Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko teillä liikaa vaatteita?Kenkiä?

05.05.2008 |

ja jo väheni liikavaateongelmat!

Tyttöjä on kaksi - pienempi perii isommalta ja isompi sukulaisilta, eli vanhoja vaatteita on laatikoissa lajiteltuna... mutta kun lopetin vaatekauppoissa rammppaamisen ja haen vaatteita kun tarvitaan eli olen katsonut kaapista ensin, kun huomaan jotain puuttuvan, on ongelma takanapäin. Edes alesta en osta valmiiksi seuraavaa kautta, lukuunottamatta sitä, että tiedän varmasti, että joku ulkovaate on pakko hankkia seuraavana kautena. Tytöt onneksi kasvaa tasaisesti, joten kenkiä lukuun ottamatta seuraavan kauden koon tietää kyllä. :) :)

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
05.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten te selviätte? Säilyttelettekö nuoremmalle sisarukselle? Montako vuotta omianne?

Mä meinasin tulla hulluksi, kun aloin pyöritellä meidän kesävaatteita esille. Rehellisyyden nimissä meillä on hemmetin hyvät ja isot säilytystilat, siihen en voi vedota, mutta tajutonta, miten paljon vaatteitakin on!

Oikeasti olen säilytellyt mielestäni vain parhaat lastenvaatteissa ja kengissä nuoremmalle ja silti teen joka sesongin vaihtuessa " löytöjä " vaatehuoneessa ja kaapeissa ja välillä valitettavasti jo pieneksi jääneitä, kun ei ole muistanutkaan pitää - tänään viimeksi kahdet farkut. Sama nyt isommalla, kun viime kesäisetkin vaatteet menee, niin olin unohtanut aika monet shortsit ja paidat, jopa yhden puvun, josta ainakin takki menee edelleen. Omassa vaatekaapissa hyvin usein sama tilanne.

Miten näistä pääsee eroon ja järkevälle kulutuksen, säilytyksen ja kierrätyksen tielle? Minkä verran pitäisi ostaa? Vasta sitten, kun entinen on puhkikulunut vai miten? Oikeasti, väitän vielä ostavani vähän, mutta hyvää, mutta kyllä taidan ostaa liikaa.

Nimimerkki

Omista kaapeistaan järkyttynyt äiti espoosta

Vierailija
2/20 |
05.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri eilen kaivoin kesävaatteita esille ja totesin saman kuin sinä eli vaatteita on liikaa.Siivouksen tuloksena mieskin totesi pinot nähdessään (joka yleensä ei valita siitä että ostan liikaa vaatteita), että meillä on kyllä nyt liikaa vaatteita ja säilytystila loppuu.Olen oikeasti säästänyt esikoisen vaatteita vain harkiten eli ne kaikkein mieluisimmat mutta siltikin pelkkiä kesähousuja ja shortseja oli nuoremmalle liian monet ( en edes kehtaa tunnustaa kuinka monet...)Mies katseli siivousoperaatiotani ja totesi paitojakin olevan x kpl :/.Hänen vastauksensa ongelmaan oli, että osta vähemmän mutta kalliimpia niin ei kaapit täyty (niin kuin se menisi niin).

Yritän kyllä ostaa vain kivoja vaatteita ja aika hyvin siinä olen onnistunutkin mutta kun lasten kasvu hidastuu niin vaatteita vain kertyy.Eihän sitä itsekään kulje vuodesta toiseen samoissa vaatteissa.Nyt tälle nuorimmalle yritän taas säästää vain parhaimmat sillä hänelle on jo nyt niin kiva ostaa _omiakin_ vaatteita

Kengissä vastaavaa ongelmaa ei ole tullut vastaan kun lasten jalat kasvaa eri tahtia joten esikoisen kenkiä ei jää nuoremmalle.

P.S pahoittelen tekstin sekavuutta ja kirjoitusvihreitä...kirjoittaminen yhdellä sormella samalla kun imettää on näköjään vaikeaa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
06.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

määrällisesti paljon.

Annan lasten vaatteet pois pääsääntöisesti heti, kun jäävät pieniksi nuorimmille (tyttö & poika). Kahden vanhimman tytön kokojen välille jäävä varasto on huima, koska yritän kierrättää kaiken hyväkuntoisen heidän välillään. Jos tila loppuu, luovun tästä kierrätyksestä (ehdottaa mieheni)

Kirppari ja huutonet ovat minusta todella hienoja asioita. Oma aikani ei vain riitä noista kumpaankaan.

Meillä päätyvät pääsääntöisesti aikuisten kaapeista pois inventoidut UFFille. Vaatteet ja kenkävuoret.

Olen kuullut myös, että ystäväni puljaisivat säännöllisesti muutaman Helsingin keskustassa sijaitsevan aikuisten osto- ja myynti-vaateliikkeen kanssa. Jonkinlaiset tilisysteemit heillä näissä. Ottavat vastaan monenkuntoistakin myyntiin vaatteen merkistä riippuen (pääsääntöisesti toimistotyylisiä vaatteita). Nämä ihmiset ovat vinkanneet, että kippaisin meidän lasten vaatteita myyntiin vastaaviin lastenliikkeisiin (tiedän pari lasten liikettä Espoossa, Helsingissä ja yhden Kauniaisissa, mutta en tiedä ottavatko tällä hetkellä uusia " tilimyyjiä" ).

Tässä siis ideoita, joita olen harkinnut kokeilevani.Tähän asti olen antanut kaiken pois (Uff tai ystävät) tai myynyt lähipiiriin tutuille.

Vierailija
4/20 |
06.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon on, mutta onko liikaa, niin se onkin sitten vaikea kysymys. Esimerkiksi esikoiselle on usein vaatteita kotona tyyliin 8 kutakin sorttia ja sitten kakkosasunnolle pari vaatekertaa (olen laiska kuljettamaan) ja sitten vielä isän luo 2-3 vaatekertaa - minusta erolapsien isojen kassien raahaaminen on tosi surullisen näköistä ja siksi ostan aina isän luo vielä omat vaatteet pojalle. Periaatteessa tuntuu, että joitain osia on liikaakin - lähinnä collegeita ja t-paitoja, sillä niitä on helppo ostaa ja poika itse taas suosii ohuita pitkähihaisia. Sitten taas housuja ei voi kai koskaan olla liikaa ja pitkiä kalsareitakin tuntuu aina olevan yllättävän vähän, kun ne tuntuvat hajoamaan (Black Horsen kalsareita on hajonnut ekan 5 käytön aikana ties kuinka monet!). Luulin, että meillä oli vähän liioiteltu takkien tarvetta viime talvelle, kun niitä oli viisi, mutta sitten kun talvea ei tullutkaan ja poika tuli tämän tästä kotiin takki sisäpuolelta kurassa, niin sain huomata, että ei niitä yhtään liikaa ollutkaan. Hyvässä kunnossa jää kaikki viisi pieneksi.

Housuja ei ole koskaan aikaisemmin mennyt juuri rikki, mutta viimeisen kahden viikon saldo on kolmet housut. En raski/ehdi ostaa samaa vauhtia uusia housuja.

Pienemmälle on paljon vaatteita, mutta niistä suurin osa on ostettu käytettynä ja sitten " herkut" ja ulkovaatteet vain uutena.

Kun meiltä lähtee kaikki vaatteet aika hyvässä kunnossa kiertoon (siis myyn), niin en koe tekeväni niin suurta ekorikosta kuin ehkä muuten tekisin. Jollei meillä esikoisella olisi niin montaa kotia, niin esikoisen vaatteilla kyllä muuten pukisi kaksi poikaa.

Kenkiä meillä on tunnetusti paljon. Parit kengät kutakin kenkäsorttia per kausi on varsin yleinen. Mielestäni on hyvä jalkojen ja kenkien vaihtelun takia, mutta jos tiukkaa tekisi, niin tuskin kovin suurta rikosta tekisi, jos kolmasosan kengistä karsisi pois. Kyllä sitä silti kenkiä meillä olisi, sillä en millään yhdet lenkkarit + kumpparit linjalla antaisi pojan kesää juoksennella vaan kuitenkin olisi sandaalit, juhlakengät ja kävelykengät.

Vierailija
5/20 |
06.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja olihan tuossa muitakin kysymyksiä, joihin unohtui vastata.

Meillä poikien välillä on ikäeroa niin paljon että ei voida kierrättää, kun on pienet säilytystilat (tai pienet ja pienet, mutta jos 7 vuotta säilyttäisi isomman isoja vaatevarastoja, niin kenen tahansa säilytystilat loppuisi varmaan, puhumattakaan meistä). Mulla on ollut aikaisemmin lista, jonka mukaan olen ostellut pojille vaatteita eli tyyliin isommalle 10 vaatekertaa kutakin sorttia ja pienemmälle käytettyjen lisäksi 3 vaatekertaa. Se on toiminut ihan hyvin, mutta nyt olen siitä joutunut isomman kanssa lipsumaan, kun on ollut eroperhe.

Omissa vaatteissa olen käyttänyt vuosikausia samoja vaatteita, mutta nyt on myönnettävä, että synnytyksen jälkeen kilot eivät ole karisseet ja vaatekaappi on pakko uusia. Pitänee siis pistää omat vaatteetkin myyntiin. Sinne olen tehnyt kans listan, että minkä verran mitäkin vaatetta saa kaappiin jäädä - tyyliin 20 t-paitaa, 5 fleeceä ja sen mukaan meinaan nyt karsia sitten kaapin ja sama homma miehen kaapille, tosin hänen vaatepainotukset on hivenen erit, kun hänen töissään taas vaaditaan erilaista vaatetusta kuin mulla ja hän harvemmin käyttää vaatteita. Harmi vaan, kun joudun varmaan luopumaan osasta tosi hyvälaatuisista, mutta rehellisyys on nyt tärkeämpää vaatevalinnoissa kuin laatu - jos ei mahdu päälle, niin eipä semmoisia voi käyttää... Kunhan imetys loppuu ja palaan työelämään, niin eiköhän tuo paino taas normalisoidu, kun on muutakin tekemistä elämässä kuin syödä ;-)

Vierailija
6/20 |
06.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuhunkin kauteen jätän lapsille 2 Elfa-korillisista vaatteita + tankovaatteet (käytännössä takit, kauluspaidat, tms) . Tällä hetkellä kaikkea on liikaa. Olen ajatellut, että meillä on viikon määrä vaatteita, mutta kun laskin, niin pelkästään kauluspaitoja nuoremman tangossa oli 12 (kokoja 98 tai 104cm)! Ja niitä hän käyttää suunnilleen kerran viikossa¿

Pikkupäästäisen miehen neuvo, että osta kalliimpaa vähemmän on varmasti hyvä! =)

Vierailija
7/20 |
06.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen yrittänyt joskus alkaa kuvaamaan ja laittamaan myyntiin, mutta kyllästynyt siihen näpertelyyn 5 vaatteen jälkeen, kun 25 pitäisi myydä, tms. Liikaa vaivaa, vaikka rahassa ehkä voittaisikin jotain.

Vierailija
8/20 |
06.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritin myydä pakettina, mutta ei selvästi ollut järkevää puuhaa... Sitten pistin yksittäin myyntiin ja kauppa on käynyt tosi hyvin. Ja ei sitä myymistä ole sitten ollutkaan yhtään niin paljon kuin luulin sillä monet ostajat, jotka ovat ostaneet yhden ovatkin tulleet paikanpäälle ja ostaneet ison pinon mukaan tai vastaavasti poimineet kuvista muitakin vaatteita postipakettiin.

Ainoastaan meille käytettynä ostetut vähän vanhempaa mallia olevat tai pikkuvialliset yms. olen myynyt paketissa ja niistä sitten pyytänyt tyyliin sentin per vaate ja välillä paketti on mennyt kaupaksi sitten 15 cnt ja välillä 15 eurolla. Sillä haluan nuo vähän huonommat laittaa paketteihin, kun haluan, että ihmiset, jotka meiltä ostaa yksittäisiä vaatteita niin tietää että vaatteet on oikeasti hyväkuntoisia, ehjiä ja tahrattomia. Monet ostajat palaakin sitten apaijille.

Niin ja osasyy vielä tuohon erikseen myymiseen on se, että meillä poika on erikoinen mitoiltaan eli puseroista on jääneet pieneksi jo monet 130 cm, mut housuista vasta 122. Silloin jos myisin paketteina, niin saisin hautoa aika kauan puseroita, että olisivat samaa kokoa kuin housut. Puhumattakaan nyt kengistä, kun tuon pojan jalan koko lienee samaa luokkaa kuin monilla yläastetta aloittelevilla...

Vauvan vaateita en meinaa kyllä yksittäin myydä vaan ne pistän paketteina tai korkeintaan jotkut herkut erikseen.

Vierailija
9/20 |
06.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän tosin varmasti on ihan eri mieltä asiasta. :-)

Finette mietti, mikä olisi sopiva balanssi ostamiselle, kulutukselle ja kierrättämiselle.

Itse haluan, että vaatteet miellyttävät omaa silmääni ja ovat käytännöllisiä. Joskus innostun pelkän vaatteen kauneuden takia (silmieni eteen tulee kuva eräästä tytön, 1 v, täyssilkkimekosta). Ostan kaikki ulkovaatteet alesta. Sisävaatteita (ruotsalaisketjujen) ostan normaalihinnalla, merkkivaatteiden täytyy olla alessa. Tytöllä on jemmassa paljon vaatteita täksi ja ensi vuodeksi. Olen vain iloinen, sillä retrokuosit ovat aivan kauheita minusta. Niitä en omilleni laita, muut laittakoot omilleen, mitä tykkäävät. Oma makuni on aika muuttumaton, joten uskon ja tiedän, että kaikki vaatteet tulevat käytettyä.

Lapset ovat molemmat päiväkodissa, ja etenkin tytöllä vaatteita kuluu. Arkikäyttöön kelpaavat oikein hyvin nämä ruotsalaisketjujen vaatteet. Jonkin verran meiltä löytyy vastaavia jenkkiketjujenkin vaatteita.

Melba taisi jutella kauluspaidoista. Meillä niitä riittää pojalle (5 v) yksi per sesonki, lyhythihaiset ovat sitten asia erikseen.

Omaa vaatteiden ostamista yritän hillitä. Olen housu- ja kesäkenkäfriikki. Niitä löytyy ihan liikaa. Mies sanoisikin tässä kohtaa aamen!

Ohjenuoraksi voisin esittää, että kunhan talous kestää, vaatteet tulee tosiaan käytettyä eikä säilytystila lopu kesken, niin siitä vaan! Vaatteiden ostaminen on hauska, pinnallinenkin harrastus.

Iituli

Vierailija
10/20 |
06.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otsikkoni piti olla, että mielestäni vaatteita ei ole liikaa. Poikkeuksena tosin ensimmäisenä tulevat mieleen miehen lukuisat kauluspaidat, mutta hänen mielestään niitä tuskin on liikaa.

Myynnistä vielä: itse myin 98-104-senttisiä pojan vaatteita Huutiksessa. Ihan hyvin niistä tienasi, vaikka vaiva oli aikamoinen. Mutta pääsipä eroon suurimmasta osasta vaatteita.

Ensi viikolla painelen Myyrmannin kirppikselle myymään vauvanvaatteita ts. tytön pieneksi käyneitä vaatteita. Kerta onkin ensimmäinen, saa nähdä, onko samalla viimeinen! Taidan tulla vielä kyselemään palstalaisten apua hinnoitteluun.

Vierailija
11/20 |
06.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen oppinut viimeisen vuoden aikana karsimaan. Ostan kalliimpaa ja vähemmän =D ;)

Meiltä puuttuu monenlaisia vaatteita. Esim talvella lapsilla ei ole yhtään collegetakkia, huppari, neuleita tms. Lämminveriset pärjäävät hyvin ohuella trikoopaidalla ja ulkovaatteilla. Nyt pari viikkoa sitten täytyi ostaa isot kasat collegehuppareita ja takkeja. Nyt niitä käytetään ohuiden takkien kanssa ja kesällä viileimmillä ilmoilla. Syksyn tullen raivaan taas kaikki hupparit pois.

Juhlavaatteita riittää 1 kpl/lapsi, siis minun mielestä. Meillä ei usein juhlita ;) Tällä hetkellä ei ole kyllä yhtiäkään juhlavaatteita. Samoin farkkuja on max kahdet / lapsi. Niitäkään ei käytetä kuin kaupunkireissuilla eli kerran-pari viikkossa tai kahdessa. Arkitouhuissa siis mennään trikoopaidalla ja -housuilla. Monen mielestä varmasti tylsää, mutta lapsista juuri nuo vaatteet tuntuvat hyviltä päällä.

Laskin viikonloppuna että pitkähihaisia trikoopaitoja on n. 7 kpl/lapsi, housuja oli parit enemmän. Kesävaatteita on hiukan enemmän koska yleensä päivässä menee usempi vaatekerta. Näillä määrillä voinkin hyvällä omalla tunnolla ostaa välillä uusia ja sitten kun paitoja alkaa olla lähemmäs 15 niin karsin taas osan pois...

Kenkiä talvella on 4 pr/lapsi ja nyt keväällä/kesällä/syksyllä 9 pr/lapsi. Mukana on siis kumpparit, 2 lenkkarit, 2 kävelykengät, kaupunkitennarit, corcsit, 2 sandaalit /lapsi..

Minulla on liian vähän vaatteita. Se taas johtuu siitä etten löydä mieleisiä ja hyvin istuvia vaatteita kaupoista!

Vierailija
12/20 |
06.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

...ja karsia kyllä pitäisi.

Meillä ei myöskään ole talvella ollut mitään tarvetta collegetakeille tms. ja mäkin viime viikolla ostin kasat niitä.

Juhlavaatteita meillä on 3-vuotiaalle tytölle liikaa.... Mutta kun ne mekot on niiiiiiiiiiiiiin nättejä. Mekkoja on muutenkin paljon, mutta toisaalta ovat ne käytössäkin jatkuvasti. Sanoisin, että tällä hetkellä kaapissa on n. 25 mekkoa ja hameet sitten siihen päälle.... Tiedän, ihan kamalan paljon.

Pojalle on kauluspaitoja joku 10, puolet lyhythihaisia, puolet pitkähihaisia.

Farkkuja meillä on parit per lapsi, meilläkin ne ovat ns. kaupunkireissujen vaatteita.

Pitkähihaisia paitoja... juuri laskin, että molemmilla on 14 kpl eli osa joutaisi vallan pois. Varsinkin, kun nyt alkaa t-paitakausi, joita meillä on vielä enemmän... mutta niitä meneekin ja puolivälissä kesää voi sitten ottaa uuden setin käyttöön, kun alkukesän paidat ovat rättikunnossa.

Shortseja on myös reilusti tuo 10 kpl molemmille.

Kenkiäkin piisaa, kukahan niitä on meille ostellut... Saappaat, välikausikengät, lenkkarit, crocsit, paremmat lenkkarit, tennarit, sandaaleja jne...

Ja kaiken kukkuraksi myös äidillä on ihan muutama vaate kaapissaan ;) Mutta töissä tarvitsee....

Vierailija
13/20 |
06.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

meilla pojat 4v ja vauva ja nyt olen paattanyt, etta kylmasti kayn vaatekomeron lapi ja vain ihan parhaat jaa saastoon vauvalle. Sailytystila ei yksinkertaisesti riita. Olis kiva paasta kerralla eroon vaatteista, mutta huutonettiin en jaksa alkaa kuvaamaan vaatepaketteja. Kaytettyja kenkia ei siella kannata myyda, kun niita ei kukaan osta. Parasta olisi kun olisi joku tuttu, joka voisi ostaa vaatteet suoraan kun ne ovat jaaneet pieniksi. Nyt aion menna kirppikselle ja myyda vaatteita ja kenkia siella, vaikka ei niista paljon taida saada. En vaan kesta tayteen ahdettuja komeroita. Pitais ottaa joku tiukka linja vaatteiden maarassa, sitten sais vaatteetkin paremmin esille komeroon, pyykkimaarakin vahenisi.

Vierailija
14/20 |
06.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilla pestaan pyykkia usein 2-3vk valein, koska meilla ei ole asunnossa omaa pyykkikonetta. Etenkin tuo kolmen viikon vali on niin pitka,etta alkaa neidillakin kaappi tyhjeneen. Jos ostan paidan ja housut/hameen samalla kertaa niita kaytetaan paljn, mutta jos ostan vaikka vain houtut tai paidan niin ne jaa lahes kayttamatta. Lahjoina on myos tullut sellaisia kivoja vaatteita, jotka eivat ole sopineet minkaan muun vaatteen kanssa yhteen ja ovat jaaneet vahalle kaytolla.

Minulla on viela ratkaisematta, mita teen pieneksi jaaneille vaatteille. Kaikkea en viitsisi sailyttaa. Mielellani antaisin tutulle ilmaiseksi, mutta en tunne sopivan ikaisia tyttovauvoja ja ihan parin euron takia en varmaan viitsi nahda vaivaa myyda. Pitasikin saada omalle tai miehen siskolle vauvakuume :)

Kaikkein suurin ongelma on jotkut kaytettyna saadut vaatteet ja aitiyspakkauksen vaatteet. Naita on pidetty meilla niin vahan, kaytannossa ainostaan poistin vanhat tahrat vaatteista. En oikein osaa niita havittaakaan, kun joku on ystavalisesti antanut, mutta tuskin kaytamme niita seuraavallakaan...

Vierailija
15/20 |
06.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen sellainen hamsteri ja heräteostelija, että vaatetta kertyy. Ja kun jostakin innostun, viimeksi esim. Småfolkin paidoista, on niitä saatava, vaikka tarvetta ei juuri nyt olisi. Ja aina tulee osteltua vanhemmalle (pojilla ikäeroa noin 2 v.) ajatuksella, että voihan hälle ostaa, kun jää nuoremmalle sitten. Ja sitten nämä kierrätetyt jää usein vähemmälle käytölle, kun nuoremmallekin tahtoo omanlaisia ja uusia.

Tykkään myös, että vaatteet sopivat yhteen ja haluan käyttää myös värikkäitä vaatteita ja myös alaosia joissa on jotain jujua. Lemppareita esim. sellaiset housut, joissa polvipaikkoja. Näitä on esim. Mini a turelta, Homie Westhiltä ja Me toolta. Värikäisiin paitoihin tai alaosiin joutuukin sitten etsimään sopivat vastakappaleet ja hups..vaatetta kertyy.

Pitäisi varmaan järkeistää ja ostaa enemmän mix and match-vaatteita. jotka sopisivat kaikki kaikkiin. Mutta toisaalta. Kohta isompi on jo kouluikäinen ja varmasti väri- ja vaatemaailma sitten tylsistyy, joten nautin nyt.

Vielä inventaarion satoa eli kaapissa olevien lukumääriä:

T-paitoja vanhemmalla 53 ja nuoremmalla 42

Pitkähihaisia 32 ja 39

Neuleita, collegeja 33 ja 30

Housuja 28 ja 39

Shortseja 19 ja 29

Lisäksi pyykissä olevat, kauluspaidat, fleecehupparit ym.

Ja isommalle jo hankittuna odottelemassa (ei ole viitsinyt hankkia enää sopivia, kun niitä liikaa...) seuraavaa kokoa 20 pitkähihaista ja 19 housut. Enpä siis taida saada järkeistettyä vieläkään!

Mutta teen pyhän lupauksen olla ostamatta vuoteen yhtään pitkähihaista tai housuja, vaikka saisin miten edullisesti ja miten ihania vaan!

Vierailija
16/20 |
06.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on sisävaatetta tällä hetkellä ehkä hieman liikaa kaikilla muilla paitsi esikoisella on sopivasti. Kakkosella, joka saa uusia mutta perii myös esikoisen vanhat (ikäeroa kun on vain 1,5 v. niin muoti ei ehdi muuttua), on t-paitoja joku 12 kpl, pitkähihaisia suunnilleen saman verran, farkkuja viidet (kaikki paidat sopii farkkujen kanssa, ei tartte metsästää mitään muita housuja), yhdet collegehousut, yhdet muut housut, viisi hametta, kolme juhlamekkoa, kaksi hupparia, yksi neuletakki. Kesämekkoja lisäksi sitten kesää varten joku viisi kappaletta ja shortseja taitaa olla neljät. Hänellä siis mielestäni tällä hetkellä hieman liikaa vaatteita ylipäänsä, mutta näin ilman omaa pesukonetta en ala vähentämään tuosta, ettei tule ongelmia jos pyykkipäivien väli venyy yli normaalin 10 päivän. Kaikki sisävaatteet mahtuvat yhteen 60 cm leveään kaappiin, mekot on henkarilla toisessa kaapissa.

Vierailija
17/20 |
06.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla itselläni ei ole liikaa vaatteita ;-) Tosipuheessa, kun olin työelämässä, niin mä kyllä heiluin kahdella laadukkaalla jakkupuvulla ja viidellä paidalla. Mulla on kaksi DKNY:n jakkupukua ja viisi Brooks Brothersin silittämättä siistiä paitaa. Tylsää, mutta helppoa. Villakankaisia jakkupukuja ei tarvitse edes pesettää kovin usein kun huolehtii tuuletuksesta.

Juhlavaatteita kertyy kun aina ei samalla viitsi mennä, joten niitä on kertynyt. Toisaalta on kiva jotain mekkoja ja iltapukuja säästelläkin, kun ne kelpaavat sitten toivottavasti leikkeihin ja muihin juttuihin lapsilla tai vaikka oikeaan käyttöönkin.

Miehellä on varmaan 40 espritin t-paitaa (miten niin insinööri). Nyt löysi viikonloppuna käyttämättömiä, jotka ostettu ehkä 3-4 vuotta sitten.

Lapsella olen pyrkinyt olemaan kohtuudessa, mutta se ei ole kovin hyvin onnistunut. Meillä on jonkin verran kierrätyskamaa ja sitten olen itse hommannut. Kun alkuun ei tiennyt, että mitä vaatteita tykkää käyttää, niin meillä on ihan turhaan paitoja vauvalla. En pidä, kun tykkään bodeista. Taas sitten housujen värit eivät mätsää aina bodeihin ja nyt ihan tuskaa, kun on monet vaaleanpunaiset housut, mutta kaikki suklaanruskeat bodyt jäivät pieniksi ja jatkopalakaan ei auta. Kesää vasten ei löydä ruskeita. Ja on meillä turhuuttakin, mä ostin 3-kuukautiselle vauvalle silkkisen mekon (tvain kuivapesu sic!), kun on häät tulossa ja pitäähän lapsella olla juhlavaate. Pitää tehdä niin, että tehdään first impression siinä ja sitten vaihdetaan mukavempiin, että saadaan lapsi nukkumaan.

Itse olen kenkäfriikki, joten tykkään ostaa kenkiä. Mä ostan sen verran kalliita, joten säilytys ei ole ongelma, kun ei ole varaa ostaa niin paljon kuin haluaisi.

Mä olen järkeistänyt hankintoja (vrt. työvaatteeni) ja samoin sukat. Ostan vain yhtä lajia. Alusvaatteitakin ostan yleensä vuoden satsin kerralla.

Mä heitän helposti kierrätykseen omiani. Miehen vaatteisiin ei saa koskea. Huutismyyjäuraa suunnittelen lapsen vaatteiden osalta. Omat ei mene oikein kaupaksi. Kukaan ei osta työvaatteita ja sitten kotivaatteita (esprit, hm jne.) ei kannata varmaan myydä, kun eivät ole niin kalliita.

Mä olen jotain Andiatan ja yhtä MaxMaraa jakkupukua yrittänyt myydä, mutta jakkupukuihmiset eivät kai osta itselleen vaatteita huutiksesta. Pistin sitten lähetystorille ja toivottavasti kelpasivat.

Vierailija
18/20 |
06.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säilytystilaa on aivan liian vähän, tosin saisi kai olla vähemmän, jotta tulisi osteltua pojille hieman vähemmän. Sisävaatteet eli lähinnä nuo luettelemani ovat kahdessa isossa vaatekaapissa. Tankovaatteille ei ole tilaa ollenkaan. Alusvaatteille ja sukille ja yöpuvuille on lipasto. Ulkovaatteet ovatkin sitten suuri ongelma. Niitä on joka paikassa. Eri kauden vaatteita on säilössä vaatehuoneessa ja vaatekaappien yläkomeroissa. Saman kauden sitten eteisessä lipastossa, koreissa, naulakossa, vaatekaapissa. Haaveilen isosta verannasta/eteisestä, jossa olisi paaaljon kaappitilaa kauden ulkovaatteille, kengille ja urheiluvermeille ja sitten siinä vieressä vaikka liukuovella erotettuna kuraeteinen. No, toi meni nyt aivan aiheen vierestä...

Vierailija
19/20 |
06.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

pojan vaatteissa meillä säilyy balanssi...nytkin ostoslistalla vaikka mitä, mitä OIKEASTI tarvitaan. Poika siis ei juuri saa mistään vaatetta joten se mitä tarvitaan ostetaan itse uutena/käytettynä. Pojalla huoneessaan hyvä erillinen reilun kokoinen vaatekaappi jossa vaateet hyvin näkysällä ja järjestyksessä. Alimmalla hyllyllä vielä isot vaatteet joita nostan käyttöön sitä mukaa kun toiset jää pieneksi. Lisäksi pojan huoneessa toinen kaappi vaatteille josta löytyy henkarista kauluspaidat,ulkovaatteet ym. Yksi hylly varattu pieneksi jääneille. Kun hylly alkaa olla täynnä, käyn vaatteet läpi. Nyt olen löytänyt vakiostajan joka käy meillä valitsemassa mieluisensa ja vie suuren osan vaatteista (toiv jatkossakin), jos joku hyväkunt.merkkivaate jää yli sen laitan huutikseen ja peruskaman lahjoitan hyväntekeväisyyteen/tutuille minne milloinkin...mistä tarvitsija löytyy. Helppoa :)

Mutta kaikki niin selkeästi esillä, että harvoin vaatteita " unohtuu" käyttämättä ja siitä olen iloinen että saan samantien laittaa pojan pienet vaatteet kiertoon eikä niitä tarvi alkaa säilyttelemään ja pyörittelemään vaatehuoneessa.

Mutta tytöt..... isommalla on kanssa ok kaappi ja yläkaappi vielä isoille vaatteille,rekissä mekot ja ei käytössä olevat takit ym mutta vaatteet jotka jää pieneksi on ongelma! Olen muka säästänyt pienemmälle lähinnä parhaat ja ihanimmat, mutta silti niitä on aika paljon...ja noille ylijäämä vaatteille en ole löytänyt oikein toimivaa väylää päästä niistä eroon, ne vaan pyörii ja pyörii nurkissa:/

Tytöille vaatetta tahtoo kertyä vähän enemmän kun housuissa on enemmän erivärejä jotka ei natsaa kaiken kanssa, joten yläosiakin on myös määrällisesti oltava enemmän...joka on kyllä alkanu ärsyttään mua. Haluaisin että vaatetta olisi " sopiva" ? määrä, niin että kaikki pääsee käyttöön.Harmittaa jos joku ihanuus jää yhdelle käyttökerralle vaan sen takia ettei olla ehditty käyttään. Pitäisikin pyöräyttää isomman tytön kaappi ympäri ja järkevöittää yhteen sopiviksi. Eli määrällisesti tytöillä nyt liikaa, mutta kun ottaa huomioon että kaikki ei sovi yhteen niin ehkä ihan ok määrä..?

Ennen meillä jäi vaatetta vahingossa käyttämättä kun en muistanut jotain odottamassa olevaa laatikkoa vaatehuoneesta. Mutta nyt olen saanut vaatteet niin järkevästi esille ettei unohduksia juuri tapahdu.

Pienimmällä tytöllä kaksi vaatelipastoa, toisessa käytössä olevat vaatteet, toisessa vielä isot. Kun esim yöpukuja jää pieneksi on helppo toisesta lipastosta tsekata oliko niitä isompia odottamassa. ennen ku vaatteet oli laatikoissa vaatehuoneessa oli paljon vaikeampi pysyä kartalla siitä mitä vaatetta oikein on.

Huutiksessa pääsee hyvin eroon hyvistä vaatteista ja parhaan hinnan saa myös, mutta jos myytävää paljon on siinä hommaa ja mulla ei ainakaan riitä aika. Vakiostaja joka tulee paikanpäälle valitsemaan olis hyvä keino jos löytää sellaisen jonka kanssa maku täsmää niin pääsee kerralla isosta osasta eroon. Myy sit vaan ylijäämät...mutta se että löytää ostajan jolla sama maku/arvostaa laatua sen verran että maksaa enemmän kuin euron merkkivaatteesta jne...on tuurista kiinni.

Vierailija
20/20 |
06.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja vaatetta & kenkiä on liiiiikaa.

Itselläni on korkea kaapillinen täynnä kenkiä (tunnustan kaiken muun lisäksi olevani kenkähullu). En ole edes uskaltanut laskea monetko kengät minulla on - miehen mielestä ainakin yli 50 paria liikaa.

Omia vaatteita on paljon, mutta tunnustan että käytän pitkälti samoja vaatteita putkeen (sen hetkisiä suosikkeja) eli omakin kaappi on aivan liian täynnä.

Viikonloppuna siivosin meidän teinineidin kaapin ja liikaa vaatetta on sinnekin kertynyt, hameita oli x kpl, T-paitoja pari Elfa-korillista jne.

Keskimmäinen (poika 13 v) kerää huppareita ja yksivärisiä T-paitoja - eli näitä on hänelle kertynyt liikaa.

Ja sitten nuorimmaisen kaapeille: kesävaatteita esiin ottaessani huomaisin, että en enää muistanut mitä olen viime syksynä ostanut odottamaan tätä kesää. En edes kehtaa tunnustaa kuinka monta T-paitaa on hankittu, mutta reippaasti yli kuukausi menisi että tarvitsisi pestä... sama pätee shortseihin ja kesähousuihin. Kauluspaitoja (lyhyitä on 6 ja pitkiä 7) ja sitten vielä erinäinen määrä trikoopaitoja, huppareita, rugby-paitoja jne - eli meillä on liikaa vaatetta joka ikisen vaatekaapissa. Yritin nuorimmaisen vaatteista tehdä rankkausta, mitkä myyn pois - mutta tosi vaikeaa kun kaikki on kivoja...

Jokin aika siivosin vaatehuoneemme ja 1 hylly on täynnä minun käsilaukkuja - äitini tähän laukku- ja kenkämäärään totesi, että voin käydä vaatehuoneessamme shoppailemassa päivän laukun...

Säilytystilaa on rehellisesti sanottuna riittävästi, mutta mikä tilamäärä riittää tälläiselle hamsterille? Ja kun mieskin on varsinainen jyväjemmari eikä raaski kovin useasti heittää kierrätykseen vanhoja vaatteitansa (esim. kaapissa tällä hetkellä taitaa olla 10 erilaista pukua, joista vain 4 on aktiivikäytössä). Mies kerran leikillään ehdotti, että rakennetaan mulle takapihalle oma " vaatehuone" , kun rakennusoikeuttakin on vielä jäljellä. Mahtaisi naapurit ihmetellä kun rouva liihottaisi pihan perälle aamutakissa tai pyyhe päällä pukeutumaan :)