Mitä kastiketta syötte keitettyjen perunoiden kanssa?
Kommentit (16)
Siis rasvassa paistettuja korppujauhoja, NAM!
Karjalainen perinneherkku, jota usein tarjottiin vastasynnyttäneelle naiselle, jotta tämä saisi nopeasti paljon energiaa.
Aivan ihana kesäherkku!
syö keitettyjä perunoita, tai perunaa muutenkaan paitsi joskus kylässä
Vierailija:
syö keitettyjä perunoita, tai perunaa muutenkaan paitsi joskus kylässä
Muista ruuista saa helpommalla ja parempia ravintoaineita kuin perunasta
kuin kaukaa tuotu riisi tai teollisesti valmistetut pastat tai makaronit.
Tai viitsii ottaa selvää, siis.
Parempi kuin mikään pasta tai riisi. (Keitetyssä perunassa on jopa C-vitamiinia.)
syön kyllä itse pastaakin, I love it! Mutta perunaa haukutaan aina turhaan.
Lakatkaa syömästä sokeria niin paljon, niin laihdutte.
On hyvä ruoka, ja ruoanlaiton vaivasta säästyy. (Suosittelen lapsiperheille - meillä ainakin taapero rakastaa tätä ruokaa.)
Sain noista tarpeekseni ala-asteella, kun silloin oli 4 kertaa viikossa keitettyjä perunoita. Ja ne potut oli sellasia vetisiä ja ällön makuisia.
Syön kyllä ranskalaisia ja sipsejä ja MUUSSIA, joka on suosikkini.
Syön muussin kanssa:
valkokastiketta munilla
nakkikastiketta
karjalanpaistia
makkarakastiketta
niin sitten vasta kannattaakin maistaa itse keitettyjä kuoriperunoita (valitse hyvä lajike kaupassa). On niin hyvänmakuinenkin sellaisenaan, tai varsinkin jos pikku nokare voita.
Kohta saadaan uusia perunoita! Nam!
tai jääneet lillumaan keittoveteen.
Perunan maku tosiaankin häviää jos sen vetistää jättämällä keittoveteen.
Keittoaika on tärkeä, haarukalla pitää vain välilä kokeilla. Juuri silloin peruna kun alkaa olla kypsä, virta pois ja hetikohta kaada vesi pois. Silloin hyvä. Kokeile!
Niin, mä en syö siis edes keitoista perunoita. Muutaman kerran olen nyt aikuisena yrittänyt syödä keitettyjä perunoita, mutta ne eivät mene alas ilman oksennuksen tunnetta! Ja enköhän mä saanut ihan tarpeeksi niitä pottuja silloin ala-asteella. En viitsi muutenkaan paljoa käsitellä raakoja pottuja, koska olen allerginen niille (siis raakoina).
niillä oli aina perunaa. Olipa ruokana jauhelikastiketta tai makaronilaatikkoa, tai vaikka kaalilaatikkoa. Aina oli myös perunaa
Joskus laitan muusia, mutta siihenkin tulee aina puolet esim. porkkanaa/lanttua mukaan... Peruna ei oikeasti ole hyvää ravintoa, siinä ei ole sen c-vitamiinin (josta suurin osa on ihan kuoren alla ja lähtee kuorittaessa pois...) mitään hyvää. Pelkkää tärkkelystä. Jos saan valita, otanko jauhelihakastikkeeni kanssa keitettyjä perunoita vai höyrytettyjä kukkakaaleja, niin ei tarvi kahdesti miettiä. Kylässä tosin siis monesti ei saa valita, vaan on pakko syödä perunaa. Silloinkin tosin otan esim. puolikkaan.
Kesällä tosin uudet perunat on niin hyviä, että niitä tarjoan niitä joskus grillatun pihvin ja salaatin plus kasvislisäkkeen kanssa. Slurps. Mutta vanhat perunat ei edes maistu millekään, joten niitä en syö ellei ole pakko.
Ps. se ettei syö perunaa ei tarkoita, että vetelisi aterioilla pastaa ja riisiä kahmalokaupalla... itse syön riisiä pari kertaa kuussa ja pastaa ehkä 2 kertaa viikossa. Muut päivät ihan ilman kaikkea edellä mainittua, perunaa, pastaa ja riisiä.
juuri koskaa mitään KASTIKETTA, siis erillistä. Vaan ruoka on aina " kosteaa" . Keitettyjen perunoiden kanssa syödään esim. broilerikastike, jauhelihakastike, uunikasvikset öljyssä + liha jne. Useimmiten kyllä pasta tai nuudelit tai riisi. Mitään ruskeita tai valkokastikkeita ei tehdä koskaan.
-kastiketta. Muuten melkeinpä mitä vaan kastiketta, useimmiten itsetehtyä ruokakerma-pohjaista.