aikatauluun. Se, että rytmi vaihtelee, voi tarkoittaa sitä, että lapsi sopeutuu helpommin eri tilanteisiin. Jos taas on sellainen lapsi, joka luonnostaan pitää itse kiinni tiukasta aikataulusta, niin sitten ei oikein sopeudu siihen, että ruoka tuleekin kymmenen minsaa myöhässä jonain päivänä.

Vierailija
2/4 |
30.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tämä kolmas pieni on myös 5 kk ikäinen. Jaksaa päivällä valvoa unien välissä 1,5 h - 2,5 h näin kotioloissa, jos liikutaan kaupoissa, käydään kylässä tms. saattaa valvoa joskus melkein 3 h. Kyllä oma kokemukseni on, että nukkumaan mennään sitten kun vauva unta tarvitsee. Kyllä olisi hankala nukuttaa 5 kk ikäistä kellon mukaan - jos ei ole väsynyt, mitenkäs saat unille. Ja toisaalta, en nyt ehdoin tahdoin yritä myöskään pitää hereillä.

Yliväsynyt kun ei nuku sen paremmin, saattaa nukkua jopa huonommin...

Meillä myös unien pituus vaihtelee kolmesta vartista pariin tuntiin, yleisin tapaus on nukkua koko päivä kolmen vartin pätkissä, luksusta on saada unta vaikka parit 1,5 h unet... Tällä hetkellä unia tarvitaan 3-4 päivässä, jos tuo 4 - viimeiset ovat kyllä sitten ne illan pikainen torkahdus, jotta yöunille meno onnistuu...

Minusta kuulosti teillä loistavalle, jos päivä alkaa ja päättyy suurin piirtein samoihin aikoihin. Siinä on jo rytmiä riittävästi tässä iässä. Kyllä ne päiväunetkin sitten vakiintuvat paremmin, kun ikää tulee lisää - ja unille menon aikaa voi vähän helpommin "valita" -- rytmittää...

Itse esikoisen kanssa rytmitin päivää päiväunien suhteen vasta sitten kun päivä meni kaksilla unilla - toiset aamupäivään ja toiset välipalan jälkeen. Keskimmäisen kanssa säännöllinen päiväuniaika tuli vasta sitten kun jaksettiin valvoa koko aamupäivä ja käytännössä siirryttiin nukkumaan yhden unet lounaan jälkeen. Aika näyttää mennäänkö tämän kolmosen kanssa samalla tavalla kuin keskimmäisen. Luultavasti.

Meillä siis ruoka-ajat säännöllistyvät ajallaan kunhan jossakin vaiheessa syömme viisi lusikka-ateriaa päivässä (nyt vielä soseiden lisänä omaa maitoa tarvittaessa, eikä vielä viittä ateriaa....). Mutta unet elävät tässä ympärillä päivästä toiseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
31.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa yrittää nukuttaa uudelleen, jos lapsi jostain syystä herää puolen tunnin kuluttua. Meillä lapsella on kahdet pidemmät päikkärit (1,5-3 tuntia) ja illalla lyhyet tirsat (30-45 min). Pidemmät päikkärit nukutamme vaunuissa ulkona, joten uudelleen nukutus onnistuu aika helposti.

Meillä herätään aamulla 8 maissa ja illalla 22 maissa mennään nukkumaan. Aamupäikkärit on noin 10.30-13, seuraavat noin 15-17 ja iltatirsat noin 19-19.30. Meillä rytmi heittää välillä sen vuoksi, että vauva joutuu isoveljen nukutuslenkille mukaan tuplarattailla. Välillä hän ei ole herännyt aamupäikkäreiltä ja välillä taas nukahtaa toisille päikkäreille aiemmin, yhdessä isoveljen kanssa.

Vierailija
4/4 |
01.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän vauva oli ihan samanlainen 5kk iässä kuin teidän vauva... eli yöunille nukahtaminen ja niiltä herääminen tapahtuivat aina samaan aikaan mutta päikkärit oli mitä oli. Joskus nukuttiin 45min, joskus yli 3h. Ja vauva jaksoi maksimissaan olla hereillä 2h.

Mäkin yritin pitää päiväkirjaa päivän kulusta ja tapahtumista ja löytää jotain punaista lankaa, mutta eipä sitä löytynyt. Päivät olivat aina kovin erilaisia.

Puhuin tästä yksityisen lastenlääkärin kanssa, jonka luona kävimme refluksiasioiden takia, ja hänen kommentti asiaan oli (kuten jo ylempänäkin moni on todennut), että vauvat ovat erilaisia. Jotkut omaksuvat vanhempien saneleman rytmin helpommin, toiset noudattavat omaa rytmiään. Sillä jopa 5kk ikäisellä on jonkinmoinen rytmi, se vain saattaa vaihdella todella nopeasti niin että vanhemmista tuntuu että jopa meillä on rytmitön vauva. Sitten lääkäri sanoi mielestäni aika osuvasti, että nykyään tuntuu olevan vallalla oikea muoti-ilmiö vauvojen rytmiin ja rutiineihin opettamisessa ja jos ei vauva taivukaan vanhempiensa sanelemiin rytmeihin niin sitten ajatellaan että hänessä on jotain vikaa. Ja jotkut vauvat vain kuulemma haluavat nukkua päivässä mieluummin neljät tunnin unet kuin kahdet kahden tunnin unet, eikä se tee vauvasta sen "kummallisempaa", rytmittömämpää tai huonompaa.

Mulle tämä kommentti oli tärkeä, ja luovuin haaveesta saada tyttö totutettua tarkkaan rytmiin. Se helpotti ainakin meidän tilannetta, ja aloin jopa nauttia siitä, että vauvalla ei ole tarkkaan kellonaikaan sidottua päikkärirymiä - sehän mahdollisti esim. kavereitten tapaamisen ja ulkomaailmassa liikkumisen paljon helpommin.

Mutta, ymmärrän tosi hyvin että tuollainen rytmittömyys pännii, ja varsinkin monet lyhyet päikkärit päivässä. Kuten joku jo sanoi, niin ulkona (tai parvekkeella) nukuttaminen vaunuissa voisi tuoda ratkaisun asiaan. Meillä nukuttiin 5kk iässä kaikki päikkärit ulkona, ja vaunujen avulla oli helppo tainnuttaa pikkuinen uudelleen uneen, jos meinasi herätä liian pian.

Tätä asiaa helpotti myös tieto vauvan unisykleistä. Elikkä vauvan yksi unisykli on n. 45-55min, tämän ajan hän siis nukkuu sikeästi, ja sitten unen rakenne muuttuu ja vauva käy lähellä heräämistä, esim. hän saattaa jopa avata silmänsä. Jos kaikki on hyvin ja olosuhteet ok ja vauva on edelleen väsynyt, hän nukahtaa toiselle vastaavanlaiselle unisyklille jne. Minulle tulikin rutiiniksi katsoa aina tarkkaan kelloa mihin aikaan vauva nukahti, ja sitten n. 45min kuluttua menin takaisin parvekkeelle tarkkailemaan, meinaako hän herätä. Jos alkoi kuulua kitinää, niin tainnutin hänet takaisin uneen. Ja sitten olikin taas aikaa 45minuuttia... :)

Niin, ja lopuksi haluan sanoa, että nyt 10kk ikäisenä meillä on tosi selkeä ja helppo rytmi! Se löytyi noin 7 kuukauden iässä, jolloin tytön unentarve alkoi vähentyä ja hän alkoi pärjätä kaksilla päikkäreillä. Ja voin kertoa, että rytmi löytyi kyllä kuin itsestään, sitä ennen oli ihan sillisalaattia. Uskonkin, että teilläkin parin - kolmen kuukauden kuluttua on ihan toisenlainen tilanne. Tsemppiä!!!