Mistä ihmeestä sairas kotiäiti saa hoitoapua?
Kommentit (13)
Meillä mies jäi pariksi päiväksi töistä pois (mulla oli sellainen kuume että hyvä jos jaksoin sängystä sohvalle siirtyä) ja keskusteltuaan asiasta esimiehen ja sihteerin kanssa, päätyivät täyttämään paperin sairaan lapsen hoitamisesta kotona, jolloin sai palkan normaalisti. Jos ei olisi onnistunut, olisi ottanut palkatonta. Riippuu tietysti työpaikasta, kuinka joustavia ovat ja raaskiiko mies jäädä...
MLL:lla on hoitajavälitystä myös, mutta pitää itse maksaa.
leikkejä taaperolle siellä: kirjoja luettiin ja kasattiin palikoita...
kun loukkasin selkäni, oli nostelukielto, vahvat lääkkeet yms. Flunssat yms. on selvitetty omalla väellä, mummut apuun jne
MLL:sta hoitaja, neuvolasta perhetyöntekijää (jos kunnalla on tarjota ko. apua).... kauppojen ilmoitustauluilta saattaa myös löytää hoitoapua pikkuilmoitouksista (lähetä mies katsomaan)... Jaksuja!
Arv aan, että ketjuun tulee 30 "minulla ei ole ainuttakaan ihmistä tukiverkossa"-viestiä.
Lapsen toivuttua vatsataudista minä sairastuin. Oksentelin ja ripulaa tuli. Ei se mitään. Kuumehoureissa makasin lastenhuoneen lattialla ja "leikin" pojan kanssa. Oli tosi kivaa laittaa siinä kunnossa lapselle ruokaa.
Miehelle tullut edes mieleenkään tarjoutua jäädä kotiin. Itse jos on sairas, niin makaa sängynpohjalla - niin kipeänä että...
esikoista odottaessa määrättiin vuodelepoon 4 viikoksi supistusten takia, ja nyt kakkosta odottaessa kaikki merkit enteilevät valitettavasti samaa. Esikoinen nyt hiukan vaille 2 v.
Jos joudun vuodelepoon (ja sairaalatarkkailuun kuten viimeksi), en tosiaan osaa sanoa kuka lasta hoitaa kokopäiväisesti!! Isovanhemmat ovat töissä ja kaiken lisäksi asuvat aika kaukana, enkä tunne ketään joka olisi päivät kotona (tukiverkosto on muuten laaja, mutta kaikki ovat työelämässä). Mielessä kävi kunnallisen hoitopaikan hakeminen esikoiselle, mutta totesimme että mieluummin palkkaamme vaikka MLL:n hoitajan kotiin kuin alamme totuttamaan esikoista päiväkotiin lyhehkön ajan takia. Mutta MLL:n hoitajakin kyllä maksaa... Pakkohan meidän on se kustantaa.
Jäi mietityttämään tuo että joku oli saanut perhetyöntekijän kotiinsa, onkohan tuollainen käytäntö myös Espoossa? Käykö perhetyöntekijä kuitenkin vain muutaman tunnin kerrallaan?
En tietenkään tarkoituksella, mutta näin kävi kovassa kuumeessa.
Jos olisin aivan kanttuvei, mies voisi kyllä ottaa vapaata, mutta yleensä mä sairastun vasta viikonloppuna, kun olen saanut muun perheen jalkeille. Oikeasti. Se on tosi rasittavaa, mutta olen ilmeisesti niin saakelin voimakastahtoinen persoona, etten anna taudille periksi ennen kuin mulla on apua. Toisaalta jos olen kipeä, niin mulla ei ole mitään vaikeuksia syöttää lapsille leipää ja kylmiä lihapullia lounaaksi, ja pistää niitä telkun eteen, kun äiti ottaa torkut...
Vähän isommalle (yli 2v.)kotihoidetulle lapselle voit kysyä tilapäistä pk-paikkaa (esim. parina päivänä 5 tuntia). Ainakin Vantaan nettisivuilla lukee että päiväkodista voi suoraan kysyä tilapäishoitopaikkaa jos on kova tarve. Pk:n johtaja voi sitten resurssien antaessa periksi ottaa lapsen sinne tilapäishoitoon. Kovin pientä en pk:iin veisi ilman tutustumista, mutta kyllä jo reipas 2v. pärjää hyvin lyhyen päivän vieraassakin paikassa.
Itselläni oli kuopusta odottaessa pari viikkoa ihan järkyttävät alavatsakivut (ilmeisesti tosi pahoja kiinnikkeitä). Olin sairaalassakin tutkimuksissa asian tiimoilta. Kaikki liikkuminen, pienikin tärähdys sattui ihan kauheasti. Esikoinen oli tuolloin 1v4kk ja sai katsoa monta tuntia videoita päivässä. Ulkoilut (talvella) hoidettiin niin että puin lapsen ja itseni lattialla istuen jonka jälkeen kirjaimellisesti raahauduin etuoven rapulle istumaan ja annoin lapsen touhuta omiaan. Onneksi mies pystyi tekemään lyhyempää päivää paikoitellen.
Eikun siis huomenna soittamaan sinne MLL:oon.
Asutaan vaan niin pienessä kylässä, että epäilyttää saada tänne ketään. Ja ne videot on ihan jees ja kylmät lihapullat... eikä mulla oo kuumetta kuin +38, joten ehkä sitä jotenkin pärjää itekin....
ap
marraskuusta asti,oon nyt siis raskaana rv34 ja esikoinen 4v on kotona. Hyvin tää on mennyt.
Ulkoilut tapahtuu vasta kun mies on tullut kotiin,ruoka on joko valmista (kaupasta) tai sit näitä puolivalmisteita (esim valmispottumuussi ja kaupan tiskin lihapullat jne jne) ja hedelmiä ja salaatteja.
Lapsi nukkuu onneksi pitkään (Noin klo 9-10 asti) ja sit hoidan hammaspesut kyllä,lapsi pukee ja aamupalaksi laitan pöytään muroja/jugurttia tmv
Tietenkään en pysty kokopäivää ihan vaan makaan mutta en ole tehnyt oikeastaan myöskään mitään. Siis tuon hammaspesun ja lapsen ruokkimisen lisäksi.
Päivittäin katsotaan noin 1-2h piirrettyjä,muun ajan lapsi leikkii,piirtää tmv,sit iskä tulee kotiin,leikkivät pihalla noin 2h ja onkin jo iltapala aika.
Kaikki välit missä lapsi ei syö,mä makaan sohvalla ja kommentoin sieltä ja juttelen jne
Useamman lapsen äidille tää vois tietty olla ongelma jos lapset ois tosi pieniä... isommat taas voi jo auttaa pienempiä.
Vkl mies sit pesee pyykkiä ja siivoaa...
ollaan muutettu just uudelle paikkakunnalle, eikä sillein vielä tunneta ketään. Tuntuu että kaikki töissä, tai itsellä pieniä lapsia kotona.