Kysymys teille jotka kärsitte migreenistä
Millainen lääkitys teille on määrätty? Kävin eilen 15v poikani kanssa lääkärissä ja nyt laitettiin, beta salpaaja hoito estolääkitykseksi. Tuntuu vain hurjalta alkaa syöttämään noin nuorelle sydänlääkkeitä, joka laskee niin pulssia kuin verenpainettakin. Onko teille tullut sivuvaikutuksia? Poikani on kilpaurheilija, mahtaako vaikuttaa miten urheiluun? Ja kuinka kauan kesti ennen kuin löysitte sopivan annostuksen?
Toki kaikki apu on tarpeen, poikani kärsii migreenistä nykyään lähes päivittäin. Eikä pelkät särkylääkkeet vaikka kuinka hyviä olisivat auta tarpeeksi. Onko kaikilla nuo betasalpaajat lääkityksenä, pakko vielä kysyä täältäkin, kun määräämässä oli niin nuori lääkäri.
Kommentit (3)
Sitä mietinkin pitäisikö heti vaatia lähete erikoislääkärille vai kokeilla se kuukausi mikä nyt määrättiin aluksi ja sitten on kontrolli
tosin en migreeniin (vaikka mulla sellainen onkin) vaan rytmihäiriöihin. Harrastin aktiivisesti urheilua kun lääkitys aloitettiin.
Bs lähestulkoon lopetti migreenit kokonaan, jäi vain auraoireet joita tuli ehkä noin kerran vuodessa. Urheiluun se kyllä vaikuttaa vaikka riippuu vähän urheilulajista paljonko vaikuttaa. Eli bs aiheuttaa sen, että esim. jalkojen lihakset eivät saa ihan maksimimäärää happea pitkäkestoisissa suorituksissa (esim. maratonjuoksu). Samoin juuri ennen urheilusuoritusta (1-2h) sitä ei kannata ottaa koska aiheuttaa keuhkoputkien supistumista ja voi tulla pientä hapenpuutteen tunnetta. Mun pitäis ottaa bs aamulla, mutta jos olen menossa spinningiin ennen töihin menoa niin siirrän bs:n ottamista puoleen päivään, mutta ei sen syöminen mitenkään estä urheilua. Annos on mulla 1x47.5mg/päivä (metoprololia kauppanimellä seloken zog tai specicor).
Myös magnesiumia kannattaa kokeilla migreeniin (jos ette ole kokeilleet) on toiminut aika hyvin mulla (syön 700mg magnesiumia/päivä) se on myös urheilijalle hyvä hivenainelisä, tekee hyvää lihaksille ja sydämelle.
Päivittäinen migreeni kuitenkin vaatii jatkuvan lääkityksen, ja muitakin lääkitysvaihtoehtoja on olemassa. Olitteko erikoislääkärillä vai yleislääkärillä?