Kova vauvakuume, mutta raha-asiat mietityttää
Olemme mieheni kanssa ns. ikuisia opiskelijoita, minä teen toista tutkintoa ja mies vielä ekaa, vaikka ikää on pian 30 kummallakin. Käymme kumpikin töissä kesät ja lukukausien ajan osa-aikaisesti. Asumme edullisessa opiskelija-asunnossa vuokralla.
Nyt on iskenyt vauvakuume kummallekin. Mua kuitenkin huolestuttaa raha-asiat kauheasti. Opintotuen asumislisä lähtisi pois ja joutuisi yleisen asumistuen piiriin. Tulomme vaihtelevat kuukausittain paljonkin, joten mitenköhän tuen kanssa kävisi. Lisäksi opinnot venyisivät entisestään aika paljon. Mulla on jäljellä pari vuotta ja miehellä x vuotta (valmistuukohan siis koskaan). Asumme kivassa, mutta todella ahtaassa asunnossa. Pitäisköhän muuttaa piankin isompaan vai mahtuisikohan tähän...?
Ikää kuitenkin alkaa olla sen verran ja lisäksi mulla on endometrioosi, joten eipä sitä raskaaksituloa ole edes kirkossakuulutettu, joten näidenkin asioiden takia tekisi mieli yrittää vauvaa.
Uskallammeko?
Kommentit (9)
Jos mietityttää, laske ihan täsmälleen auki, paljonko saisitte asumistukea (nykytiedoilla), paljonko saisit päivärahaa äitiysvapaan ja vanh.vapaan aikana ja mitä siihen tekevät lapsilisät. Mieti, mitä tekisit, kun sinulla on lapsi. Aikoisitko opiskella loppuun? Millaista työtä tekisit?
Tekisi mieli kannustaa lapsen hankkimiseen, varsinkin, jos sinulla on endometrioosi. Jospa nyt tärppäisi - sehän ei tosiaan ole mitenkään itsestäänselvää.
Asumisen ahtaus/mukavuus on hyvin perhekohtaista ja riippuu tosi paljon myös asunnon pohjaratkaisusta. Yksiössä on varmaan lapsen kanssa tosi raskasta. Kaksiostakin moni alkaa pyrkiä pois, kun lapsi alkaa kävellä ja kaipaa enemmän tilaa. No, ennen asuttiin tosi ahtaasti - iso perhe yhdessä hellahuoneessa...
Mitä jos menisit töihin ja jatkaisit sitä toista tutkintoa joskus myöhemmin.
itsellä meni 6 vuotta ennen kuin lapsi ilmoitti tulostaan.....Endo usein pahenee iänmyötä...kunnes se sitten loppuu...lykkyä ; )
Aion kyllä suorittaa tämän toisen tutkinnon loppuun, sillä en pidä ekasta alasta ja tällä toisella on paljon parempi työllisyystilanne.
Mäkin vähän aattelin, että kyllähän opinnot joustaa toisaalta paremmin kuin työt. Lisäksi asutaan tosi lähellä yliopistoa, meillä on täällä paljon kavereita ja miehen vanhemmat asuu lähellä, joten tukiverkostot on kunnossa.
Mä valmistun kandiksi nyt keväällä, joten saisin opinnot aika kivalle mallille, jos lapsi syntyisi esim. vuoden päästä. Aion ensi vuonna tehdä joka tapauksessa gradun, niin sekin oisi pois alta ennen lapsen syntymää.
Täytyy vielä pohtia asiaa.
ap
Opiskelu on joustavaa verrattuna työntekoon. Saat ehkä lisäpuhtia opintoihisi lapsen myötä. Taloudellisesti selviätte kyllä, jos tähänkin mennessä olette pärjänneet. Sitä paitsi työelämäänkin voi olla helpompi hypätä kun lapsi on jo. Muuten kukaan ei uskalla palkata, kun pelkäävät heti äitiyslomaa.
Mä harmittelen etten opiskeluaikana uskaltanut tehdä lasta. Tein sitten heti valmistuttuani (ehdin olla töissä 1/2v). Parempi ois ollut tehdä jo opiskeluaikana, niin ois sitten työelämässä ehtinyt olla pari vuotta ennen mahdollista seuravaa mukulaa. Ois edes jotain kokemusta...
Raha-asiat kyllä lutviutuu.
Jos tulee ongelmia sen suhteen niin eikö mies voi lisätä työntekoa?
Jos hänen opinnot ovat muutenkin hitaasti edistyvät niin eiköhän siinä jää aikaa työllekin?
Raha-asiat kyllä lutviutuu.
Jos tulee ongelmia sen suhteen niin eikö mies voi lisätä työntekoa?
Jos hänen opinnot ovat muutenkin hitaasti edistyvät niin eiköhän siinä jää aikaa työllekin?
Jos se lisää työntekoa, niin opinnot hidastuu entisestään. Mutta mäkin luotan siihen, että kyllä me selvitään. Ja sitä paitsi uskon, että esim. vanhempani ovat innokkaita auttajia taloudellisesti ja muutenkin, kun ovat tähänkin asti olleet.
ap
Oikea vauvakuume kyllä sumentaa järjen äänen, sen on ihan luonto suuressa viisaudessaan niin järkännyt.