Allergioista..imetyksen lopetus, apua kaipailen
Huomenia,
alan olla jo epätoivoinen ja kysynkin neuvoa miten kannattaisi toimia. meidän tyttö siis vajaa 4kk ja maanantaina todettiin sit maito-allergia altistuksessa. Saatiin Almironia mutta kun tyttö ei suostu millään keinoin ottamaan pisaraakaan pullosta.
Vaikka olen jo ollut jo yli 3 viikoa maidottomalla ja munattomalla, niin tilanne on taas pahentunut..olisko kenties jotain muutakin allergiaa vai mistä vois johtua. Meillä oli jo ihan hyviä 6-8 tunnin yö-unia, mutta nyt herätään kahden tunnin välein ja vatsavaivoja on selkeesti. Alan olla tosi väsynyt ja mieskin lähtee ylihuomenna yli viikoksi työmatkalle ja perheessä vauvelin lisäksi 2,5 ja 5-vuotiaat.
Allergialääkäri sanoi että ei jätetä mun ruokavaliosta ainakaan vielä viljoja pois..
Nyt siis pohdin että millä ihmeellä mä "pakotan" tytön pullolle, kun en kestä sitä huudattamista. Pari kertaa päivässä sitä pulloa on nyt kokeiltu jo pidemmän ajan mutta ei. Ja mistä ihmeestä toi lisääntynyt yöherääminen johtuu..mahavaivoja ainakin selkeästi on. Onko jotain muita allergioita vai mitä.
Jos jollakulla samansuuntaista kertooka ihmeessä miten ootte asian ratkaisseet. Mulla alkaa keinot loppua ja hermot menee.
-Tiziana
Kommentit (6)
meillä sama tilanne päällänsä. Pahasti iho-oireinen tyttö 4 kk ja imetystä olen lopetellu kolmisen viikkoa ja Almiron Peptiä tilalle. Hallelujaa että tyttö suostui pullolle, vaikka ei aiemmin ole moista nähnytkään ja korviketta menee jo 8-9 desiä päivässä. Rinnat vaan täyttyy niin koviksi että siksi olen vielä joutunu imettään silloin tällöin kun pumpulla en saa mitään aikaiseksi. Itse diettasin maidon, munan ,kotimaiset viljat ja kaikki yleisesti allergisoivat jutut eikä tilanne juurikaan helpottanut. Eilen saatiin verikokeiden tulokset joissä näkyi ainoastaan paha koira-allergia (meillä ulkona koira) ja mietiskelenkin nyt että voiko pelkkä koira aiheuttaa moiset oireet vai onko jotain ruokajuttuakin taustalla vaiika kokeissa ei näkynytkään mitään. Meillä on muuten aventin pullot ja pullotutit, rintaruokittujen vauvojen pitäisi hyväksyä ne paremmin, kuulemma. Ja vaikka se huuto kurjaa onkin, niin kyllä vauva sen pullon hyväksyy jos ei mitään muuta ole tarjolla.
eli ei kai oikein ole muita vaihtoehtoja noin hankalassa tilanteessa (itse olen ollut pari kertaa vastaavassa:).
Eli jos imetyksen lopettaminen on ensisijainen vaihtoehto, niin kokeile seuraavia kikkoja: lisää 1 tl hedemäsokeri per desi korviketta - auttoi meillä molemmilla lapsilla (toisen jouduin vieroittamaan 4 kk ja toisen 6,5 kk). Tosin meillä esikoinen vastusteli silti pari vuorokautta, mutta en tarjonnut enää mitään muuta kuin pulloa sokerilla maustettuna ja pariin vuorokauteen ei juonut suunnilleen mitään (yritin ruiskulla antaa vettä välillä ja syötin päärynäsosetta), mutta sitten alkoi pullo upota ja siitä tuli tosi tärkeä hänelle. Mutta hän hyväksyi pelkästään Aventin pullot ja tutin - mikään muu pullo tai nokkamuki ei kelvannut. Kuopus hyväksyi pullon paremmin, annoin ensin parina päivän aina ennen imetystä ja sitten lopetin imetyksen kertaheitolla. Molempien kanssa olen pumpannut jonkin aikaa, jotta olen varmasti nähnyt, että korvike sopii. Ja sokerista on päästy eroon viikossa, eli heti kun maito on alkanut upota, olen vähentänyt sokerin määrää ja lopettanut mahdollisimman pian. Tämä hedelmäsokerivinkki saatiin lääkäriltämme, joten sitä voi huoletta käyttää. Ja Aventin pulloista olen kuullut muiltakin, joten voi olla hyvä ajatus kokeilla myös niitä? Aventilla on lisäksi loistava mikrosterilaattori pulloille, joten sekin helpotti elämää kummasti. Steriloin pullot vieläkin (kuopus 1 v.), kun on niin helppoa:)
Ja jos jatkat imetystä, jättäisin seuraavat pois: maito, kananmuna, soija histamiininvapauttajat (esim. sitrukset, kala, mansikka, kaakao ja suklaa, tomaatti jne.) ja kotimaiset viljat. Tosin meillä esim. peruna on ollut molemmilla tosi pahis ja imetysdieetti on alkanut tehota kunnolla vasta kun se on jätetty pois - eli ikinä ei voi tietää, mikä oireet aiheuttaa!
TSEMPPIÄ!
Niinhän se on kuten Silencio sanoit. tässä on tasan juuri ne kaksi mainitsemaasi vaihto-ehtoa. Nytkin viikonloppuna on ollut kamalt ilmavaivat, posket ja korvantaustat +muu kroppa ihottumassa. Eli en todellakaan tiedä mikä sen aiheuttaa, sehän voi olla mikä vaan.
Taidanpa kokeilla tuota hedelmäsokeria tällä viikolla. Mä en siis välttämättä haluaisi luopua imetyksestä, mutta nyt tuntuu ettei ole kauheesti vaihto-ehtoja. Tuntuu jotenkin kauhealta ajatus että viljatkin pitäis jättää pois.
Käsittämätöntä että meidän neiti nukkui eilenkin yhteensä vain puolitoista tuntia päivällä..sisarukset vetivät 3-4 tuntia yhteen putkeen sekä lisäksi parit lyhyemmät. Toki tiedän että toiset tarvitsee unta vähemmän, mutta en oikein jaksa uskoa että tästä on kysymys. Yöt menee edelleen aika huonosti. Ja toi kakkavälikin pitäis saada lyhyemmäksi..
Meillä oli kans Aventin pullot käytössä, mutta nyt näyttäis siltä että toi Tommee Tippeen pullo sopis suuhun paremmin. Silencio, kun opetit vauvaasi pullolle sen about 2 vuorokautta, niin itkikö hän kovasti kun et antanut rintaa? Mä en usko että kestän sitä hillitöntä itkua hirveän kauan kun se on niin sydäntäsärkevää. Lääkäri ehdotti että lähtisin vuorokaudeksi pois kotoa ja iskä hoitais homman. Niin kai se on tehtävä meilläkin. Olen nyt päivittäin yrittänyt tarjota pulloa ja saanut jopa 20ml menemään, mutta ei hän sitä kunnolla ime ollenkaan. Ja kun sit annan kuitenkin rintaa siihen päälle, niin tuntuu ettei tää homma etene yhtään.
No ehkä sit ensi viikolla kun mies on kotona aloitetaan vieroitus kunnolla. Siltikin ajatus siitä imetyksen luopumisesta ottaa koville vaikka tiedän että tässä tilanteessa se on paras vaihto-ehto sekä minulle että vauvalle.
-Tiziana
ps. ihanaa kun on tällainen palsta:)
eli se oli lopulta hyvä ratkaisu, koska tilanne saatiin nopeasti sitten hallintaan. Tiukallakin imetysdieetillä oireita oli lähes koko ajan enemmän tai vähemmän ja myöhemmin sitten selvisi, että molemmat olivat allergisoituneet erityisesti niille ruoka-aineille, joita söin paljon imetysdieetin aikana (esim. kuopuksella riisi, bataatti ja päärynä).
Esikoinen oli tosiaan aika sitkeä kaveri, sillä hän kieltäytyi juomasta yhtään mitään noin 2 vrk:n ajan. Aluksi huusi rintaa, mutta kun tarjosin aina pulloa, ei lopulta edes huutanut nälkäänsä (hän ei ole ruuan perään koskaan muutenkaan). Tarjosin sitten pulloa ja sitä päärynäsosetta ja parin vuorokauden jälkeen (olin jo miettimässä sairaalaan menoa, kun vaipat alkoivat olla aika kuivia) hän lopulta luovutti ja alkoi yhtäkkiä juoda, niin kuin mitään ei olisi tapahtunut. Kuopukselle annoin parin päivän ajan maitoa ennen rintaa ja sitten vain lopetin rinnan antamisen. Molemmille annoin korviketta tuon sokerin kanssa ja vain erittäin nälkäisenä. Mutta äitini läsnäolo auttoi kovasti, hän jaksoi sitkeästi tarjota pulloa ja aluksi maito upposi pullosta paremmin sekä mieheni että äitini tarjoamana. Esikoinen aloitti Aventin tuteilla nro 3, mutta kuopukselle sopikin se nro 1 paremmin, eli erilaisia tässäkin:)
TSEMPPIÄ!
Uskomatonta mutta totta..tai ei siis viela nuolaista mutta kuitenkin:) Lähdon eilen käymään keskustassa kun naapuri lupasi ystävällisesti hoitaa meidän pikkuneitiä. Olin 3 tuntia pois ja hirveellä huudolla oli mennyt Almironia vajaat 30ml. Kun heräs päikkäreiltä iltapäivällä, netiti joi 60 ml ihan kuin vanha tekijä, koskaa siis eil ole imenyt pullosta kunnolla. Sitten hän piti muutaman tunnin taukoa eikä suostunut pullolle.
Illalla sain annettua 90 ml ja myöhemmin vielä samanverran ja sit menttin unille. Nukkui 5 tuntia ja yritin tarjota yöllä pulloa mutta ei oikein kelvannut ja siitä saakka neiti on nukkunut:) Elikä ainakin yö-uniin vaikutti ihan heti, jos tuo nyt ei ole sattumaa.
Ainoa asia mikä hiukan arveluttaa on noi punaiset posket ja tuo ihottuma..mietin että ei kai hän vaan ole allerginen Almironille. Ajattelin seurata tämän päivän ja katsoa mitä tapahtuu. Toivottavasti pysyn kovana enkä anna tissiä..ei tää nyt kuitenkaan ihan helppoa ole siitä imetyksestä luopua.
Mutta siis kiitos siitä sokerivinkistä..ilmeisesti se oli syy, miksi pullo kelpasi:) Täytyy vaan toivoa että maito maistuu ilman sitäkin. Eli kyllähän se niin on että kun on tarpeeksi nälkä, pullo kelpaa. ja aika vähillä itkuilla selvittiin, mutta nythän on takana vasta yksi vuorokausi. Nyt kuuluu tuhinaa, katsotaan kelpaako se pullo näin aamulla.
-Tiziana
leikin itse tohtoria, odotellessa lääkäriin pääsyä. Olen nyt ollut 3 vkoa maidottomalla, 2 vkoa munattomalla ja soijattomalla, ja 5 päivää kotimaiset viljat olleet pois. Poika reilu 2kk ja nyt alkaa olla jo elo jotenkin inhimillistä.
Omena tuntuu aiheuttavan iho-oireita ja linssit oli täysi erehdys=>korvantaustat aukesi ja se ilmavaivojen määrä! Onneksi tilanne korjaantui kahdessa päivässä.
Neuvolalääkäri suositti ihon rasvaamista, mutta miksi hoitaa seuraamuksia, kun pitäisi hoitaa syitä? Eikä se rasva olisi auttanut suolisto-oireisiin.
Miksi ihmeessä ei viljoja pois? Vehnä kai on se yleisin ( ja sitä on sitten vaikka missä...). Kaura kuuluu eri sukuun kuin vehnä. Itse ajattelin testata kauraa taas ruokavalioon, kun nyt oireet ovat selvästi helpottaneet. Nämä viisi pävää olen syönyt riisiä, tattaria ja perunaa.
Localoba