Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko YEL-tuloilla 'huijata' äitiysrahan suuremmaksi?

Vierailija
28.01.2009 |

Jos on yrittäjä, äitiys- ja vanhempainrahahan maksetaan YEL-tulon perusteella. Jos maksaa suuremmat YEL-maksut kun mitä itse asiassa saa palkkaa, voi siten nostaa omaa tulevaa äitiys- ja vanhempainrahaa, eikö? Siis saa palkkaa vaan esim 1200 eur kuussa mutta maksaa maksun ikäänkuin saisi vaikka 1500 eur/kk?

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
28.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä voi, siis eihän se tavallaan huijausta ole, ä-pvärahaa maksetaan yel-työtulon mukaan, sehän on yksiselitteistä. Tosin kannattaa sitten nostaa ajoissa se yel-tulo ylemmälle tasolle, luulisin että ei voi tehdä niin että nostaa sitä just kun on raskaus todettu...ja sit taas laskee alemmas kun on ä-pvärahat nautittu, eiköhän tämä ole säännöksissä huomioitu. Soita vak.yhtiöösi ja kysy suoraan.

Vierailija
2/4 |
28.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse laskin tarkkaan, kannataako maksaa niitä kalliimpia yel-maksuja nostaakseni äitiysrahan määrää - ei olisi kannattanut, miinukselle olisi mennyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
28.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

suurempaa YEL maksua. tosin aiemminkin kannattaa, jos vaikka sattuu jotain, ja joudut saikulle tai vaikka lapsi syntyy 2kk ennen laskettua aikaa tms. On täysin laillista, ja aika moni naisyrittäjä tekee noin, tietääkseni.

Vierailija
4/4 |
28.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta sitten pitää myös luonnollisesti maksaa korkeampaa eläketurvamaksua.

Mä itse ainakin tein niin esim. opiskeluaikana, kun sosiaaliturva olisi muutenkin ollut olematon.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi kuusi