Halkeilevat suupielet ja sormenpäät - jonkin vitamiinin / hivenaineen puute?
Onko tuo ruokavalio-ongelma? Tietääkö joku? Meillä syödään ihan tavallista kotiruokaa ja yritän kyllä tehdä monipuolisesti kaikenlaista, mutta jotain meidän ruuasta puuttuu, jos tuo on ruoasta johtuvaa. Ja jos joku tietää, että halkeilu johtuu jonkin puutteesta, niin sitten vielä: mistä ruuasta sitä saa?
Kommentit (18)
Välillä vaan alkavat halkeilla - en ole keksinyt syytä.
Helvetillinen kipu, muuten!
sit kokeilin erään artikkelin innostamana sinkki-ravintolisää. 2 viikkoa meni ja sormenpäät meni kiinni. Sen koomin eivät ole auenneet. Nyt syön sinkkilisää aina silloin
Mulla tuota aiheuttaa ainakin omena, muutkin raa´at kasvikset ajoittain. Luulin myös että mulla on joku b-vit puute mutta lääkäri sanoi että todennäköisempää on allergia. Kokeilemalla löytyi sitten se omppu sillä erää...
Mulla halki on onneksi vain suupieli, sen kanssa elää kyllä. Mutta miehellä on sormenpäät, ja nehän on sitten kipeet kuin mitkä, kun osuu koko ajan johonkin.
Mies varsinkin ottaa vitamiinilisää päivittäin, mutta ei oo auttanut. Ei kyllä erityisesti b-vitamiinia ole ottanut vaan ihan tavallista monivitamiinivalmistetta.
Tämä alkoi ensimmäisenä vauvatalvena, kun pesin käsiä normaalia useammin. Ravitsemuksellakin voi toki olla osansa asiaan. Nyt olen raskaana ja syön raskausvitamiineja.
Käsiä pitää vaan rasvata ahkerasti. Yöksi paksulti voidetta ja puuvillahanskat käteen. Heti jos alkaa halkeilla niin laastarit sormenpäiden suojaksi ja esim. Bepanthenia alle.
Peukaloissa laastarit parhaillaan minullakin...
Sinkkiä ei olla kokeiltu. Haenpa tänään apteekista. Ei siitä ainakaan haittaa ole kokeilla. Kiitos vinkistä!
Allergiaa pitää vielä miettiä, vaikka ei tässä nyt kummemmin tule mieleen, että oltais viimeiseen vuoteen syöty mitään sen ihmeellisempää kuin koko ikämme tähän asti. Vajaan vuoden nuo miehen sormet on olleet jatkuvasti aika surkeat.
ap
Kun oikeesti ajattelen, että kun miehen työnkuva muuttui vuosi sitten, niin mun mielestä pesemisen tarve väheni. Mutta pitää laittaa mies miettimään, että vaikka likaisimmat työt jäivät pois, niin jospa se kuitenkin pesee nyt useammin käsiä...
Vähän kaukaa haettua, mutta tässä pitää jo alkaa yrittämään keksiä kaikki keinot, kun ei jaksa enää kuunnella sitä valitusta.
ap
Siis selvästi liittyy säähän ja ihon kuivumiseen ja siihen auttaa voiteet jonkin verran. Jos sinulla halkeilee ympäri vuoden, niin sitten voi vika olla ravinnossa.
b-vitamiinista.
Mutta ei ole kokeumsta noista halkeilevista sormenpäistä.
Voisi kuvitella, että kyse ei ole pelkästään b-vitamiinin puutoksesta.
en minä itsekään osannut allergiaa epäillä koska mikään ruokavaliossa ei ollut muuttunut enkä koskaan ollut ollut millekään ruoka-aineille allerginen.
Koivun ja lepän siitepölylle olen kyllä allerginen joten lääkäri antoi minulle listan koivun kanssa ristireagoivista kasviksista ja kun lopetin omenan niin suupielet paranivat.
Sanoi tämä lekuri vielä että se b-vitamiinin aiheuttama suupielten halkeilu on oikeasti harvinaista, siinä vaiheessa vitamiininpuutos pitäisi olla jo aikamoisen vakavaa ja paljon muitakin oireita silloin olisi.
Pitää olla mielettömän rasvaista tai hyvää rasvaa, että ne saa parantumaan. Jokin tummeli (jos oikein muistan) pitäisi olla hyvää. Saa marketeista.
Mies sai parantumaan Ahava-voiteella, sitä saa mm. Sokokselta.
Helosan voide on tehokkaampaa. Kehitetty eläimille, koiran tassut, hevosen kaviorajan ihottuma Ym. Myydään apteekissa ja maatalouskaupoissa. C ja B ja E vitam. lisää kannattaa kokeilla
Harvalla enää b-vitamiinin puutosta Suomessa. Suupielissä voi olla sieni, kokeile sienivoidetta. Kädet pelkästään ylikuivat.
Itse otan joka aamu multivitaporeen ja se on ainakin auttanut, mutta yksi mikä on myös aiheuttanut halkeamisia suunpieliin on ollut hammastahna! Ihan perus Pepsodent myös aiheuttaa mulle halkeamia suunpieliin. Inhottava vaiva, uus miesystäväkin aluksi epäili yskärokoksi.. :( ei aluksi edes puhua halunnut antaa.
Niin ja tietyt huulirasvatkin on nou nou listalla.
Vierailija kirjoitti:
Niin ja tietyt huulirasvatkin on nou nou listalla.
Minulla oli todella kuivat ja rohtuneet huulet, rupesin sitten rasvaamaan ihan perus labello yms. huulirasvalla joka välissä. Parissa päivässä sain rohtumat kokonaan pois.
Kuivia kynnenvierustpja hoidan kynsiöljyllä. Laitan illalla, tai joskus kun luen pitkään, niin että öljy saa imeytyä rauhassa. Ja kunnon rasvainen käsirasva aina käsienpesun jälkeen.
Onko vaivaan löytynyt?